I gang med php
Fra : Marcia Bossen Braddy

Dato : 24-05-09 19:35

Jeg har ikkke tidligere beskæftiget mig med php, men har
besluttet at det nu skal læres. Jeg har derfor installeret xampp
og det ser ud som om det virker.

jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvordan jeg får min computer
til at forstå at filer med endelsen .php er .php-filer og ikke
..txt-filer? Jeg kører Vista Home Premium og bruger notepad.

Pft.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 24-05-09 21:24

Marcia Bossen Braddy skrev:
> Jeg har ikkke tidligere beskæftiget mig med php, men har
> besluttet at det nu skal læres.

God fornøjelse.
<url: http://phpartikler.dk>

> jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvordan jeg får min computer
> til at forstå at filer med endelsen .php er .php-filer og ikke
> .txt-filer? Jeg kører Vista Home Premium og bruger notepad.

Ikke forstået? Er det fordi du ikke kan få Vista til at åbne dine php
filer i den rigtige editor?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-09 22:19

Marcia Bossen Braddy skrev:

> jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvordan jeg får min computer
> til at forstå at filer med endelsen .php er .php-filer og ikke
> .txt-filer?

PHP-filer der ligger i ens almindelige system, *er* kun
tekstfiler. Jeg har sat systemet op så det er min yndlingseditor
der åbner når jeg dobbeltklikker på en PHP-fil.

Hvis du vil have dem afviklet, skal de ligge i en servers
webmappe, og så skal du bruge en browser til at åbne dem med. Og
du kan ikke gå gennem de almindelige stier for at åbne filen. Du
skal 'igennem' webservernavnet.

Jeg kender ikke xampp, men måske skal stien se sådan ud:

   http://localhost/

evt. med filnavn bagefter.

--
Bertel

Fra : Marcia Bossen Braddy

Dato : 25-05-09 08:56

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
Du
> skal 'igennem' webservernavnet.
>
> Jeg kender ikke xampp, men måske skal stien se sådan ud:

http://fiduso.dk/

Jeg forstår ikke helt... Har været på phpartikler.dk og forsøgt
at følge vejledningen der. Når jeg skriver
http://localhost.test.php kan min browser ikke finde siden,
selvom jeg har oprettet en fil - test.php - i den mappe, som
vejledningen på phpartikler.dk foreskriver - altså den der hedder
htdocs...

Det er muligt jeg mangler en helt grundlæggende forståelse for,
hvad der sker!

Fra : Dan Storm

Dato : 25-05-09 09:00

Marcia Bossen Braddy skrev:
> [...]
> selvom jeg har oprettet en fil - test.php - i den mappe, som
> vejledningen på phpartikler.dk foreskriver - altså den der hedder

Prøv med http://localhost/test.php/ istedet?

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Marcia Bossen Braddy

Dato : 25-05-09 10:44

> Prøv med http://localhost/test.php/ istedet?
> --

Ja

Det er prøvet - punktummet i mit sidste indlæg var en fejl - når jeg
prøver http://localhost/test.php skriver min browser: "The requested
URL was not found on this server. If you entered the URL manually
please check your spelling and try again". Error 404. ???

Fra : Dan Storm

Dato : 25-05-09 10:50

Marcia Bossen Braddy skrev:
> [...]
> URL was not found on this server. If you entered the URL manually
> please check your spelling and try again". Error 404. ???

Det er svært at sige. Får du overhovedet noget når du tilgår
http://localhost/ ?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 25-05-09 11:38

Marcia Bossen Braddy skrev:

> [...]
> URL was not found on this server. If you entered the URL manually
> please check your spelling and try again". Error 404. ???

Bare som en lille test: Hedder filen "test.php", eller har notepad
tilføjet (uden din viden) et .txt efter, så den er kommet til at hedde
"test.php.txt"?

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 25-05-09 11:39

Philip Nunnegaard skrev:

> Bare som en lille test: Hedder filen "test.php", eller har notepad
> tilføjet (uden din viden) et .txt efter, så den er kommet til at hedde
> "test.php.txt"?

*DOH!* Det havde du selv opdaget.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Marcia Bossen Braddy

Dato : 25-05-09 10:53

Tak for hjælpen så vidt - jeg tror jeg har fået hul igennem. Det
lader til, at det er lykkedes mig at gemme en fil med navnet
test.php.txt (ja, det er flot klaret og så er det jo klart,
at det ikke virker!

Så er jeg klar til at kaste mig ud i php'ens verden!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-09 12:12

Marcia Bossen Braddy skrev:

> Tak for hjælpen så vidt - jeg tror jeg har fået hul igennem. Det
> lader til, at det er lykkedes mig at gemme en fil med navnet
> test.php.txt (ja, det er flot klaret

Der er ingen grund til at skamme sig over det. Notepad har snydt
mange i tidens løb med den skjulte filendelse.