Vildsvinejagt?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-06-09 09:44

I middelalderen jagede man vildsvin til hest, med lanser eller spyd.

Er der nogen der har kendskab til om vildsvin er blevet jaget med bue og
pil, enten i middelalderen eller i nyere tid? Eller til nød med armbrøst
eller krudtbaserede våben?

Jeg er godt klar over at de er nogle stygge og meget farlige fætre,
sådan nogle vildsvin, men er det fuldstændig urimeligt og uladsiggørligt?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-06-09 13:41

Peter Knutsen wrote:

> [...]
>
>Jeg er godt klar over at de er nogle stygge og meget farlige fætre, sådan
>nogle vildsvin, men er det fuldstændig urimeligt og uladsiggørligt?

Langt fra. Buen er på mange måder mere effektivt dræbende end riflen.

Her er en artikel fra nutiden af Torben Cramer, der har nedlagt det meste
af hvad der er værd at nedlægge, deriblandt vildsvin:
http://www.bueogpil.dk/index.php?name=News&file=article&sid=78

Den bøffel artiklen handler om er heller ikke til at spøge med og den
anvendte bue er 'kun' på 60 pund. Jeg træner selv til prøven for tiden med
en 50 pund bue, og det kan godt mærkes for en begynder.

Historisk ved jeg ikke hvordan det forholder sig med vildsvinejagt, men
det ville være meget sært hvis bue og pil ikke har været anvendt. Obelix
brugte de bare næver, men med nogle af de langbuer man har fundet på op
til 100 pund, ville det være en smal sag at nedlægge svin.

I Danmark må man ikke jage større dyr med bue end rådyr, og til
orientering går en normal jagtpil med barberbladskarp jagtod let helt
igennem et dyr der rammes korrekt på bladet.

--
Niels