Nyt hjem til en gammel kat. Hvem kan tage ~
Fra : Siri

Dato : 25-05-09 19:02

Kære NG.
Forleden fik jeg en mail fra en veninde, som er meget oprørt på en af
sine bekendtes vegne.
Vedkommende bekendt, der har en gammel, men rask kat, vil flytte i
kollektiv, hvor der allerede bor 1 katte-allergiker.
Gammelmis er 18 år, men ellers i god form, og står pga flytningen til
at...... jeg kan ikke engang skrive det.
Jeg viderebringer hermed mailen fra min veninde om sagen.
OBS - det er ikke mine ord, og ikke et debatoplæg, men en bøn om hjælp.

Hvis nogen her kan give en gammel kat et sidste godt hjem, så læs
nedenstående og brug den citerede mailadresse:

Min veninde skriver:
"18 år gammel kat søger nyt hjem.

En bekendt skal flytte, og fortalte mig i den sammenhæng, at hun ikke
kan få
sin kat med i sit nye hjem.

Hendes konklusion er dermed at slå sin kat i hjel (altså få den
aflivet). En
konklusion jeg finder fuldstændig ansvarsløs og amoralsk, hvilket jeg vist
også kom til at gøre ganske tydeligt for hende.

Katten er 18 år gammel, men ellers "frisk nok" efter min bekendtes udsagn.

Hvis du kender nogen, (der kender nogen,) som har mulighed for at åbne sit
hjem for en 18 år gammel kat, som trods sin alder er rask og frisk, kan
du så
ikke kontakte hende på mobil: 29 86 17 46 (læg en besked selv om
svareren er
mærkelig) eller email bocarls@hotmail.com.

For at gøre alt værre har jeg kun til på tirsdag til at hjælpe hene med at
finde et nyt hjem til katten. Så hvis du kender nogen, der bare har et
midlertidigt hjem til dyret, kan det også hjælpe.

Venlig hilsen
Eva"
(citat slut).

Jeg skal lige tilføje, at loyalitet i venskab er en af mine vigtigste
grundregler.
Jeg har hørt dit og dat mht omplacering af gamle katte, og skal blot
understrege, at jeg viderebringer bønnen, fordi jeg godt kan følge hende
i, at det er synd, hvis katten skal dø blot pga flytning + alder.
Hvis I vil vide mere, så brug mailadressen i den citerede tekst
Med venlig hilsen
Siri & braksnuderne
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 26-05-09 08:16

Og så fik jeg en mail fra Eva her til morgen: Kattens ejer har
besluttet, at den skal aflives uanset!
Årh, jeg kan blive så harm - og meget skidt tilpas over, at mennesker
beslutter at - nej, jeg kan ikke have det, når dyret ikke fejler noget.
;-(
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-05-09 10:18

> [...]
> Årh, jeg kan blive så harm - og meget skidt tilpas over, at mennesker
> beslutter at - nej, jeg kan ikke have det, når dyret ikke fejler noget.

Jeg tror bestemt, det er den bedste løsning i dette tilfælde - hvor
trist det end måtte vræe

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-05-09 11:40

In news:6K2dnePpk4VNLobXnZ2dnUVZ8m2dnZ2d@giganews.com,
Camilla Baird <mailKATTE@BAKKEkorat.dk> typed:

> Jeg tror bestemt, det er den bedste løsning i dette tilfælde - hvor
> trist det end måtte vræe

Det er egentlig også min mening, selvom jeg også er totalt imod aflivning af
raske dyr.

Omtalte kat har sikkert haft et godt liv, og det er ikke sikkert at en
omplacering i den alder er den bedste løsning, så ejeren har sikkert også
vejet for og imod en aflivning.

Jeg tror at jeg ville have gjort det samme hvis det var min kat, om end med
et meget tungt hjerte. Katten mærker jo intet, det er altid ejeren der
bliver hårdest ramt, og ejeren i dette tilfælde har efter min mening truffet
en beslutning der tilgodeser kattens tarv, som jo er det vigtigste.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bjarne

Dato : 27-05-09 20:54

Tove Krieger skrev:

> [...]
> truffet en beslutning der tilgodeser kattens tarv, som jo er det vigtigste.

