Lugt ved opladning af batterier
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-09 20:45

Hej alle

Når jeg oplader batterier i min intelligente oplader, opstår der
en karakteristisk lugt. Hvad er det?

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 27-03-09 21:07

Bertel Lund Hansen wrote:
> Når jeg oplader batterier i min intelligente oplader, opstår der
> en karakteristisk lugt. Hvad er det?

Sikkert overophedet ørevoks, fordi du ikke vasker ørene.. Husk det når du
tager batterierne ud når de skal oplades, eller rettere når du sætter de
opladede i igen.

/Hauge

Fra : alexbo

Dato : 27-03-09 21:12

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Når jeg oplader batterier i min intelligente oplader, opstår der
> en karakteristisk lugt. Hvad er det?

Overladning måske, hvis du har et multimeter kan du måle
intelligenskvotitenten på laderen.
Et par ekstra fingre og et par ledningsstumper, for at føre ladestrømmen
gennem multimetrets Amperemeter.
Måske starte med a måle spændingen på ladepunkterne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-09 21:28

alexbo skrev:

> Overladning måske, hvis du har et multimeter kan du måle
> intelligenskvotitenten på laderen.

LOL.

> Måske starte med a måle spændingen på ladepunkterne.

Okay, jeg tjekker det i morgen, men hvad er det for en luftart
eller fordampning der frigives?

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-03-09 21:38

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev
> Okay, jeg tjekker det i morgen, men hvad er det for en luftart
> eller fordampning der frigives?

Ved ikke om Brint kan lugtes, men det og Ilt frigives. Men varm svovlsyre
lugter måske også?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 27-03-09 23:56

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev
>
> Ved ikke om Brint kan lugtes, men det og Ilt frigives. Men varm
> svovlsyre lugter måske også?

Jeg har også bemærket en bestemt svag 'duft' nogle gange når man lader LiIon
batterier. De har nogle huller de kan lukke overtryk ud af, men jeg synes nu
de kan dufte en smule, også selvom de ikke bliver varme eller bliver
overladet. Det er sådan en lidt sødlig lugt, mon det er farligt?

Brint og ilt kan ikke lugtes.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : alexbo

Dato : 28-03-09 10:47

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Okay, jeg tjekker det i morgen, men hvad er det for en luftart
> eller fordampning der frigives?

Min egen lugter ikke så noget godt bud har jeg ikke.

Men min lader står med fast 1,44v på de opladede batterier, og svinger
mellem 1,0v og 1,6v på batterier under opladning.
Ampere svinger mellem minus 0,5A og plus 0,7A hvilket overrasker mig noget.
Det virker ikke særlig intelligent, det tror jeg der skal kigges nærmere på.
Batterierne er Nickel Metal Hybride, størrelse AA, 1,2 volt, 2500 mAh.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten

Dato : 31-03-09 10:37

> [...]
> noget.
> Det virker ikke særlig intelligent, det tror jeg der skal kigges nærmere

Den er højst sandsynligt designet sådan. Visse teorier går på at batterierne
har bedre af det, fordi den gas, der opstår i nikkelbasserede celler (under
tryk) derved nemmere kan blive regenereret til vand og vistnok også noget
med at de krystaller der dannes under opladning (og nedbrydes igen under
afladning) så derved bliver mindre og dermed bedre kan nedbrydes, dvs.
cellen performer bedre (mindre spændingsfald eller større strømtræk ved
samme) og ydermere, de får sværre ved at gennembryde membranen mellem
elektrode og anode, altså, levetiden på cellen øges.

Hvor meget det så betyder i praksis der er næsten lige så mange meninger om
som der er fabrikanter. Jeg vil i hvert fald ikke være bekymret ved at bruge
en sådan oplader, selvom jeg da er lidt skeptisk for om det virkelig gør en
mærkbar forskel i praksis.

> Batterierne er Nickel Metal Hybride, størrelse AA, 1,2 volt, 2500 mAh.

OK. Det er nu næppe derfor den opfører sig sådan ;)

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 31-03-09 10:43

Det skal lige tilføjes, at under normale omstændigheder, så er sådanne NiMH
celler 100% forseglede. Den gas, der måtte genereres regenereres til vand
igen (ellers tørrede de meget hurtigt ud).
Der skal et rimeligt kraftigt overtryk til før sikkerhedsventilen åbner.
Husker det ikke lige på stående fod, men det er et ganske betydeligt tryk.

Når/hvis det sker kan man høre batterierne syde og/eller give "pffft" fra
sig. Så gælder det om at få dem ud af opladeren. Ikke så meget pga. faren
for brand, for den er ved nikkelbasserede celler til at overse, men fordi
elektrolytten er meget korrosiv og vil ødelægge kontakterne på laderen hvis
den får lov at sidde. Så laderen skal gøres ren med det samme - gerne
splittes ad så man er sikker på at få alt væk igen.

