Drikker saltvand
Fra : Ole Larsen

Dato : 10-08-09 09:53

Chefens hunde elsker at komme til (og i) vandet, så vi tager af og til
til en øde strand hvor de kan boltre sig. Den 3 år gamle G. retriever
hun drikker lystigt af saltvandet mens den 6 år gl. B. collie ikke gør.
Hun tisser efterfølgende meget og ofte (og hensynsfuldt i haven om hun
lukkes derud straks). Så problemet er mest om hun tager skade af at
drikke det. Sidst (i forgård var vi der i flere timer og efter at være
kommet hjem drak hun næstem uafbrudt ferskvand som om hun skulle
afgiftes og kastede en del græs og andet op). De får samme tørfoder, der
skulle have den mængde salt, de behøver og den anden hund har heller
ikke samme adfærd.

Nogen forklaring?
PFT

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Pwh

Dato : 10-08-09 19:00

Ole Larsen, skrev:
> [...]
> gør. Hun tisser efterfølgende meget og ofte (og hensynsfuldt i haven
> om hun lukkes derud straks). Så problemet er mest om hun tager skade

Skal ikke kunne sige hvor store mængder der skal til,
men salt belaster nyrene meget hos hunde da de ikke som
os andre kan svede det ud, så sundt er det ikke.
Salt er også et godt brækmiddel til hunde.

Jeg er selv meget obs på at mine hunde ikke får for meget salt.

/Jens

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-08-09 14:46

Pwh skrev:

> [...]
> Salt er også et godt brækmiddel til hunde.
>
> Jeg er selv meget obs på at mine hunde ikke får for meget salt.

Jo tak - har nu fundet lidt på nettet, der beroliger:

http://www.vetinfo.com/dogmaint.html

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Pwh

Dato : 11-08-09 19:59

Ole Larsen, skrev:

> Jo tak - har nu fundet lidt på nettet, der beroliger:
>
> http://www.vetinfo.com/dogmaint.html

Jamen hvorfor spørge, hvis du mener du kan surfe dig til et bedre svar selv.
Det er det vidunderlige ved internet, man kan altid finde en svar der passer
i ens kram

/jens

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-08-09 20:24

Pwh skrev:

> [...]
> Det er det vidunderlige ved internet, man kan altid finde en svar der passer

Havde jeg fundet svaret da jeg spurgte, havde jeg naturligvis ikke
spurgt her. Og når jeg bringer link til hvad jeg fandt ud af, er det af
venlighed som jeg synes på sin plads i betragtning af at tilsyneladende
ingen på gruppen vidste noget rigtigt.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Pwh

Dato : 11-08-09 20:53

Ole Larsen, skrev:

> [...]
> af venlighed som jeg synes på sin plads i betragtning af at
> tilsyneladende ingen på gruppen vidste noget rigtigt.

Hmmm, og du lader dig overbevise af en tilfældig link
frem for nogen der (som jeg) har læst på lektien.

Fred værer med det, foder din hund som du vil,
græd ikke ved min skulder hvis det går galt.

/Jens

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-08-09 22:12

Pwh skrev:

> [...]
> frem for nogen der (som jeg) har læst på lektien.
>
> Fred værer med det, foder din hund som du vil,
> græd ikke ved min skulder hvis det går galt.

Linket er ikke mere "tilfældigt" end din fremstilling, så du har næppe
grund til din fornærmethed

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Pwh

Dato : 12-08-09 07:46

Ole Larsen, skrev:

> Linket er ikke mere "tilfældigt" end din fremstilling, så du har næppe
> grund til din fornærmethed

Er ikke det mindste fornærmet, der skal skam mere til.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 13-08-09 23:38

Min hund får i hverttilfælde ikke lov til at drikke saltvand

Hanne/ som er både pivet og sart

Fra : Pwh

Dato : 14-08-09 08:41

Hm, skrev:
> Min hund får i hverttilfælde ikke lov til at drikke saltvand
>
> Hanne/ som er både pivet og sart

Næh, den får kun Hills-Diet-kildevand fra dyrelægen til
40kr flasken, det har du selv fortalt

/Jens

Fra : Hm

Dato : 14-08-09 19:03

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, den får kun Hills-Diet-kildevand fra dyrelægen til
> 40kr flasken, det har du selv fortalt
>
> /Jens

nå, som jeg husker det så var det dig der lokkede
Men Ja, selvfølgelig - saltvand ville da være dyrplageri

Hanne/ som godt kan drikke alm. postevand.

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-08-09 20:13

Hm skrev:

> Men Ja, selvfølgelig - saltvand ville da være dyrplageri
>
> Hanne/ som godt kan drikke alm. postevand.

