Bruger du stadig Frontpage så læs dette.
Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-08-09 11:52

Som det sikkert er bekendt udvikles der ikke længere på Frontpage.
Sidste version var FP2003.
Frontpage blev erstattet af Expression Web og Sharepoint Designer hvor
den sidste mest er beregnet til at udvikle til Microsoft Sharepoint,
men den kan også bruges til almindelige hjemmesider hvis man ikke
bruger ting der er Sharepoint specifikke. Microsoft har gjort denne
til et gratis download:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=baa3ad86-bfc1-4bd4-9812-d9e710d44f42
Dette er for at udbrede brugen af deres Sharepoint platform, men som
sagt kan den også bruges uden. Indlæringsmæssigt er den lidt lettere
at gå til, når man kommer fra en Frontpage baggrund, end Expression
Web.
Hvis man sigter mod mere professionel udvikling er det Expression Web
man skal gå efter. Denne er lige kommet i version 3 og en demo kan
hentes her:
http://www.microsoft.com/expression/try-it/Default.aspx#PageTop

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : anne

Dato : 02-08-09 17:53

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvis man sigter mod mere professionel udvikling er det Expression Web
> man skal gå efter. Denne er lige kommet i version 3 og en demo kan

Hej Jens Peter

Det var meget interessant.

Jeg har i knap 10 år, tror jeg det er, brugt FrontPage, og har nu så været
inde og downloade Expression web.

Vil det sige at det vil vedblive med at være et gratis program??

Kan man umiddelbart gå fra FP til EW??

Hvad med Frontpage extensions, kan de direkte overføres uden fejl??

Hvad er andres erfaringer med EW??

Umiddelbart ser den du til at være rigtig let at gå til.

MVH

anne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-08-09 14:00

Se inline.

On Sun, 2 Aug 2009 18:52:56 +0200, "anne" <anne@nejtilspam.com> wrote:

>Vil det sige at det vil vedblive med at være et gratis program??

Når der kommer en ny version af Sharepoint Designer kan jeg ikke
garantere at den også vil være gratis.

>Kan man umiddelbart gå fra FP til EW??
Der vil være noget man skal vænne sig til og visse ting der kræver FP
Extensions vil kun være begrænset støttet. Du kan ikke oprette nye men
kun editere eksisterende.
Sharepoint Designer har lidt større støtte her end EW efter hvad jeg
har hørt.

>Hvad med Frontpage extensions, kan de direkte overføres uden fejl??
Frontpage Extensions har som sådan ikke noget med dette at gøre da de
er installeret på Serveren. Det er blot et spørgsmål om programmerne
støtter dem og det gør de (til en hvis grad).

Microsoft har mere information om transitionen fra Frontpage til hhv.
Sharepoint Designer og Expression Web.
http://download.microsoft.com/download/f/f/2/ff2d736a-9ec6-4e3b-b094-d782aa7cda72/Microsoft_FrontPage_to_Expression_Web.doc
http://www.wayne-smith.org/2007/03/frontpage-to-expression-web-migration.htm
http://www.velsoft.com/computer_training_materials/office_2007_upgrade/sharepoint_2007_upgrade.asp

Se yderligere tutorials og information på Microsofts sider for hhv.
Expression Web og Sharepoint Designer
http://www.microsoft.com/expression/resources/
http://office.microsoft.com/en-us/sharepointdesigner/HA101650591033.aspx

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-09 18:37

> [...]
> Hvis man sigter mod mere professionel udvikling er det Expression Web
> man skal gå efter. Denne er lige kommet i version 3 og en demo kan

Tak for oplysningerne, men når jeg går ind på hjemmesiden står der at
det kun er gamle opertativsystemer det virker til.Altså ikke noget med
Vista, så vidt jeg kan se. Har du en kommentar til dette?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-08-09 12:08

Jeg har ikke prøvet Sharepoint designer under Vista eller Windows 7
men den vil formodentligt virke da jeg ikke har set rapporter om det
modsatte. Da det er en gratis download risikerer man jo ikke noget ved
at prøve.
Expression Web 3 er helt ny så virker selvfølgelig med den nyeste
version af Windows.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Søren Noack

Dato : 04-08-09 14:55

SharePoint Designer funger fint under Vista.

Hvis man ikke har officepakken i forvejen, vil der automatisk blive
installeret en prøveversion af hele Office 2007 som er brugbar i 60 dage.
Den kan man så bare slette igen.

Har man Officepakken installeret i forvejen (uanset version) er det kun
SharePoint Designer som bliver installeret, og det påvirker selvfølgelig
ikke den eksisterende Office 2000, 2003 eller 2007.

Med venlig hilsen

Søren Noack

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-09 16:32

"Søren Noack" <soren@noack.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kun SharePoint Designer som bliver installeret, og det påvirker
> selvfølgelig ikke den eksisterende Office 2000, 2003 eller 2007.

Tak Søren - jeg har nu stillet Karlsen fem "gode" spørgsmål - du er
velkommen til at supplere hvis du kan.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-09 16:31

> [...]
> at prøve.
> Expression Web 3 er helt ny så virker selvfølgelig med den nyeste

Tak skal du have, Jens - blot sig mig fem ting:

1.hvad er de mest markante forskelle på sharepoint designer og
expression web?
2.hvilke af de to produkter hævdes at være den mest naturlige afløser
for FrontPage 2003?
3.Hvis man er FP enthusiast, hvilket produkt af de i 1. nævnte er så det
man bør vælge og hvorfor?
4.Kan expression web downloades på samme måde som sharepoint designer
med dansk-modul?
5. Hvad er cirkaprisen på sharepoint designer og expression web 3 i
handel og vandel?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-08-09 03:32

Se inline.

On Tue, 4 Aug 2009 17:31:11 +0200, "Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote:

>1.hvad er de mest markante forskelle på sharepoint designer og
>expression web?

SD er først og fremmest rettet mod design til Microsoft Sharepoint.
EW er rettet mod et mere professionelt marked der bruger PHP og
ASP.NET til deres løsninger.

>2.hvilke af de to produkter hævdes at være den mest naturlige afløser
>for FrontPage 2003?

EW.

>3.Hvis man er FP enthusiast, hvilket produkt af de i 1. nævnte er så det
>man bør vælge og hvorfor?

Det som bedst svarer til de forventninger man har.

>4.Kan expression web downloades på samme måde som sharepoint designer
>med dansk-modul?

EW findes kun på hovedsprogene da man hos Microsoft regner med at de
fleste professionelle vil forstå et af disse sprog.

>5. Hvad er cirkaprisen på sharepoint designer og expression web 3 i
>handel og vandel?

SD er gratis at downloade.
EW Upgrade koster ca. 800kr. Fuld version omkring 2000.
Bemærk at der kan opgraderes fra næsten alt:
Ethvert Office program.
Alle Frontpage versioner.
Alle konkurrerende programmer.

Bemærk at selv om EW 3 lige er frigivet ser det ikke ud til at den er
tilgængelig i butikkerne endnu. Tænk på det hvis du tænker på at købe
den. Det vil jo være ærgerligt at "nøjes" med den gamle version når
man kun skal vente en uge eller to på den nyeste.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-09 08:08

Tak for de gode svar, Jens - og fordi du gav dig til til at komme med
dem.

--
ahw.