variabel med flere værdier
Fra : Frederik Junkuhn

Dato : 14-06-09 21:55

Hej,

Jeg vil definere en variabel med flere værdier, men det fungerer
ikke som jeg vil, hvad er det jeg over seer?

Min kode:

<?php
$bruger = "AJ" || "CL" || "CV" ||†"DK" || "FA";

?>

Er det mig der har misset noget eller betyder "||" ikke "eller"
på PHP sprog? :)

På forhånd tak.. :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-06-09 23:34

Frederik Junkuhn skrev:

> Jeg vil definere en variabel med flere værdier, men det fungerer
> ikke som jeg vil, hvad er det jeg over seer?

En variabel kan kun have én værdi.
Men du kan smide den ind i et array.
Så bliver det noget i retning af:
$bruger = array("AJ","CL","CV","DK","FA");

echo $bruger[0] returnerer "AJ".

> Er det mig der har misset noget eller betyder "||" ikke "eller"
> på PHP sprog? :)

Det gør det i if-sætninger.

if($bruger == "AJ" || $bruger == "CL || $bruger == "CV") {
...goer_noget...
}

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Frederik Junkuhn

Dato : 15-06-09 00:07

Ahh super!

Tak.. :)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-06-09 00:06

Frederik Junkuhn formulerede søndag:
> [...]
>
> ?>
>
> Er det mig der har misset noget eller betyder "||" ikke "eller"

Jeg tror du måske mener at $bruger kun må kunne antage bestemte
værdier.
Til det bruger man almindeligvis en datatype der hedder enum.
Den findes ikke i PHP.

Birger

http://bbsorensen.dk