DONG Energy fibernet - spørgsmål til tek
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-06-09 22:34

Jeg flytter i lejliged med DONG fiber om et par mdr. Den er nybygget og
jeg kan se at der er 2-4 ethernet stik i hvert rum, og 2 8-ports switchs
ude i skabet ved siden af elmåleren.

Jeg har fået en velkomstmappe fra DONG sammen med lejekontrakt, men den
er egentlig bare en bunke reklamer for "super flot TV og hurtigt net",
men jeg har en bunke praktiske spørgsmål.

1. Jeg kan se at det koster 3000+gravning at blive koblet på fibernet
hvis det er lagt ned i ens vej. Skal jeg stadig betale for denne
oprettelse, når jeg flytter ind i en lejlighed hvor det allerede er
indbygget?

2. Jeg kan forstå at man betaler til DONG for at bruge deres fibernet,
og herefter indgår separate aftaler med leverandører af indhold. Der
står at afgiften til DONG pt er 179 kr pr måned - men hvis man vælger at
have indholdstjenester er den 99 kr. - giver det nogen mening? Betyder
det at man betaler 179 pr måned hvis man har etableret fibernet som man
ikke benytter (hvorfor skulle man det?), og så 99 kr pr måned hvis man
får leveret net/TV/tlf?

3. Hvilken type kabel går op i min lejlighed? er det en fiber som skal
termineres i teknikskabet? Og er der en række udtag på termineringen, så
jeg f.eks. kan sætte internet-router til én port, og TV-boks til en
anden port?

4. Indebærer levering af internet fra en given udbyder, at jeg får en
fysisk boks fra dem, eller foregår det bare ved at der er et udtag på
terminerings-boksen som "i den anden ende" routes til den valgte
udbyders netværk?

5. Det lyder på informationen fra DONG, som om at TV modtagere og
telefon-adaptorer bare er bokse man sætter på sit hjemme-LAN, og sætter
en tlf eller TV til udgangen. Kører trafikken så over den
internetforbindelse jeg vælger? Eller kører den særskilt udenom, med
udtag til hver ting i termineringsboksen?

6. Jeg kan se at f.eks. SMile content har en lille TV pakke til 89 kr -
desuden siger de at jeg kan leje en smileboks for 49 kr - er det med i
de 89 kr? Eller skal jeg af med 139 kr i alt pr måned for at se TV?

7. Er der nogen der har nogle links til teknisk dokumentation af det
setup man får via fibernet, og gerne også dokumentatin og vejledning til
de bokse man får med når man køber TV/tlf/net... Det er jo ikke ligefrem
fordi de er vilde med at fortælle modelnumre osv. på det udstyr man får

Fra : Jens Fallesen

Dato : 18-06-09 23:20

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> hvis det er lagt ned i ens vej. Skal jeg stadig betale for denne
> oprettelse, når jeg flytter ind i en lejlighed hvor det allerede er

Normalt kan man regne med, at hvis fibernetforbindelsen allerede er
etableret, skal der ikke betales for oprettelse plus gravearbejde.

> [...]
> står at afgiften til DONG pt er 179 kr pr måned - men hvis man vælger at
> have indholdstjenester er den 99 kr. - giver det nogen mening?

De 179 kr/md er standardprisen. Oprindeligt var prisen på 99 kr/md en
kampagnepris på udvalgte pakker med indhold – om det nu gælder alle
pakker, ved jeg ikke, men det kunne tyde på det.

Giver det mening i så fald? Måske ikke. Det gør marketing ikke altid i
min bog.

> 3. Hvilken type kabel går op i min lejlighed? er det en fiber som skal
> termineres i teknikskabet?

Det kan være enten fiber eller kobber alt efter den konkrete
installation. For dig som kunde er det dog ligegyldigt, da du skal
tilslutte dine ting til den opsatte termineringsswitch.

> Og er der en række udtag på termineringen, så
> jeg f.eks. kan sætte internet-router til én port, og TV-boks til en
> anden port?

Ja, lige præcis. Bemærk at tv og telefoni muligvis bør tilsluttes
udvalgte porte, som i så fald er markeret på switchen.

> [...]
> fysisk boks fra dem, eller foregår det bare ved at der er et udtag på
> terminerings-boksen som "i den anden ende" routes til den valgte

Du kan bruge en hvilken som helst port, idet din tjeneste bindes til det
konkrete udstyr, typisk med udgangspunkt i dettes MAC-adresse. Hvis du
har en internettjeneste, vil alt udstyr, der ikke tildeles en særlig
tjeneste via MAC-adressen, blive tildelt internettjenesten.

> [...]
> internetforbindelse jeg vælger? Eller kører den særskilt udenom, med
> udtag til hver ting i termineringsboksen?

Der kører parallelleIP-net på samme forbindelse. Det anbefales at sætte
en router på til internettrafikken og placere dit LAN på bagsiden af
denne router. Udstyr til tv- og telefonitjenester skal placeres i porte
direkte på switchen fra Dong – eller i hvert fald på ydersiden af din
router/firewall.

Nogle tjenester leveres med en boks, andre gør ikke (tv og telefoni gør
altid).

> [...]
> de bokse man får med når man køber TV/tlf/net... Det er jo ikke ligefrem
> fordi de er vilde med at fortælle modelnumre osv. på det udstyr man får

Der har været en masse vejledninger online hos Dong, men dem kan jeg
ikke finde lige nu. Det ville dog undre mig, hvis de var fjernet.

