Købe 3' i Sverige?
Fra : SnipSnapSnude

Dato : 05-09-09 10:06

Hej
Jeg kan se at prisen hos 3' i Sverige er billigere (samme beløb men i SE
kr) for mobilt bredbånd, og det fremgår hos 3.dk at forbindelsen virker i
både DK og SE.

Nogen der har købt det i Sverige og bruger det i Danmark?
Evt det her hvor man tanker op på nettet med betalingskort
http://www.tre.se/templates/BroadbandShop/BroadbandPrepaid.aspx?id=33862

Fra : Henrik Laursen

Dato : 06-09-09 00:02

SnipSnapSnude <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> wrote in

> [...]
>
> Nogen der har købt det i Sverige og bruger det i Danmark?
> Evt det her hvor man tanker op på nettet med betalingskort

Så nemt er det ikke, du vil blive knaldet med en ekstra afgift for roaming
ligesom hvis du ringede fra din nuværende mobil fra udlandet til Danmark
fordi det er et Svensk kort der sidder i og derfor genkendes som en Svensk
mobil forbindelse og ikke en der er Dansk.

Den afgift kommer til at stå på din alm. telefonregning fra 3 og det lydder
på 7,45kr/MB og det er hos lige meget hvilket teleselskab man benytter, for
den pris er fastsat af EU Kommisionen her i Juli 2009 for at komme de
hamper priser til livs der hidtil har været.

Kilde for prisen:
http://newz.dk/eu-s-loft-for-roamingtakster-er-traadt-i-kraft

Så den kan i anvende som reference hvis jeres mobil selskab alligevel
prøver på at knalde jer med for høje roaming takster.

--
Henrik Laursen

Fra : GiWeo

Dato : 06-09-09 06:44

Nej nej

3 betragter Danmark og Sverige som samme land

===
Forbrugsgrænse:
Abonnementsafgiften faktureres forud, og forbruget faktureres
bagud.
Abonnementet inkluderer 20 GB pr. måned. Overskrider forbruget 20
GB pr. måned, vil du ikke blive pålagt at betale ekstra for dette
forbrug, men 3 forbeholder sig retten til at spærre helt eller
delvist,
opsige eller begrænse hastigheden væsentligt på det pågældende
abonnement i den pågældende måned. Dette gælder dataforbrug i
Danmark, når du befinder dig i danske operatørers netværk samt i 3’s
net i Sverige.
Dataforbrug i udlandet, herunder uden for 3’s net i Sverige, vil blive
faktureret til den i prislisten til enhver tid gældende pris for
international dataroaming. Du skal være opmærksom på, at priserne
for internationale dataroaming kan være væsentlig højere end
priserne for dataforbrug i Danmark. Du kan finde internationale
dataroamingpriser her: www.3.dk/udland under hvert land. På dette
link kan du også se et eksempel på priser vedrørende forbrug i
udlandet.
===

Fra : Henning

Dato : 06-09-09 08:56

On Sun, 06 Sep 2009 07:43:43 +0200, GiWeo <no@mail.here> wrote:

>Nej nej
>
>3 betragter Danmark og Sverige som samme land
Ja - 3 Danmark gør - hvad med 3 i Sverige?

> [...]
>dataroamingpriser her: www.3.dk/udland under hvert land. På dette
>link kan du også se et eksempel på priser vedrørende forbrug i

Ovennævnte klipper du fra 3's danske side, som ikke er det samme som
den svenske afdeling.
Kan du finde ovennævnte ordlyd på den svenske side?

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-09-09 12:19

Henning skrev:
> [...]
> den svenske afdeling.
> Kan du finde ovennævnte ordlyd på den svenske side?

Nej, det kan man ikke, for de skriver det på svensk. ;) Men her er samme
tekst fra den svenske side:

Samma pris för att använda 3mobilen i 3:s nät i Danmark

Notera att detta gäller endast om du befinner dig i 3's nät i Danmark.

Samma pris för att använda 3mobilen i 3:s nät i Danmark som i 3:s nät i
Sverige innebär att alla samtal, meddelanden och all dataanvändning i
3:s nät i Danmark debiteras som om du befinner dig i Sverige.

Vilka regler gäller?

Inkluderade minuter i abonnemang kan du använda när du ringer med 3 i
Danmark för röst- och videosamtal till 3kunder i Sverige och för samtal
till övriga operatörer och fasta nätet i Sverige. När dina inkluderade
minuter är slut ringer du röst- och videosamtal till 3kunder för 0
kr/min till Sverige. Samtal till andra operatörer, fasta nätet, 3Svar,
betalsamtal etc. debiteras enligt din gällande prislista som finns att
ta del av under "Priser" i navigationen ovan.

Du debiteras inget extra för att ta emot samtal om du befinner sig i
3:s nät i Danmark eftersom vi räknar det som om du befinner sig i Sverige.

