Stofanet - undgå login
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-06-09 20:04

Er det muligt at undgå at skulle logge ind på Stofanet?
Altså så det virker som et almindeligt netværk ligesom
adsl-abonnementerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til svære ord og ordsprog:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-09 20:12

Kim Ludvigsen skrev:

> Er det muligt at undgå at skulle logge ind på Stofanet?

Du kender ikke always on? Åbn stofanet.dk og log på. Vælg
"Signon" og klik på "Always on". Du skal blot i forvejen have
slået den MAC-adresse op som du vil have logget på med - pc'ens
hvis du kun har én eller routerens hvis du kører netværk.

> Altså så det virker som et almindeligt netværk ligesom
> adsl-abonnementerne.

Jeg ved ikke hvordan ADSL virker.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-09 20:25

Bertel Lund Hansen wrote:

>Jeg ved ikke hvordan ADSL virker.

Det gør det bare.

--
Niels

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-06-09 20:25

Bertel Lund Hansen skrev:

> Du kender ikke always on?

Nej, jeg bruger ikke selv Stofanet. Jeg lader vejledningen
gå videre, tak.

> Jeg ved ikke hvordan ADSL virker.

Man er altid på fra det øjeblik computeren starter til den
lukkes igen - og man skal ikke ind og rode med noget
specielt for at opnå dette.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-09 21:24

Kim Ludvigsen skriver:

> Man er altid på fra det øjeblik computeren starter til den
> lukkes igen - og man skal ikke ind og rode med noget
> specielt for at opnå dette.

Sådan har det ikke altid været på ADSL (hos TDC).

Alle PPPoA kørte svjh sådan, PPPoE har samme muligheder (tjek evt din
router, så finder du ud af det). Først da man skiftede over til ren
ethernet med dynamisk, elelr fast IP forsvandt brugernav/password helt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-06-09 23:01

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Kim Ludvigsen skriver:
>
> Sådan har det ikke altid været på ADSL (hos TDC).

Jeg har haft adsl hos TDC siden juli 1997, og jeg har aldrig
skullet logge ind på den måde, som det foregår hos Stofanet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-09 05:14

Kim Ludvigsen skriver:

> Jeg har haft adsl hos TDC siden juli 1997, og jeg har aldrig
> skullet logge ind på den måde, som det foregår hos Stofanet.

Jeg kender ikke til proceduren hos Stofa, men kun hos TDC.

Har du haft router hele tiden?

Speedstream 2602 skulle konfigureres med brugernavn og adgangskode
(http://hufflepuff.opasia.dk/pub/opasia/kundeservice/Speedstream_QSG_ver_2.pdf)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-06-09 08:45

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Kim Ludvigsen skriver:
>
> Jeg kender ikke til proceduren hos Stofa, men kun hos TDC.
>
> Har du haft router hele tiden?

Det husker jeg ikke, men jeg har i hvert fald aldrig haft en
TDC-router. Så vidt jeg husker, blev der ikke brugt router i
forbindelse med mit gamle ATM-modem.

> Speedstream 2602 skulle konfigureres med brugernavn og adgangskode
> (http://hufflepuff.opasia.dk/pub/opasia/kundeservice/Speedstream_QSG_ver_2.pdf)

Hvor i vejledningen ser du, at forbindelsen skulle opsættes
med brugernavn og adgangskode? Jeg kan kun se, det er
relevant i forbindelse med mail-adgang og routeropsætning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-09 15:39

Kim Ludvigsen skriver:

> Det husker jeg ikke, men jeg har i hvert fald aldrig haft en
> TDC-router. Så vidt jeg husker, blev der ikke brugt router i
> forbindelse med mit gamle ATM-modem.

De første ATM kom som et indstikskort til computeren, her loggede man
også på.

> Hvor i vejledningen ser du, at forbindelsen skulle opsættes
> med brugernavn og adgangskode? Jeg kan kun se, det er
> relevant i forbindelse med mail-adgang og routeropsætning.

Side 3 af 8

Jeg citerer:
Konfiguration af routeren
Indtastning af brugernavn og adgangskode
1. Åbn Internet Explorer eller et andet
browserprogram og skriv: 192.168.1.1
i adressefeltet og tryk på Enter.
Nedenstående skærmbillede kommer frem.
Hvis dette billede ikke fremkommer skal du
gennemgå afsnit 2, for at sikre dig, at alle
kabler er sat rigtigt til, derefter skal du fortsætte
til afsnit 3 og 4.
• Indtast dit 12-cifrede kundenummer i feltet:
Opasia kundenr.
3. Indtast din adgangskode i feltet:
Opasia password.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-06-09 18:11

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Kim Ludvigsen skriver:
>
> De første ATM kom som et indstikskort til computeren, her loggede man
> også på.

Det er også rigtigt, jeg havde helt glemt indstikskortet.
Jeg kan nu stadig ikke huske, at jeg loggede på. Hvis der
har været nogen form for login, har det været i opsætningen
af kortet og ikke en tilbagevendende login som ved Stofanet.

> Side 3 af 8
>
> Jeg citerer:
> Konfiguration af routeren

Det er jo netop routeropsætning, og har vel ikke noget med
at logge ind på forbindelsen af gøre. Min router kræver også
login for at ændre i indstillingerne - det er så blot ikke
TDC's login, der skal bruges, eftersom det ikke er en
TDC-router.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : C.A.

Dato : 04-06-09 18:49

Kim Ludvigsen forklarede den 04-06-2009:

> og ikke en tilbagevendende login som ved Stofanet.

