Backup
Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 01-09-09 14:17

Hej!

Et godt, simpelt back-up program der er gratis og kan fungere på Vista
(Stone's kopikontrol kan desværre ikke for det er et udmærket program jeg
bruger på min XP maskine). Det er svigerfars Vista maskine vi skal bruge
programmet på!
Nogen erfaring/links?

Mvh
Hans-Henrik Husen

Fra : Max

Dato : 01-09-09 16:52

Hej Hans-Henrik

> Nogen erfaring/links?

Hvad med Vistas eget ?

http://www.windows-vista-tips-and-tricks.com/backup-windows-vista.html

--
Mvh Max

Fra : Per

Dato : 01-09-09 17:06

Hans-Henrik Husen wrote:
> [...]
> (Stone's kopikontrol kan desværre ikke for det er et udmærket program
> jeg bruger på min XP maskine). Det er svigerfars Vista maskine vi

Jeg vil anbefale dig Cobian back-up. Det bruger jeg selv på Vista som
erstatning for Stones, som jeg brugte på XP.

Jeg synes i øvrigt også at Cobian er langt bedre end Stones - det kan også
en del mere.

Gratis og uden snavs.

http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm

mvh. Per

Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 02-09-09 12:28

Tak for tippet. det ser rimeligt tilforladeligt ud. Jeg antager man tager en
full backup første gang, derefter en differntial hvor kun ændrede filer
medtages. Kan man få programmet til at hus`ke hvilke directories (jeg har i
først gang valgt 3) der tages backup fra, eller skal man lave en ny task for
hver gang?

mvh
hh

Fra : Per

Dato : 02-09-09 12:57

Hans-Henrik Husen wrote:
> Tak for tippet. det ser rimeligt tilforladeligt ud. Jeg antager man
> tager en full backup første gang, derefter en differntial hvor kun
> ændrede filer medtages.

Ja det er sådan den gør det.

Kan man få programmet til at hus`ke hvilke
> directories (jeg har i først gang valgt 3) der tages backup fra,
> eller skal man lave en ny task for hver gang?

Den kan huske de forskellige indstillinger fra gang til gang, der skal ikke
laves nyes. Der kan i øvrigt sagtens være flere tasks, hvis det ønskes.

Og så kan den sættes til at lave backup automatisk efter et givent
tidspunkt.

mvh. Per

Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 02-09-09 13:25

Ja, jeg fandt ud af det efter jeg skrev, og det fungerer da helt fint. Jeg
har valgt at den overskriver tidligere filer for overskuelighedens skyld.
Jeg er sikker på, at det kan jeg godt overtale svigerfar til at bruge. Med
en indstilling for for automatisk backup på et givet tidspunkt behøver han
overhovedet ikke at bekymre sig om programmet mere!

Takker for hjælpen!

Mvh
hh

Fra : Henning Lund

Dato : 02-09-09 15:44

Per <mesked@hotmail.com> skrev:

> http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm
>
> mvh. Per

Jeg bruger Drive Image på mine XP maskiner, Cobian virker den i
samme stil? Jeg tænker på om den kan lave et image af f.eks drev
C som man så kan genskabe hvis Vista går helt i hårknude?

Henning Lund
http://www.tjae.dk/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Per

Dato : 02-09-09 16:21

Henning Lund wrote:

> Jeg bruger Drive Image på mine XP maskiner, Cobian virker den i
> samme stil? Jeg tænker på om den kan lave et image af f.eks drev
> C som man så kan genskabe hvis Vista går helt i hårknude?

Nej - den kan kun bruges til data back-up. Ikke til at re-etablere et
styresystem.

Til det bruger jeg selv True Acronis.

mvh. Per

Fra : Henning Lund

Dato : 02-09-09 17:01

Per <mesked@hotmail.com> skrev:

> Nej - den kan kun bruges til data back-up. Ikke til at
> re-etablere et styresystem.
>
> Til det bruger jeg selv True Acronis.

Ok jeg ved nemlig ikke om den drive image version jeg har er
vista kompitabel, jeg tvivler da den er flere år gammel.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-09-09 17:30

On Tue, 1 Sep 2009 15:17:08 +0200, "Hans-Henrik Husen"
<hh.husen@mail.dk> wrote:

> [...]
>bruger på min XP maskine). Det er svigerfars Vista maskine vi skal bruge

Der er jo cirka en milliard muligheder...

Men Microsoft's eget SyncToy værktøj er da en oplagt mulighed for den
der bare lige vil sync'e / backup'e nogle folderer og filer.

Syn CToy kan hentes her: http://kortlink.dk/6wua

<mlr>

Fra : Per

Dato : 01-09-09 21:11

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Men Microsoft's eget SyncToy værktøj er da en oplagt mulighed for den
> der bare lige vil sync'e / backup'e nogle folderer og filer.

