test hastighed på lokal netværk
Fra : Peter Holm

Dato : 16-06-09 19:07

hej

hvordan kan jeg teste den reelle hastighed på mit lokale netværk (PC to NAS
og omvendt)

Jeg har 1gigabit på alle komponenter og Cat5e overalt, men synes ikke
hastigheden afspejler det.

Mvh
Peter

Fra : Kasper Lund

Dato : 16-06-09 19:30

google efter iperf :)

Fra : Nicolai

Dato : 16-06-09 20:12

> google efter iperf :)

Korrekt - og forvent at dit nas skuffer dig ;)

(IO flaskehals)

Fra : bme

Dato : 16-06-09 20:56

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i meddelelsen

> Korrekt - og forvent at dit nas skuffer dig ;)
>
> (IO flaskehals)

Er lige med på en lytter her - overførsel til min nas sker med ca 8-9
megabyte/sek.
Har også alt i gigabit + cat5e - er det mon nas'en der sætter begrænsningen.
Nas'en er en synology 106j.

Problemet vil vel være afhjulpet med en windows home server? eks fujitsu
scaleo 2105

/bo

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-06-09 07:09

On Tue, 16 Jun 2009 21:55:46 +0200, "bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote:

> [...]
> megabyte/sek.
> Har også alt i gigabit + cat5e - er det mon nas'en der sætter begrænsningen.

Ja, hurtigere er din NAS ikke.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : bme

Dato : 17-06-09 20:09

Asbjorn Hojmark kom med følgende:

> Ja, hurtigere er din NAS ikke.
>
> -A

Er det generelt for alle (prisrimelige) nas'er?

Den der window home server kommer tættere og tættere på...

/bo

Fra : Morten Wartou

Dato : 17-06-09 20:23

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i meddelelsen
> Asbjorn Hojmark kom med følgende:

> Er det generelt for alle (prisrimelige) nas'er?
>
> Den der window home server kommer tættere og tættere på...

De nyeste generationer er blevet ret rappe - en Qnap TS-119 til 18-1900 kan
overføre noget der ligner 70-80 MB/s ved læsning, og bruger behagelige knap
7 watt når disken sover.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-09 20:59

Morten Wartou skrev:
> De nyeste generationer er blevet ret rappe - en Qnap TS-119 til 18-1900
> kan overføre noget der ligner 70-80 MB/s ved læsning, og bruger
> behagelige knap 7 watt når disken sover.

Hvor har du disse informationer fra?
Iflg de teste jeg kan læse om nassen, kan den kun levere noget i stil af
20-30 MB/sek...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-06-09 21:35

Jacob Fich <jacob_du_ved_nok_brafi.dk> wrote:

> Hvor har du disse informationer fra?
> Iflg de teste jeg kan læse om nassen, kan den kun levere noget i stil af
> 20-30 MB/sek...

Smallnetbuilder måler den [en Qnap Turbo NAS (TS-119 )] til 57,4 MB/s

<http://www.smallnetbuilder.com>

NAS -> NAS Charts, i menulinien foroven.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-06-09 06:37

"Jacob Fich" <jacob_du_ved_nok_brafi.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor har du disse informationer fra?
> Iflg de teste jeg kan læse om nassen, kan den kun levere noget i stil af
> 20-30 MB/sek...

Jeg har den, så det er personlige erfaringer. FTP er hurtigst, Samba
(windows fildeling til Linux) er ikke helt så hurtigt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Peter Holm

Dato : 16-06-09 21:44

Nicolai wrote:

> Korrekt - og forvent at dit nas skuffer dig ;)
>
> (IO flaskehals)

ok, troede faktisk det ville være min indbyggede switch der ville være
flaskehals.
Jeg har i dag skiftet alle patchkabler fra Cat5 til 5e, men faktisk virker
det til, at hastigheden er faldet markant.
Det er unshielded jeg har købt (de var på lager). Ville det gøre en stor
forskel at de var shielded?

Mvh
Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-06-09 07:10

On Tue, 16 Jun 2009 22:43:40 +0200, "Peter Holm"
<peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote:

> Jeg har i dag skiftet alle patchkabler fra Cat5 til 5e, men faktisk virker
> det til, at hastigheden er faldet markant.

