[Noob] Hvad skal jeg bruge min router til?
Fra : Optimus Prime

Dato : 09-06-09 08:02

Jeg er med på at en router kan distribuere signalet i hjemmet; men hvis
jeg kun har brug for en tilslutning, kan jeg jo tilslutte computeren
direkte til mit modem.

Men går jeg på kompromis med sikkerhed eller lignede så?

Jeg spørger fordi min router "går død" når jeg kører bit torrent trafik.
Bedst som jeg er igang med at downloade, kan jeg pludselig ikke komme på
internettet... Enten kører det EKSTREMT langsomt eller også timer alle
siderne helt ud (det virker som om det bliver værre med tiden og til
sidst helt umuligt at komme på).
Dette gælder også fx mail trafik, men mine torrents kører forsat fint så
der er jo hul igennem?!?

Problemet ligger i routeren, for når jeg tager den af (eller resetter
den), forsvinder problemet.

Min router er en Linksys WRT54G, jeg har TDC bredbånd og bruger uTorrent

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-06-09 08:48

Optimus Prime <optimus@prime.dk> wrote in

> [...]
> computeren direkte til mit modem.
> Men går jeg på kompromis med sikkerhed eller lignede så?

Ja.

En router forbinder dit netværk med internettets netværk på en smart
måde der hedder NAT. Du har 1 rigtig IP adresse. Hvis du forbinder
direkte til internettet får din computer den IP adresse og der kan
forbindes ubegrænset til den IP adresse både fra din computer men også
fra internettet.

Hvis du kører igennem en router er det routeren der får IP adressen, og
alle computere tilsluttet routeren får så en intern IP adresse, typisk
en 192.x.x.x adresse.

Her kommer det smarte så. Når din 192.x.x.x computer spørger efter
f.eks. www.dr.dk, så registrerer din router at 192.x.x.x har bedt om
www.dr.dk, gemmer informationen i en NAT tabel og sender forespørgslen
videre til www.dr.dk men nu som om den kom fra routerens IP adresse.

Når der kommer svar tilbage fra www.dr.dk, så tjekker routeren i NAT
tabellen hvem der har bedt om siden, og sender den videre til din
maskine. Hvis den ikke kan finde en forespørgsel i NAT tabellen, sender
den ingenting videre.

På den måde bremser du en hel del udefra kommende trafik du ikke har
bedt om.

Der er 2 ulemper ved NAT. Dels er man nødt til at fortælle routeren hvis
man ønsker udefra kommende trafik, f.eks. når man har en FTP server.

Dels er det begrænset hvor mange informationer routeren kan styre i NAT
tabellen. Så har man trafik med mange forbindelser skal der en ordentlig
router til der kan håndtere det.

> Jeg spørger fordi min router "går død" når jeg kører bit torrent
> trafik.

Netop torrent trafik kan kræve mange forbindelser.

Enten er din router ikke sat optimalt op til torrent, og/eller dit
torrent program er ikke optimalt sat op til din forbindelse/behov.

> Bedst som jeg er igang med at downloade, kan jeg pludselig ikke komme
> på internettet... Enten kører det EKSTREMT langsomt eller også timer
> alle siderne helt ud

Prøv at begrænse torrent UPLOAD (altså båndbredden UD af huset). Start
med at begrænse den til 1/100 del af din upload båndbredde. Hvis det
løser problemet kan du eksperimentere med at sætte upload op i dit
torrent program indtil du opnår et passende kompromis.

Data trafik bliver hele tiden bekræftet. Hvergang du modtager data fra
f.eks. www.dr.dk, SENDER din computer en bekræftigelse på modtagelsen.
Hvis den ikke kan det fordi linien bliver brugt 100% til torrent, ja så
vil du opleve at surf bliver langsom eller ligefrem går istå.

Dine symptomer er klassiske.

> Problemet ligger i routeren, for når jeg tager den af (eller resetter
> den), forsvinder problemet.

Du bør også åbne for de porte i routeren, du benytter til torrent.

Fra : Optimus Prime

Dato : 09-06-09 12:56

Kent Oldhøj skrev:
> Snip

Tak for den gode forklaring, det giver fin mening - og kan så se at jeg
bør beholde routeren på af sikkerhedsmæsige årsager

> Netop torrent trafik kan kræve mange forbindelser.
> Enten er din router ikke sat optimalt op til torrent, og/eller dit
> torrent program er ikke optimalt sat op til din forbindelse/behov.

Ja tænkte godt detvar sådan noget - nogen bud på hvad man skal begynde
at kigge efter?

> [...]
> løser problemet kan du eksperimentere med at sætte upload op i dit
> torrent program indtil du opnår et passende kompromis.

