Opdater elementer på siden uden opdatering~
Fra : Ukendt

Dato : 14-06-09 12:36

Hej..
Er det muligt at opdatere nogle elementer på siden uden at opdatere det
hele? Her tænker jeg f.eks. noget i retning af det YouTube hvor man kan
trykke "Post comment" og så skriver den "Posting comment.." og så når den er
posted skrive den "Comment posted" uden at opdatere andre dele på siden. Kan
man det i ASP?

Mvh Anders

--
Anders Mikkelsen
www.designagroup.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-06-09 12:45

Anders Mikkelsen har bragt dette til os:

AJAX

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-06-09 13:00

Anders Mikkelsen skrev:
> Hej..
> Er det muligt at opdatere nogle elementer på siden uden at opdatere det
> hele?

Ja.

> [...]
> trykke "Post comment" og så skriver den "Posting comment.." og så når
> den er posted skrive den "Comment posted" uden at opdatere andre dele på

Nej, ikke kun. Du skal også bruge noget client-side til at styre det.
Den mest brugte teknik er AJAX, som involverer Javascrippt til at hente
indholdet, samt (som regel, for ellers ville teknikken ikke være videre
nyttig) en form for serverside, hvor der styres hvilke data som sendes.

Men jeg vil sige, du skal starte i client-side gruppen, for til en start
vil det være godt meget simpelt bare at hente en statisk fil ind og
f.eks. placere indholdet af den i en DIV, for at se, det virker. Og for
at få nogle grundprincipper med - HTTP, headere, objekter,
synkron/asynkron, som i denne forbindelse (AJAX) bedst behandles i
client-side.

Hvis du går tilbage i client-sidegruppen er der flere spørgsmål omkring
AJAX (bl.a. en AJAX chat) og nogle rigtig gode svar, men det kan godt
være, du vil få brug for at stille supplerende spørgsmål, hvis du er
helt ny til det.

MVH
Rune Jensen