Centrering og minimering af sider (rammesi~
Fra : Susanne Danielsen

Dato : 15-08-09 20:11

Jeg har en hjemmeside, som er lavet i FrontPage. Fra min
index-side kommer man til en side, som jeg har lavet som en
rammeside, idet jeg har en menu til venstre og en "header"
øverst, som skal være at se på samtlige sider. I selve
"indholds-ruden" nederst til højre vises så det indhold, som folk
navigerer rundt i. Mit problem er imidlertid, at mine sider
fylder hele skærmen, men jeg vil gerne have det "kogt ned", så
det f.eks. kun fylder 800 pixels og er centreret på midten. Men
tro mig - dette kan jeg ikke hitte ud af, og jeg sidder med
fornemmelsen af, at det er ganske simpelt. Når jeg opretter en ny
rammeside, kan jeg ikke se, at jeg her har mulighed for at
regulere bredden, så hvordan i alverden gør jeg ?? Jeg håber
meget på noget hjælp !!!!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-08-09 19:27

Susanne Danielsen skrev:
> [...]
> rammeside, kan jeg ikke se, at jeg her har mulighed for at
> regulere bredden, så hvordan i alverden gør jeg ?? Jeg håber

Du har det problem at (næsten) ingen bruger
frames. Det er en forældet og problematisk
teknologi, som medfører flere problemer end
den løser.

Dit sidelayout kan du uden videre opnå
ved at bruge CSS layouts, se for eksempel
http://webdesign101.dk/layout/

Jeg kan ikke huske om frameset-markøren
tager en width-attribut, men det kan du
evt. undersøge hos W3C. Hvis ikke, er
løsningen nok at bruge 2 framesets, ét
der sætter der sætter to tomme frames
på hver side af det andet og egentlige
frameset.

Kan du ikke se hvor kunstigt det bliver?
Når du nu kan nøjes med

[Sidens indhold]

og så sætte en bredde på denne div:

#page {