Att ringa ett samtal från 3:s nät i Danmark till Danmark debiteras som
ett Sverigesamtal till Danmark enligt din gällande prislista.

Om du använder en annan operatörs nät i Danmark och inte 3:s nät bestäms
priset av den valda operatören enligt gällande prislista som finns att
ta del av under www.tre.se/utland.
(Kilde: http://tre.se/templates/Sporg3_03.aspx?id=4928 )

- Chano Andersen

Fra : Henrik Laursen

Dato : 06-09-09 15:40

Chano Andersen <sunsite012009@chanoandersen.dk> wrote in

> [...]
>
> Om du använder en annan operatörs nät i Danmark och inte 3:s nät
> bestäms priset av den valda operatören enligt gällande prislista som

Det lydder udenmærket, men jeg ville dog være lidt på vagt alligevel
angående roaming afgifter.

--
Henrik Laursen

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-09-09 18:44

Henrik Laursen skrev:
> Det lydder udenmærket, men jeg ville dog være lidt på vagt alligevel
> angående roaming afgifter.

Tja, jeg havde firmaets 3 modem med i Sverige, og har ikke hørt noget om
en voldsom ekstra regning, selvom jeg hentede en pæn del MB ned, og også
brugte en del minutters IP telefoni. (Sjovt at det faktisk var muligt i
toget, midt i ingen ting.)

3 har ifølge eget udsagn, ikke data roaming aftaler i Sverige, så der
burde ikke blive nogle ubehagelige overraskelser. Jeg låste dog
alligevel modemmet til 3's net, bare for en sikkerhedsskyld.

- Chano Andersen

Fra : Helge S

Dato : 06-09-09 18:00

"Chano Andersen" <sunsite012009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sverige innebär att alla samtal, meddelanden och all dataanvändning i 3:s
> nät i Danmark debiteras som om du befinner dig i Sverige.

Tak for dine gode forbrugeroplysninger. Jeg er på det nærmeste på vej over
Sundet, men er du også sikker på, at man kan få sådan et abonnement, når man
bor i Damark? Jeg kender desværre ikke en svensk bosat, der vil købe på mine
vegne.

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-09-09 18:42

Helge S skrev:
> [...]
> over Sundet, men er du også sikker på, at man kan få sådan et
> abonnement, når man bor i Damark? Jeg kender desværre ikke en svensk

Jeg er ret sikker på, at det kræver en svensk adresse, med mindre de
tillader at man køber det uden at oplyse adresse.

Men det er ikke noget jeg har undersøgt, da jeg ikke selv har behovet. ;)

- Chano Andersen

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 06-09-09 20:07

On Sun, 06 Sep 2009 19:41:36 +0200, Chano Andersen wrote:

> Jeg er ret sikker på, at det kræver en svensk adresse, med mindre de
> tillader at man køber det uden at oplyse adresse.

Hvordan kan du mene dette. Taletidskort plejer aldrig at kræve
personoplysninger og adresser.

I misforstår fidusen her
http://www.tre.se/templates/BroadbandShop/BroadbandPrepaid.aspx?id=33862

Produktet er lavet til rejsende og hotellogerende osv. så svensk adresse
skulle ikke være nødvendigt.

Hvis nogen af Jer snart kommer til Sverige og alligevel skal bruge noget
Turbo3G, så prøv at gå ind i en 3-butik og køb taletidskortet til 3's
Turbo3G og lad os høre her om det kan lade sig gøre og om det er nemt at
tanke op.

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 07-09-09 05:53

"SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Turbo3G, så prøv at gå ind i en 3-butik og køb taletidskortet til 3's
> Turbo3G og lad os høre her om det kan lade sig gøre og om det er nemt at

Hvorfor gide bøvlet.

Oister bruger 3's netværk i danmark. Der er godtnok ingen roaming med i
prisen hvis man skal bruge det i sverige, men du får samme dækning - til 169
pr. måned.

Du får så ikke helt samme hastighed eller support, men hvem for mig sidder i
toget, er 2mbit alligevel mere end jeg typisk opnår. De hastigheder
reklamerne nævner opnår man kun når man sidder stille.

--
/Steen Holm Pedersen
Fjern alt til og med sidste underscore i domæne for email

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 07-09-09 10:26

On Mon, 7 Sep 2009 06:53:01 +0200, Steen Holm Pedersen wrote:

> Oister bruger 3's netværk i danmark.

Jeg har sammenlignet dækningskortene og det ser ikke ud til at Oister
dækker ligeså godt. Er du sikker på at dækningen er 100% ens?

Oister har også nogle vilkår som jeg ikke kan lide:
De trækker på betalingskort
Man kan ikke vælge startdato
De har kun 1 APN
Deres APN er portfiltreret

Mener også at man ikke kan benytte andre DNS servere, f.eks OpenDNS.org men
kan noget af Jer finde ud af dette?

