Valg af router til ComX 25/25
Fra : Mikael Schøler

Dato : 14-06-09 13:35

Hej

Jeg har fundet ud af at min router ikke kan følge med mit ComX, så
hvad vil folk anbefale jeg køber istedet for?

jeg har ikke helt styr på hvilke specs jeg skal se på for at se hvilke
hastigheder en router kan klare.

Nuværende router: Linksys WRT54GS v1.1.

Jeg er nu glad for Linksys selvom de ikke er de pæneste

Mvh
Mikael

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-06-09 22:02

"Mikael Schøler" <schoeler@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>hastigheder en router kan klare.
>Nuværende router: Linksys WRT54GS v1.1.
>Jeg er nu glad for Linksys selvom de ikke er de pæneste

Jeg har en SMC WGBR14-N med gigabit switch - den klarer fint min 100/100
mbit internetforbindelse (TDC hastighedstest viser omkring 95 mbit/s), og
switchdelen klarer glædeligt 7-800 mbit/s til min NAS (som jeg egentlig tror
sætter grænsen, ikke switchen). WAN-porten er også gigabit, men jeg har ikke
lige en internetforbindelse jeg kan tjekke den med. Jeg får 80-90 mbit/s på
en computer med 802.11n. Desværre er det ikke en dual-band, så har man
b/g-enheder på samme net, vil de sløve n-enhederne ned.

Det er en meget stabil router, og den har en del funktioner, men er nok ikke
blandt de allermest avancerede, og den kan ikke køre dd-wrt. Den koster
650-700 kr., hvilket er særdeles rimeligt for en router der er så hurtig og
har gigabit. Læg mærke til at der også findes en WBR14-N (uden G) som kun
har 100 mbit switch.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Mikael Schøler

Dato : 15-06-09 12:02

On 14 Jun., 23:01, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
wrote:

> [...]
> har gigabit. Læg mærke til at der også findes en WBR14-N (uden G) som kun

Det lyder umiddelbart okay men også ret voldsomt. Kan den køre
trådløs? For det er også en forudsætning :)

Mikael

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-06-09 20:52

wrote:
> [...]
>Det lyder umiddelbart okay men også ret voldsomt. Kan den køre
>trådløs? For det er også en forudsætning :)

Ja, det ligger i at den kører 80-90 mbit/s på 802.11n, men det er nok ikke
helt til at gennemskue hvis man ikke kender betegnelserne, beklager. Det er
netop det trådløse der skaber en del stabilitetsproblemer på en mange
routere, men det er heldigvis ikke noget jeg har oplevet med SMC'en, så har
man ikke behov for VPN og andre snedige ting, synes jeg det er et fornuftigt
køb.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou