Dinosaurerne var varmblodede og - befjered~
Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-09 12:41

På:

<http://www.videnskab.dk/composite-2056.htm?utm_medium=nyhedsbrev>

ser jeg netop at alle dinosaurer skulle have haft fjer [eller i hvert
fald proto-fjer], og have været varmblodede.

Særligt store dinosaurer skal dog have mistet fjerene, på samme måde som
det i dag ses hos elefanter.

Protofjerene er endda muligvis så gamle at også pterosaurerne kan have
været »befjerede«, så måske burde man simpelthen fra starten have kaldt
dino- og pterosaurer for »fugle«.

Hvis oplysningerne i artiklen, og dens links, altså ikke senere
falsificeres ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : P.C.

Dato : 20-03-09 09:39

Eh, ---- har Elefanter engang haft fjer ??

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-03-09 16:50

P.C. skrev:

> "Særligt store dinosaurer skal dog have mistet fjerene, på
> samme måde som det i dag ses hos elefanter"
>
> Eh, ---- har Elefanter engang haft fjer ??

Jeg troede de var behårede, som deres lådne forgængere,
mammutterne.

--
Herluf :·)

»folk og foretagender der ikke tåler kritik, er kritisable«

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-09 17:27

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]

Elefanter har naturligvis som pattedyr været behårede. Elefanter er
nøgne, da deres problem først at fremmest er at slippe af med varmen.

> Jeg troede de var behårede, som deres lådne forgængere,
> mammutterne.

Nutidens elefanter nedstammer ikke fra mammutterne, på helt samme måde
som vi ikke nedstammer fra hverken bonoboer eller chimpanser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Aage Andersen

Dato : 20-03-09 17:04

""Per Rønne""
> Protofjerene er endda muligvis så gamle at også pterosaurerne kan have
> været »befjerede«, så måske burde man simpelthen fra starten have kaldt
> dino- og pterosaurer for »fugle«.

Fugle forbinder vi vel med fjerede, flyvende væsener selv om de ikke alle
kan flyve.

Aage

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-09 17:27

Aage Andersen <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

> ""Per Rønne""
>
> Fugle forbinder vi vel med fjerede, flyvende væsener selv om de ikke alle
> kan flyve.

Nej, dinosaurerne minder her mest om - strudse ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 20-03-09 17:33

Per Rønne wrote:
> [...]
> dino- og pterosaurer for »fugle«.
>
> Hvis oplysningerne i artiklen, og dens links, altså ikke senere

Hej Per

Det er da en gammel nyhed? :

6 March, 2002, 'Modern' feathers found on Chinese dino:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/1858574.stm

2005-10-18, Sciencedaily: Wright Brothers Upstaged! Dinos Invented Biplanes:
http://www.sciencedaily.com/releases/2005/10/051018071921.htm
Citat: "...
Among the evidence for the early biplane is that Microraptor had
unmistakable flight feathers on its hind limbs as well as on its wings,
says Chatterjee, a distinguished professor at Texas Tech University in
Lubbock.
"It seems likely that Microraptor invented the biplane 125 million years
before the Wright 1903 Flyer."
...."

Microraptor zhaoianus
New Dinosaur Fossil Ruffles Feathers
April 26 2001
http://www.dinohunters.com/History/Microraptor.htm
Citat: "...
The discovery of a 130-million-year-old fossil of a feathered dinosaur
provides dramatic evidence that birds evolved from the ancient reptiles,
according to new research...Theropod dinosaurs and birds share about 100
anatomical features, including a wishbone, swiveling wrists and three
forward-pointing toes. Norell said dromaeosaurs were theropod dinosaurs
thought to be most closely related to birds
...."

hilsen

Glenn

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-03-09 23:33

> Hej Per
>
> Det er da en gammel nyhed? :

Og så alligevel ikke. Det nye - i hvert fald i følge artiklen, som også bl.
a. omtaler de kendte protofjer hos theropoderme, er at det ye fund er en
hidtil ukendt art, som ikke har noget til fælles med tidligere fund, og at
det er første gang man har fundet "fjer" hos planteædende dinosaurer.

Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-09 05:07

Jan Kronsell <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> hidtil ukendt art, som ikke har noget til fælles med tidligere fund, og at
> det er første gang man har fundet "fjer" hos planteædende dinosaurer.

Ja, der tales endda om at ikke alene skulle alle dinosaurer have været
[oprindeligt] befjerede, men at det også skulle have været tilfældet for
den fælles forfader til dino- og pterosaurer.

Og at den naturlige følge heraf skulle have været at dyrene har været
varmblodede. Som pattedyr - og fugle. Formålet med [proto]fjer har været
varmeisolering, og det kan kun give mening hvis dyrene har været netop
varmblodede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : kaz

Dato : 21-03-09 09:48

"Per Rønne" wrote:
> [...]
> kaldt dino- og pterosaurer for »fugle«.
>
> Hvis oplysningerne i artiklen, og dens links, altså ikke senere

En læsning af de første linier af denne artikel viser at dette ikke er meget
andet end et mediestunt. Videnskabelig kan det meget vanskeligt være. At
Nature publicerer det har ingen essentiel bærende effekt, er ingen
overraskelse.

Overskriften siger at 'Alle dinoer bar fjer'. Hvad er denne slutning
egentlig baseret på?

Fra artiklen:

Fundet af det nye dinosaurfossil vækker stor jubel hos den danske
palæontolog, Mette Elstrup Steeman,
[...]
"Palæontologer verden over har holdt vejret og ventet på dette fund i godt
10 år..."

[...]
"Kaster man et blik på fossilet, er der umiddelbart langt fra de
trådlignende strukturer, og til de fjer, man har i dag.
Forklaringen er, at trådene formodentlig er en forløber til de moderne fjer.
Mens en fjer i dag forgrener sig, så splittede protofjeren ikke op, og
konsekvensen var, at de mere kom til at ligne lange hår end fjer.

Men selv om de lange hule tråde umiddelbart ligner hår rigtigt meget, så har
det intet med pattedyrhår at gøre, understreger Mette Elstrup Steeman.

»Det er meget usandsynligt, at trådene var hår, for hårene er
karakteristiske for pattedyrene. Og dinosaurer og pattedyr er ikke
beslægtede med hinanden. Trådende er med ret stor sikkerhed en form for
protofjer,« pointerer hun.

Den nye opdagelse er umiddelbart i modstrid med tidligere fund af hudaftryk
fra store dinosaurer, der viser, at dyrene ikke var dækket af nogen form for
fjerdragt.

»Forklaringen er, at disse store øgler oprindeligt har haft en fjerdragt,
men siden hen har 'tabt' den, efterhånden som de har udviklet sig igennem
evolutionen,« konkluderer hun. "

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-03-09 13:19

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> ser jeg netop at alle dinosaurer skulle have haft fjer [eller i hvert
> fald proto-fjer], og have været varmblodede.

Alle der spiller onlinespillet "World of Warcraft" ved da, at når man
slår en minityrannosaurus ihjel, så finder man ind imellem fjer når man
"loot'er" dens lig... Gammel nyhed!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org