Et af kablerne kan jo være defekt. Du har vel ikke selv lavet dem?

> Det er unshielded jeg har købt (de var på lager). Ville det gøre en stor
> forskel at de var shielded?

Nej.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 22-06-09 19:31

Peter Holm wrote:

> [...]
> Jeg har i dag skiftet alle patchkabler fra Cat5 til 5e, men faktisk virker
> det til, at hastigheden er faldet markant.

Er det kvalitets kabler ?
Mange af de patchkabler der findes på markedet overholder ikke standarderne.

> Det er unshielded jeg har købt (de var på lager). Ville det gøre en stor
> forskel at de var shielded?

Nej, det ville sikkert bare fungere dårligere.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : phc

Dato : 17-06-09 02:41

experterne på mit job er ret sikre på det skyldes en for dårlig switch
- at backplane løber fuld og resetter hele tiden. da jeg fik de rette
kabler på skete der nemlig det, at hastigheden begyndte at svinge
extremt meget.
jeg tester i dag med en pro gigabit switch og ser om det løser
problemet.

mvh
peter

Fra : Peter Holm

Dato : 17-06-09 20:48

phc wrote:
> [...]
> extremt meget.
> jeg tester i dag med en pro gigabit switch og ser om det løser

ØV, selv med en professionel gigabit switch kan jeg ikke få hastigheden
hverken høj eller bare konstant. Den svinger fra 60mb/s til 0mb/s.
Jeg er nødt til at tvinge pc'ens netkort ned på 100mbit full duplex for at
få normal overførsel.
Noget blokerer for at hastigheden kan komme op, men hvad?
Er det simpelthen Buffolo NAS'en der ikke kan finde ud af en så hurtig
datastrøm?
Er det min PCs onboard netkort?

Forslag?

Mvh
Peter

Fra : Jens

Dato : 18-06-09 08:20

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i meddelelsen

> ØV, selv med en professionel gigabit switch kan jeg ikke få hastigheden
> hverken høj eller bare konstant. Den svinger fra 60mb/s til 0mb/s.

Har du et setup der siger computer <-> switch <-> NAS ?
Hvis ja, har du prøvet at skifte kabler ?
Prøv også at opdatere driver til netkort i PC til nyeste.
Hastigheden skal ikke svinge så meget, den skal da gerne være nogenlunde
konstant.
Hvordan måler du ?

> Jeg er nødt til at tvinge pc'ens netkort ned på 100mbit full duplex for at
> få normal overførsel.

Det lyder altså i mine ører til at du har nogle dårlige kabler.

> Noget blokerer for at hastigheden kan komme op, men hvad?
> Er det simpelthen Buffolo NAS'en der ikke kan finde ud af en så hurtig
> datastrøm?

Som andre har indikeret i denne tråd, så skulle NAS'en kunne nå over 50 MB/s

> Er det min PCs onboard netkort?

Som sagt, prøv at opdatere driver....

> Forslag?

Se ovenfor

Jens

Fra : Peter Holm

Dato : 18-06-09 19:25

> Har du et setup der siger computer <-> switch <-> NAS ?

JA

> Hvis ja, har du prøvet at skifte kabler ?

Alle kabler er nye.

> Prøv også at opdatere driver til netkort i PC til nyeste.

Tester med nyt netkort i morgen (så jeg undgår det onboard)

> Hastigheden skal ikke svinge så meget, den skal da gerne være
> nogenlunde konstant.

Hastigheden er konstant når jeg tvinger den ned på 100mbit.
Men så snart jeg forsøger 1000mbit enten på AUTO eller forced, så går det
helt i stå (svinger fra 0 til 100) og 3 dobler overførselstiden på en fil
sammenlignet med forced 100mbit.

> Hvordan måler du ?
Blot med et stopur. Men man er ikke i tvivl, det går MEGET langsomt.

> Det lyder altså i mine ører til at du har nogle dårlige kabler.

Jeg vil forsøge at skifte de 3 kabler i netværket der har med PC>switch>NAS
at gøre igenigen.

