Fejl finding?
Fra : Is

Dato : 15-06-09 19:24

Hej

Jeg har lavet en side, hvor "særlig indbudte" skal svare på nogle
spørgsmål. for det meste går det godt.
Den eneste fejl jeg selv har observeret, er når mit
billedvisningsprogram driller (det bruger også en access db)
men det er pt fjernet.

gæsterne udfylder nogle felter, som derefter gemmes i en access db.

Men det vil ikke altid lykkes for gæsterne, men hvad er årsagen? er
det gæsten der fejlbetjæner på siden, er det mit websted der fejler,
eller er det bare noget rod jeg har lavet. Jeg kan ikke linke til det
pt, da jeg stadig afventer nogle svar.

Men hvor besværligt er det at logge hvad gæsterne gør, og hvad der
sker efterfølgende, for på den måde at se hvor fejlene er??

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-06-09 01:04

Is wrote:

> [...]
> det gæsten der fejlbetjæner på siden, er det mit websted der fejler,
> eller er det bare noget rod jeg har lavet. Jeg kan ikke linke til det

Det er stort set umuligt at svare på uden at kende fejlmelding, kode samt
datastruktur.

Umiddelbart kan jeg forestille mig, at du måske har nogle felter (i
databasen), der ikke kan være null eller tomme.

> Men hvor besværligt er det at logge hvad gæsterne gør, og hvad der
> sker efterfølgende, for på den måde at se hvor fejlene er??

Det er ikke så svært at logge hvad gæsterne skriver.

Du skal i princippet bare skrive indholdet af alle request.form felterne i
en logfil.
Ipadresse samt dato/tid er nok også godt at have med.

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 18-06-09 23:20

> Det er stort set umuligt at svare på uden at kende fejlmelding, kode
samt
> datastruktur.

Så er jeg tilbage igen

For at komme videre, uden at genere det der køre nu, har jeg lavet en
kopi af det hele.

Det jeg har forsøgt at lave, er et evaluering på nettet, af det
arbejde vi laver i foreningen.
For ikke at gøre det alt for langt, så har jeg nogle spørgsmål stående
i en DB. Så generere jeg en mail til aktuelle medlemmer, som
indeholder en unik ID, samtidig oprette jeg en post i en anden db, der
så indeholder de sp jeg ønsker svar på med samme ID.
mailen kan så indeholde sådan et link:
http://dch-haslev.dk/testdb/svar01.asp?Id=565&spId=2
og linket kan anvendes.
(Hvis flere skulle finde på at prøve linket samtidig, så er id 552 til
559 også brugbare)

"ID=565" er id på posten
"spID=2" bruger jeg til at give forskellige svarmuligheder, hvis det
er nødvendigt

der er krav om at der skal være valgt noget i venstre side, men der er
ikke krav til tekstfeltet.

der er 2 eller 3 sp på hver side.
Når en side er udfyldt trykker man på "til side X" så kaldes en side
der heder opdater, den lægger svar i databasen, hvorefter man kommer
til næste svarside
Til slut kommer man til en side hvor man kan se sine svar.

For gennemsyn af filerne, er det også uploadet som txt fil.

svar siderne:
http://dch-haslev.dk/testdb/svar01.asp.txt
http://dch-haslev.dk/testdb/svar02.asp.txt
http://dch-haslev.dk/testdb/svar03.asp.txt
http://dch-haslev.dk/testdb/svar04.asp.txt

opdater (flytter indholdet over i db)
http://dch-haslev.dk/testdb/opdater01.asp.txt
http://dch-haslev.dk/testdb/opdater02.asp.txt
http://dch-haslev.dk/testdb/opdater03.asp.txt
http://dch-haslev.dk/testdb/opdater04.asp.txt

og siden hvor de samlede svar kan læses er her
http://dch-haslev.dk/testdb/svarreg.asp.txt

jeg kender til en fejlmeddelse, som jeg selv er stødt på.
--
Microsoft VBScript runtime error '800a004c'
Path not found

resten er noget jeg høre fra personer jeg møder, der sige at de ikke
kunne det ene eller andet, uden helt at kunne forklare hvad der gik
galt.
Og når det er nogle der ikke er de store brugere af pc/nette, er det
jo ærgerligt, hvis man laver noget, så de ikke gider prøve igen en
anden gang.

Derfor kunne det være rart at finde frem til hvad der går galt.

mvh Erik