Væske-termometre
Fra : Morten

Dato : 02-04-09 20:52

Hej

Håber nogen kan give mig en forklaring på følgende fænomen:

Jeg har to termometre, i ved sådan lange nogen som de fleste sikkert husker
fra fysik med forsøg med kaloriemetre o.lign.
Det ene et rimeligt stort med kviksølv fra 69 (datomærket 4.69 - De danske
mejeriers fællesindkøb samt noget tysk fabrikant), det andet noget mindre og
praktisk talt nyt med rød (sprit?-)fyldning (ingen mærkning overhovedet).

De går begge fra lige under lige under -5 til lige over 105-10 grader. Men
nu undrer jeg mig. Stikker jeg dem samtidigt i varmt vand, så "drøner"
kviksølvudgaven opad og runder 80 med rimelig fart mens spritten samtidig
knapt har rundet 60. Samme mønster hvis jeg stikker dem i koldt vand,
kviksølvet er igen kvikkest (høhø), kommer hurtigere i nærheden af endelig
værdi og stabiliserer sig hurtigst.
Og det undrer mig lidt, for varmefylden i kviksølv er vel dels noget højere
end den i det nye termometer, dels er der vel rumfangsmæssigt 2-3 gange mere
af den - kan nogen give en forklaring på hvorfor de så opfører sig modsat af
hvad man umiddelbart skulle forvente?

Så et sidespørgsmål: Hvad kan væsken i det nye være? Vel næppe ethanol, for
det koger jo ved ~78 grader - eller det er måske under tryk?

Mvh
Morten

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 02-04-09 14:27

Tjah nu gætter jeg. Men kunne jo måske være varmeledningsevnen, der
vel nok er ret høj for et metal som kviksølv.

J.O.

Fra : Morten

Dato : 03-04-09 12:42

> Tjah nu gætter jeg. Men kunne jo måske være varmeledningsevnen, der
> vel nok er ret høj for et metal som kviksølv.
>
> J.O.

Klart nok, den havde jeg ikke lige tænkt på, men alligevel... Der er meget
mindre af den og det er jo ikke en særlig stor fysisk klump, der skal varmes
op...
Det giver nærmest lidt fornemmelsen af at kviksølvudgaven praktisk talt
momentant viser den temperatur spidsen har, mens "spritten" lige skal have
tid "til at tænke sig om".
De er dog nogenlunde enige om sluttemperaturen...

Mvh
Morten

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 03-04-09 10:44

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> writes:

> [...]
> 2-3 gange mere af den - kan nogen give en forklaring på hvorfor de så
> opfører sig modsat af hvad man umiddelbart skulle forvente?

Kviksølv har en volumetrisk varmekapacitet på 1.888 J/cm^3/K, dvs. at
der skal bruges 1.888 Joule for at varme en kubikcentimeter op med en
grad Kelvin (eller Celsius). For ethanol (sprit) er tallet 1.925, så
der skal faktisk mere varme til at opvarme samme volume sprit. For
vand er tallet helt oppe på 4.186, men vand bruges sjældent i
termometre.

Som Jens sagde, så kan varmeledningsevnen også spille ind.

> Så et sidespørgsmål: Hvad kan væsken i det nye være? Vel næppe
> ethanol, for det koger jo ved ~78 grader - eller det er måske under
> tryk?

Selv om termometeret viser tal helt op til over 100C, så er det ikek
givet, at det kan holde til det. Det er lidt ligesom biler, hvor
speedomeret ofte går op til 250 km/t, selv om bilen ikke kan køre nær
så hurtigt.

Artiklen http://evitherm.athena.as/default.asp?lan=1&ID=996&Menu1=996
angiver det brugbare interval for ethyl alkohol til -110 - 100, så det
er en mulighed.

   Torben

Fra : Morten

Dato : 03-04-09 12:47

> Kviksølv har en volumetrisk varmekapacitet på 1.888 J/cm^3/K, dvs. at
> der skal bruges 1.888 Joule for at varme en kubikcentimeter op med en
> grad Kelvin (eller Celsius). For ethanol (sprit) er tallet 1.925, så

Tak, kunne ikke lige finde den for ethanol - var af mystiske årsager ikke
angivet på wiki.

> der skal faktisk mere varme til at opvarme samme volume sprit. For
> vand er tallet helt oppe på 4.186, men vand bruges sjældent i
> termometre.

Mest af den årsag at det udvider sig igen fra 4 grader og nedefter.

> [...]
> givet, at det kan holde til det. Det er lidt ligesom biler, hvor
> speedomeret ofte går op til 250 km/t, selv om bilen ikke kan køre nær

Det er jeg nu rimeligt sikkert på - det har været i næsten kogende vand og
er ikke gået i stykker endnu. Har fundet nogle indikationer på at det ikke
skulle være ethanol i dem, men en anden form for uskadelig væske, omend ikke
nogen forklaring på hvad det så er nu det ikke koger omkring de 80.

(Min lille Daihatsu må være undtagelsen. Speedometret går til 160 og den kan
lige nøjagtig udnytte skalaen ;) (og nu jeg har ikke sagt noget om hvor det
er sket henne ligesom jeg heller intet siger om fejlvisningen...))

> Artiklen http://evitherm.athena.as/default.asp?lan=1&ID=996&Menu1=996
> angiver det brugbare interval for ethyl alkohol til -110 - 100, så det
> er en mulighed.

Og så vidt jeg kan finde ud af, så er ethyl det samme som alm. sprit... I
fald skal det være under tryk... Det er nok nærmere toulene, det koger ved
110. Selvfølgelig ikke helt så "ugiftig" som ethanol, men taget mængden i
betragtning... Næppe noget værd at skrive hjem om.
Men der findes også "bolchetermometre". Også med farvet klar væske - og de
går til 200... Det lyder som en pæn del over de to nævnte væskers kogepunkt
og så stort tryk er der vel næppe i sådan en glaskolbe... Og lige netop i
tilfældet termometer vil jeg også forvente at det kan tåle at skalaen
udnyttes fuldt ud (dvs. så længe der er streger) med mindre der er trykt en
max-temperatur på det.

Mvh
Morten

Fra : Rado

Dato : 03-04-09 13:34

On Thu, 2 Apr 2009 21:52:29 +0200, "Morten" <tilt_uz468@hotmail.com>
wrote:

>Så et sidespørgsmål: Hvad kan væsken i det nye være? Vel næppe ethanol, for
>det koger jo ved ~78 grader - eller det er måske under tryk?

Jeg kom engang til at smadre et, væsken lugtede noget i retning af
petroleum.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda