Installation af udviklingsmiljø til ARM
Fra : Jens Jespersen

Dato : 14-09-09 07:00

Hej i gruppen.

Jeg har lige installeret Ubuntu ved siden af min Windows XP for at prøve det
af.
Jeg har derefter forgæves forsøgt at installere en ARM compiler fra Rowley :
http://www.rowley.co.uk/crossworks/Evaluating.htm (højre side af vinduet
"Version 2.0 for Linux"
Når filen er downloadet, pakker jeg den ud, og "dobbeltklikker" på "install
Crossworks" - men intet sker.
Supporten siger, at jeg skal "logge på som root i en terminal" og installere
derfra - men her står jeg af (husk nu : totalt nybegynder mht. Linux )
Er her en hjælpsom person som evt. vil guide mig i den rigtige retning ?

Mvh. Jens S. Jespersen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-09-09 18:33

Den Mon, 14 Sep 2009 07:59:54 +0200 skrev Jens Jespersen:

> [...]
> installere derfra - men her står jeg af (husk nu : totalt nybegynder
> mht. Linux ) Er her en hjælpsom person som evt. vil guide mig i den

INSTALL.txt fortæller dig hvad du skal gøre, bare ikke ret godt

Start en terminal - kan du det?

Derefter navigerer du til den udpakkede mappe - kan du det?
Her i skriver du:
sudo ./install_crossworks

2. Start a terminal and cd to the directory you installed CrossWorks into.
Normalt angiver installationen selv stier og mapper, så tast enter. Husk
hvor det installeres.
cd til installations mappen.
3. Start CrossStudio by running "./bin/crossstudio".
skriv ./bin/crossstudio - enter.

HÃ¥ber det lykkes

--
Karl Erik.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-09-09 22:17

Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> hvor det installeres.
> cd til installations mappen.
> 3. Start CrossStudio by running "./bin/crossstudio".

Jeg tror ikke det lykkes umiddelbart!.
Installationen af ARM skal ske fra en root-login, men i Ubuntu kan der
ikke laves en direkte root-login; hvis man ønsker root-rettigheder skal
man bruge sudo.
En root-login laves med kommandoen 'sudo -i'.
Dvs. man starter først en terminal og taster derefter
kommandoen 'sudo -i'.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-09-09 22:22

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
> man bruge sudo.
> En root-login laves med kommandoen 'sudo -i'.
> Dvs. man starter først en terminal og taster derefter

Er det ikke også det Karl Erik foreslår? Haun skriver jo:
sudo ./install_crossworks

/Lars

Fra : Jens Jespersen

Dato : 15-09-09 06:51

"Karl Erik Christensen" <none@none.invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor det installeres.
> cd til installations mappen.
> 3. Start CrossStudio by running "./bin/crossstudio".

Super - DET VIRKEDE.
Rowleys support havde foreslået noget lignende - dog manglede der et "./"
efter sudo - må vist hellere finde en "Linux for dummies" samt glemme
mine dos-kundskaber.

Tak for hjælpen !

Mvh. Jens

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-09-09 10:08

Jens Jespersen wrote:
.... SKIP ...

> [...]
> Rowleys support havde foreslået noget lignende - dog manglede der et "./"
> efter sudo - må vist hellere finde en "Linux for dummies" samt glemme

http://www.linuxbog.dk findes denne, som kan læses online:
http://www.linuxbog.dk/unix/unix/index.html
Linux – Friheden til at lære Unix
Citat fra forordet:
"
I denne bog tager vi fat på unix-kundskaber. Der er ikke de store
forudsætninger for at læse denne bog.
"
NB.
Linux er en Unix-klon.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jens Jespersen

Dato : 15-09-09 11:30

"Jørgen Heesche" <heesche@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jens Jespersen wrote:
> ... SKIP ...

> På http://www.linuxbog.dk findes denne, som kan læses online:
> http://www.linuxbog.dk/unix/unix/index.html
> Linux – Friheden til at lære Unix
> Citat fra forordet:
> "
> I denne bog tager vi fat på unix-kundskaber. Der er ikke de store
> [...]

Tak - den egner sig vist til de næste par dages "godnatlæsning"........hvis
det lader sig gøre på en WINDOWS mobile telefon

Jens

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-09-09 14:04

Den Tue, 15 Sep 2009 12:30:10 +0200 skrev Jens Jespersen:

> Tak - den egner sig vist til de næste par dages
> "godnatlæsning"........hvis det lader sig gøre på en WINDOWS mobile
> telefon
>
> Jens

Når du så ikke kan falde i søvn, og konen absolut _VIL_ sove, så snupper
du denne også

http://www.yolinux.com/TUTORIALS/unix_for_dos_users.html

--
Karl Erik.