Mvh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 31-03-09 11:14

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev

> Den er højst sandsynligt designet sådan. Hvor meget det så betyder i
> praksis der er næsten lige så mange meninger om som der er fabrikanter.

Så vil jeg ikke spekulere mere på det, det er åbenbart resultatet af et valg
og ikke bare en tilfældighed.
Om valget så er godt eller dårligt betyder ikke så meget, blot det er
begrundet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-03-09 00:07

"Bertel Lund Hansen" <> skrev i meddelelsen ...

> Når jeg oplader batterier i min intelligente oplader, opstår der
> en karakteristisk lugt. Hvad er det?

Hvad er det for nogle batterier, du lader på?

mvh
Henning

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 28-03-09 00:52

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hej alle
>
> Når jeg oplader batterier i min intelligente oplader, opstår der
> en karakteristisk lugt. Hvad er det?

Kommer an på hvordan det lugter...ozon ville være et oplagt bud -
intelligent oplader eller ej...din intelligente oplader har muligvis
fået et bommesislag?

Fra : Stampe

Dato : 28-03-09 07:48

"Jeppe Madsen" <jpma@rvuc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
Det er garanteret blybatterier han lader på, og det er syren du kan lugte.

Mvh
Allan

Fra : alexbo

Dato : 28-03-09 10:34

"Stampe" skrev

> Det er garanteret blybatterier han lader på, og det er syren du kan lugte.

Hvis Jeppe kan lugte når Bertel lader på blybatterier, så vil jeg fraråde
åben ild i det område,
blybatterier kan udvikle knaldgas som er meget brandfarligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-09 13:01

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev
> blybatterier kan udvikle knaldgas som er meget brandfarligt.

Det er det ikke.

Det er den perfekte blanding for en højeksplosiv gas.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 28-03-09 13:29

"Preben Riis Sørensen" skrev

> Det er det ikke.
> Det er den perfekte blanding for en højeksplosiv gas.

Nå, men så skal man passe på at man ikke rammer det med en hammer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 31-03-09 16:30

Preben Riis Sørensen wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev
>
> Det er det ikke.
>
> Det er den perfekte blanding for en højeksplosiv gas.

Eksplosiv eller implosiv?

--
/tp

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-03-09 20:18

"Terkel Pedersen" <terkelp@vip.cybercity.dk> skrev
..

> Eksplosiv eller implosiv?

Det kaldes for knaldgas, og det kan man konstatere ved at sende lidt
vinkelslibergnister over mod batteriet på bilen....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 31-03-09 22:39

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Terkel Pedersen" <terkelp@vip.cybercity.dk> skrev
> .

> Det kaldes for knaldgas, og det kan man konstatere ved at sende lidt
> vinkelslibergnister over mod batteriet på bilen....

Ja, det er jeg med på, men spørgsmålet var, om det er en eksplosion eller en
implosion.

Mener at kunne huske et fysikforsøg, hvor min kemilærer ( for mange år
tilbage) som demonstrationsforsøg elektrisk antændte en portion knaldgas i
et glasrør, ca. 1 cm i diameter. Røret var lukket for oven, og nederste åbne
ende stod vist i en skål med vand. Resultatet var at der efter antændelsen,
stod vand et stykke op i glasrøret.

Glasrøret skete der ikke noget med, så - hvis jeg ellers husker rigtigt - så
viser forsøget vel at reaktionen er en forholdsvis ufarlig implosion.

--
/tp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-09 10:35

Terkel Pedersen skrev:

> Mener at kunne huske et fysikforsøg, hvor min kemilærer ( for mange år
> tilbage) som demonstrationsforsøg elektrisk antændte en portion knaldgas i
> et glasrør, ca. 1 cm i diameter.

Du husker nok galt. 1 liter knaldgas i en tissepose giver et brag
der får eleverne til at hoppe i sæderne og ens ører til at synge.
Posen rives i stykker og flyver væk.

Der udvikles varme, så den dannede vanddamp fylder mange gange
mere end knaldgassen. Hvis dampen bagefter fortættes, fylder den
selvfølgelig kun en brøkdel deraf, men det ikke processen til en
implosion.

> Glasrøret skete der ikke noget med, så - hvis jeg ellers husker rigtigt - så
> viser forsøget vel at reaktionen er en forholdsvis ufarlig implosion.

Kids! Don't try this at home!

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 31-03-09 10:28

> Når jeg oplader batterier i min intelligente oplader, opstår der
> en karakteristisk lugt. Hvad er det?

Uden du kommer med flere oplysninger, så vil jeg sige lugten af lunken/varm
asiatisk elektronik.

Dvs. lugten af printplade af phenol-papir (pertinax(r)) og godt med
hormonforstyrende brandhæmmere.

Mvh
Morten