Trække 20 m Cat. 5e eller 50 m Cat. 6 ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-09-09 15:07

Hej NG.

Jeg skal have trukket et længere net kabel fra en gigabit switch til
en NAS.
Jeg troede at det 15 m Cat. 5e kabel jeg havde købt var langt nok, men
det er for kort i den ene ende
Mit alternativ er enten at købe et nyt Cat. 5e eller Cat. 6 på 20 m
eller at bruge et 50 m Cat. 6 kabel som jeg allerede har.
Vil de ekstra 30 m længde opvejes af at det er Cat. 6 / betyde noget
og dermed være bedst at købe et nt 20 m ?

--
Christian

Fra : Nicolai

Dato : 03-09-09 09:17

>Vil de ekstra 30 m længde opvejes af at det er Cat. 6 / betyde noget
>og dermed være bedst at købe et nt 20 m ?

Hvad er billigst for dig? Du er jo stadig langt under max længde.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-09-09 10:41

On Thu, 3 Sep 2009 10:17:17 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote:

>Hvad er billigst for dig? Du er jo stadig langt under max længde.
Makslængde for hvad ?

Vi ved ikke om hans kabel er patch-kabel eller installations-kabel.
Standarden siger vist noget med:
(Netkort) - patchkabel - installationskabel - patchkabel - (switch)
Hvor der er forskellig makslængde på tingene.
Men jeg kan have misforstået noget ?

/Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-09 05:00

On 3 Sep., 10:17, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:

> Hvad er billigst for dig? Du er jo stadig langt under max længde.

Det er 50 m kablet, det har jeg allerede og kan jeg trække her i
weekenden.
Det andet skal jeg have købt først.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-09 05:01

On 3 Sep., 11:41, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> (Netkort) - patchkabel - installationskabel - patchkabel - (switch)
> Hvor der er forskellig makslængde på tingene.

Det er patchkabel med støbte stik i begge ender.
Men Cat. 6.

--
Christian

Fra : Nicolai

Dato : 03-09-09 13:57

>Det er patchkabel med støbte stik i begge ender.
>Men Cat. 6.

Hold dig under 80-100 meter :)

--
Christian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-09 15:23

On Thu, 3 Sep 2009 14:57:13 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote:

> Hold dig under 80-100 meter :)

Der er da vist ingen leverandører, der garanterer, at deres patch-
kabler kan bruges op til 80 m.

-A

Fra : Nicolai

Dato : 03-09-09 15:50

> Der er da vist ingen leverandører, der garanterer, at deres patch-
> kabler kan bruges op til 80 m.

Plejer et at give problemer eller har jeg overset noget?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-09-09 16:04

On Thu, 3 Sep 2009 16:49:52 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote:

>Plejer et at give problemer eller har jeg overset noget?

Hvis der ikke er nogen garanti er det et tegn på at det kan give
problemer.
Derfor bør man i videst muligt omfang holde sig til at kable på den
måde som systemet man ny benytter er designet til, og det er ikke med
et patchkabel på 80 meter.
Og nej jeg husker ikke den længde på patchkabler der foreskrives som
værende maksimal.
Men husk på at patchkablet er kun beregnet til en del af systemet
(signalvejen), ideen er ikke at man udelukkende benytter patchkabler i
sine signalveje (selvom mange gør det uden at de tilsyneladende
oplever problemer derved)

/Hans

Fra : Martin

Dato : 08-09-09 11:58

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> Mit alternativ er enten at købe et nyt Cat. 5e eller Cat. 6 på 20 m
> eller at bruge et 50 m Cat. 6 kabel som jeg allerede har.

Er det så ikke bare at smide det i dyret også køre noget netværks test?

Hvis det virker, så behold det

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-09 01:52

On 8 Sep., 12:58, Martin <ma...@SPAMscandesigns.dk> wrote:

> Er det så ikke bare at smide det i dyret også køre noget netværks test?

Det bliver også planen, nu er kablet trukket.

Jeg skal bare lige have lavet stikkontakten færdig så rykkes NAS'en
derop.

> Hvis det virker, så behold det

Nemlig.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-09-09 01:33

On 2 Sep., 23:06, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> Vil de ekstra 30 m længde opvejes af at det er Cat. 6 / betyde noget
> og dermed være bedst at købe et nt 20 m ?

Bare lige for at afslutte emnet, det virker 100% med 15 m Cat 5e fra PC
(gigabit netkort) til gigabit switch og videre til NAS(gigabit) med
50m Cat 6.

--
Christian

Fra : Arne Keller

Dato : 24-09-09 22:18

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
Snip

> Bare lige for at afslutte emnet, det virker 100% med 15 m Cat 5e fra PC
> (gigabit netkort) til gigabit switch og videre til NAS(gigabit) med
> 50m Cat 6.

Generelt kan man forvente at UTP patchkabler kan have op til 20% højere
dæmpning end installationskabler og skærmede op til 50% højere dæmpning
end installations kabler.

Det betyder at det længste patchkabel som standarden giver håb om kan
fungere er lidt over 50 meter.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Leif Neland

Dato : 25-09-09 06:16

Arne Keller skrev:

> [...]
> end installations kabler.
>
> Det betyder at det længste patchkabel som standarden giver håb om kan

På coax-kabler er det hastigheden/tiden, der begtænser kabellængden;
noget med at hvis flere sender på samme tid, skal begyndelsen af pakken
kunne nå til den anden ende, før afsenderen er færdig med at sende.
Ellers kan to afsender i hver ende sende uden at opdage at de kolliderer?

Er det ikke tilsvarende for UTP?

Ikke så meget den elektriske dæmpning.

Leif

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-09 08:01

On Fri, 25 Sep 2009 07:16:09 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]
> kunne nå til den anden ende, før afsenderen er færdig med at sende.
> Ellers kan to afsender i hver ende sende uden at opdage at de kolliderer?

Nej, for der er kun to parter, og man kører (normalt) full duplex.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 25-09-09 10:01

> Nej, for der er kun to parter, og man kører (normalt) full duplex.

Men hvis man bruger en hub, ikke en switch, er problemet med kollisioner
stadig aktuelt.

Leif

Fra : Arne Keller

Dato : 28-09-09 15:46

Leif Neland wrote:
> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

> Men hvis man bruger en hub, ikke en switch, er problemet med kollisioner
> stadig aktuelt.

Ja, men så er vi ude i de samme længder som med coax før det skaber
problemer, så her vil de andre elektriske parametre stadig være
begrænsningen