Hovedbrud. Er der den god forklaring?
Fra : Martin Bak

Dato : 27-03-09 13:02

I dk.snak.vittigheder blev dette spørgsmål stillet:

6 16 10 15 13 13 15 hvad er det næste tal?

Mit forslag er 10. Ikke fordi det hele bare skal spejles om 13-tallerne, men
fordi jeg synes at det kunne være klokkeslet, hvor man hele tiden fjerner 1
time og et minut i springet, startende med 3 timer og 59 minutter.

Altså:

6:16 + 3t59m = 10:15 + 2t58m = 13:13 + 1t57m = 15:10

Pudsigt nok vil denne forklaring, hvis man fortsætter talrækken give, at
nummerserien netop VIL spejle sig over trettentallerne, nemlig 6 16 10 15 13
13 15 10 16 6

Er der en naturlig forklaring på det, eller er det bare tilfældigheder?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 27-03-09 13:29

Hej Martin

> Er der en naturlig forklaring på det, eller er det bare
> tilfældigheder?

Tilfældigheder er vel også naturlige forklaringer ?

--
Mvh Max

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 27-03-09 17:12

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> writes:

> [...]
> 13 15 10 16 6
>
> Er der en naturlig forklaring på det, eller er det bare tilfældigheder?

Det fortsætter ikke længere end de viste tal: Hvis du fortsætter til
ventsre, skal du trække 5t00m fra og får derfor 1:16, men hvis du
fortsætter til højre skal du lægge 0t56m til og får derfor
17:06. Dermed forsvinder symmetrien.

Men en enklere forklaring på talrækken er, at den er en "fletning" af
to talrækker: 6 10 13 15 og 16 15 13. Der er mange talrækkegåder, der
er af denne flettede form, så det er ikke usandsynligt.

I den første talrække lægges 4, 3, 2 til tallet for at få det næste. I
den anden talrække trækkes 1, 2 fra. Så en udvidelse af den første
række i begge retninger giver

1 6 10 13 15 16 16

og den anden giver

16 16 15 13 10 6 1

Det er klart, at det to talrækker er spejlvendte af hinanden, så når
man fletter dem, får man en symmetrisk række.

   Torben