Understøtte jumbo frames ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-09 01:55

Hej NG.

Min NAS og gigabit switch understøtter begge jumbo frames, kan jeg få
netkortet i min stationære pc til det også ?
Det er gigabit netkort, mener det er noget Broadcom Netextreme noget,
det er indbygget på bundkortet af en HP maskine.
--
Christian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-09-09 08:55

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> crashed Echelon writing

> Det er gigabit netkort, mener det er noget Broadcom Netextreme noget,
> det er indbygget på bundkortet af en HP maskine.

Hvad siger indstillinger til dit netkort i det gældende OS?

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-09-09 09:33

On Wed, 9 Sep 2009 00:54:44 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

> Min NAS og gigabit switch understøtter begge jumbo frames, kan jeg få
> netkortet i min stationære pc til det også ?

Måske. Se på indstillingerne for netkortet i dit operativsystem.

-A

Fra : Jens

Dato : 09-09-09 13:58

Er det korrekt antaget at alle enheder i netværket på en given switch skal
understøtte Jumbo Frames, for at man kan aktivere og benytte det (og dermed
få udbytte af det) ?
Hvis nu én enhed ikke kan, betyder det så at den ikke kan snakke med de
andre og vice versa ?

Hvad er evt. fordele ved Jumbo Frames ?

Jens

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-09-09 22:18

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> writes:

> [...]
> (og dermed få udbytte af det) ?
> Hvis nu én enhed ikke kan, betyder det så at den ikke kan snakke med

Så vil der kome besked tilbage til afsender om at jumbo-pakken skal
fragmenteres til en passende størrelse.

> Hvad er evt. fordele ved Jumbo Frames ?

Højere båndbredde (potentielt). Ethernet protokollen kræver et
overhead på min 20 bytes per Ethernet pakke (12 bytes Inter-packet gap
+ 8 bytes preamble) så jo længere pakke jo højere effektiv båndbredde.
Dvs max båndbredde ved minimum size pakker (64 bytes) ca 70%, og 98.7%
ved 1518 bytes pakker (max "normal" size pakke).

Særligt til NFS/Samba traffik kan det være en stor fordel at man kan
sende en hel disk blok + overhead (dvs 8K + en sjat) i en enkelt
Ethernet pakke og ikke skal fragmentere i flere IP og Ethernet pakker,
samt reassembly problemerne i IP stakken forsvinder.

Kai

Fra : Nicolai

Dato : 10-09-09 08:48

> Dvs max båndbredde ved minimum size pakker (64 bytes) ca 70%, og 98.7%
> ved 1518 bytes pakker (max "normal" size pakke).

Hvis 1518 bytes pakker giver 98,7% udnyttelse, hvorfor så bruge jumboframes?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-09-09 16:17

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> writes:

> Hvis 1518 bytes pakker giver 98,7% udnyttelse, hvorfor så bruge jumboframes?

Fordi de 98,7% kun tæller Ethernet udnyttelse.

Som skrevet tidligere: ved at bruge Jumbo pakker man undgår at
NFS/Samba pakker bliver fragmenteret af IP stakken og delt op i 6
Ethernet pakker. Fragmenteringen giver større overhead og mulighed for
at nogle pakker "overhaler" andre eller tab af enkelte
pakker-fragmenter og besværliggører reassembly før aflevering til
applikationen.

Kai

Fra : Jens

Dato : 10-09-09 10:51

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i meddelelsen

> Så vil der kome besked tilbage til afsender om at jumbo-pakken skal
> fragmenteres til en passende størrelse.

Hvad vil konsekvensen af det være ? At enheden er sløv eller ?
Lad os sige at jeg kan sætte en NAS boks til at køre med Jumbo Frames og en
server også, men ikke en arbejdsstation. Alle sidder på samme switch.
Server og NAS kan så fint køre Jumbo Frames når de kommunikerer med
hinanden, men NAS og arbejdsstation eller server og arbejdsstation kan ikke.
Hvad er konsekvensen performance mæssigt ?

Jens