Ny dommedagsprofeti
Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 10:24

Nu kan apokalyptikerne fryde sig over endnu et dommedagsscenario:

<http://www.videnskab.dk/composite-2470.htm?utm_medium=nyhedsbrev>

<http://ing.dk/artikel/99323-advarsel-venus-kan-stoede-ind-i-jorden-om-e
t-par-milliarder-aar?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign
=ingformiddag>

Jorden og Venus er i risiko for at støde sammen.

Om et par milliarder år ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Max

Dato : 11-06-09 10:38

Hej Per

> Jorden og Venus er i risiko for at støde sammen.
>
> Om et par milliarder år ...

Med den tidshorizont må det vel betegnes som et mindre
ligegyldigt problem.

--
Mvh Max

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-06-09 11:23

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Med den tidshorizont må det vel betegnes som et mindre ligegyldigt
> problem.

I betragtning af at solen bliver så varm at der ikke længere er vand
i flydende form på jordens overflade indenfor en lille milliard år, er
det fuldstændigt ligegyldigt.

--
/Wegge

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 11:27

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> wrote:

> I betragtning af at solen bliver så varm at der ikke længere er vand
> i flydende form på jordens overflade indenfor en lille milliard år, er
> det fuldstændigt ligegyldigt.

Ah, her skal vi vist en fire milliard år ud i fremtiden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-06-09 12:57

Per Rønne wrote:

> Ah, her skal vi vist en fire milliard år ud i fremtiden ...

Ikke ud fra hvad jeg husker at have læst for et par år siden.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-06-09 11:44

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ah, her skal vi vist en fire milliard år ud i fremtiden ...

Faktisk skal vi ni år tilbage i tiden ...

<http://news.bbc.co.uk/2/hi/sci/tech/specials/washington_2000/649913.stm>

--
/Wegge

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 12:37

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> wrote:

> Faktisk skal vi ni år tilbage i tiden ...
>
> <http://news.bbc.co.uk/2/hi/sci/tech/specials/washington_2000/649913.stm>

Der tror jeg nu ikke at der er udbredt enighed om, og Solen bliver først
en nova langt længere ud i fremtiden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Max

Dato : 11-06-09 13:44

Hej Per

> Der tror jeg nu ikke at der er udbredt enighed om, og Solen bliver
> først en nova langt længere ud i fremtiden.

Problemet er jo ikke hvornår solen bliver en nova, men
hvad der sker med den inden.

--
Mvh Max

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 14:29

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Problemet er jo ikke hvornår solen bliver en nova, men
> hvad der sker med den inden.

Det forstår jeg udmærket, men det link Anders Wegge Kelle gav til en
næsten ti år gammel artikel på BBC omtaler kun nogle beregninger
foretaget af en »geo scientist« [geolog?], som han selv omtaler som
»pessimistic«, og hvor hans konklusion skifter mellem et perspektiv på
en halv og en milliard år ude i fremtiden.

Jeg kan ikke se noget om noget der minder on censensus blandt eksperter
på området, og når man spørger Anders Wegge Kelle om han er astrofysiker
[altså om han udtaler sig om noget han qua sin uddannelse har særlig
viden om], så bliver han fornærmet.

Jeg er så sandelig ikke astrofysiker, og ikke engang astronom [men
cand.scient. i datalogi]. Og min astronomiske viden begrænser sig til
hvad jeg fik på kurset Astronomi 1 på astronomistudiet tilbage i 90erne,
et kursus jeg tog af ren interesse.

Når nogen udtaler sig skråsikkert om en videnskabelig sag vil jeg gerne
vide noget om med hvilket faglighed, vedkommende udtaler sig om. Det ka
man ikke se her i gruppen, hvor minsandten også religiøse argumenter
blander sig i debatten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-06-09 12:44

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Der tror jeg nu ikke at der er udbredt enighed om, og Solen bliver
> først en nova langt længere ud i fremtiden.

Tro hvad du vil. Men lad være med at diskutere det med en
astrofysiker, hvis du har det så skidt med at blive korrigeret, som du
plejer at give udtryk for her.

--
/Wegge

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 13:00

> [...]

> Tro hvad du vil. Men lad være med at diskutere det med en astrofysiker,
> hvis du har det så skidt med at blive korrigeret, som du plejer at give

Er du da astrofysiker?

Du har et knap 10 år gammelt link til BBC; du kunne lige så godt have
haft et link til DR.

Og lad os så se hvd artiklen siger:

> By BBC News Online's Damian Carrington in Washington DC
>
> The Earth is entering the final 10% of its lifespan, according to a US
> geoscientist.

I følge en enkelt 'geoscientist', altså mere eller mindre en geolog.

Oxford American English Dictionary:

geoscience
noun (also geosciences)
earth sciences, esp. geology.
DERIVATIVES
geoscientist noun
==

> [...]
> stratosphere and is lost into space. Eventually, all the oceans will leak
> out of the Earth's grasp.
>
> Burnt-out planet
>
> "Astronomers always knew that the oceans would evaporate, but they
> typically thought it would occur only when the Sun left the main sequence
> - that will be in five billion years." Sun The Sun will consume Mercury
> Stars leave the main sequence when they stop burning hydrogen. The Sun
> will then become a red giant, swamping and obliterating Mercury. Venus
> will lose its atmosphere and become a burnt-out planet.

Ja, her tales om fem milliarder år.

> "However, my calculations show the oceans may evaporate much earlier,"
> said Professor Kasting. "They are somewhat pessimistic and present a
> worst-case scenario, but they say a billion years."

Ja, hans beregninger - som han selv omtaler som 'pessimistiske' og et
'værste tilfælde scenario' ...

> [...]
> hotter and wetter, more rock is weathered by rain. This dissolves carbon
> dioxide and hides it away on the ocean floor as calcium carbonate.
>
> "Obviously, a billion, even a half billion years, is a long way off in the
> future," said Professor Kasting. "But these models can help us refine our
> understanding of the time that a planet remains in an orbit where life can
> exist."
>
> "If we calculated correctly, Earth has been habitable for 4.5 billion
> years and only has a half billion years left."

Ja, hvis. Jeg ser ingen consensus i den videnskabelige verden i dette
spørgsmål.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-06-09 13:06

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Er du da astrofysiker?

Jeg gider som sagt ikke trættes med dig. Du er spild af tid.

--
/Wegge