Ja den kan også bruges - men man skal være meget varsom med synkroniserings
værktøjer.

For man kan risikere at alt bliver slettet på backuppen, hvis det af en
eller anden grund også bliver slettet på kilden (sourcen) - fx. Virus

mv. Per

Fra : molped

Dato : 02-09-09 02:29

On 1 Sep., 22:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> For man kan risikere at alt bliver slettet på backuppen, hvis det af en
> eller anden grund også bliver slettet på kilden (sourcen) - fx. Virus

Det kommer an på, hvilken type synkronisering, man bruger.
"Contribute"-indstillingen i SyncToy synkroniserer tilføjelser/
ændringer i kilden men ikke sletninger.

Et suverænt alternativ er: www.getdropbox.com.
Her får du gratis 2GB lagerplads på nettet og synkronisering af denne
plads mellem et vilkårligt antal computere.
Således får du både backup og filsynkronisering. Ligeledes har du
mulighed for at gå tilbage til tidligere versioner af en fil, hvis du
får brug for det.

Jeg bruger det selv i kombination med andre backup-metoder (Bl.a.
SyncToy), og kan varmt anbefale det. En god ting, altid at have adgang
til sine filer på forskellige maskiner og via nettet.

Fra : Max

Dato : 02-09-09 12:40

Hej molped

> Et suverænt alternativ er: www.getdropbox.com.
> Her får du gratis 2GB lagerplads på nettet og synkronisering af denne
> plads mellem et vilkårligt antal computere.

Særligt suverænt er det nu ikke, jeg har 5 Gb web plads via mit
internetabbonnement, men det holder jo ikke nu om dage.
100 Gb er vel nærmere hvad moderne PC brugere har brug
for til backup, og det er dyrt som netløsnong.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-09-09 16:59

Max wrote:

> [...]
> internetabbonnement, men det holder jo ikke nu om dage. 100 Gb er vel
> nærmere hvad moderne PC brugere har brug for til backup, og det er dyrt

Hos Servage (webhotel) er begrænsningen omkring 500 GB, og de accepterer
at du bruger pladsen til personlige data.

Der er lange diskussioner i dk.edb.internet.webhotel om Servage, men
deres FTP adgang har fungeret rimeligt (til prisen) i det sidste års tid,
synes jeg. Mit backup program (duplicity) laver dog først backup filerne
på min hjemmeserver, hvorefter de sync'es med Servage via FTP (cron job
om natten), og min FTP klient (lftp) er forholdsvis robust overfor
netværksproblemer.

Husk kryptering hvis backup opbevares uden for hjemmet!

--
Jesper Lund

Fra : molped

Dato : 04-09-09 02:33

On 2 Sep., 13:39, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> 100 Gb er vel nærmere hvad moderne PC brugere har brug
> for til backup, og det er dyrt som netløsnong.

Selvfølgelig kan jeg ikke klare mig med 2GB backup-plads.
Jeg bruger Dropbox i kombination med andre backup-metoder.

Dropbox sikkerhedskopierer og synkroniserer "dokumenter", jeg bruger
jævnligt.
Billeder, video, musik osv. derimod brænder jeg til DVD-skiver (2
eksemplarer), lægger på en netværksdisk (NAS) og sikkerhedskopierer
derudover vha. en anden nettjeneste, www.carbonite.com (Ca.50$/år for
ubegrænset plads).

Det vigtige er at satse på flere heste mht. backup.

Mht. den serverplads, du får gennem dit internetabbonement/webhotel,
så er det ikke sikkert, du må bruge den som backupplads. Surftown.dk,
hvor jeg har mit webhotel tillader ikke, at man bruger deres
serverplads som "netdisk".

mvh
Morten

Fra : Kurt Brixen

Dato : 04-09-09 11:02

In article <0f164efa-e751-4cb6-a81f-5dbf6517332e@e8g2000yqo.googlegroups.com>,
molped <molped@gmail.com> wrote:

> [...]
> så er det ikke sikkert, du må bruge den som backupplads. Surftown.dk,
> hvor jeg har mit webhotel tillader ikke, at man bruger deres

Kender du Crashplan - der kan man lave backup til andre computere, fx familie, venner,
arbejde. Gratis for private.

http://www11.crashplan.com/consumer/index.html

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : molped

Dato : 05-09-09 06:26

On 4 Sep., 12:01, Kurt Brixen <kbri...@invalid.invalid> wrote:

> Kender du Crashplan - der kan man lave backup til andre computere, fx familie, venner,
> [...]

Hej!

Den kender jeg ikke - men vil kigge nærmere på den.
Tak for tippet!

mvh
Morten