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 13-09-09 20:58

"SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har sammenlignet dækningskortene og det ser ikke ud til at Oister
> dækker ligeså godt. Er du sikker på at dækningen er 100% ens?

De bruger 3's netværk, så ja det har jeg svært ved at tro skulle være
anderledes.

> Oister har også nogle vilkår som jeg ikke kan lide:
> De trækker på betalingskort
> Man kan ikke vælge startdato
> De har kun 1 APN
> Deres APN er portfiltreret

pas til ovenstående

--
/Steen Holm Pedersen
Fjern alt til og med sidste underscore for email

Fra : Leif Neland

Dato : 09-09-09 09:56

Chano Andersen wrote:

> Att ringa ett samtal från 3:s nät i Danmark till Danmark debiteras som
> ett Sverigesamtal till Danmark enligt din gällande prislista.

Dette er selvfølgelig relevant, hvis man bruger kortet til at telefonere
med, men ikke, hvis det kun er til databrug.

Leif

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-09-09 05:55

Leif Neland skrev:

> Dette er selvfølgelig relevant, hvis man bruger kortet til at telefonere
> med, men ikke, hvis det kun er til databrug.

Korrekt, men dette gælder data:

"Samma pris för att använda 3mobilen i 3:s nät i Danmark som i 3:s nät i
Sverige innebär att alla samtal, meddelanden och all dataanvändning i
3:s nät i Danmark debiteras som om du befinner dig i Sverige. "

Jeg kopierede blot HELE teksten, i stedet for blot en bid.

- Chano ANdersen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-10-09 17:33

Leif Neland wrote:

> Dette er selvfølgelig relevant, hvis man bruger kortet til at
> telefonere med, men ikke, hvis det kun er til databrug.

Du havde vel ikke regnet med at kunne ringe gratis?

Der stor jo bare at prisen er den samme om du ringer til DK fra DK, som hvis
du sad hjemme i SE.

--
/Frank

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-09-09 19:29

SnipSnapSnude wrote:

> Oister har også nogle vilkår som jeg ikke kan lide:
> De trækker på betalingskort
> Man kan ikke vælge startdato
> De har kun 1 APN
> Deres APN er portfiltreret

Jeg har ikke oplevet porte der er blokeret. Jeg får tildelt en offentlig
IP.

> Mener også at man ikke kan benytte andre DNS servere, f.eks OpenDNS.org
> men kan noget af Jer finde ud af dette?

UDP port 53 (dns) er ikke blokeret, men du kan overveje om du har brug
for OpenDNS..

jesper@netbook1$ nslookup thepiratebay.org
Server: 80.251.192.244
Address: 80.251.192.244#53

Non-authoritative answer:
Name: thepiratebay.org
Address: 194.71.107.15

jesper@netbook1$ nslookup thepiratebay.org 208.67.222.222
Server: 208.67.222.222
Address: 208.67.222.222#53

Non-authoritative answer:
Name: thepiratebay.org
Address: 194.71.107.15

--
Jesper Lund

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 08-09-09 21:49

On 07 Sep 2009 18:28:43 GMT, Jesper Lund wrote:

Jeg ved fra tidligere test at 3 anvender DNS filtre og man ledes til en
infoside hos politiet hvis DNS blokerede sites browses.

TCP:25 out, er blokeret hos både 3 og Oister ifølge dem selv. Kan du teste
dette?

Hvis du har Oister, gider du så teste den på http://speedtest.net/
Det er særligt ping og upload som interesserer mig.

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-09-09 01:17

SnipSnapSnude wrote:

> Jeg ved fra tidligere test at 3 anvender DNS filtre og man ledes til en
> infoside hos politiet hvis DNS blokerede sites browses.

Dunno, de blokerer ikke TPB og jeg kender ingen sider der er i det famøse
børnepornofilter. Men som sagt kan du anvende andre DNS servere, da
UDP:53 ikke er blokeret.

> TCP:25 out, er blokeret hos både 3 og Oister ifølge dem selv. Kan du
> teste det

Det skal nok passe eftersom Oister selv skriver det. Men så vælger du
bare en SMTP server som kører på en anden submission port (det gør Gmail
eksempelvis).

> Hvis du har Oister, gider du så teste den på http://speedtest.net/ Det
> er særligt ping og upload som interesserer mig.

Ping vil altid variere på mobilt bredbånd, og bliv ikke overrasket over
500ms. Under optimale omstændigheder kan jeg downloade med 2 Mbit, men
det er sjældent tilfældet i praksis. Jeg skal dele den trådlåse kapacitet
med alle de andre brugere.

Modsat John Strand mener jeg at der kun er een god grund til at vælge
mobilt bredbånd. I alle andre henseender er kablede forbindelser som ADSL
superiøre. Af den grund er Oister ikke min primære internetforbindelse.

--
Jesper Lund