Når et dyr af egen lyst drikke saltvand, kan der næppe være tale om
-plageri.
Mange dyr i naturen har saltsten, de opsøger og saltsten er ofte lagt ud
på marker hvor husdyr græsser. Dyr har naturligvis, som mennesker, behov
for salt for at kunne leve. Skjult i mit oprindelige spml. var en
formodning om, at hunde kan/kan ikke føle og søge at opfylde/regulere
dette behov på samme måde som mange andre dyr (eks køer)

Fra : Pwh

Dato : 14-08-09 20:25

Ole Larsen, skrev:

> [...]
> en formodning om, at hunde kan/kan ikke føle og søge at
> opfylde/regulere dette behov på samme måde som mange andre dyr (eks

Får hunden et godt foder bør den værer dækket ind der.
Min, og nok også Hanne's pointe er at for meget salt er skadeligt
for en hund, mere en feks for mennesker da vi kan svede den overskydene
mængede ud. Hos hunden vil det belaste nyrene.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 15-08-09 09:22

> [...]
> for en hund, mere en feks for mennesker da vi kan svede den overskydene
> mængede ud. Hos hunden vil det belaste nyrene.

det er netop som Jens skriver,
Ole Larsen, du kan ikke altid regne med Jens´s og mine indbyrdes svar -
det er gerne det mellem linjerne der gælder

Hanne/ som jo er sart

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-08-09 10:08

Hm skrev:

> Ole Larsen, du kan ikke altid regne med Jens´s og mine indbyrdes svar -
> det er gerne det mellem linjerne der gælder
>
> Hanne/ som jo er sart

Så skal man jo nærmest være tankelæser - og det kan sikkert også være en
underholdende leg -
Jeg henvendte mig imidlertid i håb om at kunne finde faktuel oplysning

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Pwh

Dato : 15-08-09 12:12

Ole Larsen, skrev:

> Så skal man jo nærmest være tankelæser - og det kan sikkert også være
> en underholdende leg -

Nu havde jeg afsluttet mit svar til Hanne med
Det ville de fleste fanget som at jeg skrev noget pjat.

> Jeg henvendte mig imidlertid i håb om at kunne finde faktuel oplysning

Både Hanne og jeg har svaret dig ud fra den viden vi har,
bedre kan vi næsten ikke gører det.

/Jens

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-08-09 10:03

Pwh skrev:

> [...]
> for en hund, mere en feks for mennesker da vi kan svede den overskydene
> mængede ud. Hos hunden vil det belaste nyrene.

Det er jo nemt at blive enige om at for meget (eller for lidt) af snart
sagt hvad som helst er....netop...for meget (eller for lidt)..men heller
ikke meget andet....idet der er stor forskel på hvor stor risiko der er
forbundet med for meget eller for lidt af forskellige ting.

Og så længe man ikke ved hvad for meget (eller for lidt) er, ender det
hele let ud i en gang hear-say som man strengt taget ikke kan bruge til
meget anden end hyggesnak. Og bl. a. derfor bragte jeg linket til
vetinfo.com

De to omtalte hunde er dejlige, men imo meget forskellige i deres
genetiske afstand fra en evt. "urhund" idet jeg _tror_ at B. Collien er
meget nærmere denne end G. Retriever er: Bevægeapparat, sanseapparat og
instinkter tyder på det. Derfor kunne man tro, at B. C. også bedre kunne
opsøge/indtage hvad den mangler og undgå hvad der skader, som mange
andre (hus)dyr delvist kan.

Belastning af nyrene fordi en hund ikke kan svede - tja - en aktiv
G. Retriever i kraftig aktion savler store mængder vædske med sikkert
tilhørende mineralsalte (hvad B. C. ikke gør tilsvarende). Om det
kompenserer for belastningen af nyrene aner jeg ikke, men man kunne
formode...

Hvor ville det være dejligt om der var en vet. her, der havde faktuel
viden på området....

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Pwh

Dato : 15-08-09 12:18

Ole Larsen, skrev:

> Hvor ville det være dejligt om der var en vet. her, der havde faktuel
> viden på området....

Det må jeg berøve dig med at der efter min bedste overbevisning ikke er.
Så hvis du ikke mener at du kan bruge os amatørers svar til noget alligevel,
så gør dig selv og os andre den tjeneste at lade værer med at spørge,
men ring i stedet for til din dyrelæge, så spilder du ikke din og vores tid.

/Jens

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-08-09 14:23

Pwh skrev:

> [...]
> men ring i stedet for til din dyrelæge, så spilder du ikke din og vores tid.

Det synes jeg er et lidt trist scenario du fremlægger - at amatører ikke
skulle kunne have faktuel viden. Men bevares -

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Pwh

Dato : 15-08-09 14:38

Ole Larsen, skrev:

> Det synes jeg er et lidt trist scenario du fremlægger - at amatører
> ikke skulle kunne have faktuel viden. Men bevares -

Det er da dig selv der efterlyser input fra en dyrelæge og straks
begynder at belærer os amatører.
Det tyder da ikke på at du tillægger vores viden ret stor værdi.
Eller var det måske bare fordi svarene ikke passede dig.

