Ansat d.3.8 -> ikke løn for hele måneden?
Fra : Lars

Dato : 30-08-09 23:34

Hej

Jeg er netop startet i nyt job mandag d. 3.8., ansat på
funktionærkontrakt med fast månedsløn. Jeg havde egentligt
forventet at jeg ville få en fuld månedsløn, men kan se på min
lønseddel at jeg kun vil få ca. 93 % af den aftalte løn.

Jeg antager at det på en eller anden måde må hænge sammen med den
første hverdag i måneden har været den 3. (så jeg bliver trukket
for lørdag d.1.8.), men vil gerne høre om det er normal (&
lovlig) praksis at gøre dette?

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : clausbp.

Dato : 31-08-09 00:30

Lars skrev:
> [...]
> første hverdag i måneden har været den 3. (så jeg bliver trukket
> for lørdag d.1.8.), men vil gerne høre om det er normal (&

Må vel afhænge af om lørdag betragtes som arbejdsdag i virksomheden (fx.
forretning) eller ej. (Typisk kontor)
Jeg har aldrig været udsat for, eller har set denne praksis, men med
beregning af træk for ferie, har det været normal praksis at regne med
6dages uge. (Er vist nok endelig afskaffet for et par år siden? Blot for
lige at komme dem i forkøbet der siger at funktionærer har ferie med
løn; i funktionærloven er ret til at vælge feriepenge i stedet for ferie
med løn. Godt hvis man har mange tillæg ud over grundlønnen.

Jeg ville nok spørge min nye arbejdsgiver om det er måden de modtager
nye medarbejdere på!

/Claus

Fra : Lars

Dato : 31-08-09 21:09

On Mon, 31 Aug 2009 01:29:32 +0200, "clausbp."
<cbp33@hotmail.com> wrote:

>Jeg ville nok spørge min nye arbejdsgiver om det er måden de modtager
>nye medarbejdere på!

Det vil jeg også gøre (med nogle andre ord), når min chef er
tilbage fra ferie i næste uge.

Fra : alexbo

Dato : 31-08-09 08:40

"Lars" skrev

> [...]

> første hverdag i måneden har været den 3. (så jeg bliver trukket
> for lørdag d.1.8.), men vil gerne høre om det er normal (&

Det er godt nok småligt, men det vigtige er hvilken dato der står i dit
ansættelsesbrev, den dato starter din løn uanset om det er hverdag eller
weekend.

mvh
Alex Christensen

Fra : Elmand

Dato : 31-08-09 19:17

> [...]
>
> Det er godt nok småligt, men det vigtige er hvilken dato der står i dit
> ansættelsesbrev, den dato starter din løn uanset om det er hverdag eller

Forventede du også, at få en hel månedsløn, hvis du begyndte f.eks d.20 i
måneden.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Lars

Dato : 31-08-09 21:15

On Mon, 31 Aug 2009 20:17:25 +0200, "Elmand" <elmand@fjernpc.dk>
wrote:

>Forventede du også, at få en hel månedsløn, hvis du begyndte f.eks d.20 i
>måneden.

Hvis det er mig du spørger, så nej. Men nu har jeg jo været på
arbejde præcist de samme antal dage og timer som mine kollegaer,
og da jeg ikke formoder de kun har fået 29/31-dele af deres
månedsløn (som jeg har fået), så har jeg naturligvis tænkt mig at
bringe det op.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-09-09 23:17

"Elmand" <elmand@fjernpc.dk> skrev i en meddelelse

> Forventede du også, at få en hel månedsløn, hvis du begyndte f.eks d.20 i
> måneden.

Nu er den 20. jo heller ikke den første hverdag i måneden

Er fuldstændig enig med Alexbo. Det afgørende er hvilken ansættelsesdato,
der står på ansættelseskontrakten. Er man ansat pr. 1. august 2009, har man
været ansat hele måneden, selv om mandag den 3. august 2009 er den første
dag man møder på jobbet.

Fra : Lars

Dato : 31-08-09 21:11

On Mon, 31 Aug 2009 09:39:57 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk>
wrote:

>Det er godt nok småligt, men det vigtige er hvilken dato der står i dit
>ansættelsesbrev, den dato starter din løn uanset om det er hverdag eller
>weekend.

Ok, der står der den 3. august, så dvs. de formelt set gør det
rigtigt, jeg vil dog stadig brokke mig til min chef når han er
tilbage. Hvis det er med vilje ved jeg i hvert fald hvor
fleksibel jeg skal være fremover...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-09-09 19:11

Lars skrev:

> Ok, der står der den 3. august, så dvs. de formelt set gør det
> rigtigt, jeg vil dog stadig brokke mig til min chef når han er
> tilbage. Hvis det er med vilje ved jeg i hvert fald hvor
> fleksibel jeg skal være fremover...

