PHP OOP, igen
Fra : Stig Sørensen

Dato : 07-06-09 12:32

Hej.

Fik tid til at lege lidt med PHP OOP igen, denne gang på egen hånd,
helt forfra.
Vil egentligt bare have lidt input op hvorvidt jeg har forstået the
basics:

http://pastebin.com/m56987d68

- Jeg ved godt at der kan laves en error funktion der logger
hændelserne i stedet for at vise det til brugeren, men alt i alt, er
det på rette vej?

Det skal lige siges at jeg egentligt ikke har behov for at dele
classene op således at det kan genbruges til mysqli etc, da det er kun
til egen forbrug, og det er pt. MySQL.

Men gode råd modtages i hvertfald.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 07-06-09 12:36

Sjovt når man lige får set det lidt på afstand opdager man pludselige
'småfejl'.

Her er en ny: http://pastebin.com/m2c18f652

Fra : Martin

Dato : 08-06-09 17:45

Stig Sørensen wrote:
> Sjovt når man lige får set det lidt på afstand opdager man pludselige
> 'småfejl'.
>
> Her er en ny: http://pastebin.com/m2c18f652

Lav et interface som mysql klassen extender, i din interface ville jeg lave

public function fetch_assoc();
public function query();

Desuden ville jeg også lave en abstract klasse, i denne ville jeg have
følgende

protected $db_link = null;

abstract public function __construct($db_host, $db_user, $db_pass);

Problemet som jeg ser det, er at du faktisk ikke kan bruge db klassen
til en dyt, "meningen" er at du skal kunne bruge db klassen til alle
forskellige typer database klasser (altså både mysql, postgresql, mssql
osv.)

Desuden ville jeg lave i din db contruct noget ala

public function __construct(
$db_type,
$db_host,
$db_user,
$db_pass
) {
$db = new {$db_type}($db_host, $db_user, $db_pass);
}

Altså noget ala
http://pastebin.com/f71b4197b

Nu kan du sådan set bare klassen MYSQL ud med MSSQL eller PGSQL eller
lign. også kun tilføje de 3 funktioner

Fra : Martin

Dato : 10-06-09 12:08

Martin wrote:
> Altså noget ala
> http://pastebin.com/f71b4197b

Tjaa, fik lige smidt implements på mysql klassen, den skulle
selvfølgelig være på den abstrakte klasse - og så skal interfaces
åbenbart stå øverst i en fil, hvis man skal copy/paste det så det virker..

http://pastebin.com/ff324122

Fra : Dan Storm

Dato : 07-06-09 22:16

Stig Sørensen skrev:
> Vil egentligt bare have lidt input op hvorvidt jeg har forstået the
> basics:

Er der noget du er i tvivl om da? For så er det med at få spurgt.

> - Jeg ved godt at der kan laves en error funktion der logger
> hændelserne i stedet for at vise det til brugeren, men alt i alt, er
> det på rette vej?

Det kommer an på hvad det er du gerne vil opnå. Prøv at definere
formålet med objektet.

> Det skal lige siges at jeg egentligt ikke har behov for at dele
> classene op således at det kan genbruges til mysqli etc, da det er kun
> til egen forbrug, og det er pt. MySQL.

Som udgangspunkt går du den forkerte vej så.

Det ville være bedre at have to objekter med fuldstændig ens public
funktioner til at opnå det du efterlyser.

Stig Sørensen skrev:
> [...]

Jeg savner en måde at angive hvilke oplysninger jeg gerne vil forbinde
med? Eventuelt i __construct()?

Din private erklærede $table variabel er ikke i brug? Det er $safe_data
eller $data heller ikke.

Som du selv er inde på ville en handler til dine sql fejl være rart.

Jeg mangler mulighed for at se mit sidste auto increment id, hvor mange
rows jeg har opdateret eller slettet.

Det var lige umiddelbart mine tanker - men det er altså nemmere at komme
med forslag, kritik eller spørgsmål til din gøren, når vi ved hvad du
gerne vil opnå.

- Så vigtig er du heller ikke!