Så surf du bare videre på nettet efter faktuel viden, det er det
fede ved internet, man kan altid finde et svar der passer i ens kram,
det bliver det bare ikke nødvendigvis sandt af

/Jens

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-08-09 16:43

Pwh skrev:

> [...]
> fede ved internet, man kan altid finde et svar der passer i ens kram,
> det bliver det bare ikke nødvendigvis sandt af

Jeg efterlyser faktuel viden og da ingen hidtil har vist at have andet
end en sludder for en sladder at fremvise, ønskede jeg en vet.

Jeg er uddannet til og trænet i at vurdere oplysninger omkring bl. a.
medicin/fysiologi og kan ret nemt vurdere kvaliteten af de oplysninger
der hidtil er fremkommet, så det er ikke et spml om at finde noget der
"passer i nit kram", men om at finde oplysninger af seriøsitet.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Pwh

Dato : 15-08-09 17:05

Ole Larsen, skrev:

> [...]
> der hidtil er fremkommet, så det er ikke et spml om at finde noget der
> "passer i nit kram", men om at finde oplysninger af seriøsitet.

Jeg bøjer mig i støvet, skal nok afholde mig fra at svarer en ekspert som dig
en anden god gang, det er jeg slet ikke kvalificeret til (og har mistet lysten).

/Jens

Fra : Hm

Dato : 15-08-09 12:28

> Hvor ville det være dejligt om der var en vet. her, der havde faktuel
> viden på området....

ja, det er jeg jo ikke, men det at den drikker saltvand kan også være en
dårlig vane, nogle hunde snasker i og drikker af alt.

min drak da også saltvand i starten indtil hun fik at vide at det ville jeg
ikke have- ligeledes må hun heller ikke drikke af vandpytter o.lign. så hun
drikker når jeg giver lov når vi er ude for de hjemlige omgivelser.

så hvorfor ikke forbyde hende at drikke alt det saltvand,

Hanne / som er ved stranden

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-08-09 14:31

Hm skrev:

> så hvorfor ikke forbyde hende at drikke alt det saltvand,
>
> Hanne / som er ved stranden

Tja - så skulle jeg forhindre hende i at tumle rundt i vandet, som hun
så tydeligt elsker højt. Hun stiller sig jo ikke ved bredden og drikker,
men løber ud i det, svømmer/bader og tumler rundt og den glæde det
tydeligvis indebærer for hende, ville være svær at finde grund til at
tage fra hende, med mindre...........og det var lige som baggrunden for
det oprindelige spml

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Pwh

Dato : 15-08-09 14:45

Ole Larsen, skrev:

> [...]
> glæde det tydeligvis indebærer for hende, ville være svær at finde
> grund til at tage fra hende, med mindre...........og det var lige som

Kan du bestemme dig for om hun drikker det eller ej.
Er topic ikke "Drikker saltvand" og var spørgsmålet
ikke om det var skadeligt.
Nu hedder det sig at hun kun bader i det, det gør vore andres
hunde da også uden probs.
Meget undskylde at vi svarede på dit spørgsmål og ikke vidste
at det forholdt sig på en anden måde end du beskrev.

Hvad er spørgsmålet så nu, om det er usundt for hunde at bade i saltvand ???

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-08-09 16:05

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Kan du bestemme dig for om hun drikker det eller ej.
> Er topic ikke "Drikker saltvand" og var spørgsmålet
> ikke om det var skadeligt.

Aner man en anelse premenstruel Jensen

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 15-08-09 16:29

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Aner man en anelse premenstruel Jensen

Du kan også få et drag over nakken hvis det er

/Jens (hvis hunde lige har svømmet i ferskvand)

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-08-09 16:52

Pwh skrev:

> [...]
> at det forholdt sig på en anden måde end du beskrev.
>
> Hvad er spørgsmålet så nu, om det er usundt for hunde at bade i saltvand ???

Kunne du læse inden ad, ville du forlængst vide, at det drejer sig om
farligheden ved at drikke saltvand. At dette kun er muligt at gøre når
hunden er i eller nær saltvand burde du kunne indse. Men du er så
forbandet over ikke at vide hvad du taler om, og over at jeg ved det, så
det tjener ikke noget formål at fortsætte her, så min optræden på
gruppen er hermed slut. Tak for denne gang.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Pwh

Dato : 15-08-09 17:08

Ole Larsen, skrev:

> så det tjener ikke noget formål at fortsætte her, så min optræden på
> gruppen er hermed slut. Tak for denne gang.

Det er skam mig der takker
Du var ellers lige begyndt at blive underholdene.

/Jens