Magnetisk men ikke elektrisk ledende ?
Fra : Tom

Dato : 05-04-09 20:35

Findes der materialer som er magnetiske, men som ikke er elektrisk ledende ?
/Tom

Fra : Max

Dato : 05-04-09 21:22

Hej Tom

> Findes der materialer som er magnetiske, men som ikke er elektrisk
> ledende ? /Tom

Ja, f.eks. ferritmagneter.

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 06-04-09 07:58

Hej Max

> Ja, f.eks. ferritmagneter.

Ja og de ferritstave, der vikles visse typer af spoler omkring.
F.eks. switchmode trafoer og spoler til mellembølgeradioer og som lille
"perle" et hav af trimbare spoler.

En side-ting: Har længe undret mig over om der er forskel på det materiale
de (spolekernerne) er lavet og så ferritmagneter... Mon det kan lade sig
gøre at magnetissere en slagtet mellembølgespole til en ferrit stangmagnet?
Og i givet fald hvordan? Det er vel ikke helt som at magnetissere en AlNiCo?
AlNiCo er nemlig nemt nok, omend de helt store styrker kan være svært at
opnå hjemme på "køkken"bordet.

Mvh
Morten

Fra : P.C.

Dato : 06-04-09 10:49

On 6 Apr., 08:57, "Morten" <tilt_uz...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> AlNiCo er nemlig nemt nok, omend de helt store styrker kan være svært at

Jo, -- men der er vel forske på komposit materialer og materialer af
ensartet materiale, his du findeler en magnet og blander pulveret i
noget flydende der kan hærde, kan du med en magnet gøre det magnetisk
efter det er hærdet, men hvis det flydende som du blander det i, ikke
er ledende når det er hærdet, har de to ting altså intet med hinanden
at gøre, -- det vil være magnetisk pga magnet pulveret og magneten,
men det vil være ike ledende

Fra : Rado

Dato : 06-04-09 17:29

On Sun, 5 Apr 2009 21:34:46 +0200, "Tom"
<rsunderscorefilex@post9.tele.dk> wrote:

>Findes der materialer som er magnetiske, men som ikke er elektrisk ledende ?

Alt er i den sidste ende magnetisk - selv plastic kan man få til at
svæve i et magnetfelt, hvis feltet er stærkt nok (diamagnetisme).

http://en.wikipedia.org/wiki/Diamagnetism

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda