Router er død: Asus WL500g Deluxe -
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-07-09 02:12

Min kære router ser ud til at være helt død.

Det skete efter at jeg havde afbrudt dens strøm kortvarigt et par gange,
i forbindelse med tilslutning af en stikdåse mv.

Jeg opdagede først, at AIR lampen ikke lyste, og herefter kunne jeg se
at alle maskiner koblet til, fik en WAN IP frem for en normal 192.168.1.x.

Det virker som om routeren fungerer som ren switch mellem de tilsluttede
enheder, inkl. WAN porten

Når man sætter strøm til routeren blinker alle lamper (pånær air)
kortvarigt som de plejer, herefter slukker de alle og Power og LAN
lampen hvor kablet er sat i, lyser.

Efter 10 sekunder begynder power lampen at blinke som om routeren er i
recovery mode. Dette blinkeri holder op efter ca 1 minut hvorefter power
lampen slukkes, mens LAN stadig lyser

Jeg har prøvet flg:

Holde reset inde mens strøm tilsluttes, så den går i recovery mode. Og
sat en PC til via kabel til en LAN port, og sat PCens IP til 192.168.1.x
så de skulle være på samme IP net.

Herefter har jeg forsøgt at uploade en ny firmware via Asus firmware
restoration tool, og via TFTP - uden held, den kan ikke finde routeren

Jeg kørte med DD-WRT v24 firmware, inden dette problem opstod.

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre? Synes det ville være lidt trist at
smide den ud hvsi jeg kan fixe den på en eller anden måde...

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-07-09 17:22

Nåh jeg har bestilt mig en Linksys WRT610N i stedet nu...

Satser på at DD-WRT efterhånden kommer til at fungere til den, ser ikke
ud til at være så slemme "known issues" mere, og så ser den ud til at
have en backup firmware som kan bruges til at flashe den igen hvis det
går galt.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-07-09 18:22

On Mon, 20 Jul 2009 03:11:36 +0200, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

>Min kære router ser ud til at være helt død.

Cut lang klagesang...

>Nogen forslag til hvad jeg kan gøre? Synes det ville være lidt trist at
>smide den ud hvsi jeg kan fixe den på en eller anden måde...

Efter min erfaring er det typisk strømforsyningen der brænder af. Så
du kan jo starte med at rode i gemmerne efter en alternativ
strømforsyning...

<mlr>

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-07-09 19:29

Michael Rasmussen wrote:

> Cut lang klagesang...

Eeh jeg forklarede bare hvad problemet var, symptomerne, hvad jeg havde
prøvet, og hvilke resultater jeg fik...

> Efter min erfaring er det typisk strømforsyningen der brænder af. Så
> du kan jo starte med at rode i gemmerne efter en alternativ
> strømforsyning...

Den lyser jo ellers og ser ud til at starte noget af vejen... Og den
fungerer jo stadig som switch, men selve router-enheden og dens software
ser ikke ud til at boote ordentligt...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-07-09 20:03

On Mon, 20 Jul 2009 20:28:44 +0200, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

>Den lyser jo ellers og ser ud til at starte noget af vejen... Og den
>fungerer jo stadig som switch, men selve router-enheden og dens software
>ser ikke ud til at boote ordentligt...

Tja, det kan sæ'følig være et helt andet problem i dit tilfælde....

Men jeg har set det flere gange: At strømforsyningen ikke længere
leverer fuld spænding og routeren ter sig nøjagtig som du beskriver.
Når den så får en anden strømforsyning, så lever den op igen og bliver
som ny....

Men det hjælper dig sæ'følig kun hvis du kan finde en alternativ
strømforsyning i rodekassen. For jeg gætter på, at indkøbsprisen på en
ny strømforsyning er den samme eller måske endda højere end en ny
router

<mlr>

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-07-09 21:48

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> leverer fuld spænding og routeren ter sig nøjagtig som du beskriver.
> Når den så får en anden strømforsyning, så lever den op igen og bliver

Tja en switch kræver nok ikke så stabil en strøm som computeren der
sidder i routeren, så det er da plausibelt.

> [...]
> strømforsyning i rodekassen. For jeg gætter på, at indkøbsprisen på en
> ny strømforsyning er den samme eller måske endda højere end en ny

jeg kan da lige prøve at se om jeg har noget der passer i den... :)
Men nu har jeg som sagt bestilt en ny, som jeg alligevel får brug for om
2 mdr når jeg flytter til et sted med fibernet - der kan min asus
alligevel ik følge med (max 20 mbps NAT)

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-07-09 23:18

OK nu kom der sgu liv i den igen... prøvede først at lave en 30/30/30
reset iflg. guiden hos DD-WRT uden resultat...

