Strandskader
Fra : Max

Dato : 16-06-09 21:10

Hej

De sidste to år har jeg bemærket strandskader der yngler i
industrikvarterene i Horsens og Vejle, men i år går det da
helt galt for dem, nu yngler de også i det gamle villakvarter
jeg bor i. Gad vide hvorfor, er deres naturlige yngleområder
forsvundet ?

--
Mvh Max

Fra : Gert Krabsen

Dato : 16-06-09 21:26

Max skrev:
> [...]
> helt galt for dem, nu yngler de også i det gamle villakvarter
> jeg bor i. Gad vide hvorfor, er deres naturlige yngleområder

Det er i al fald ikke ualmindeligt at finde dem langt fra hjemlandets
vemodige strande.

Det er formentlig som med måger: De kan tilpasse sig levesteder, hvis
blot betingelserne er til stede: Føde og redemuigheder..

Fra : Max

Dato : 16-06-09 21:29

Hej Gert

> Det er formentlig som med måger: De kan tilpasse sig levesteder, hvis
> blot betingelserne er til stede: Føde og redemuigheder..

Det er jeg klar over, men hvorfor lige nu, jeg har boet her i
25 år og det er første gang jeg ser dem her.

--
Mvh Max

Fra : Gert Krabsen

Dato : 17-06-09 06:16

Max skrev:
> Hej Gert

> Det er jeg klar over, men hvorfor lige nu, jeg har boet her i
> 25 år og det er første gang jeg ser dem her.

Tja, een gang skal jo være den første..

Måske har de simpelthen haft en god vinter, så flere har overlevet og
der dermed er brug for nye ynglesteder..

Fra : Max

Dato : 17-06-09 07:05

Hej Gert

> Måske har de simpelthen haft en god vinter, så flere har overlevet og
> der dermed er brug for nye ynglesteder..

Det kunne være forklaringen, bestanden vokser jo på den
måde og der kræves mere plads. Vi har jo også set det
samme fænomen med gråspurve og skovspurve i haven,
der er der utrolig mange af i disse år.

--
Mvh Max

Fra : Gert Krabsen

Dato : 17-06-09 07:47

Max skrev:
> [...]
> måde og der kræves mere plads. Vi har jo også set det
> samme fænomen med gråspurve og skovspurve i haven,

Også gråspurve? Det lyder glædeligt, her (syd for Aalborg) har vi
stort set ikke set skyggen af en gråspurv i mange år - kun skovspurve og
en enkelt jernspurv i ny og næ..

Fra : Max

Dato : 17-06-09 16:03

Hej Gert

> Også gråspurve? Det lyder glædeligt, her (syd for Aalborg) har vi

Ja, vir har gennem mange år haft rigtig mange småfugle i haven,
i mange år var skovspurven fremtrædene, men de sidste par år
har der været en markant fremgang af gråspurve.

--
Mvh Max