> Som andre har indikeret i denne tråd, så skulle NAS'en kunne nå over
> 50 MB/s

Ja, det var noget i den stil jeg havde håbet på. Jeg kan se at de er ca den
hastighed jeg oplever på mit arbejde.

Mvh
Peter

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-06-09 10:03

On 2009-06-18, Peter Holm <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote:

> Alle kabler er nye.

Det er ingen garanti.

--
Andreas

Fra : Peter Holm

Dato : 19-06-09 22:21

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Det er ingen garanti.

jeg har nu skiftet alle kabler IGEN. Denne gang til cat6.
Imellem PC og NAS ligger jeg på ca 11mb/s.
Men når jeg steamer til min HDX-1000 kan jeg se, at der uden problemer
kommer 15mb/s igennem.
Måske skal jeg ofte 200kr på et nyt netkort.
Forslag til nyt netkort?

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-09 23:08

Peter Holm skrev:
> [...]
> kommer 15mb/s igennem.
> Måske skal jeg ofte 200kr på et nyt netkort.

Har du overvejet at det måske er et stykke software der sløver
overførslen, til/fra din maskine?
Har du en virusscanner som evt. ku drille?

Fra : Nicolai

Dato : 20-06-09 08:44

Iperf først!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-06-09 09:16

On Wed, 17 Jun 2009 21:48:14 +0200, "Peter Holm"
<peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote:

> Noget blokerer for at hastigheden kan komme op, men hvad?

Jeg spurgte tidligere: Har du selv lavet kablerne?
Hvis nej, hvad er det for nogle kabler?
Hvad er det for en switch?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Holm

Dato : 18-06-09 18:57

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg spurgte tidligere: Har du selv lavet kablerne?
> Hvis nej, hvad er det for nogle kabler?
> Hvad er det for en switch?
>
> -A

kablerne er roline og jeg har skiftet alle patchkabler i netværket. jeg kan
ikke skifte de kabler der ligger rundt i huset, da de går i væggene uden
tomrør. Alle kabler er fabrikslavede med faste stik. Jeg har ikke lavet
noget selv.
Switchen er en D-Link DGS-1016D.

Jeg har bestilt et nyt netkort til PC'en, som jeg tester med i morgen.

Mvh
Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-06-09 19:36

On Thu, 18 Jun 2009 19:57:02 +0200, "Peter Holm"
> [...]

> kan ikke skifte de kabler der ligger rundt i huset, da de går i væggene
> uden tomrør. Alle kabler er fabrikslavede med faste stik. Jeg har ikke

Det er meget ofte, at billige kabler er dårlige kabler, og at man ser
det, når man kræver noget af dem (fx når man skal køre gigabit). Lav
evt. en test med to korte, høj-kvalitets patch-kabler.

> Switchen er en D-Link DGS-1016D.

Så vidt jeg kan se, er den unmanaged, og så *skal* du køre 'auto' på
pc'er og NAS. Fast konfigureret hastighed og duplex *vil* give dårlig
performance.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Holm

Dato : 18-06-09 19:48

> Det er meget ofte, at billige kabler er dårlige kabler, og at man ser
> det, når man kræver noget af dem (fx når man skal køre gigabit). Lav
> evt. en test med to korte, høj-kvalitets patch-kabler.

hvor finder jeg ' høj-kvalitets patch-kabler'?
Alle shg's er roline pånær cat6 - ville det gi mening at prøve cat6?

> Så vidt jeg kan se, er den unmanaged, og så *skal* du køre 'auto' på
> pc'er og NAS. Fast konfigureret hastighed og duplex *vil* give dårlig
> performance.

OK, jeg bruger auto når jeg tester med giga, men lige nu er jeg nødt til at
køre fast 100mbit for at få bare nogenlunde performance.

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 18-06-09 20:19

Peter Holm wrote:

> [...]
>
> OK, jeg bruger auto når jeg tester med giga, men lige nu er jeg nødt
> til at køre fast 100mbit for at få bare nogenlunde performance.

Jeg har lige opdateret driver til netkortet og det gav noget. Nu har en en
konstant speed på ca. 13mb/s på AUTO (hvor den selv vælger gigabit)
Jeg er dog hoppet tilbage på den indbyggede switch i min Linksys router.
Jeg vil lige teste hvad den 'store' switch kan give extra.