Så erklærede jeg den helt død og tænkte jeg ville se hvad der var inden
i så jeg splittede den ad og satte for sjov lige strøm til og trykkede
lidt på reset og så vågnede den pludselig og lamperne blinkede som
normalt og jeg kunne pinge den.

Nu ved jeg så ik om jeg bare skal returnere den WRT610N jeg fik i dag
eller om jeg bare skal beholde den og så degradere min asus til WLAN
printserver (det kan WRT610n) jo ikke endnu, pga DD-WRT ikke er stabil nok)

Fra : skibber

Dato : 22-07-09 10:08

On 22-07-2009 00:18:00, Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> eller om jeg bare skal beholde den og så degradere min asus til WLAN
> printserver (det kan WRT610n) jo ikke endnu, pga DD-WRT ikke er stabil

Din WL500 fejler sikket ikke en pind så der kan jo
være en bug i DD-WRT firmware der gør at den ikke er
100% ok når den bruges i WL500.

Jeg bruger selv Tomato i både min gamle Linksys 54GS
og nu i min Buffalo uden nogle problemer,men der er jo heller ikke
så mange funktioner at rode med. men det der er kører.

Efter Cisco har overtaget Linksys syntes jeg ikke deres router
lever op til den gamle Linksys standard.

/skibber

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-07-09 12:31

skibber wrote:

> Din WL500 fejler sikket ikke en pind så der kan jo
> være en bug i DD-WRT firmware der gør at den ikke er
> 100% ok når den bruges i WL500.

Ja det var helt sikkert software der var gået i baglås - men nu spiller
den da igen, jeg har sat den op til at være wireless client bridge, og
efter en masse bøvl fået USB og printer sharing til at virke på den - så
nu har jeg en wireless printserver/LAN bridge :)

> Jeg bruger selv Tomato i både min gamle Linksys 54GS
> og nu i min Buffalo uden nogle problemer,men der er jo heller ikke
> så mange funktioner at rode med. men det der er kører.

Virker bare ikke på WRT610n og WL500G Deluxe... Se ud til der kun er
DD-WRT og stock at vælge imellem.... Og DD-WRT håber jeg bare snart
bliver stabil til wrt610n

> Efter Cisco har overtaget Linksys syntes jeg ikke deres router
> lever op til den gamle Linksys standard.

Jeg vil sige at jeg er lidt skuffet over, at der ingen muligheder for
eksterne antenner er på WRT610n - havde håber lidt på at kunne finde en
WRT600n men de er åbenbart helt væk.

Og efter at have kørt DD-WRT i 2-3 år, er jeg godt nok også skuffet over
hvor handicappet linksys' webinterface er i forhold til DD-WRT.

F.eks. funktioner som port forwarding og URL filtering osv. ligner mere
noget de har indbygget for at kunne sige at det er der, end for at folk
skal bruge det til noget - du kan fx. ikke lave mere end 10 single port
forwardings, og du kan definere hele 4 (FIRE) websites som skal
filtreres fra. men ellers virker min nye router nu meget godt, o

Fra : skibber

Dato : 23-07-09 09:48

On 22-07-2009 13:31:00, Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> forwardings, og du kan definere hele 4 (FIRE) websites som skal
> filtreres fra. men ellers virker min nye router nu meget godt, o

Ja det er derfor at jeg er gået over til Buffalo som jo også er
rigtig brugbare til div Linux Firmware.

Så min gamle Linksys står stille på hylden som en backup
og når den ikke kan mere, er det slut med Linksys
dem gider jeg ikke mere.

Jeg glemte lige at jeg også har en Linksys WRP400 til ip telefoni
den kører kun 1 telefon nummer,og selve routerdelen som jeg havde håbet på
var bedre end den gamle,er en skuffelse da der heller ikke findes
alternativ firmware som kan køre ordentlig,der er problemer med
coden til bootloaderen,så'e den står også og lever sit stille liv for sig
selv.

Nå nok om det, du har fået liv i din WL500 og det er jo rart
så får du jo nok resten til at køre igen, WRT600 kender jeg ikke rigtigt
noget til og kan derfor ikke sige noget om den, men det er der sikkert andre
der kan. /skibber