Matematisk udregning
Fra : dangaards@gmail.com

Dato : 08-04-09 01:30

Hvad er opstartspriserne på en tryksag (T-shirt), hvis følgende priser
tilbydes:

100 stk. koster kr. 78,10 pr. T-shirt
200 stk. koster kr. 73,10 pr. T-shirt
300 stk. koster kr. 67,00 pr. T-shirt
400 stk. koster kr. 62,00 pr. T-shirt

Mine udregninger siger at ved 400 stk. er opstartsprisen 4440 og ved
200 stk. er opstartsprisen 1000...

Kan dette være rigtigt?

Fra : Max

Dato : 08-04-09 08:52

Hej

> [...]
> 300 stk. koster kr. 67,00 pr. T-shirt
> 400 stk. koster kr. 62,00 pr. T-shirt
>
> Mine udregninger siger at ved 400 stk. er opstartsprisen 4440 og ved

Hvorhenne finder du data til at beregne noget med opstartspriser ?

--
Mvh Max

Fra : alexbo

Dato : 08-04-09 10:04

<dangaards@gmail.com> skrev

[...]

Ikke sådan som jeg opfatter opstartpris.
For mig betyder det en fast grundpris for layout, klargøring og rengøring af
trykmaskine, f.eks 2500 kr.

Hvis så de løse omkostninger, T shirt og forbrugsartikler er 50 kr pr stk.
får man et pristilbud på.
100 stk 75,00 kr pr. stk
200 stk 62,50
300 stk 58,33
400 stk 56,25
5.000 stk 50,50 kr. pr stk.

Så som jeg ser det skal man finde to ubekendte, grundprisen og stk. prisen.
der passer med dine tal.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-04-09 10:08

dangaards@gmail.com writes:

> [...]
> 300 stk. koster kr. 67,00 pr. T-shirt
> 400 stk. koster kr. 62,00 pr. T-shirt
>
> Mine udregninger siger at ved 400 stk. er opstartsprisen 4440 og ved

Nej. Hvis jeg forstår hvad du mener med "opstartspris" korrekt, så
skal den netop være den samme.
Det jeg gætter på at du mener er at prisen for T-shirts kan beskrives
som en fast opstartspris plus en pris per fremstillet T-shirt. Når
opstartsprisen fordeles ud over de enkelte T-shirts, så giver det en
højere stykpris ved lavere antal.

Men, hvis du kan beregne opstartsprisen ud fra ovenstående tal (i
hvert fald for hvert par af tal - det er ikke sikkert stykprisen
faktisk er fundet som opstartspris plus fast stykpris), så skal det
i hvert tilfælde give netop en opstartspris.

Eksempel: 100 stk @ 78,10 = 7810 kr, og 400 stk @ 62,00 = 24800 kr.
Hvis
opstartspris + 100 * stk-pris = 7810
og
opstartspris + 400 * stk-pris = 24800
så er 300 * stk-pris = 24800 - 7810 => stk-pris ~= 56,63
og derfor er basispris = 7810 - 56.63 * 100 ~= 2146,67

Det ser dog ikke ud til at priserne er beregnet som opstartspris plus
fast stykpris. Hvis man sammenligner 300 og 400 stk på samme måde, så
har de en stykpris på 47 kr og en opstartspris på 6000. Der er altså
tale om mængderabat!

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Max

Dato : 08-04-09 10:14

Hej Lasse

> [...]
> fast stykpris. Hvis man sammenligner 300 og 400 stk på samme måde, så
> har de en stykpris på 47 kr og en opstartspris på 6000. Der er altså

Der kan jo også være indlagt et fast beløv som man har besluttet
sig fo at man vil mindst tjene pr. ordre. Det er jo heller ikke sikkert
at leverandørens indkøbspris på t-shirten er en fast størrelse.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-09 12:04

dangaards@gmail.com skrev:

> Hvad er opstartspriserne på en tryksag (T-shirt), hvis følgende priser
> tilbydes:

Forskellig.

> [...]
> 300 stk. koster kr. 67,00 pr. T-shirt
> 400 stk. koster kr. 62,00 pr. T-shirt

> Mine udregninger siger at ved 400 stk. er opstartsprisen 4440 og ved

Jeg er enig i de 1000 ved 200 stk., men jeg får 2146,6... ved
400. Jeg bruger G(rundpris) og P(ris):

1)   G + 100P = 7810
1a)   4G + 400P = 31240
2)   G + 400P = 24800
3)   3G = 6440 <=> G = 2146,6...

Det kan beregnes som

   (78,1-62)*400/3

Ved 300 giver det (78,1-67)*300/2 = 1665

--
Bertel

Fra : dangaards@gmail.com

Dato : 08-04-09 05:35

> Jeg er enig i de 1000 ved 200 stk., men jeg får 2146,6... ved
> 400. Jeg bruger G(rundpris) og P(ris):
>
> 1)      G + 100P = 7810
> 1a)     4G + 400P = 31240
> 2)      G + 400P = 24800
> 3)      3G = 6440 <=> G = 2146,6...
>
> Det kan beregnes som
>
>         (78,1-62)*400/3
>
> Ved 300 giver det (78,1-67)*300/2 = 1665
>
> --
> Bertelhttp://bertel.lundhansen.dk/                   FIDUSO:http://fiduso.dk/

Men der skal jo kun betales grundpris en gang (ogspå ved 400 stk.)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-04-09 12:50

Svaret på dit spørgsmål kan findes med en regressionsanalyse i excel. Du får
en opstartspris på 2720 kr og stk.pris på 56,45 kr.

Det vil sige Pris = 2720 + 56,45 * antal.

Eks: 2720 + 56,45*100 = 8365, hvilket modsvarer 7810 kr nedenfor. Der er
altså ikke perfekt match, men faktisk ret tæt på (R2 > 0.99).

Bemærk, der er en kun én opstartspris. Jeg tror du lægger noget helt andet i
ordet "opstartspris".

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 08-04-09 14:00

dangaards@gmail.com writes:

> [...]
> 300 stk. koster kr. 67,00 pr. T-shirt
> 400 stk. koster kr. 62,00 pr. T-shirt
>
> Mine udregninger siger at ved 400 stk. er opstartsprisen 4440 og ved

Jeg får nogen tal der ligner det du skriver, men lad og lige regne
der rigtigt ud:

Priser:
100 stk. koster 7810 kr
200 stk. koster 14620 kr
300 stk. koster 20100 kr
400 stk. koster 24800 kr

Nu kan vi udrgene en differenskvotient. Med andre ord. Hvis jeg har
planlagt at købe x t-shirts, hvor meget mere skulle jeg så betale (per
t-shirt) for at købe x+100 t-shirts mere istedet for
100 stk. giver (14620 kr - 7810 kr)/100 stk = 68,10 kr/stk
200 stk. giver (20100 kr - 14620 kr)/100 stk = 54,80 kr/stk
300 stk. giver (24800 kr - 20100 kr)/100 stk = 47,00 kr/stk

Vi kan prøve at bruge disse forskellige hældninger til at udregne
tre forskellige estimater på opstartsprisen (som er prisen for at
at købe nul t-shirts)
100 stk. giver 7810 kr - 100 stk * 68,10 kr/stk = 1000 kr
200 stk. giver 14620 kr - 200 stk * 54,80 kr/stk = 3660 kr
300 stk. giver 24800 kr - 300 stk * 47,00 kr/stk = 6000 kr

Hvilket af disse tre estimater er så det rigtige? Min umiddelbare
indskydelse er at der er noget galt. Tallene svinger så meget at man
ikke kan bruge en simpel lineær model.

Hvis det er et virkeligt eksempel, så handler det måske om at
forhandleren godt ved hvilke kundesekmenter han kan presse i pris. De
kunder der køber 400 t-shirts, gider godt bruge tid på at kigge på
internettet for at finde der billigeste tilbud, så derfor er de
sværere at presse i pris. Til gengæld er der en god chance for at de
kommer igen, hvis de bliver behandlet godt. De små kunder er nemmere
at narre, så de giver mere overskud per t-shirt.

Biels

Fra : Max

Dato : 08-04-09 13:04

Hej Niels

> sværere at presse i pris. Til gengæld er der en god chance for at de
> kommer igen, hvis de bliver behandlet godt. De små kunder er nemmere
> at narre, så de giver mere overskud per t-shirt.

Man er som regel også klar over i produktionsvirksomheder at der
er ordrestørrelser man er bedre til at håndtere end andre.

--
Mvh Max

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-04-09 14:37

"Niels L. Ellegaard" <niels.ellegaard@gmail.com> wrote in message

> [...]
> kommer igen, hvis de bliver behandlet godt. De små kunder er nemmere
> at narre, så de giver mere overskud per t-shirt.

Tværtimod. Se mit regnestykke. Med den estimerede model burde "100 stks
kunderne" faktisk betale 555 kr mere.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 08-04-09 16:39

On Wed, 8 Apr 2009 15:37:22 +0200, Uffe Kousgaard wrote:

> "Niels L. Ellegaard" <niels.ellegaard@gmail.com> wrote in message

> Tværtimod. Se mit regnestykke. Med den estimerede model burde "100 stks
> kunderne" faktisk betale 555 kr mere.

Du skal også have nye kunder ind (prøveordrer)

--
MVH
Bruno

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 08-04-09 21:43

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> writes:

> "Niels L. Ellegaard" <niels.ellegaard@gmail.com> wrote in message

> Tværtimod. Se mit regnestykke. Med den estimerede model burde "100 stks
> kunderne" faktisk betale 555 kr mere.

Jeg tror at vi taler/skriver forbi hinanden. Vi har en priskurve
(antal vs totalpris). Du taler om hældningen på priskurven. Jeg taler
om den negative kruming på priskurven.

Min (og Lasses før min) pointe er at afvigelserne fra det lineære fit
kan ikke beskrives som tilfældig støj. Det kan vi selvfølgelig ikke
være sikre på. Der er en chance for at t-shirt handleren ikke kan
regne præcist. Det vil give støj på tallene og sådan en støj vil måske
retfærdiggøre en lineær regression.

Min (og Lasses før min) antagelse er at manden godt kan regne og at
han med vilje har sørget for at priskurven (antal vs totalpris)
krummer svagt nedad. Det betyder at forudsætningerne for lineær
regression ikke er opfyldt. Hvis man alligevel forsøger sig med et
lineært fit så får man en systematisk fejl.

Spørgsmålet er om denne systematiske fejl har indflydelse på estimatet
af opstartsprisen. Lasses og jeg svarede begge ja (men jeg opdagede
ikke hans svar før jeg havde skrevet mit). Derefter førsøgte vi i hver
vores oplæg at forklare hvorfor priskurven krummer nedad, og i dit
indlæg citerede du en del af denne forklaring.

Niels