Skærme
Fijala 3554
Fornuftig 17" eller 19" skærm?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-06-09 18:58

Min 19" CRT, som jeg fik anbefalet herinde for lidt over 8 1/2 år siden,
er så småt ved at dø, så jeg har brug for en ny.

Jeg bruger et hjørne-skrivebord, så skærmen må maksimalt fylde 43 cm i
bredden og 48 cm i højden. Den skal kunne tiltes, sådan at jeg kan
arbejde i "portrait"-format. Min PCs grafikkort har et af de dér moderne
grafik-udgange (faktisk har den 2 stk, og desuden noget TV-Out som jeg
bruger lidt), som jeg ikke ved hvad hedder, og så har jeg en
konverter-dims der omformer det, så jeg kan tilkoble min nuværende
monitor via VGA.

Skærmen skal bruges både til tekstbehandling, til web-surfing og til
spil, herunder så forskellige spil som EVE Online, World of Warcraft og
Unreal Tournament 1.

Hvor meget kan man få for under kr 2500, og gerne under 1800 hvis det
er muligt, selv om jeg jo godt ved at jeg skal sidde og kigge på den
adskillige timer om dagen...

Jeg håber på minimum 1440 pixels i bredden (gerne 1600 eller 1680) og at
den kan tiltes. Er det ladsiggørligt? Og skal jeg gå efter en 17", eller
kan en 19" godt klemmes ind i mit skrivebord?

Aspect ratio er sådan set ligegyldigt, altså om det bliver 16:10 eller
16:9 eller hvad.

Jeg ved at Aldi ind imellem har skærme på tilbud, men jeg er ikke sikker
på at jeg har tid til at vente specielt længe, i fald min skærm dør
helt, så det skal helst være et fast tilbud af en art.

Forslag?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : jk

Dato : 20-06-09 20:22

On Sat, 20 Jun 2009 19:58:17 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]

>kan en 19" godt klemmes ind i mit skrivebord?
>
>Aspect ratio er sådan set ligegyldigt, altså om det bliver 16:10 eller

Det lyder vildt, at du vil have en wide-format skærm på så lidt plads.
Jeg har herhjemme en 19" 4:3 skærm og den er meget tæt på 43 cm bred.
Så jeg tror ikke, at en 19" wide kan være der, hvis den overhovedet
findes, - for markedet for wide skærme ligger over 20".

Prisen er næppe noget problem. For 24" skærme wide kan fås fra 2200
kr. og er ved at være standarden rundt omkring på folks job.

mvh

John

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-06-09 20:55

jk wrote:
> [...]
> Så jeg tror ikke, at en 19" wide kan være der, hvis den overhovedet
> findes, - for markedet for wide skærme ligger over 20".

Behøver den nødvendigvis være wide? Den skal bare kunne tiltes, og ha'
en god opløsning. 4:3 er helt i orden, jeg troede bare ikke at det kunne
fås længere. Troede at alt var 16:10 som minimum.

Fra : jk

Dato : 22-06-09 08:18

Jeg nævnte wide, fordi de opløsninger du nævner er til wide.

19" 4:3 kører altid med 1280x1024.

Men jeg er ikke sikker på, at jeg kan hjælpe dig. Skaf noget mere
plads og køb en 24". Mange af dem kan drejes, men mange kører med 2
skærme, hvor den ene er drejet. Det er almindeligt for sagsbehandlere
på mit job.

Check evt. med www.prad.de (verdens bedste skærm-database) hvor der
er en søgefunktion. Den er ikke så nem at bruge, men prøv.

mvh

John