Musik kontra film i hjernen
Fra : Sven

Dato : 22-04-09 12:49

Hej.
Grundlæggende hjælp til opgave ønskes.
Hvad er grunden til at vi gerne vil høre det samme musik igen og igen, mens
det er nok for langt de flestes vedkommende nok at se en film 1 eller
allerhøjest 2 gange?
Noget musik skal "læres" før det kan fange, f.eks Beethoven, Mozart og
Tjajkovskij, mens andet musik fanger de fleste i "første forsøg", f.eks
denne for børn http://www.youtube.com/watch?v=ZLsJyfN0ICU Rigtig mange
mennesker synes godt om denne børnesang første gang de hører den, og man kan
"have den i hovedet" et stykke tid efter den er færdig, så den (eller andre
sange) til sidst bliver irriterende at tænke på.

Modsat med film, næsten uanset hvor god den er, så er 1 (eller højst 2)
visninger nok. "Hvis man ser den igen, ved man jo hvem der er morderen
(thriller), man ved den onde dør til sidst (gyser), de bliver gift til sidst
(drama) osv osv. Men mht musikken ved vi jo også efter en eller flere
gennemlytninger hvad den næste sats / tone / omkvæd er, og alligevel lytter
vi gerne.

Mindre børn kan også godt lide at få fortalt den samme historie igen og igen
(pga trykhed?), mens vi voksne i de fleste tilfælde kun læser samme bog 1
eller 2 gange.

Er det forskellige dele af hjernen der kan lide musik kontra film? Musik må
være noget med genkendelse, men dette ville jo også direkte kunne siges om
film, selvom dette ikke er tilfældet.

Nogen der kan sige noget om den grundlæggende (forskellige) opfattelse vi
mennesker har af musik kontra film (og måske bøger)?

Sven

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-04-09 14:30

Sven wrote:
> [...]
>
> Nogen der kan sige noget om den grundlæggende (forskellige) opfattelse
> vi mennesker har af musik kontra film (og måske bøger)?

Man skal indlægges til at se en film. Man kan lave andet mens man hører
musik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-09 21:51

Martin Andersen skrev:

> Man skal indlægges til at se en film. Man kan lave andet mens man hører
> musik.

Det er ikke et holdbart argument. Der er folk der ikke kan/vil
lave andet når de hører musik. De ser ikke filmene flere gange
end andre.

Og så er der mange der kan lave alt muligt andet mens de 'ser'
film. De kan også godt lide at høre god musik mange gange.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-04-09 14:40

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nogen der kan sige noget om den grundlæggende (forskellige) opfattelse vi
> mennesker har af musik kontra film (og måske bøger)?

Er pornofilm med i disse betragtninger? for bl.a da formoder jeg at det er
forkert.

Mvh
Martin

Fra : Max

Dato : 22-04-09 14:46

Hej Sven

> Er det forskellige dele af hjernen der kan lide musik kontra film?

Jeg tror at lyde hængere tættere sammen med følelserne end
billeder gør, man føler intet ved at se billeder af en baby der
græder, men at høre en, det virker hver gang.

--
Mvh Max

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-04-09 14:57

Sven skrev:
> Hej.
> Grundlæggende hjælp til opgave ønskes.

Hvilket fag, niveau og hvilken litteratur har du læst? Bemærk at der
findes en bedre undergruppe for psykologi, hvis det er der vi er.

--
Niels

Fra : Sven

Dato : 22-04-09 19:48

> Hvilket fag, niveau og hvilken litteratur har du læst? Bemærk at der
> findes en bedre undergruppe for psykologi, hvis det er der vi er.

Tak. Jeg fortsætter i den undergruppe.

Sven

Fra : Rado

Dato : 22-04-09 15:10

On Wed, 22 Apr 2009 13:48:48 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

>Hej.
>Grundlæggende hjælp til opgave ønskes.
>Hvad er grunden til at vi gerne vil høre det samme musik igen og igen,

Eller helst vil undgå at høre det igen og igen....

Et musikstykke er generelt en afspejling af komponistens mentale
tilstand eller fokus mens han komponerede det. Musik kan derfor være
opløftende, muntert, deprimerende, kedeligt, sjovt, uhyggeligt osv..
Generelt så foretrækker vi musik der harmonerer med vores egen mentale
tilstand eller fokus, eller løfter os op til en højere (mere positiv
tilstand).

Men for at forstå musik og dens virkninger på sindet logisk er man
nødt til at forstå nogle fundamentale ting omkring bevidsthedsmæssige
energitilstande og deres relation til lyd (harmonier) og "universel
matematik" generelt. Noget der nok hører mere ind under filosofi og
metafysik end almen naturvidenskab og psykologi. Søg f.ex. på
"Pythagoras" og "music", der vil du finde nogle interesante ting. Her
er et par gode links:

http://home22.inet.tele.dk/hightower/
http://www2.siba.fi/pythagoras/

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda