Andet multimedie
Lave figur til trykkeri
Fra : Klaus

Dato : 28-05-09 09:46

Jeg skal lave en figur til et lille foreningsblad (Verninge Husflid),
men kæmper lidt med at få det til at se korrekt ud.

Figuren skal sådan her ud: http://www.aigis.dk/figur01.gif

I exemplet har jeg lavet det i Open Office og copy-pasted det over i
GIMP, hvor jeg har lavet de sidste tilpasninger og gemt det som en
gif-fil. Men der må findes et godt (og gratis) tegneprogram der kan lave
det samme, lidt smartere og noget bedre.

Er her nogen der kan anbefale et godt tegneprogram, jeg kan downloade og
bruge frit?

Tillægsspørgsmål: Der er helt sikkert også et navn på sådan en
geometrisk firgur, så jeg ville blive meget glad, hvis nogen kan
fortælle mig navnet.

mvh.
Klaus Ankerstjerne
www.aigis.dk

ps: Håber ikke spørgsmålene ligger for langt udenfor denne gruppes fundats.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-05-09 10:31

In article <gvlivd$2hcf$1@newsbin.cybercity.dk>, Klaus <ke@aigis.dk>
wrote:

> [...]
> gif-fil. Men der må findes et godt (og gratis) tegneprogram der kan lave
> det samme, lidt smartere og noget bedre.

Sådan en figur bør laves som vektor-grafik. Jeg ville lave den i Adobe
Illustrator.

> Er her nogen der kan anbefale et godt tegneprogram, jeg kan downloade og
> bruge frit?

http://inkscape.org/

Jeg kender det ikke selv, men har set det anbefalet mange gange, og det
er et vector-tegneprogram.

Og det kan eksportere i mange formater. Et trykkeri skal som regel bruge
eps eller pdf.
http://tavmjong.free.fr/INKSCAPE/MANUAL/html/index.html

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Max

Dato : 28-05-09 16:37

Hej Klaus

> Er her nogen der kan anbefale et godt tegneprogram, jeg kan downloade
> og bruge frit?

Hvis du fortæller hvilken størrelse du ca. har tænkt dig og hvad
stregtykkelsen
og stregfarven skal være, ja så kan jeg fint tegne dig en og sende dig
den
som f.eks. wmf og eps.

> Tillægsspørgsmål: Der er helt sikkert også et navn på sådan en
> geometrisk firgur, så jeg ville blive meget glad, hvis nogen kan
> fortælle mig navnet.

Jeg kender ikke noget navn, men figuren er den grundfigur man
lære når man skal tegne 3 og 6 kanter.

--
Mvh Max

Fra : Klaus

Dato : 28-05-09 22:30

Tak for jeres respons, jeg fik Inkscape op og køre. Figuren er lavet og
sendt, så det blev ikke aktuelt med dit (Max) tilbud, måske en anden gang.

mvh. Klaus