Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-06-09 12:03

"Jesus-loves-you" skrev ...

News:dk.videnskab
Sent: Thursday, July 22, 2004, CET 21:02, GMT 19:02
Subject: Til Sven Nielsen - Hvordan er Universets 3-dimensionelle udseende ?
2974 news:ObULc.26728$Vf.1451832@news000.worldonline.dk
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/msg/2d653ab27c1f2a65?hl=da
Vis tråd:
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/browse_frm/thread/3511f5d7f0c69d53/d91e6accbab60483?hl=da&#d91e6accbab60483

Og i et svar herpå skrev Per Abrahamsen bl.a. følgende:

(nr. 12 i tråden)
2004-07-23, CET 16:57, GMT 14:57
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/msg/d91e6accbab60483?hl=da

> Hvis du står på overfladen af en ballon, og kigger langs overfladen,
> vil du se det samme i alle retninger. Hvis du kigger rigtig langt vil
> du kunne se dig selv i nakken.

News from Videnskab.dk

http://www.videnskab.dk/composite-2493.htm?utm_medium=nyhedsbrev

=== citat start ===

Hvad er der uden om Universet ?

16. juni 2009 kl. 11:30

SPØRG VIDENSKABEN: En læser vil gerne vide, om universet virkelig er
uendeligt, eller om det udvider sig i 'noget'. Vi forsøger at finde et
begribeligt svar.

[ ... ]

(Billed-tekst:)
Studier af variationer i den kosmiske baggrundsstråling viser, at universet
er fladt som en pandekage. Det vil sige, at lysstråler, der sendes afsted i
én retning, bevæger sig langs en lige linje og derfor ikke kommer tilbage
igen (midten).(Illustration: Boomerang)

Læs mere ...
http://www.videnskab.dk/composite-2493.htm?utm_medium=nyhedsbrev

=== citat slut ====

Jeg tænkte det nok, at de tog fejl !

Det lød også en "anelse" skørt det dér med at kunne se sig selv i nakken!

With kind regards,
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34-Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8892 <news:4a376d67$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.dk/group/dk.test/msg/591d03940b49201e>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8893

Fra : Morten

Dato : 16-06-09 14:27

> Jeg tænkte det nok, at de tog fejl !
>
> Det lød også en "anelse" skørt det dér med at kunne se sig selv i nakken!

Well, lad os antage at uanset hvilken retning, man ville fare af sted i, så
kom tilbage den modsatte vej fra. Altså det tredimensionelle rums pendant
til en kugle.

Men selvom man så at sige så sig selv i nakken, så ville det ikke være et
genkendeligt billede idet kun én lysstråle vil være præcis. Lidt svært at
forklare, men det kan sammenlignes ved at man stille sig ned i en
spejlcylinder med sig selv i centrum. Ja, det vil være et spejlbillede, men
ikke særlig genkendeligt.

> [...]
> én retning, bevæger sig langs en lige linje og derfor ikke kommer tilbage

Eller hvis vi forestiller og universet som 2 dimensionelt hvor væsnerne
lever, men har form som en kugle i et tredimensionelt rum. Ved bigbang var
kuglen i det tredimensionelle rum meget mindre end et knappenålshoved, men
vokser med tiden i det tredimensionelle rum, så der også i det 2
dimensionelle rum bliver mere plads.
Der er så lige den hage, at kuglen vokser med så stor fart, at ingen
stråling kan nogensinde nå en omgang rundt i kuglen.

Så kan man jo diskuttere om kuglen er "flad" eller ej. Hvis de har
tilstrækkeligt præcist måleudstyr burde de kunne lave en trekant og måle
vinklerne og de vil så finde ud af at summen er større end 360 grader på
trod af den burde være præcis 360. Altså, må den bue i en tredie dimension.
Om vi nogensinde får en sådan mulighed ved jeg ikke, da det nok vil kræve
"rumvæsen" teknologi.

Så om rummet er fladt.... Ja, det er fladt på den måde at rejser du selv med
lysets hastighed i én retning, så vil du aldrig nogenside komme igen fra den
modsatte side pga. rummets udviddelse. Men om det er den form for flad som
en pandekage... Det kan man jo så slås om ;) Og enige bliver tilhængere og
modstandere nok ikke lige foreløblig.

Personlig tror jeg mest på en 4 dimensionel kugle, men hvad der er rigtigt
og forkert må vist være gætværk og filosofi mere end der pt er noget konkret
videnskabeligt.

Mvh
Morten

Fra : Jesus-loves-you

> Well, lad os antage at uanset hvilken retning, man ville fare af sted i, så
> kom tilbage den modsatte vej fra. Altså det tredimensionelle rums pendant
> til en kugle.

Det var vist nok præcis dét, artiklen fra Videnskab.dk indirekte *afviste*;
idet der hed stod bl.a. følgende:

08893B <news:4a377bce$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/msg/567b7afa81aea029>

> [...]
> én retning, bevæger sig langs en lige linje og derfor ikke kommer tilbage

Og det var sådan set blot dét, jeg (i første omgang med mit indlæg) ønskede
af fremhæve.

Last OUTPUT: 08903 <news:4a38b367$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.dk/group/dk.test/msg/591d03940b49201e>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8904