Greppe sidste kolonne
Fra : JoeDoe

Dato : 16-09-09 23:27

Hvis jeg har en forskellig tekststreng men hvor jeg altid har brug for
det sidste ord, hvordan grepper jeg så det ord?

Dette er 10.0.1.1
En 10.0.1.2
Lille test 10.0.1.3

Jeg skal have fat i IP adressen.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-09-09 08:09

On Wed, 16 Sep 2009 22:27:05 -0700, JoeDoe wrote:

> Hvis jeg har en forskellig tekststreng men hvor jeg altid har brug for
> det sidste ord, hvordan grepper jeg så det ord?

> [...]

Du får mig ikke til at bixe en time med regular expressions...

grep kan selvfølgelig ikke, den vælger kun linjer. sed eller awk er bedre
gæt. Nemmest nok awk: noget i retning af

awk '{print $NF}'

med sed er det mere tricky. De er noget med s/RE/\1/ hvor RE skal sættes
op så den matcher hele linjen og singler IP adressen ud med \(....\).

Noget henad

..*\([^ \t]+\)$

men det er sikkert ikke helt rigtigt...

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 17-09-09 15:57

On Thu, 17 Sep 2009 07:08:43 +0000, Peter Dalgaard wrote:

> grep kan selvfølgelig ikke, den vælger kun linjer.

man kan få grep til kun at vise den del af linien der matcher, fra man
grep:
-o, --only-matching
Print only the matched (non-empty) parts of a matching
line, with each such part on a separate output line.

Tomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-09 16:19

JoeDoe skrev:
> Hvis jeg har en forskellig tekststreng men hvor jeg altid har brug for
> det sidste ord, hvordan grepper jeg så det ord?

> [...]

cat ... | perl -lane 'print $F[-1]'

Fra : JoeDoe

Dato : 17-09-09 23:18

> grep kan selvfølgelig ikke, den vælger kun linjer. sed eller awk er bedre
> gæt. Nemmest nok awk: noget i retning af
>
> awk '{print $NF}'

Lige præcist dét jeg gik efter - mange tak.

Ak ja, der er så mange muligheder at man kan stirre sig helt blind på,
at der ikke er en simpel løsning på det (én variabel - hey, kan det
blive mere simpelt)