Hvor stor er en 40 karat diamant?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-03-09 21:01

Jeg mener at have læst på tekst-TV at Steen Baggers kone ejer eller har
ejet en diamant på 40 karat som skulle være 5 cm i diameter.

Det kan jeg ikke få til at passe. Med radius 2,5 cm og en massefylde på
cirka 3,5 for diamant, så får jeg det til at den skulle veje 18,7 gram,
ikke 8 gram.

Har jeg regnet rigtigt?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hauge

Dato : 31-03-09 21:06

Peter Knutsen wrote:
> Jeg mener at have læst på tekst-TV at Steen Baggers kone ejer eller
> har ejet en diamant på 40 karat som skulle være 5 cm i diameter.

Er den kuglerund da?

Mvh Hauge

Fra : kjaer

Dato : 01-04-09 10:58

Hauge wrote:

> Er den kuglerund da?
>
> Mvh Hauge

Var der ikke en gammel græker der fandt ud af at måle den slags størrelser
ved at putte den i vand, Heureka

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-04-09 11:17

kjaer skrev:

> Var der ikke en gammel græker der fandt ud af at
> måle den slags størrelser ved at putte den i vand,
> Heureka

Det må være den metode man bruger, hvis man vil
regne en tings rumfang (og dermed vægtfylde) ud.

Men diamanters karat er en vægtenhed (masseenhed).
I gamle dage var én karat vægten af én johannesbrødkerne.
I vore dage bruger man den "metriske" karat, hvor en
karat er lig 200 milligram.

--
Herluf :·)

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-04-09 13:23

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Men diamanters karat er en vægtenhed (masseenhed).

Nu må du beslutte dig.

> I gamle dage var én karat vægten af én johannesbrødkerne.
> I vore dage bruger man den "metriske" karat, hvor en
> karat er lig 200 milligram.

Altså en masseenhed.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin [TMM]

Dato : 01-04-09 14:40

Hej
kjaer wrote:
> Var der ikke en gammel græker der fandt ud af at måle den slags
> størrelser ved at putte den i vand, Heureka

Arkimedes

Mvh
Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-04-09 12:08

Hauge wrote:

> Er den kuglerund da?

Man må antage at dens form er tilnærmelsesvis kuglerund, når betegnelsen
"diameter" anvendes.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-04-09 12:58

Peter Knutsen wrote:

> Man må antage at dens form er tilnærmelsesvis kuglerund, når betegnelsen
> "diameter" anvendes.

Hvorfor?
Brillianter er da nærmest *cirkel*runde, hvis de ses fra den rette vinkel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-09 13:05

Peter Knutsen skrev:

> Man må antage at dens form er tilnærmelsesvis kuglerund, når betegnelsen
> "diameter" anvendes.

Har du set et kuglerundt kabel? Eller bare en kuglerund cirkel?

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-04-09 15:05

Peter Knutsen skrev:

> Man må antage at dens form er tilnærmelsesvis kuglerund, når betegnelsen
> "diameter" anvendes.

Det kommer da virkelig an på hvem 'man' er, og du plejer åbenbart ikke
megen omgang med diamanter i praksis.

Selv eksperterne kan dog gå bananas, og på siden
http://www.diamantdk.dk/Product-promo.asp?id=1 kan man måske bedømme
forholdet imellem karat og diameter i virkeligheden (eksperterne kommer
her til at kalde diameter, korrekt angivet med Ø, for omkreds). Det
forekommer ikke usandsynligt at sådan en rund brilliantsleben tingest på
40 karat kunne måle ca 5 cm i diameter.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-03-09 21:08

Peter Knutsen skrev:
> [...]
>
> Det kan jeg ikke få til at passe. Med radius 2,5 cm og en massefylde på
> cirka 3,5 for diamant, så får jeg det til at den skulle veje 18,7 gram,

Den er måske meget flad for at svare til fruens fornemmelse?

--
Niels

Fra : Henry Vest

Dato : 01-04-09 18:22

Peter Knutsen wrote:

> Det kan jeg ikke få til at passe. Med radius 2,5 cm og en massefylde på
> cirka 3,5 for diamant, så får jeg det til at den skulle veje 18,7 gram,
> ikke 8 gram.
>
> Har jeg regnet rigtigt?

Det ved jeg ikke. Kan du ikke fortælle hvordan du har regnet volumen ud?
Hvis man regner som en kugle, bliver rumfang 65,4 cm3, hvilket med en
densitet på 3,5 g/cm3 skulle give en masse på 229 g (afrundede tal). Har du
ikke divideret volumen med densitet?

--
Henry Vest

Fra : ML-78

Dato : 25-04-09 23:37

Peter Knutsen skrev:

> [...]
>
> Det kan jeg ikke få til at passe. Med radius 2,5 cm og en massefylde på
> cirka 3,5 for diamant, så får jeg det til at den skulle veje 18,7 gram,

Ikke helt. Hvis diamanten er kugleformet med en diameter på 5 cm vil vægten
være 229 g. Den skal altså være meget flad for at komme ned på 8 g. Jeg tror
der er en fejl i tekst-tv-stykket, og at der er tale om en *omkreds* på 5
cm, altså en diameter på 1,6 cm. Det vil svare til en vægt på 7,4 g = 37 ct
hvis den er kugleformet, altså tæt på den opgivne vægt.

ML-78