--
Jens

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 18-06-09 23:36

Esben von Buchwald find.mig@paa.google skrev 18.06.2009 23:34:13 i
<4a3ab329$0$90275$14726298@news.sunsite.dk> bl.a.:

> [...]
>bokse man får med når man køber TV/tlf/net... Det er jo ikke ligefrem
>fordi de er vilde med at fortælle modelnumre osv. på det udstyr man får

Var det ikke nemmere at spørge DONG? De fleste af os har fået tilbudet,
som fx indebærer de 3000 kr. til oprettelse, men det er jo ikke til at
vide hvordan det er for en ny lejlighed.

Jeg har selv fravalgt fiber fra DONG indtil videre pga. de 180 kr/md i
tilkobling, men de ser allerede ud til at være blevet bløde. Ovre i
Sønderjylland betaler de kun 80 kr/md.

--
Niels

Fra : Jens

Dato : 19-06-09 00:57

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har selv fravalgt fiber fra DONG indtil videre pga. de 180 kr/md i
> tilkobling, men de ser allerede ud til at være blevet bløde. Ovre i
> Sønderjylland betaler de kun 80 kr/md.

80 kr/md for hvad ?

Jeg betaler kr. 68,- pr. måned for fiberen til SydEnergi. Derudover betaler
jeg kr. 359,50 for 60/60 Mbit/s incl. 1 fast IP-adresse
Jeg har pt. fravalgt deres TV, da det endnu er for dyrt ifht. hvad vi her i
Esbjerg giver for TV hos YouSee (Special priser så længe det varer, da TDC
har købt ESENET).

Jens

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-06-09 12:59

Jens jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com skrev 19.06.2009 01:56:37 i
<4a3ad442$0$90270$14726298@news.sunsite.dk> bl.a.:

>"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

>80 kr/md for hvad ?

80 kr. for forbindelsen selvfølgelig, og den er åbenbart sat ned til 70
kr. (som jeg kalder 68kr.) siden jeg sidst jeg studerede det for svigermor.

--
Niels

Fra : Jens

Dato : 19-06-09 14:07

> 80 kr. for forbindelsen selvfølgelig, og den er åbenbart sat ned til 70
> kr. (som jeg kalder 68kr.) siden jeg sidst jeg studerede det for
> svigermor.

Næh, ikke for mig den har hele tiden været kr. 68,- pr. måned...

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-06-09 07:04

On Thu, 18 Jun 2009 23:34:13 +0200, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

> [...]
> hvis det er lagt ned i ens vej. Skal jeg stadig betale for denne
> oprettelse, når jeg flytter ind i en lejlighed hvor det allerede er

Nej.

> Betyder det at man betaler 179 pr måned hvis man har etableret fibernet
> som man ikke benytter (hvorfor skulle man det?), og så 99 kr pr måned
> hvis man får leveret net/TV/tlf?

Ja. (Når du har valgt tjenester, får DONG nogle penge fra udbyderen).

> [...]
> fysisk boks fra dem, eller foregår det bare ved at der er et udtag på
> terminerings-boksen som "i den anden ende" routes til den valgte

Når du sætter dit eget udstyr (pc eller router) til fibernettet, får
det en IP-adresse fra den udbyder, du har valgt.

> 5. Det lyder på informationen fra DONG, som om at TV modtagere og
> telefon-adaptorer bare er bokse man sætter på sit hjemme-LAN, og sætter
> en tlf eller TV til udgangen.

STB (tv-box) og ATA (telefon-box) sættes til CPE'en (fiberboxen) og må
ikke sidde på din egen router.

> Kører trafikken så over den internetforbindelse jeg vælger?

Det kører over samme fiberforbindelse.

> Det er jo ikke ligefrem fordi de er vilde med at fortælle modelnumre
> osv. på det udstyr man får

Det er nok fordi det skifter relativt tit.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : KsNa

Dato : 19-06-09 18:39

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse
> [...]
> når jeg flytter ind i en lejlighed hvor det allerede er indbygget?
>
> 2. Jeg kan forstå at man betaler til DONG for at bruge deres fibernet,

Når DONG har valgt at grave fiber ned på forhånd, til alle de nye boliger,
ja - så skal du nok betale da du er den første der bliver tilsluttet i den
bolig. Alternativet ville være, at DONG skulle grave en fiber ned hver gang
der var en der skulle tilsluttes, og så skulle du jo også betale, nu har de
bare valgt at grave fiber ned på forhånd, inden folk flytter ind.

Mvh
Kim.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-06-09 13:42

KsNa wrote:

> [...]
> der var en der skulle tilsluttes, og så skulle du jo også betale, nu har de
> bare valgt at grave fiber ned på forhånd, inden folk flytter ind.

Jeg ringede og snakkede med dem. Efter som fiberen allerede er
installeret og der ligger en indvendig fiberboks i teknikskabet, betyder
det at der IKKE skal betales for installation.
(det er nok også NOGET billigere pr husstand at lave 100 lejligheder på
én gang, mens de bygges).

Til gengæld skal der betales et genåbningsgebyr på 495 kr sagde damen,
som samtidig bekræftede at det koster 70 kr mere pr. måned hvis man IKKE
har nogen tjenester på sin aktive fiber, i forhold til hvis man rent
faktisk bruger fiberen.

Jeg kan dog ikke se nogen prisoversigt på deres hjemmeside, som
fortæller om f.eks. genåbningsgebyret.