Backup på netværksdisk
Fra : J W Nielsen

Dato : 03-06-09 18:47

Hej...
Vi har 3-4 pc'er i huset som er koblet sammen på vores lille lokale netværk.
Forleden fik familien en lille snak om backup - eller mangel på samme...
Når snakken går på vores digitale foto's, så er vi faktisk rigtig flinke til
at få brændt dem ud på DVD'er.
Derimod går det ikke så godt med dokumenter, mails mm.

Vi har derfor nu bestilt en netværksdisk, som skal rumme backup - den skal
altså IKKE bruges til at arbejde på!

Min ide var så, at tilslutte nyerhvervelsen til vores netværk og...

så var det, at jeg gerne ville ha det sådan, at inden man lukkede sin PC ned
for dagen, ja, så trykkede man på et lille ikon, der automatisk gemte
dokumenter, mails mm på netværksdisken!!!
For at alle i familien vil bruge det, så kræver det en meget enkelt og let
tilgængelig løsning - ikke noget som kræver åbning af mapper - træk og
slip - kopier og indsæt!!!

Findes der sådan en (freeware???) løsning ???

Mvh Jørgen

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-06-09 18:51

J W Nielsen wrote:

> Findes der sådan en (freeware???) løsning ???

'rsync' kunne være et bud.

--
Jesper Lund

Fra : jos

Dato : 03-06-09 21:10

Jesper Lund wrote:

> 'rsync' kunne være et bud.
Jeg bruger selv Cobian, og har installeret det hos flere med stor
tilfredshed.

med lidt batch, kan man sagtens lave flere generationer - man tir osv.

finn

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-06-09 18:53

Jesper Lund wrote:

> 'rsync' kunne være et bud.

Needless to say, i kombination med et lille script der får rsync til at
køre automatisk når du logger af Windows.

--
Jesper Lund

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-06-09 21:02

On Wed, 3 Jun 2009 19:47:28 +0200, "J W Nielsen"
<jorgen@fjern5nielsen.dk> wrote:

> [...]
>slip - kopier og indsæt!!!
>
>Findes der sådan en (freeware???) løsning ???

Uha, der er mange muligheder...

Selv anvender jeg et Rsync script (der på windows maskinerne afvikles
under Cygwin).

http://www.samba.org/rsync/
http://www.cygwin.com/

Men hvis det virker som ren tågesnak for dig, så kan Microsoft eget
SyncToy program også være en udmærket løsning:

http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/synctoybeta.aspx

<mlr>

Fra : J W Nielsen

Dato : 04-06-09 19:44

> Men hvis det virker som ren tågesnak for dig, så kan Microsoft eget
> SyncToy program også være en udmærket løsning:
>
> http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/synctoybeta.aspx
>
> <mlr>

Har forsøgt mig med ovennævnte og det virker helt ok...
Dog har jeg 2 "hængepartier":

Kan man få lavet en "shortcut", så man ikke skal køre SyncToy og dernæst
vælge den ønskede finktion?

Og hvordan taget jeg en backup af mine mails?

Mvh Jørgen

Fra : Dan

Dato : 04-06-09 05:58

Jeg klarer dette på simpelt vis, med et simpelt Batch script.

Scriptet laver endda generationer, forstået på den måde, at der på
netværksdrev ligger 26 generationer, hver i sin egen mappe, hver navngivet
med et bogstav.

Scriptet 'ruller' altid backup, således at 'A' altid er den sidste nye
backup, og 'Z' er den ældste.

Scriptet startes ved at man ganske enkelt dobbelt klikker på dets icon, og
tager ca. 10-15 minutter, at udføre.

Som 'Copy' kommando benytter jeg 'HoboCopy' da den tillader, at tage kopier
af filer, der er i brug, og dermed kan man i princippet arbejde videre, mens
backuppen står på, samt at man ikke behøver lukker 'Outlook' eller andre
programmer ned.

Scriptet ligger desuden i 'Start', så der automatisk altid bliver taget en
kopi, når man tænder computeren, og dermed dels altid har en frisk kopi,
hvis man får lavet noget ved en fejl, og dels ikke behøver huske at tage en
backup.

Meget simpel løsning, med det kører ufatteligt godt i dagligdagen, og med
denne simpele fil-til-fil backup er det uhyre enkelt for enhver, at 'gå
tilbage' og finde en bestemt fil, man måtte have slettet eller ændret ved en
fejl.

Det hele foregår til en Synology NAS, og jeg har kørt med det i en årrække
nu.

Simpelt, men effektivt...

Fra : skibber

Dato : 04-06-09 10:44

On 03-06-2009 19:47:25, "J W Nielsen" wrote:
> [...]
> som kræver åbning af mapper - træk og slip - kopier og indsæt!!!
>
> Findes der sådan en (freeware???) løsning ???

Jeg bruger SyncBackSE som klarer det hele
og har klaret alt jeg har sat den til uden brok nu igennem
flere år.

SyncBackSE + netværk maskiner > Qnap Nas

/skibber

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-06-09 19:55

J W Nielsen wrote:

> Og hvordan taget jeg en backup af mine mails?

Hvilket mail program?

--
Jesper Lund

Fra : molped

Dato : 05-06-09 02:27

On 4 Jun., 20:43, "J W Nielsen" <jor...@fjern5nielsen.dk> wrote:

> [...]
> vælge den ønskede finktion?
>
> Og hvordan taget jeg en backup af mine mails?

Hej!

Hvis du bruger Outlook, ligger dine mails i en PST-fil, som typisk er
placeret i din Documents and Settings-folder.
Så hvis du tager backup af denne folder har du sikkerhedskopieret dine
mails (Og mange andre ting).

Hvis du kan leve med at have dine mails liggende på nettet, er en
mulighed også at skifte til Gmail fra Google. Google har lavet et
import-program, som uploader dine gamle mails fra din lokale maskine
til Gmail.
Yderligere fordele er, at du kan checke mails alle steder med
netadgang, får suveræne søgemuligheder og meget andet.