Ups det glemte jeg at skrive - det er tjekket... problemet hører ikke
direkte sammen med trafikken... Det er som om problemet kommer gradvist
og bliver værre... Altså selvom der stort set ingen trafik er via
torrent, så forsvinder problemet ikke igen når først det er kommet...
Først hvis jeg afslutter torrent-programmet forsvinder problemet igen
efter lidt tid - nærmest som om min router gradvist bliver "forvirret"
af torrent-trafikken og til sidst går helt i stå

> Du bør også åbne for de porte i routeren, du benytter til torrent.

Hmm mener programmet vælger en port dynamisk - det må jeg lige undersøge...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-06-09 13:39

> [...]
> via torrent, så forsvinder problemet ikke igen når først det er
> kommet... Først hvis jeg afslutter torrent-programmet forsvinder

Jeg er 99% sikker på at det er et NAT problem. Torrent er ikke noget jeg
ved ret meget om, men er det muligt at begrænse antallet af forbindelser
i din torret software? Jeg tror det er her hunden er begravet.

Problemet med NAT tabellen er at den kun kan indeholde oplysninger om et
begrænset antal forbindelser. For nogle routere kan begrænsningen ligge
allerede ved 1000 forbindelser. Når man så ved at en webforespørgsel kan
bestå af et par hundrede forespørgsler (tekstfiler, ikoner, billeder
osv.) og en torrent sagtens kan sluge 500 forbindelser, ja så danner der
sig et tydeligt billede.

Jeg kender ikke din router mht. NAT begrænsninger. Min router kan snildt
håndtere 5000 NAT forbindelser, og når jeg benytter torrent begrænser jeg
det til 1000 forbindelser og 1/4 del af min upload. Det fungerer
glimrende og helt uden at det kan mærkes på surf og andet.

> Hmm mener programmet vælger en port dynamisk - det må jeg lige
> undersøge...

Det smarteste er at låse programmet til bestemte porte og så åbne dem i
routeren.

Fra : Leif Neland

Dato : 09-06-09 16:02

> [...]
> efter lidt tid - nærmest som om min router gradvist bliver "forvirret"
> af torrent-trafikken og til sidst går helt i stå

Det er ikke (alene) den rå overførsel af torrent, der belaster. Det kan
lige så godt være antal forbindelse ind/ud.

Når du har din torrent-klient åben, så annoncerer du overfor trackeren
at du har nogle filer, du gerne vil dele, og så kommer det kvarte
internet (ca) forbi efter det.

Det bliver kløjes din router åbenbart af.

Når du så stopper din klient, så varer det et stykke tid før trackeren
har registreret det, og endnu et stykke tid før alle de, der var
interesseret i dine filer, har fået opdateret deres tracking-liste, og
holder op med at kontakte din router.

Leif

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-06-09 14:24

Optimus Prime wrote:

> [...]
> og bliver værre... Altså selvom der stort set ingen trafik er via
> torrent, så forsvinder problemet ikke igen når først det er kommet...

Der er kendte problemer med uTorrent og visse WRT54G routere
<http://www.utorrent.com/faq/incompatible-software#faq7>

--
Jesper Lund

Fra : Kim

Dato : 12-06-09 12:17

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev
> [...]
> direkte til mit modem.
>
> Men går jeg på kompromis med sikkerhed eller lignede så?

Kommer an på hvordan du opfører dig på nettet.
http://sikkerhed-faq.dk/

Vil du køre bittorrent traffik er det bedst og nemmest at være
direkte på nettet med en fast ip, så man er 100% connecable.

> [...]
> helt umuligt at komme på).
> Dette gælder også fx mail trafik, men mine torrents kører forsat fint så

Det kan være flere ting.
Hvordan er dit PC setup +OS ?
Hvilken hastighed betaler du for?
Hvor mange seedere og leechere er der ?
Hvad er deres UL hastighed?
Har du traffic shaping.?
Har du 100% CPU usage?
Har du nyeste Java http://java.com/en/download/inc/windows_upgrade_xpi.jsp?
osv osv osv
Læs mere her: http://wiki.vuze.com/index.php/Main_Page
og
http://wiki.vuze.com/index.php/Tips_and_tricks

> Problemet ligger i routeren, for når jeg tager den af (eller resetter
> den), forsvinder problemet.
>
> Min router er en Linksys WRT54G, jeg har TDC bredbånd

Forward portene "Welcome to our guide list for the Linksys WRT54G
Please select the program you are forwarding ports for from the list below.
If you do not see the program you are forwarding ports for, be sure to visit
our Default Guide for this router "
http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Linksys/WRT54G/WRT54Gindex.htm

>og bruger uTorrent

Brug Old Version of Azureus 2.2.0.2 og slå automatisk opdatering fra.
Hurtigere og bedre og nemmere at indstille
http://www.oldapps.com/azureus.php?old_azureus=19
Husk at installere java først

Her kan du også hente hjælp
http://www.piratgruppen.org/