Kraft i et sammenstød - beregning
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-06-09 17:09

Kræfterne i et sammenstød vokser kvadratisk på hastigheden. Men hvordan
beregner man lige det?

Kører man 88 frem for 80, vokser kræfterne 1,1 x 1,1 = 1,21 = 21%

Kører man 132 frem for 120, vokser kræfterne 1,1 x 1,1 = 1,21 = 21%

Men ... det jeg nok vil spørge om er .. hvordan beregner man kræfternes
størrelse? Jeg synes det ser mærkeligt ud at man skal køre 12 km/t stærkere
ved 120 og kun 8 km/t hurtigere ved 80 for at få den samme procentvise kraft

Nogen der ved hvor jeg overhovedet er på vej hen? :)

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- for "normal"

Fra : Brian H

Dato : 21-06-09 17:22

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg synes det ser mærkeligt ud at man skal køre 12 km/t stærkere ved 120
> og kun 8 km/t hurtigere ved 80 for at få den samme procentvise kraft

Prøv med 1km/t og 2km/t :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-09 17:32

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Men ... det jeg nok vil spørge om er .. hvordan beregner man kræfternes
> størrelse?

Man kan beregne den kinetiske energi ret let:

   Ekin = ½ * m * v^2

hvor m er massen og v er hastigheden. Det er den formel der viser
at ændringer i hastigheden skal kvadreres.

> Jeg synes det ser mærkeligt ud at man skal køre 12 km/t stærkere
> ved 120 og kun 8 km/t hurtigere ved 80 for at få den samme procentvise kraft

Jo mindre udgangstallet er, jo mindre forøgelse skal der til at
udgøre en fordobling (eller en anden slags forøgelse). Det er
sådan set et helt generelt (og banalt) matematisk princip.

At kraften procentvist stiger lige meget, betyder ikke at kraften
stiger lige meget.

--
Bertel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-06-09 19:03

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sådan set et helt generelt (og banalt) matematisk princip.
>
> At kraften procentvist stiger lige meget, betyder ikke at kraften

Tak til jer begge 2 - jeg tror jeg har fået det på plads i mit hoved nu :)

Fra : N. Foldager

Dato : 21-06-09 20:29

Per Henneberg Kristensen:

>Kører man 88 frem for 80, vokser kræfterne 1,1 x 1,1 = 1,21 = 21%

>Kører man 132 frem for 120, vokser kræfterne 1,1 x 1,1 = 1,21 = 21%

Det er bevægelsesenergien, der øges med kvadratet på hastigheden.

> [...]
>ved 120 og kun 8 km/t hurtigere ved 80 for at få den samme procentvise kraft

Du øger hastighederne *relativt* lige meget; nemlig 10%. Så er det
jo ikke så underligt, at afledede størrelser, her energien, også øges
relativt lige meget.

Og når du tager samme procentdel af et større tal, får du også en
større del i absolutte tal.

>Nogen der ved hvor jeg overhovedet er på vej hen? :)

Nej. For du oplyser kun hastigheden; ikke udgangspunkt og retning.

Mvh
Niels Foldager

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-06-09 10:47

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kører man 88 frem for 80, vokser kræfterne 1,1 x 1,1 = 1,21 = 21%
> Kører man 132 frem for 120, vokser kræfterne 1,1 x 1,1 = 1,21 = 21%

Energien vokser med kvadratet på hastigheden, men ikke kræfterne!
Måske mener du energi, men hold endelig disse begreber adskilte!

Kræfterne beregnes således:
F (newton) = m*a

hvis du vil beregne kræfterne i et sammenstød, så er det denne formel, du
skal anvende.
Se f.eks.
http://wapedia.mobi/da/Mekanik?t=1.1.4.

Per A. Hansen