Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
SP-udbetalning - nu eller til december?
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 25-05-09 22:10

Hvis man venter med at få udbetalt sin SP-opsparing til december 2009
kan man så risikere at der stå flere eller færre penge til den tid?
Eller vil beløbet være det samme?

Mvh
Anders

Fra : J

Dato : 25-05-09 22:13

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man så risikere at der stå flere eller færre penge til den tid? Eller vil

Forrygende "godt" spørgsmål.

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 26-05-09 06:09

J skrev:
> "Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Forrygende "godt" spørgsmål.

Og hvad er svaret så?

Jeg forventer jo ikke at nogen siger til mig at der står flere penge. Og
jeg forventer heller ikke at der er nogen der siger færre penge.

Jeg spørger bare om beløbet ændrer sig. Jeg ved intet om SP-opsparing
(og gennerelt meget lidt om penge), men er det sådan at beløbet ændrer
sig alt efter kurser og renter og sådan noget?

Mvh
Anders

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-05-09 06:59

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote in message

> Jeg spørger bare om beløbet ændrer sig. Jeg ved intet om SP-opsparing (og
> gennerelt meget lidt om penge), men er det sådan at beløbet ændrer sig alt
> efter kurser og renter og sådan noget?

Jo, der er nok en god chance for, at der står mere til den tid (hvis
kurserne ellers stiger). Men du kan jo også hæve pengene og selv købe aktier
for dem.

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 26-05-09 07:11

Uffe Kousgaard skrev:
> [...]
>
> Jo, der er nok en god chance for, at der står mere til den tid (hvis
> kurserne ellers stiger). Men du kan jo også hæve pengene og selv købe aktier

Tak for hjælpen.

Jeg kan desværre ikke finde ud af det der aktie-køb-og-salg-noget, selv
om det sikkert både er sjovt og kan - hvis man er lidt dygtig - være en
god forretning. (Men nu drejer det sig også kun om 10K før skat)

Jeg har tænkt mig at hæve pengene til forbrug, men står ikke og skal
bruge dem lige nu og her. Så tænkte jeg at hvis de er et par hundrede
kroner mere værd til december ville det være fint og hvis der stod
mindre så måtte det bare være såden.

Fra : jos

Dato : 28-05-09 10:02

> [...]
> bruge dem lige nu og her. Så tænkte jeg at hvis de er et par hundrede
> kroner mere værd til december ville det være fint og hvis der stod

så må du gætte! bliver tiderne bedre inden jul, vil du få flere penge
udbetalt.
hvis krisen endnu ikke har nået bunden, bliver der færre penge!

Man kan faktisk blive rig af at vide det resultat nu

finn

Fra : FGHK

Dato : 28-05-09 12:24

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan faktisk blive rig af at vide det resultat nu
>
> finn

Jeg satser på aktierne går lidt op til efteråret. Så mine bliver hævet i
oktober.

Fra : J

Dato : 28-05-09 13:31

"FGHK" <Jegharikke@brugformail.dk> skrev i en meddelelse

> "jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg satser på aktierne går lidt op til efteråret. Så mine bliver hævet i
> oktober.

Hvor stor en del af din SP er anbragt i aktier?

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-05-09 20:24

J wrote:

> Hvor stor en del af din SP er anbragt i aktier?

Jeg vil gætte på at ATP i de sidste 1-2 måneder løbende har nedbragt
aktieandelen for alle risikogrupper i SP ordningen og omlagt til likvide
korte obligationer, fordi de forventer at en stor del ønsker at hæve
deres penge.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-05-09 23:58

J wrote:

> I så tilfælde er der vel ikke udsigt til den store gevinst ved at vente
> 5-6 måneder med udbetalingen?

Nej, men det er som sagt blot et gæt fra min side at ATP har gjort dette.
Jeg har ingen konkret viden herom.

--
Jesper Lund

Fra : Knud

Dato : 01-06-09 17:19

> [...]
> man så risikere at der stå flere eller færre penge til den tid? Eller vil

Du tager SP pengene ud nu.
Placerer dem på en (negativ) kassekredit.
Før 31.12. indsætter du beløbet på en fradragsberettiget pension (rate)

Derved opnår du skattefordelen svarende til forskellen mellem din
skatteprocent og de 35% der afregnes for SP - og desuden opnår du en
rentegevinst af beløbet svarende til renten på din kassekredit indtil nytår.

Knud

Fra : FGHK

Dato : 02-06-09 07:27

"Knud" <knud.t@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skatteprocent og de 35% der afregnes for SP - og desuden opnår du en
> rentegevinst af beløbet svarende til renten på din kassekredit indtil

Jeg har desværre ikke en negativ kassekredit, men kan vel sætte det på en
højrentekonto og derefter på ratepension.

Skal lige regne på det.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-06-09 13:33

FGHK wrote:

> Jeg har desværre ikke en negativ kassekredit, men kan vel sætte det på
> en højrentekonto og derefter på ratepension.

Så kan du lige så godt sætte pengene på en ratepension med det samme.
Kapitalafkast på pensionsordninger beskattes med 15%, med frie midler er
det mere (uanset om det er renter eller aktieindkomst).

Hvis du ikke har en ratepension i forvejen, og kun skal oprette en til
dette formål uden senere indbetalinger, ville jeg dog nærstudere
omkostningerne ved at gøre det. ATP administrerer meget billigt
sammenlignet med bankerne.

Selv hvis du betaler topskat nu (og ellers er der ingen fidus ved at
indskyde SP midlerne på en pensionsordning), kan din skattegevinst blive
spist op af omkostninger inden du når pensionstidspunktet.

--
Jesper Lund