Genteknologi - hjælp til forklaring
Fra : ___P.Sir

Dato : 16-06-09 12:29

Ref.: Denne tegning -
http://www.emu.dk/gym/fag/bi/uvm/fagkons/eksamensopgaver/2002-6-1.pdf -
scroll ned til fig. 4.

Nogen der kan hjælpe med en forklaring af dette diagram (svar på spørgsmål
B)?
(Prøver at hjælpe datteren med en opgave).

Preben

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-06-09 13:37

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> B)?
> (Prøver at hjælpe datteren med en opgave).

Det ser ud til at østrogen-receptor-komplekset trigger dannelsen af et enzym
som farver substratet, som så kan iagttages spektroskopisk.

Mvh
Martin

Fra : ___P.Sir

Dato : 16-06-09 13:41

Okay tak - men hvad er det så typisk man vil opnå når man nu kan iagttage
substratet? Er det for at konstatere celleforandringer for eksempel?

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-06-09 14:02

> Okay tak - men hvad er det så typisk man vil opnå når man nu kan iagttage
> substratet? Er det for at konstatere celleforandringer for eksempel?
> [...]

Man kan se om der er dannes kompleks - måske med østrogenlignende stoffer -
og derved måske påvise at de er farlige.

Mvh
Martin

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-06-09 14:05

"Martin Larsen" skrev ...

http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/msg/c993591e1afb8b30
Vis tråd:
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/browse_frm/thread/e90a7dca59f4eb6c#

> "___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen

> Det ser ud til at østrogen-receptor-komplekset trigger dannelsen af et enzym
> som farver substratet, som så kan iagttages spektroskopisk.

Aha!

Jeg kan se, at du har forstand på biokemiske ting, Martin Larsen ...

Kanske du så også kan løse gåden (og tjene 1.000 og 10.000 dask) ?

Jump ...

Info-file-link

> SETI: Win (vind) 10.000 Danish Kr. (around 1800 US $), jump ...
> 6712 <news:ipvii.35$FP1.29@news.get2net.dk>
> <http://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/ddc8cff4cdaab5e1>

"Helpline", se figur 3 på side 3:
http://www.emu.dk/gym/fag/bi/uvm/fagkons/eksamensopgaver/2002-6-1.pdf -

Og bare spørg løs, ligeså tosset du (og I andre) gider ...

With kind regards,
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34-Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8893 <news:4a377bce$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.dk/group/dk.test/msg/591d03940b49201e>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8894

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-06-09 14:24

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Aha!
>
> Jeg kan se, at du har forstand på biokemiske ting, Martin Larsen ...

Jeg fortolker bare figuren

> Kanske du så også kan løse gåden (og tjene 1.000 og 10.000 dask) ?
>
> Jump ...

Brug dog dine penge til lidt ferie

Mvh
Martin

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-06-09 15:50

"Martin Larsen" skrev ...

<http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/msg/3b9d7f5142527160>

> Jeg fortolker bare figuren

Ja, men for at kunne gøre det, har du samtidig *bevist*, at du for stod
sammenhængen (videnskabelig set) ...

> Brug dog dine penge til lidt ferie

Hmm ...

Prøv at sætte dig lidt ind i opgaven, og du vil *erfare*, at ... (Drake, M13) ...

Altså:
Jonas Møller Larsen (astrofysiker) fandt således ud af, at der i
SETI-test-programmet (version 1.00) blev defineret nogle organiske
molekyler:

20 stk. aminosyrer
4 stk. DNA-nucleotider

Og et lille praktisk spørgsmål melder sig i den forbindelse:

Hvad er *formålet* med at opgive dette ?

Det ved en eventuel modtager jo allerede gjodt i forvejen, ikke sandt ?

Last OUTPUT: 8895 <news:4a37abd2$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.dk/group/dk.test/msg/591d03940b49201e>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8896

Fra : Leif Neland

Dato : 17-06-09 13:13

> [...]
>
> Hvad er *formålet* med at opgive dette ?
>
> Det ved en eventuel modtager jo allerede gjodt i forvejen, ikke sandt

Ved at vise et kompliceret spørgsmål med tilhørende svar, viser man at man
er et intelligent væsen.

Leif

Fra : Jesus-loves-you

> Ved at vise et kompliceret spørgsmål med tilhørende svar, viser man at man
> er et intelligent væsen.

Øh ...

Jeg er desværre bange for, at du misforstod mig, fordi det er om noget
*specifikt* i et SETI-program, jeg udelukkende nu taler.

Tillad mig derfor at repetere (ganske kort):

Der er blevet udviklet et digitalt budskab, som man kan sende til andre
solsystemer i Universet med henblik på - om mulig - at opnå kontakt med
andre intelligente væsener.

Problemet er inidlertid bl.a. de meget store afstande, som forhindrer en
umiddelbar direkte tovejs-kommunikation.

Så når man "ringer" op, må man ligesom fornemme (på forhånd), hvad det
præcis ér for informationer, en modtager kan have har brug for.

Og det er - som sagt - *specifikt* i denne sammenhæng, at jeg spørger dig
(og andre):

Hvad er *formålet* med at opgive disse biokemiske stoffer ?

Det ved en eventuel modtager jo allerede gjodt i forvejen, ikke sandt ?

Så *hvorfor* spilde en hel masse KOSTBAR tid på dette ?

Håber du forstår mig nu, Leif ...

-

Jump til selve projektet:

Info-file-link

> SETI: Win (vind) 10.000 Danish Kr. (around 1800 US $), jump ...
> 6712 <news:ipvii.35$FP1.29@news.get2net.dk>
> <http://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/ddc8cff4cdaab5e1>

.... og vind evt. de 1.000 og 10.000 dask ...

Last OUTPUT: 08906 <news:4a38db23$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.dk/group/dk.test/msg/591d03940b49201e>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8907

Fra : Leif Neland

Dato : 22-06-09 10:16

> [...]
>
> Det ved en eventuel modtager jo allerede gjodt i forvejen, ikke sandt ?
>
> Så *hvorfor* spilde en hel masse KOSTBAR tid på dette ?

Det er ikke for at fortælle noget nyt i sig selv.
Det er for at fortælle at der er andre væsener der ude, og fortælle hvilket
niveau de er på.
Jeg formoder selve beskeden allerede er formatteret på en måde, så man er
sikre på at modtageren forstår at signalet ikke kan være opstået uden
intelligente væsener har været indblandet.

Da vi selv kun har været i stand til at sende og modtage signaler fra rummet
en menneskealders tid, så vil vi næppe have meget at fortælle en anden
civiliation. En civilation, der kan modtage vores signaler må være længere
fremme end os, det er ihvertfald meget usandsynligt, at de er på samme sted
som os.
Og er de ikke så langt som os, vil de ikke modtage signalet.

Så derfor skal signalet fortælle om os. At vide at vi er her er sikkert det
eneste som vi ved, som de ikke ved

Leif