Madproduktion pr. kvadratmeter ved vegetab~
Fra : Holst

Dato : 08-06-09 15:51

Hej med jer

Jeg forsøger at finde ud af hvor mange mennesker man kan forsyne med
mad (kontinuerligt) hvis man har 115.000m^2 jord som man vil dyrke mad
på. Jeg har forsøgt at google mig rundt uden held, men tallene må sgu
da være derude! Hjælp :)

For at gøre det meget simpelt har jeg formuleret det ved et spørgsmål:

Hvor mange mennesker kan man forsyne ved vegetabilsk landbrug på
115.000m^2 jord?

Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne have nogle kilder på det :)

Der er BONUS POINT hvis man også kan skrive hvordan det ville se ud
hvis man dyrkede økologisk landbrug på arealet.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-06-09 05:51

> Hvor mange mennesker kan man forsyne ved vegetabilsk landbrug på
> 115.000m^2 jord?

Det kommer meget an på, hvilket klima der er på dit areal.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-06-09 10:35

"Holst" <dholstpetersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>Der er BONUS POINT hvis man også kan skrive hvordan det ville se ud
>hvis man dyrkede økologisk landbrug på arealet.

Der er for få oplysninger til at svare på spørgsmålet.
Hvad vil du dyrke?
Hvilke mængder gødning har du af tildele arealet?

Dansk landbrug forsyner 15 mio. mennesker med animals føde, men
hvilke og hvor mange husdyr er der på arealet?
Angående det økologiske del, så ligger der en del forskning på området.
Uden pesticider vil produktionen på global plan falde ca. 40%.
Uden mineralgødskning vil jorden efterhånden udpines for næringsstoffer, da
der tilføres mindre med husdyrgødning, end der bortføres med afgrøden og
udvaskes.
Økologisk landbrug uden husdyr vil nedsætte produktionen til det halve -
godt og vel. Det viser bl.a. de mere end 100 år gamle Askov-forsøg.

Per A. Hansen

Fra : Tom

Dato : 10-06-09 09:52

Per A. Hansen wrote:

> Økologisk landbrug uden husdyr vil nedsætte produktionen til det
> halve - godt og vel. Det viser bl.a. de mere end 100 år gamle
> Askov-forsøg.
Men som fødevare er det vel på bundlinien ikke altid *mængden* som tæller
mæst.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-06-09 13:00

"Tom" <kazai@yahoo.de> skrev i en meddelelse

> Men som fødevare er det vel på bundlinien ikke altid *mængden* som tæller
> mæst.

For en sulten befolkning er det antal kJ/person dagligt, der betyder mest -
ikke
om afgrøden er dyrket med eller uden brug af gødning eller anvendelse af
fossil energi.

Per A. Hansen

Fra : Rado

Dato : 10-06-09 16:46

On Tue, 9 Jun 2009 11:34:57 +0200, "Per A. Hansen"
<xperhansen@energimail.dk> wrote:

>Angående det økologiske del, så ligger der en del forskning på området.
>Uden pesticider vil produktionen på global plan falde ca. 40%.

Det kan man jo så tage højde for ved at spise afgrøderne direkte i
stedet for at bruge størsteparten til kødproduktion, der reducerer den
reelle fødeværdi med op til flere hundrede procent.

Når man kigger på nedenstående tal skal man iøvrigt huske at
kalorieværdien af korn ofte er 2-3 gange større pr kg. end
kalorieværdien af kød.

Animals raised for food in the U.S. consume 90% of the soy crop, 80%
of the corn crop, and 70% of its grain.
http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_effects_of_meat_production

Cattle, for example, require 7 kg of grain
to produce 1 kg of beef, whereas pigs require 4 kg of grain
to produce 1 kg of pork, and poultry require only 2 kg of
grain to produce 1 kg of poultry. In addition, the
amount of water required to produce protein by IAP
includes both that which is consumed directly by the
animals and the approximately 1000 tons of water needed
to grow 1 ton of grain for feed.
http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FPHN%2FPHN8_04%2FS1368980005000492a.pdf&code=ec13885a2b576cfcbb451e4f5abcf862

....the data we had indicated that a beef animal consumed 100 kg of hay
and 4 kg of grain per 1 kg of beef produced. Using the basic rule that
it takes about 1,000 liters of water to produce 1 kg of hay and grain,
thus about 100,000 liters were required to produce the 1 kg of beef.
http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_effects_of_meat_production

The 4.8 pounds of grain fed to cattle to produce one pound of beef for
human beings represents a colossal waste of resources in a world still
teeming with people who suffer from profound hunger and malnutrition.
http://www.emagazine.com/view/?142

Farm animals are extremely inefficient converters of plants to edible
flesh. To produce 31.2 million t of carcass meat in 1993, US farm
animals were fed 192.7 million t of feed concentrates, mostly corn.
Additional feed took the form of roughage and pasture (FAO 1997; USDA
1997). Broiler chickens are the most efficient, requiring only 3.4 kg
of feed (expressed in equivalent feeding value of corn) to produce 1
kg of ready-to-cook chicken. Pigs are the least efficient. For pig
meat, the feed-produce ratio is 8.4 : 1; for eggs, by weight, 3.8 : 1;
and for cheese, 7.9 : 1 (USDA 1997).
http://www.idrc.ca/en/ev-30610-201-1-DO_TOPIC.html

....about two to five times more grain is required to produce the same
amount of calories through livestock as through direct grain
consumption, according to Rosamond Naylor, an associate professor of
economics at Stanford University. It is as much as 10 times more in
the case of grain-fed beef in the United States.
http://www.nytimes.com/2008/01/27/weekinreview/27bittman.html

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-06-09 13:11

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når man kigger på nedenstående tal skal man iøvrigt huske at
> kalorieværdien af korn ofte er 2-3 gange større pr kg. end

Den har vi diskuteret tidligere, uden du helt har forstået mine kommentarer.
Kødproduktion udnytter en del afgrøder, der ikke er egnet til
menneskefoder -
det gælder f.eks. græs, majs, roer etc. etc. Grovfoderudbytterne er så
store, at
forskellen mellem antal kJ/ha ikke er den store. Mennesket er desuden
kødspisere,
derfor er det utopi at plædere for at hele klodens beboere skal ændre
spisevaner
p.g.a. nogle teoretiske overvejelser fra personer, der ikke just kan siges
at kende
ret meget til landbruget.
Dine henvisninger kender jeg udmærket, det er hovedsageligt nogle teoretiske
overvejelser, der ikke tager højde for at husdyrene kan udnytte store
naturarealer,
der ellers ville blive opdyrkede eller ligge hen uden af blive udnyttet.
En stor del kød er et biprodukt fra avlen af husdyr, der leverer hud, skind,
uld,
mælkeprodukter m.v. Geder, får, kvæg på naturarealer bevarer disse, så de
ikke
springer i krat.

For ast bevare flest mulige sdkov- og naturarealer er det fortsat nødvendigt
at
dyrke intesivt landbrug med anvendelse af mineralske gødninger og sikre
avlen med kemisk planteværn.
Animalske varer er sunde, men i den vestlige verden kunne man med fordel
lægge kostvanerne om i retning af at indtage mindre kød. Kød er en fin
proteinkilde,
hvis den indtages med måde - det kan vi blive enige i.

Per A. Hansen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-06-09 09:50

Holst <dholstpetersen@gmail.com> writes:

> Hvor mange mennesker kan man forsyne ved vegetabilsk landbrug på
> 115.000m^2 jord?

Jeg blev engang fortalt, at 1m^2 kan forsyne et menneske med mad til en
dag. Jeg har desværre ikke nogen kilder.

I givet fald kan 115.000m^2 brødføde 315 mennesker.

   Torben

Fra : Ivar

Dato : 10-06-09 17:34

Holst skrev:

> Hvor mange mennesker kan man forsyne ved vegetabilsk landbrug på
> 115.000m^2 jord?

Man kan prøve at lave et helt ekstremt regnestykke. Man kan regne
ud hvor mange kcal man kan få på jorden, hvis det kun var hvede.

I Danmark får man omkring 7,2 tons hvede pr. ha (10.000 m2)
http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/nyheder/lpnyhed344_hoestprognose.htm

1 fodderenhed, der er 1 kg hvede, byg eller rug, giver 1845 kcal
http://209.85.229.132/search?q=cache:4HkHScAvWOkJ:www.mst.dk/udgiv/Publikationer/1989/87-503-7864-3/pdf/87-503-7864-3.PDF+kcal+i+en+foderenhed&cd=3&hl=da&ct=clnk&gl=dk

Dvs. 11,5 * 7200 * 1845 = 152.766.000 kcal

Hvis hver person skal have 2400 kcal pr. dag i et år,
er der til 152.766.000 / (2400 * 365) = ca. 175 mennesker.

Nu skal der selvfølgelig tages noget fra til næste års såning,
og det er selvfølgeligt ikke realistisk at føde folk på ren hvede.
Stort set alt andet vil give et lavere resultat. Fx. ville der
med rug kun være til ca. 120 mennesker, og med regulære grøntsager
langt mindre.

Du kan finde tallene for hvor mange fodderenheder, der skal
til 1 kg svine eller oksekød, og så kan du regne videre.

Ivar Magnusson

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-06-09 12:10

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan finde tallene for hvor mange fodderenheder, der skal
> til 1 kg svine eller oksekød, og så kan du regne videre.

Fin opstilling - (du burde måske have anvendt kJ)
Hvis man laver en energibalance vil man se, at landbrugsafgrøder har en
stor positiv energibalance.
Kornmarker kan producere ca. 5 toms tørstof/ha, medens grovfoder som roer
og majs og fl. a. er god for 10-15 tons tørstof/ha. Selv om der er tab ved
at
skulle gennem husdyr, så er der også i husdyrbruget en positiv
energibalance.
Der medgår ca. 1 Fe til 2.5 l mælk, 2.5 kg foder til 1 kg æg.
1 kg svinekød koster ca. 5 kg - det dobbelte for oksekød, hvor der desuden
produceres
mælk.
I dit regnestykke indgår endda kun 60% af hele planten, idet blade, strå og
rodmasse
tegner sig for ca. 40%, som genbruges af næste års afgrøde.
Halmen udnyttes i stor målestok til energiformål.

Mvh
Per A. Hansen