Med registrering af MAC-adr. skal man ikke logge ind, man tænder og er
online, faktisk mere smidigt end der hvor login udføres af
modem/router.

f.eks. Cybercity har login der ligger i modem/router "PPPoA"

--
MVH
Carsten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-09 22:06

Kim Ludvigsen skriver:

> [...]
> har været nogen form for login, har det været i opsætningen
> af kortet og ikke en tilbagevendende login som ved Stofanet.

Korrekt, det var i opsætningen.

> Det er jo netop routeropsætning, og har vel ikke noget med
> at logge ind på forbindelsen af gøre.

Jo

> Min router kræver også
> login for at ændre i indstillingerne - det er så blot ikke
> TDC's login, der skal bruges, eftersom det ikke er en
> TDC-router.

Min router er en SMC leveret af Sonofon til en TDC linje. Den skal have
det password jeg har bestemt. Min SS2601 skulle ikek have et passwrod
for at komme i konfig, men brugernavn og password for at koble på
linjen.

Det var "opasia brugernavn og password" altså til linjen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-06-09 11:04

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Kim Ludvigsen skriver:
>
> Korrekt, det var i opsætningen.

Jeg har lige prøvet at tjekke opsætningen af netkort, og jeg
kan intet sted se, at det skulle være muligt at angive
brugernavn og kode. Og jeg kan som sagt heller ikke huske,
at jeg nogensinde har skullet angive den slags nogle steder.

> [...]
> linjen.
>
> Det var "opasia brugernavn og password" altså til linjen.

Har du så også skullet angive brugernavn og adgangskode til
linjen i SMC'en? Ellers hænger det jo ikke sammen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-09 11:38

Kim Ludvigsen skriver:

> [...]
> brugernavn og kode. Og jeg kan som sagt heller ikke huske,
> at jeg nogensinde har skullet angive den slags nogle steder.

Til ATM kortet skulle du.

> Har du så også skullet angive brugernavn og adgangskode til
> linjen i SMC'en? Ellers hænger det jo ikke sammen.

Nej, for nu kører jeg DHCP (hverken PPPoE eller PPPoA) det er "ethernet
hele vejen ud til routeren".

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-06-09 12:26

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Kim Ludvigsen skriver:
>
> Til ATM kortet skulle du.

Jeg kan som sagt ikke se, hvor det skulle kunne gøres.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-09 12:35

Kim Ludvigsen skriver:

> Jeg kan som sagt ikke se, hvor det skulle kunne gøres.

Pas, har aldrig haft en ATM løsning, så jeg kan ike fortælle, hvor det
skulel læsses ind. Havde Opasia med PPPoE, hvor der brugtes
brugernavn/adgangskode som ved PPPoA.

Fra : PP

Dato : 05-06-09 21:15

On Thu, 04 Jun 2009 00:01:20 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Kim
Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

| Jeg har haft adsl hos TDC siden juli 1997, og jeg har aldrig
| skullet logge ind på den måde, som det foregår hos Stofanet.

DET har du i hvert fald ikke, for ADSL blev ikke indført i DK før
1999.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-06-09 22:23

PP skrev:

> DET har du i hvert fald ikke, for ADSL blev ikke indført i DK før
> 1999.

Du har ret, jeg huskede et par år forkert. Sikkert fordi jeg
vist begyndte at skrive om ADSL i 1997. TDC kørte et internt
forsøg og et mere åbent forsøg i Århus-området i årene før
den endelige indførelse, men det var jeg desværre ikke med i.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-06-09 18:39

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Alle PPPoA kørte svjh sådan, PPPoE har samme muligheder (tjek evt din
> router, så finder du ud af det). Først da man skiftede over til ren
> ethernet med dynamisk, elelr fast IP forsvandt brugernav/password helt.

Hmm.. Jeg tipper på de fleste udbydere stadig kræver noget PPP logon,
enten som PPPoA eller PPPoE, men dette håndteres så bare af router eller
modem, og brugeren oplever det ikke.

Jeg ved i hvert fald at den Zyxel kasse jeg har fra Cybercity, laver en
PPPoA forbindelse når man tænder for den. Ikke at man som bruger behøver
vide dette, eller gøre noget specielt, men der er stadig login.

- Chano Andersen

Fra : Søren Jensen

Dato : 09-06-09 14:26

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> slået den MAC-adresse op som du vil have logget på med - pc'ens
> hvis du kun har én eller routerens hvis du kører netværk.

Eller sæt idel tiden til 0 så skal man ikke loge på ( den tid der går inden
man bliver loget af automatisk )

har kendskab til 2 steder her i hjørring det virker.

Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-09 15:19

Søren Jensen skrev:

> Eller sæt idel tiden til 0 så skal man ikke loge på ( den tid der går inden
> man bliver loget af automatisk )

(Det er idle-tiden)

Hvis man slukker computeren/routeren, bliver man hægtet af og
skal logge på igen. Det skal man ikke ved altidpå.

--
Bertel

Fra : PP

Dato : 05-06-09 21:17

On Wed, 03 Jun 2009 21:03:35 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, Kim
Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

| Er det muligt at undgå at skulle logge ind på Stofanet?
| Altså så det virker som et almindeligt netværk ligesom
| adsl-abonnementerne.

Den bedste løsning at undgå Sofaplet's login er at vælge en anden
udbyder. De stinker alligevel langt væk. Jeg ved ikke hvor mange
kunder jeg har haft som har oplevet problemer med deres net eller
deres Zaptor (åndssvagt navn i øvrigt).

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-06-09 22:08

PP <pp@no.mail.dk> wrote:

> [...]
> udbyder. De stinker alligevel langt væk. Jeg ved ikke hvor mange
> kunder jeg har haft som har oplevet problemer med deres net eller

Måske du burde være lidt mere specifik.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"On the count of three, start leaking!" - Buzzcut