Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Refinansiering af Totalkreditlån
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 11-06-09 10:14

Jeg har et Totalkreditlån med renteloft på 5%. Her har renten gennem længere
tid været på netop 5% men her fra 1/7 falder den til ca. 3,6% og det er jo
dejligt.

Mit spørgsmål: Hvor tit refinansierer totalkredit disse lån? M.a.o. Hvor
længe kan jeg være sikker på at renten forbliver på 3,6%? 3 mdr? 12 mdr.? 2
dage?

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : J

Dato : 11-06-09 13:23

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i en
meddelelse news:4a30ca4b$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> længe kan jeg være sikker på at renten forbliver på 3,6%? 3 mdr? 12 mdr.?

Ja.

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-06-09 22:51

Claus Skaarup \(Arbejde\) wrote:

> [...]
>
> Mit spørgsmål: Hvor tit refinansierer totalkredit disse lån? M.a.o. Hvor
> længe kan jeg være sikker på at renten forbliver på 3,6%? 3 mdr? 12

Der er rentefastsættelse to gange om året, ultimo juni (dvs. din rente
fra 1/7 er ikke fastsat endnu) og ultimo december.

--
Jesper Lund

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-06-09 11:30

Jesper Lund wrote:
> Der er rentefastsættelse to gange om året, ultimo juni (dvs. din rente
> fra 1/7 er ikke fastsat endnu) og ultimo december.

Er der ikke noget snak om at det skal laves om?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 15-06-09 13:28

Jesper Lund wrote:

> Der er rentefastsættelse to gange om året, ultimo juni (dvs. din rente
> fra 1/7 er ikke fastsat endnu) og ultimo december.

Mange tak. Ja, jeg kan se, når jeg logger ind på mit Totalkredit-lån at
renten pr. 1/7 kan ændre sig fra dag til dag. Lige nu er den på ~3,37%.
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-06-09 21:40

Peter Knutsen wrote:

> Er der ikke noget snak om at det skal laves om?

Nej, ikke OPs lån.

Der er to typer realkreditlån med variabel rente i Danmark.

Flexlån/rentetilpasningslån finansieres ved salg af korte obligationer
med en løbetid svarende til frekvensen af din rentefastsættelse. Som
regel kun 1 år (aka F1), men nogle gange 3-5 år (aka F3 eller F5).
Obligationerne udløber normalt i januar, så refinansieringsauktionerne
har været i december. Det er disse auktioner som man overvejer at sprede
ud over året. Nykredit gør det allerede i et vist omfang.

Den anden type realkreditlån med variabel rente er baseret på lange
obligationer (typisk 10 eller 30 år) med variabel rente, som fastsættes
løbende ud fra CIBOR (typisk 2 gange om året ud fra CIBOR6). Typisk er
disse obligationer udstyret med et renteloft, så der er grænser for hvor
meget låntagerens rente kan stige. Modsat flexlånene er der ikke behov
for store refinansieringsauktioner i en enkelt måned, og dermed heller
ikke noget behov for at sprede disse ud over året. Renten kan ændres uden
at der skal ske salg af nye obligationer.

Der er både fordele og ulemper ved begge typer lån med variabel rente,
men det er en længere historie.

--
Jesper Lund