Nøjagtigt de samme argumenter kunne man bruge om f.eks. ældre medborgere
eller syge mennesker. (og det har faktisk været praksis)
De mærker jo intet, og det er altid de efterladte der bliver hårdest
ramt. Og måske har de haft et godt liv.

Men hvis det er en rask kat eller en rask medborger uden lidelser,
berøver man dem livet, fordi ingen orker at tage sig af dem.

Det er aldrig nogensinde en god løsning.
Vi lever i en grusom verden.

Bjarne

Fra : Allan G

Dato : 27-05-09 21:13

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man dem livet, fordi ingen orker at tage sig af dem.
>
> Det er aldrig nogensinde en god løsning.

Hej Bjarne nu hvor jer er startet på OT post :
Min Mormor bliver snart 104 år og bor i eget hus i nakskov, hvad tror du der
sker hvis hun bliver flyttet?
Ja hun har hjemmehjælp, og nødkald. Og har boet der i ? 60 år.

Det er nok den rigtige beslutning for den der kat.

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 27-05-09 21:24

"Allan G" <allan_roskilde@fjern.hotmail.com> wrote in

> [...]
> Ja hun har hjemmehjælp, og nødkald. Og har boet der i ? 60 år.
>
> Det er nok den rigtige beslutning for den der kat.

Det er noget af det der er så svært. Min mormor blev 86 år gammel og de
sidste 5 år ville jeg utrolihy gerne have flyttet hende i en beskyttet
bolig, men vi turde ikke fordi vi vidste hun ville dø af det.
Ang. katten ville jeg no ikke være bange for at tage en gammel kat, men
det kom helt an på omstændighederne og katten.
De forrige katte jeg har haft har jeg ikke været i tvivl om hvad der
skulle ske hvis jeg af den ene eller anden grund ikke kunne beholde
dem. 2 skulle, anset alder, aflives og en ville jeg uanset alder slet
ikke frygte at flytte. Det samme gælder Mowgli og Lante, jeg tror
sagtens de begge ville kunne falde til hos nogle andre da de begge er
meget venlige og imødekommende, Lante dog mere end Mows. Derfor syne
sjeg det er svært at være kategorisk om omtalte kat vil kunne
omplaceres eller ej.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Allan G

Dato : 27-05-09 21:38

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Kate
>
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

Hej Kate
Jeg tror vi er enige , sådan lidt
Men der blev skrevet at katten er 18 år gammel og at ejeren har valgt at
aflive den fremfor at give den et nyt hjem i andre omgivelser.

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 28-05-09 17:16

> [...]
> Men der blev skrevet at katten er 18 år gammel og at ejeren har
> valgt at aflive den fremfor at give den et nyt hjem i andre

Ja, det ved jeg godt, men OP startede med at spørge til et nyt hjem til
katte og et par stykker sagde kategorisk nej og det er det jeg anfægter
fordi alle individer er forskellige og man skal vurdere dem
individuelt. At jeg så håber at ejer gør hvad h*n mener er bedst for
katten er helt sikkert.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Bjarne

Dato : 30-05-09 11:46

Kate skrev:
> [...]
> fordi alle individer er forskellige og man skal vurdere dem
> individuelt. At jeg så håber at ejer gør hvad h*n mener er bedst for

Du har så ganske ret. Alle individer er forskellige.
Man kan kun håbe, at der tages hensyn til katten som individ og ikke som
en brugsgenstand, der kasseres, når der ikke er brug for den længere.

BJarne

Fra : Bjarne

Dato : 30-05-09 11:45

Allan G skrev:

> Hej Bjarne nu hvor jer er startet på OT post :

Du er lidt tarvelig at angribe personligt, fordi du ikke respekterer
andre synspunkter.

> Min Mormor bliver snart 104 år og bor i eget hus i nakskov, hvad tror du der
> sker hvis hun bliver flyttet?
> Ja hun har hjemmehjælp, og nødkald. Og har boet der i ? 60 år.

Det er umuligt at sige generelt, men argumentationen om katte kunne lige
så vel bruges om din mormor: aflivning. Og det mener jeg naturligvis
ikke ville være rimeligt!

