"Spænding fra begge sider"
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 11-06-09 20:53

Jeg har flere ganget set dette skilt på en telefonpæl.

Hvad betyder det egentligt?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-06-09 21:30

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Jeg har flere ganget set dette skilt på en telefonpæl.

Forhåbentligt har du set skiltet på en elmast og ikke
en telefonpæl

> Hvad betyder det egentligt?

Jeg ved det ikke, men er det mon noget med at du ikke
må klatre op i masten med mastesko?

--
Herluf :·)

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-06-09 22:04

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Forhåbentligt har du set skiltet på en elmast og ikke
> en telefonpæl

Det betyder nøjagtigt det der står

> Jeg ved det ikke, men er det mon noget med at du ikke
> må klatre op i masten med mastesko?

Det må du ikke uanset hvad der står.

Elforsyningens medarbejdere må derimod godt, og de kan have brug for at
vide, at der - som skiltet siger - er spænding fra begge sider. Det er
altså ikke nok at afbryde forbindelsen fra den ene side.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-06-09 05:14

On Thu, 11 Jun 2009 23:04:08 +0200, Gert Krabsen wrote:

> [...]
> vide, at der - som skiltet siger - er spænding fra begge sider. Det er
> altså ikke nok at afbryde forbindelsen fra den ene side.

Det betyder vel bare, at det er vekselstrøm?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Morten

Dato : 14-06-09 09:59

> Det betyder vel bare, at det er vekselstrøm?

Nej, det kunne i princippet også godt være jævnstrøm.

Forstil dig du har to batterier (jævnstrøm) koblet i parallel med en lang
ledning imellem. Midt på den ledning er der en elmast hvor der står
"spænding fra begge sider". Dvs. når du klipper ledningen, så vil der være
strøm på både den del af ledningen, der går mod f.eks. øst men også i den
ledning, der går mod vest.

Mvh
Morten

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-06-09 21:41

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> writes:

> Jeg har flere ganget set dette skilt på en telefonpæl.

Det er nogle år siden telefonnettet blev gravet ned, så jeg vil
antage at det er en elmast du taler om.

> Hvad betyder det egentligt?

De steder hvor jeg har set den slags skilte, har været i forbindelse
med afbryder på 10kV-nettet (3 ledere på en trekant). Jeg har altid
antaget at det har været i de tilfælde hvor der er en ringformet
topologi, så stadig vil være spænding på systemet, uanset at den ene
afbryder udkobles.

--
/Wegge

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-06-09 10:15

Thomas Hejl Pilgaard wrote:

> Jeg har flere ganget set dette skilt på en telefonpæl.

Det har jeg så ikke men...

> Hvad betyder det egentligt?

I vores område har man på et tidspunkt 'forstærket' forsyningen ved at
trække nogle jordkabler - både på den ene side og den ande side(af vores
'lygtepæl').

Luftledningerne var tilsyneladende for 'svage' til det stigende forbrug, så
for en ½ snes år siden trak man nogle jordkabler og monterede dem i
luftledningerne.

Her hvor vi bor blev der monteret 2 jordledninger (på denne vej), hvor den
ene ledning blev monteret ~ 100 m op ad vejen, og den anden tilsvarende
~100m nedad.

Hvis man ville kravle op i vores mast, var der 3 forsyninger:
1) Luftledningerne
2) Forsyning fra 'venstre side' uagtet man ville tro man havde afbrudt, så
ville der stadig være strøm(spænding) på.
3) samme som 2), blot fra 'højre side'.

Måske er det det der menes.....

Stig Johansen