Mvh
Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-06-09 09:19

On Thu, 18 Jun 2009 20:48:25 +0200, "Peter Holm"
<peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote:

> hvor finder jeg ' høj-kvalitets patch-kabler'?

Som regel køber man dem som et del af det kabelsystem, man har fået
installeret.

> Alle shg's er roline pånær cat6 - ville det gi mening at prøve cat6?

Jeg fandt ingen høj-kvalitets patch-kabler på www.shg.dk.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jos

Dato : 18-06-09 09:45

> [...]
> hastigheden hverken høj eller bare konstant. Den svinger fra 60mb/s
> til 0mb/s. Jeg er nødt til at tvinge pc'ens netkort ned på 100mbit full
Det smager af det Asbjørn nævner: Kabler/Kabling
eller at switchen ikke er helt kompatibel med netkortets autonegotiation.
Er der forskel på "auto" og "forceret 1gb"?

men kablerne SKAL være iorden for at kunne køre 1GB fejlfrit. Det gælder
også(især) farvefølgen af lederne.

> Noget blokerer for at hastigheden kan komme op, men hvad?
> Er det simpelthen Buffolo NAS'en der ikke kan finde ud af en så hurtig
> datastrøm?
Er buffalo kommet med en hvor disperf. modsvarer 1Gb netkortet? - mine ka'
ikke performe i nærheden.
> Er det min PCs onboard netkort?
jvf ovennævnte, men det er år siden jeg oplevede inkompabilitet som et
generelt problem

finn

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-09 21:02

Kasper Lund skrev:
> google efter iperf :)

Hvis du vil have en nemmere og grafisk udgave, kan du hente jperf til
windows...
Det er både server og klient i en...

/Jacob

Fra : Nicolai

Dato : 17-06-09 21:08

> Hvis du vil have en nemmere og grafisk udgave, kan du hente jperf til
> windows...

Hvad er nemmere end iperf.exe -s / iperf.exe -c1.1.1.1 ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-06-09 11:05

On Tue, 16 Jun 2009 20:06:36 +0200, "Peter Holm"
<peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote:

>hej
>
>hvordan kan jeg teste den reelle hastighed på mit lokale netværk (PC to NAS
>og omvendt)
Intel har noget til det og det er gratis at benytte, men du skal have
god tid og plas på din NAS, det tager timer at forberede testen og
selve testen tager også timer.
Se mere her
http://www.intel.com/design/servers/storage/NAS_Perf_Toolkit.htm

>Jeg har 1gigabit på alle komponenter og Cat5e overalt, men synes ikke
>hastigheden afspejler det.

/Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-09 22:33

On Fri, 19 Jun 2009 23:20:53 +0200
"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote:

> Forslag til nyt netkort?

Intel har aldrig svigtet mig. Et godt bud kunne være:
http://www.intel.com/products/desktop/adapters/pro1000gt/pro1000gt-overview..htm

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-06-09 23:19

Peter Holm wrote:

> jeg har nu skiftet alle kabler IGEN. Denne gang til cat6. Imellem PC og
> NAS ligger jeg på ca 11mb/s. Men når jeg steamer til min HDX-1000 kan
> jeg se, at der uden problemer kommer 15mb/s igennem.

mb = mega bit?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-09 11:29

Peter Holm wrote:

> megabyte per sekund

Ok, men er HDX-1000 ikke en NMT media player med 100 Mbit netkort? SÃ¥ kan
jeg ikke få 15 MB/sec til at passe.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-09 16:36

Peter Holm wrote:

> når man afspiller en fil kan man trykke 'info' og se hvor stor streamen
> er kontinuerligt.
> den sidste jeg tjekkede viste ca. Video: 13mb/s Audio 2mb/s. Men jo,
> specs siger at det er 10/100 netkort. Burde max være 12,5 mb/s med et
> 100mbit netkort?

HDX rapporterer Mbit. Du finder ingen videostream til forbrugersegmentet
som er 13*8=104 Mbit. Selv Blu-Ray har omkring 50 Mbit som øvre grænse.

--
Jesper Lund