> Det er nok den rigtige beslutning for den der kat.

Hvis katten ellers har det godt, så fortjener den ikke at blive berøvet
sit liv, fordi den er blevet ubekvem for mennesker. Nogle katte klarer
bedre end andre at få nye mennesker.

Den hårde virkelighed er, at nogle gange er der ingen mennesker, som vil
tage sig af en kat, der har passet trofast på sit menneske i mange år,
og så ender man med at tage livet af katten.

Men at kalde det en "rigtig beslutning" at aflive den er måske lidt for
usmageligt. Ja, det er da nok bedre end at jage den ud i den kolde sne i
en høj alder. Men ikke godt.

Bjarne

Fra : Majbritt Haagensen

Dato : 13-06-09 15:33

Fra : Allan G

Dato : 15-06-09 17:10

> [...]
>
> Men at kalde det en "rigtig beslutning" at aflive den er måske lidt for
> usmageligt. Ja, det er da nok bedre end at jage den ud i den kolde sne i

Hej Bjarne
Jeg så desværrer først din post lige nu.

Og ja du har ret i at det lyder hårdt, men jeg går nu indfor aktiv
dødshjælp, det gør min mormor også.
Hvis hun ryger på plejehjem, ja så får hun sit ønske opfyldt. Helt af sig
selv.

Men nok om menesker.
Der var vist en kendt dansker der engang sagde noget med at er dødt dyr
føler ingen smerte, eller sådan noget.
Ja jeg husker ikke citatet, eller hvem der sagde det.
Men katte er vanedyr, og jo du har helt ret i at der er forskel på dyr.
Men lige den her gamle kat har haft et godt liv, som jeg læste det, og så
ser jeg ingen grund til at den på sine gamle dage skal prøves af med noget
nyt.

Det er nu kun fordi jeg selv har ventet alt for længe med at aflive nogle af
mine dyr, at jeg skrev sådan.

På et tidspunkt må man tage en beslutning for det liv man har valgt at passe
på.
Og jo hvis miver skal aflives hvert år så der er plads til en ny lille
killing, ja så er den gal.
Men lige her lød det for mig som om at miver har haft et fint og langt liv,
og nu på sine gamle dage kan vente en del omvæltninger.
Ja vi bliver jo nok ikke enige, men det er jo også svært at læse NG
beskeder,
Ja vi kan jo kun svare udfra det vi læser, og føler af det.
Mvh Allan

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-06-09 17:29

Allan skrev
>Der var vist en kendt dansker der engang sagde noget med at er dødt dyr
>føler ingen smerte, eller sådan noget.
Ja jeg husker ikke citatet, eller hvem der sagde det.<

Det var Niels Hausgaard, og ordlyden er;
#Det er ikke synd for et dyr at være død. Det kan være synd, at være
levende, men aldrig død.#

Ja det er kloge ord, hellere et ikke så langt, men godt og trygt liv, end et
langt utrygt, herhjemme aflives 20.000 uønskede katte årligt, og skulle jeg
vælge ville jeg vælge en af de unge ellers uønskede katte, og give den et
godt liv, fremfor en så gammel kat der har haft et godt liv, men har lagt
det meste af det bag sig, for fakta er, hvad enten vi kan lide det eller ej,
så produceres der alt for mange katte til at alle kan få et godt hjem.

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Allan G

Dato : 15-06-09 17:41

"Marianne Hellemose" <catsKATTE@BAKKEwebnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det var Niels Hausgaard, og ordlyden er;
> #Det er ikke synd for et dyr at være død. Det kan være synd, at være

Tænk at jeg ikke kunne huske ordlyden men kun meningen.

Men tak for citatet.

Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-06-09 18:39

In news:4a3676b5$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Marianne Hellemose <catsKATTE@BAKKEwebnetmail.dk> typed:
> [...]
> et godt liv, men har lagt det meste af det bag sig, for fakta er,
> hvad enten vi kan lide det eller ej, så produceres der alt for mange

Det var netop det samme jeg mente med mit indlæg. Jeg ville have det meget
dårligt med at skulle aflive min lille ven, men hvis det var min kat og den
var så gammel som omtalte kat, tror jeg nok at jeg ville gøre som ejeren,
hvis der ikke var en anden udvej. Det er synd at omplacere en så gammel kat
efter min mening.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-05-09 13:22

Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> writes:

> [...]
> Årh, jeg kan blive så harm - og meget skidt tilpas over, at mennesker
> beslutter at - nej, jeg kan ikke have det, når dyret ikke fejler noget.

