Født Yatzy, gennemsnit
Fra : Kert Rats

Dato : 11-03-09 03:33

I yatzy kan slå "født", dvs., at man tillægger terningernes øjnes antal en
dobbelt værdi. Ved at slå "født" chance får man således dobbelt point af
terningernes øjnes antal.

Man kan som minimum slå fem enere, hvilket giver en født-værdi på 10.
Maksimalt kan man slå fem seksere, hvilket giver en værdi på 60.

Mit spørgsmål er nu: Hvad vil gennemsnitsværdien/-udfaldet være ved at slå
født chance?
Mit gæt vil være 35, idet fordelingen af udfald ved slag på født chance vil
være symmetrisk omkring og lande på det aritmetiske gennemsnit.

Eller hva'?

Tager jeg fejl?

Lad høre fra jer, yatzy-eksperter.

Venligst

Kert Rats

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-03-09 07:09

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> wrote in message

> [...]
vil
> være symmetrisk omkring og lande på det aritmetiske gennemsnit.

Nej, det er helt rigtigt. Givet at der er slået 5 ens, så er det ikke
anderledes end gennemsnittet ved at slå med én terning.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-03-09 16:13

Kert Rats wrote:
> [...]
> Mit gæt vil være 35, idet fordelingen af udfald ved slag på født
> chance vil være symmetrisk omkring og lande på det aritmetiske

Det behøver man vist ikke være yatsy-ekspert for at svare på.

5 terninger, der hver slås én gang, uafhængigt af hinanden.

Hver terning har et gennemsnit på 3,5. Udfaldende er uafhængige, derfor kan
gennemsnittende umiddelbart summeres. Og så skal man efter "født" reglen
doble op. Dermed når man 35, som du skriver.

Det er uafhængigheden mellem de fem terninger, der er afgørende.

--
Venlig hilsen/Best regards
Kristian Damm Jensen

If everything seems to be going well, you have obviously overlooked
something. -- Steven Wright