God ide, så ved chefen også, hvor fleksibel han skal være
fremover.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Hm

Dato : 05-09-09 16:58

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt, jeg vil dog stadig brokke mig til min chef når han er
> tilbage. Hvis det er med vilje ved jeg i hvert fald hvor

Du burde have påtalt det - inden du skrev under.

Det gjorde du åbenbart ikke, så mit råd ville være - lad det ligge.

Hanne

Fra : Lars

Dato : 06-09-09 22:11

On Sat, 5 Sep 2009 17:57:57 +0200, "Hm" <mishm8116@gmail.com>
wrote:

>Du burde have påtalt det - inden du skrev under.

Selvfølgelig burde jeg det, men nu var jeg bare ikke opmærksom på
at det betød noget. Jeg skifter trods alt ikke job så tit at jeg
kendte til den faldgrube - det gør jeg så nu.

>Det gjorde du åbenbart ikke, så mit råd ville være - lad det ligge.

Tak for rådet. Jeg har begået en fejl ved ikke at få
dobbelttjekket alle dele af hvad jeg vurderede var en helt normal
ansættelseskontrakt, men nu er det jo som tidligere nævnt muligt
at min chef heller ikke var opmæksom på dette. Så synes jeg da
det er rimeligt at han får muligheden for at rette op på det, i
stedet for at jeg bare skal gå og være sur over at være blevet
snydt, hvis det ikke var meningen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-09-09 05:43

Lars skrev:

> det er rimeligt at han får muligheden for at rette op på det, i
> stedet for at jeg bare skal gå og være sur over at være blevet
> snydt, hvis det ikke var meningen.

Du er ikke blevet snydt. Du er blevet ansat fra en bestemt
dato, og du får løn fra den pågældende dato.

Glem alt om, hvad andre har arbejdet. Der er sikkert også
nogle, som har været på ferie i måneden før, og som derfor
slet ikke har været på arbejde i den måned. Skal du så også
have løn for den forrige måned?

Jeg fornemmer, at du ikke er helt ung, men jeg sidder
samtidig med fornemmelsen af, at det er dit første rigtige job.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå snavs og uønskede gæster på computeren:

Fra : John V.

Dato : 02-09-09 15:12

Helt ærligt, du er lige blevet ansat er det smart at lave problemmer helt
fra starten?
De småpenge der er tale om har nok ikke den helt store betydning, du skal
hellere være glad for at have noget at lave. Men selvfølgelig, hvis du er
offentligt ansat skulle der ikke ske det store ved at lave problemmer...

Fra : Lars

Dato : 02-09-09 16:58

On Wed, 2 Sep 2009 16:11:37 +0200, "John V." <taform@c.dk> wrote:

>Helt ærligt, du er lige blevet ansat er det smart at lave problemmer helt
>fra starten?

Altså, hvis de vælger at se det som "at lave problemer" så er det
da meget rart at både de og jeg finder ud af det i prøveperioden,
ikke? Indtil jeg har talt med min chef om det, går jeg dog ud fra
at det er en smutter fra hans side.

>De småpenge der er tale om har nok ikke den helt store betydning,

Med den form for logik det jo endnu mere småpenge for dem end det
er for mig.

Men du kan jo også prøve at foreslå din chef at du går 7 % ned i
løn - det er der vel ikke noget problem i, det er jo kun
småpenge, ikke?

>du skal
>hellere være glad for at have noget at lave.

Jeg arbejder ikke udelukkende for min fornøjelses skyld - hvis
jeg gjorde det kunne jeg helt sikkert finde på noget der var
sjovere end det jeg laver nu. Det jeg laver nu, har jeg så
vurderet er en acceptabel afvejning af hvad jeg har lyst til, for
den pris de har lyst til at betale mig for det. Sådan fungerer
det nok for langt de fleste...

>Men selvfølgelig, hvis du er
>offentligt ansat skulle der ikke ske det store ved at lave problemmer...

Det er jeg ikke.

Fra : John V.

Dato : 05-09-09 14:29

> [...]
>

> Men du kan jo også prøve at foreslå din chef at du går 7 % ned i
> løn - det er der vel ikke noget problem i, det er jo kun

Jeg er ikke ansat noget sted

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Lars

Dato : 06-09-09 21:59

On Sat, 5 Sep 2009 15:29:19 +0200, "John V." <taform@c.dk> wrote:

>Jeg er ikke ansat noget sted

Det forandrer jo alt. Så er der naturligvis ikke noget at sige
til at du på ingen måde kan forstå eksemplet.