Jeg må indrømme at jeg også synes at det kan være den bedste løsning
på en 18-årig kat. Man kan ikke regne med at den bliver meget ældre og
det tager tid at vænne sig til et nyt sted og nogle nye mennesker. Og
jo ældre man er jo sværere bliver det.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 26-05-09 21:41

Trine Kornum Christiansen wrote:
> på en 18-årig kat. Man kan ikke regne med at den bliver meget ældre

Katte kan sagtens blive langt over 18 år.

Husker jeg rigtigt, at der var én her fra gruppen, hvis kat blev 23 år?

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-05-09 22:08

In news:gvhk3t$1579$1@newsbin.cybercity.dk,
Jens C. Hansen <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> typed:

> Katte kan sagtens blive langt over 18 år.
>

> Husker jeg rigtigt, at der var én her fra gruppen, hvis kat blev 23
> år?

Jeg synes også, at der var en der skrev noget i den retning. Jeg tror dog at
det er yderst sjældent det sker.

Jeg ville aldrig tage så gammel en kat til mig, hvor gerne jeg end ville,
for man kommer jo til at elske sådan et lille dyr, og det er bare så
forfærdeligt når man skal af med dem igen, hvad enten det er sygdom eller
alderdom, selvom man jo godt ved at den dag kommer.

Min datter havde en lille hunkat der blev 19 år.

Fra : Ragna

Dato : 27-05-09 14:45

Jens C. skrev:
>Husker jeg rigtigt, at der var én her fra gruppen, hvis kat blev 23 år?

Måske har du set det på Katteforum?
Der var i hvert fald en flot, stribet huskat der, som blev godt 23 år, og
som så ung og frisk ud (i hvert fald på billeder) til det sidste.

--
Mange hilsener fra Ragna.

Fra : Tinka Vera

Dato : 28-05-09 00:06

Jeg kan ikke forstå, hvordan man frivilligt kan vælge at få aflivet sin
sunde og raske 18-årige kat, men jeg forstår lige så lidt, hvordan man
frivilligt kan vælge at omplacere den.
Men der kan desværre opstå situationer, hvor katteejere bliver tvunget
til at tage et valg. Jeg mener… vi kan blive alvorligt syge og dø … og
hvad skal der så ske med vore katte?…

Jeg er enlig kattemor, og den dag, hvor jeg er døden nær pga. sygdom
(eller dør ved en ulykke), så bliver mine katte aflivet - uanset alder.
ALDRIG ville jeg løbe den mindste lillebitte risiko for, at de skulle
komme et sted hen, hvor de ikke har det godt til deres dages ende.

Selv om jeg synes, det er uendelig sørgeligt at venindens kollegas kat
bliver berøvet sit liv, er jeg på dens vegne nok alligevel mere lettet
over, at den bliver aflivet, end hvis den skulle til at skifte hjem. 18
år er en høj alder for en kat, og der kan hurtigt komme ”noget” i den
alder. Fx var min gamle kat sund og rask …. lige indtil den alder. En
hjerneblødning, der kom som lyn fra en klar himmel. Tænk om noget sådan
skulle ske for en gammel kat lige efter en stressende flytning …. :'(

… For resten var min gamle kat gammel - lige fyldt 13 år - da jeg
overtog hende, og hun følte sig hjemme, inden der var gået en halv time.
Så ja, NOGLE gamle katte kan godt klare at skifte hjem, men for mange
vil det være vanskeligt. En høj alder har ikke nødvendigvis noget at
sige, men for de fleste gamle katte, tror jeg altså nok en flytning til
nyt hjem vil være lige rigeligt for dem.

PS: (Hvis jeg ikke svarer på evt. kommentarer til mit indlæg, så er det
altså ikke for at være uhøflig, men fordi teknikken svigter … )

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar