Hvorfor synes unge at scootere er cool ?
Fra : Per

Dato : 17-06-09 18:07

Hej NG !

Hvorfor synes unge mennesker at det er cool og fedt at køre på scooter -
altså i forhold til en rigtig knallert ?

Det virker som om de synes det er sejt at køre på sådan en fætter - fx. en
Yamaha Jog, en pige scooter, ja man undres !

Hvorfor vælger de ikke en rigtig knallert med gear og med større hjul ? I
gamle dage var der ingen der syntes at det var sejt med en scooter som
knallert - der var det kun Yam 4gear, Kreidler og Suzuki, der var noget
særligt. Alt andet var tøset - selv en Puch Maxi.

Bevares jeg kan da godt se det smarte i at man kun skal vride gassen og så
kører den - men "sejhedsfaktor" det er mig en gåde.

Lærer unge mennesker ikke at køre med gear mere ?

mvh. Per

Fra : Leif

Dato : 17-06-09 18:23

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> "sejhedsfaktor" det er mig en gåde.
>
> Lærer unge mennesker ikke at køre med gear mere ?

Der er jo ingen gear at skifte mere...

Og mange unge i dag ( ingen generalisering) fatter ikke en dyt af mekanik.
Så de kan ikke fikse noget selv.

/Leif

Fra : Henning Lund

Dato : 18-06-09 15:53

Leif <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev:

> Og mange unge i dag ( ingen generalisering) fatter ikke en dyt
> af mekanik. Så de kan ikke fikse noget selv.

Naae skal den tunes, hitter de u a det

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Carsten

Dato : 17-06-09 19:34

> [...]
> knallert - der var det kun Yam 4gear, Kreidler og Suzuki, der var noget
> særligt. Alt andet var tøset - selv en Puch Maxi.

I gamle dage skulle man have dele for flere tusinde for at få en Yamaha 4
gears meget over 60. I dag kan enhvert knallert-45 scooter-ting komme op og
køre 70-80 stykker bare ved at pille "dele" af (altså basalt set gratis)

Carsten

Fra : Ivar

Dato : 17-06-09 21:49

Per skrev:

> Lærer unge mennesker ikke at køre med gear mere ?

I slutningen af halvfjerdserne blev det forbudt at sælge knallerter
med mere end 2 gear. Den gang kunne scootere beskrives med et
ord: latterlige. Der var igen unge mennesker, der kunne finde på
at købe en ny scooter. Det var absolut det mest latterlige køretøj
på to hjul.

Det er som med så meget andet - moden skifter.

Ivar Magnusson

Fra : Henning Lund

Dato : 18-06-09 15:52

Per <mesked@hotmail.com> skrev:
> Hej NG !
>
> Hvorfor synes unge mennesker at det er cool og fedt at køre på
> scooter - altså i forhold til en rigtig knallert ?

Mange gejler dem så de ligner en halv million, det er svært på en
gammel VZér eller Yamaha DX.

> Det virker som om de synes det er sejt at køre på sådan en
> fætter - fx. en Yamaha Jog, en pige scooter, ja man undres !

Farten du. Scootere er så enkle at få til at køre stærkt at det
tiltrækker mange.

> Hvorfor vælger de ikke en rigtig knallert med gear og med
> større hjul ?

Der findes ikke ret mange på markedet, og der der er, koster
spidsen af en jetjager.

> I gamle dage var der ingen der syntes at det var
> sejt med en scooter som knallert - der var det kun Yam 4gear,
> Kreidler og Suzuki, der var noget særligt. Alt andet var tøset
> - selv en Puch Maxi.

Scootere var squ heller ikke ret udbredt dengang. Der var ganske
få modeller på markedet.

Jeg kører scooter fordi man sidder godt i ly for regnen og undgår
plaskvåde fødder pga. sprøjt fra forhjul, nu er jeg dog heller
ikke ung mere

Fra : ScooterGrisen

Dato : 19-06-09 03:44

Hej Per din gamle dreng...

Per hvor mange knallert/scooter butikker kender du som idag sælger
knallerter med gear ?
Det er meget begrænset hvad man kan få af 30 og 45 km/t knallerter/
scootere med gear.
Hvis der endelig er gear på så er de jo så meget begrænset at nogle af
gearne måske er slået fra.
Det vist noget med at på Aprilia SX50 for eksempel
http://www.aprilia.com/en-US/Model/59/SX+50/Technical.aspx så er der 6
gear men den er begrænset så det vist kun er 2 eller 3 gear der
virker.
Sachs Madass skulle ha 4 gear men jeg har aldrig set den i en butik og
kun sjældent på gaden: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/altomsachs.html
Så jeg tror det handler om hvad butikkerne sælger og hvad de unge har
mulighed for at købe og ikke om de vil have en med eller uden gear.
Nå ja også skal de jo være billige og dem med gear er vist altid
dyrest.