mobilt bredbånd - udfald?
Fra : Peter T.

Dato : 21-06-09 14:12

Jeg sidder med laptoppen og har koblet den til telefonen, er fungerer
som modem til telmores mobile bredbånd. Telefonen ligger *helt* stille,
men jeg har oplevet 2 udfald på linien på et pr timer. Det er jo ikke
ligefrem voldsomt. :) Men jeg er nysgerrig, da jeg spiller en del
online og udfald på en netlinie er bare no-go ved onlinespilleri.

Er udfald på mobilt bredbånd ganske normalt og noget, jeg skal forvente
at vil forekomme?

--
Peter T.

Fra : Jens Jensen

Dato : 21-06-09 15:07

Peter T. skrev, Den 21-06-2009 15:12:
> Er udfald på mobilt bredbånd ganske normalt og noget, jeg skal forvente
> at vil forekomme?

Radiobølger kan dæmpes og reflekteres af træer, bygninger, biler o.s.v.
Måske har kørende biler medført kortvarige udfald. Læg evt. telefonen i
et vindue, så den er mindre udsat for reflektioner fra rummets vægge.

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 21-06-09 15:11

Hvis du har tænkt dig at spille on-line spil med dit mobile bredbånd vil jeg
anbefale at satse på tur-baserede spil...Poker fx.
Jeg har lavet målinger på 14 steder langs DSB spor i Jylland og på
stationer, og fik latency på alt fra 86ms til 253ms, og med et snit på
168ms. Stort set ubrugeligt til FPS og lignende actionspil.

Mine test er godt nok lavet med Telenor (Sonofon), men jeg tvivler på at
latency er bedre med andre udbydere.

Selve hastigheden for Telenor er også sølle, men jeg regner med at du er
heldig og bor et sted hvor du har fornuftig dækning med dit Telmore.

Jeg oplevede forøvrigt en lidt spøjs ting mens jeg sad og ventede på Langå
station i næsten en time. Jeg lavede en række målinger der alle gav
tilnærmelsesvis samme resultater. (0,37/0,32/240 - ned/op/latency). Mens der
holdt et tog på perronen ville jeg se om hastigheden faldt, da der jo
sikkert var nogen i toget der belastede Telenor forbindelsen. Men nej,
tværtimod steg resultaterne til 1,3/0,35/175 !!! Dvs. fordi der holdt et tog
på peronnen blev download pludselig 3-4 gange så hurtig! Endnu mere spøjs
var det, at signalstyrken faldt fra 4 til 3 streger (ud af 5) mens toget
holdt der.

Min arbejdsgiver har tidligere testet Telias net, og detes dækning (for 6
mdr. siden) var om muligt endnu mere latterlig end Telenor Telia har jeg dog
ikke testet så grundigt, da jeg ret hurtigt opgav at bruge deres net til
noget. Jeg kæmper for at min chef snart lytter til mig og køber 3 eller
Oyster kort - det er derfor jeg lavede testen. Det er vist ubetinget dem med
den bedste hastighed, men jeg er bange for at de ikke er bedre mht. latency.

/Peter

Fra : Peter T.

Dato : 21-06-09 20:18

In article <4a3e3f6e$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>, pdj1974
@hotKILLSPAMMERSmail.com says...

> [...]
> stationer, og fik latency på alt fra 86ms til 253ms, og med et snit på
> 168ms. Stort set ubrugeligt til FPS og lignende actionspil.

Inden jeg skrev mit forrige indlæg, havde jeg nappet en time i world of
warcraft, hvor jeg - i følge spillet - havde en latency på 250-400ms.
Det er dog heldigvis spilbart i mange henseender i det spil. Men
latencyen kunne godt mærkes da jeg skulle fungere som healer i en
instance og jeg måtte være lidt på forkant med tingene for at de 4 andre
stod snorlige. Vi overlevede dog. :)
Men faktisk minuttet efter jeg havde postet indlægget, så oplevede jeg
det ene udfald efter det andet. Jeg nåede at være online i få sekunder
ad gangen, hvorefter forbindelsen droppede. Det stod på i en halv times
tid indtil det pludselig stoppede. Hvorfor ved jeg ikke, men det kan
muligvis skyldes, at jeg fik justeret og skruet på de rigtige knapper i
indstillinger. Det skal siges, at telefonen har ligget stille på et
bord ved siden af min laptop her i Århus, hvor forbindelsen skulle være
glimrende.

--
Peter T.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-06-09 22:05

"Peter T." <> skrev i meddelelsen ...
> Det skal siges, at telefonen har ligget stille på et
> bord ved siden af min laptop

Koster det ikke en formue at gå på internettet via
telefonen? Jeg har let efter et abonnement, som er
til at betale sig fra, hvor man bruger telefonen
som modem og ikke de abonnementer, hvor kan skal
bruge et USB G3modem.

mvh
Henning

Fra : Peter T.

Dato : 21-06-09 23:00

In article <4a3ea07d$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
onkelhenning@not.vallid says...

> [...]
> til at betale sig fra, hvor man bruger telefonen
> som modem og ikke de abonnementer, hvor kan skal

Jeg har mobilt bredbånd på 3G-netværket hos telmore til 169 spir for en
2mbit og min nokia e71 kan bruges som modem.

--
Peter T.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-06-09 23:59

Henning Præstegaard <onkelhenning@not.vallid> wrote:

> [...]
> til at betale sig fra, hvor man bruger telefonen
> som modem og ikke de abonnementer, hvor kan skal

Godt spørgsmål.

Er der forskel på et SIM kort til en mobiltelefon og så et SIM kort til
et USB modem? Kunne man f.eks putte et TDC bredbånd-2-go Cash eller 3
Easyinternet Tank og Surf SIM kort i sin mobiltelefon og komme på de
respektiv udbyders mobile datanet, ved at bruge sin mobiltelefon som
modem?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Jens Jensen

Dato : 22-06-09 09:44

Axel Hammerschmidt skrev, Den 22-06-2009 00:59:
> [...]
> Easyinternet Tank og Surf SIM kort i sin mobiltelefon og komme på de
> respektiv udbyders mobile datanet, ved at bruge sin mobiltelefon som

Der er forskel på de data, som ligger på kortene. Et SIM-kort beregnet
til et USB modem fortæller, at abonnementet kun indeholder
dataopkobling. Hvis sådan et SIM-kort sættes i en mobiltelefon, kan
telefonen blive så "forvirret" over, at den ikke må lave taleopkald og
sende SMS, så den slet ikke kan finde ud af noget. Men der burde ikke
blive noget ødelagt ved at forsøge. Nogle telefoner kan godt finde ud af
det.

Fra : simon

Dato : 22-06-09 08:45

Henning Præstegaard skrev:

> [...]
> til at betale sig fra, hvor man bruger telefonen
> som modem og ikke de abonnementer, hvor kan skal

Ikke nødvendigvis.
Bibob har et dataabonnement til 48 kr. pr. måned -
ganske vist et kampagnetilbud (1.000 mb pr. måned)
Efter kampagnen 128 kr. pr. måned.
Kampagnen skulle egentlig køre til den 31.7., men forstsætter
på ubestemt tid iflg. nyhedsbrev af den 26.2.09.
/simon

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-06-09 11:42

simon skrev:

> Bibob har et dataabonnement til 48 kr. pr. måned -
> ganske vist et kampagnetilbud (1.000 mb pr. måned)

Så kommer der vel en afregning på al trafik udover de 1000 MB. Det ser
ud til at de tager 2 kr. pr. MB.
1 GB pr. måned er jo ikke noget i vore dage.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 22-06-09 18:10

> Så kommer der vel en afregning på al trafik udover de 1000 MB. Det ser ud
> til at de tager 2 kr. pr. MB.

30 øre når du har datapakke svjh.

> 1 GB pr. måned er jo ikke noget i vore dage.

Til brug via. mobil er det nok for de fleste - til brug som modemopkobling
til PC findes der større pakker hos andre selskaber.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-06-09 19:01

Michael Kjærsgård skrev:

> 30 øre når du har datapakke svjh.

Det ville blive over 3000 kr. om måneden for mig.

> Til brug via. mobil er det nok for de fleste

Helt enig!

> - til brug som modemopkobling
> til PC findes der større pakker hos andre selskaber.

Og det var primært det jeg tænkte på.
Mit eget forbrug ligger mellem 10 og 15 GB om måneden.
Men nu tænkte jeg også mest på det som en erstatning for den gammeldags
ADSL-forbindelse, så man slap for at betale for 2 abonnementer blot
fordi man måske er væk hjemmefra 1-2 uger om året.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Benny Amorsen

Dato : 22-06-09 20:31

Philip Nunnegaard <nunnenospam@hitsurf.dk> writes:

> [...]
> gammeldags ADSL-forbindelse, så man slap for at betale for 2
> abonnementer blot fordi man måske er væk hjemmefra 1-2 uger om året.

Du bliver skuffet over at gå fra ADSL til 3G, uanset hvilken udbyder du
vælger. Ikke et ondt ord om 3G (fra udbydere på 3's eller TDC's net) til
mobil brug, men hvis du er teknisk minded nok til at have fundet
nyhedsgrupperne, så bliver du træt af at have det som eneste
forbindelse.

/Benny

Fra : Peter T.

Dato : 23-06-09 01:43

In article <m37hz4oyk2.fsf@ursa.amorsen.dk>, benny+usenet@amorsen.dk
says...

> [...]
> mobil brug, men hvis du er teknisk minded nok til at have fundet
> nyhedsgrupperne, så bliver du træt af at have det som eneste

Det tør siges. Jeg kan have en _nogenlunde_ stabil forbindelse for en
time eller 3 hvorefter jeg bliver kastet af mange gange i træk indenfor
få minutter. Lortet - undskyld mit franske - er slet ikke modent til de
forventninger, som diverse tv-reklamer ellers har forsøgt at give. :)
Jeg kan leve med en latency på 0.2-0.5 sekunder. Men stabliteten på
TDCs net her i Århus nord er helt ude i hampen og reelt set ubrugeligt
til ting, som kræver stabilitet.

--
Peter T.

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 21-06-09 15:26

Jeg glemte helt at nævne at jeg også havde en række udfald, men jeg forsøgte
selvfølgelig også at holde forbindelsen mens toget bevægede sig imellem
HSPA, EDGE, GRPS og slet ingen dækning. 3-4 gange blev jeg nød til at hive
modemet ud og putte det i igen før der kom liv i forbindelsen. Kan huske at
det bl.a. skete på Viborg station, fordi jeg var overrasket over at der slet
ingen dækning var. Men det skyldes næppe Telenor net, men derimod det 3G
modem fra Sony Ericsson de leverer. Dets drivere er mildest talt ikke
fejlfri...

Igen kan det være svært at sige hvad du vil opleve med Telmore og deres 3G
modem og dækningen på din adresse. Der er vist kun en mulighed: Prøøøv det

/Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-09 15:37

Peter D. Jørgensen wrote:

> var overrasket over at der slet ingen dækning var. Men det skyldes næppe
> Telenor net, men derimod det 3G modem fra Sony Ericsson de leverer. Dets
> drivere er mildest talt ikke fejlfri...

Telia og Telenor har væsentlig ringere dækning end TDC og 3. Ude på
bøhlandet har 3 den bedste dækning.

--
Jesper Lund

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-06-09 08:50

On 21 Jun., 15:12, Peter T. <pino...@hotmail.GEBIScom> wrote:
> [...]
> online og udfald på en netlinie er bare no-go ved onlinespilleri.
>
> Er udfald på mobilt bredbånd ganske normalt og noget, jeg skal forvente

Ja det er vist ganske normalt... Man satser nok ikke på super
oppetid... Har flere gange oplevet jeg ikke kunne komme online med
3... en dag var det nede hele formiddagen hvor jeg prøvede indtil kl.
ca. 11 hvor der endelig var hul igennem... Også sen aften at det meget
normalt det er nede 5minutter osv... Det nok for opdateringer osv..

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-06-09 21:54

Benny Amorsen wrote:

> [...]
> mobil brug, men hvis du er teknisk minded nok til at have fundet
> nyhedsgrupperne, så bliver du træt af at have det som eneste

Ja, der er meget fokus på (download) hastighed vs ADSL når 3G skal
markedføres, men ikke et ord om latency

--
Jesper Lund