Kometer eller fly over København iaftes ?
Fra : Erik D

Dato : 31-05-09 02:08

Fra et hustag i indre københavn, så jeg sent iaftes ca. 15 lysende
pletter med vest-sydvestlig kurs
Deres lys havde samme tone som stearinlys.
Blinkede ikke, men lyste fast.
Var lydløse.
Passerede med hvad der opfattedes som samme hastighed som lavtgående
fly.
Enkelte af dem ændrede kurs til syd-sydvest.
Flyvehøjden er jeg meget usikker på.
Vi kunne ikke se vinger, krop eller noget overhovedet - kun lys.
Deres lys var mest fremadrettet - man kunne næsten ikke se dem, når de
havde passeret.

Da den første dukkede op, troede vi det var en fyrværkeri raket, som
gik til vejrs.
Da den blev ved med at lyse, troede vi det var en nødraket.
Da den blev ved med, at bevæge sig og nr. 2 dukkede op, mente vi det
måtte være fly, men de sagde dog ikke noget.

Da der kom mange mente vi det måtte være en lille kometregn, men de
plejer dog ikke at lyse i flere minutter og har mere fart på. Men hvad
så hvis disse kometer bare lige strejfede jordens atmosfære. Det ville
forklare hvorfor de ikke brændte så hurtigt af og holdt op med at lyse
igen når de havde passeret og dermed sluppet atmosfæren igen. Men så
må kursændringen jo være noget jeg har taget fejl af, og det var vi
ellers enige om.

Jeg har ihvertfald aldrig set noget tilsvarende. Var der andre der så
det og er der nogen der ved hvad det var ?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-05-09 11:46

Erik D skrev:

> Fra et hustag i indre københavn, så jeg sent iaftes ca. 15
> lysende pletter med vest-sydvestlig kurs
> Deres lys havde samme tone som stearinlys.
> Blinkede ikke, men lyste fast.
> Var lydløse. [...]

Se evt. denne tråd:
"Japansk party-lygte til 99 kr. skabte ufo-alarm i Helsingør
(Dagblad)"
http://groups.google.com/group/dk.medier/browse_thread/thread/9011db75d4298323/6e88c4133f54d5cc

--
Herluf :·)

Fra : N. Foldager

Dato : 31-05-09 21:41

Det er meteorer (stjerneskud), der forekommer i byger; ikke kometer.

Men din beskrivelse lyder ikke som meteorer. Snarere om menneskeskabte
"himmellys" (små varmluftsballoner).

Mvh

Niels Foldager

Fra : Erik D

Dato : 31-05-09 23:12

> Det er meteorer (stjerneskud), der forekommer i byger; ikke kometer.
Det har du selvfølgelig ret i

> Men din beskrivelse lyder ikke som meteorer. Snarere om menneskeskabte
> "himmellys" (små varmluftsballoner).

Tja.