Den elektroniske avis
Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-09 11:46

På:

<http://ing.dk/artikel/96800-formatkrig-for-boejelige-plastikaviser-paa-
vej?nyhedsbrev>

kan man læse om fremtidens elektroniske avis, med en ultratynd og
sammenføjelig skærm på 62 gram, der kan lægges ned i rygsækken og læses
på i toget.

Samtidig er industrien ved at geråde ud i et slagsmål, der skal sikre at
det næppe bliver en succes:

Ingeniøren skrev:

> [...]
> aviser samlet i et og samme produkt, så kan det altså være nødvendigt at
> have flere forskellige avisafspillere, hvis man eksempelvis også vil læse
> Esquire eller lignende elektronisk fra Hearst.
>
> Ligesom kampen mellem videoafspillerformaterne VHS og Beta - og senest
> Blu-ray og HD-DVD - er der nemlig en hård formatkrig på vej.
>
> Allerede i år vil Hearst lancere deres egen trådløse plastikskærm, skriver
> CNN Money. Skærmen vil formentlig både kunne benyttes til at læse aviser
> og magasiner - men endnu er end ikke navnet på den nye gadget sluppet ud.

Men på sigt skal vi nok regne med at vi får en billigere avis, der ikke
skal bringes ud af et bud men som downloades til vort elektroniske
avispapir ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 09-03-09 14:33

Per Rønne wrote:
> [...]
>>

> Men på sigt skal vi nok regne med at vi får en billigere avis, der ikke
> skal bringes ud af et bud men som downloades til vort elektroniske

Jeg tror det produkt vil få det lige så svært som e-bogs læsere der ikke
er bundet til én bestemt indholdsleverandør (Amazon's subsidierede
Kindle vs. eksempelvis iRex' teknisk overlegne Iliad) og åbne
mobiltelefon platforme (Open Moko vs. iPhone/WinMo/Symbian).

Producenterne vil hellere sælge dig et produkt hvor de styrer alt lige
fra salget af ringetoner til udvalget af nyhedskilder. Eller sådan
virker det.

Jeg ville i hvert fald aldrig købe en overpriced papirbaseret bog igen,
det være sig teknisk eller skønlitterært, den dag en god håndholdt e-ink
baseret reader kom på markedet til en overkommelig pris. Og det tror jeg
industrien ved. Så i stedet for at omstille sig får vi den samme vare
som hidtil, eller et halvhjertet forsøg, sølet ind i DRM,
brugsbegrænsende foranstaltninger og licenser.

Mvh.
Martin Andersen

Fra : /Peter

Dato : 09-03-09 14:56

> På:

Tænk jeg troede den seneste elektroniske avis var Radioavisen!

Hvorfor gør man ikke mere us af selektiv radio information,
luk øjende og lyt....
kør bil og lyt dig til nyhederne...

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-03-09 16:21

/Peter skrev:

> Tænk jeg troede den seneste elektroniske avis var Radioavisen!
>
> Hvorfor gør man ikke mere us af selektiv radio information,
> luk øjende og lyt....
> kør bil og lyt dig til nyhederne...

Fint for alle der ikke kan læse, og som typisk pga den langsomme
hastighed opnår ca 1/10 af den viden læserne har.

--
Niels

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-03-09 16:17

"Per Rønne" wrote:
<snip>
> Men på sigt skal vi nok regne med at vi får en billigere avis, der
> ikke skal bringes ud af et bud men som downloades til vort
> elektroniske avispapir ...

Og det skulle undre, hvis der ikke findes wizz-kidds som DVD-Jon, der
knækker koden på de propritære formater og laver konverteringsprogrammer.
Hvorefter vi kan nøjes med en afspiller.

--
Venlig hilsen/Best regards
Kristian Damm Jensen

We're leaving WISDOM
to starve and thirst
when we cultivate
KNOWLEDGE as such.
The very best comes
to the very worst
WHEN IGNORANTS
KNOW TOO MUCH.
-- Piet Hein

Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-09 17:02

Kristian Damm Jensen <REdamm.MOVEusenet@SPAMkristiandamm.dk> wrote:

> [...]
> knækker koden på de propritære formater og laver konverteringsprogrammer.
> Hvorefter vi kan nøjes med en afspiller.

Denne norske dreng, Jon, har da vist kun lavet et konverteringsprogram,
så de ting han har købt også kan køre på Linux, og ikke kun på Microsoft
Windows®.

Personligt har jeg aldrig hørt om et »snydeprogram« der skulle gøre det
muligt at læse hverken Berlingske Tidendes netavis [den fulde udgave af
den trykte avis]:

<http://www.berlingske.dk/apps/pbcs.dll/misc?url=/misc/epaper.pbs>

eller den tilsvarende til Nature:

<http://www.nature.com/foxtrot/svc/login>

Seriøse /sites/ har vist ikke den store interesse for teenage-hackere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 09-03-09 20:02

> Denne norske dreng, Jon, har da vist kun lavet et
> konverteringsprogram, så de ting han har købt også kan køre på Linux,
> og ikke kun på Microsoft Windows®.

Nej han har skam lavet andet end kun det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jon_Lech_Johansen

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-09 00:02

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Nej han har skam lavet andet end kun det.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Jon_Lech_Johansen

Ja, senere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-03-09 08:26

"Per Rønne" wrote:

> Ja, senere.

Har har lavet reverse-engineering af dataformater, det er hvad der er
centralt for min pointe. Denne reverse engineering er første forudsætning
for at kunne konvertere fra et dataformat til et andet.

At der ikke er nogen, der brudt adgangskontrollen til Berlingske eller
Nature er en helt anden sag. Det er ikke (kun?) et spørgsmål om dataformat,
men om adgangskontrol.

--
Venlig hilsen/Best regards
Kristian Damm Jensen

A common mistake people make when trying to design something completely
foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. --
Douglas Adams, Mostly Harmless

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-09 11:02

> [...]

> Nature er en helt anden sag. Det er ikke (kun?) et spørgsmål om dataformat,

Ja, at ville begrænse adgangen til data, så folk er tvunget til at bruge
Microsoft Windows® er en ting; at pressen naturligvis skal kunne opkræve
betaling for sine ydelser for at kunne fortsætte, er en helt anden sag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-03-09 13:40

Per Rønne wrote:

> Ja, at ville begrænse adgangen til data, så folk er tvunget til at bruge
> Microsoft Windows® er en ting; at pressen naturligvis skal kunne opkræve
> betaling for sine ydelser for at kunne fortsætte, er en helt anden sag.

Lad nu være med at blande Microsoft ind i sagen igen og igen. DeCSS
løste ikke et MS monopol. Der var slet og ret ingen der gad betale for
at producere og forhandle en lovlig dvd-afspiller til linux.
Forudsætningerne for en sådan på Windows og et Linux OS var nøjagtigt de
samme. Den eneste hindring var hvis man insisterede på at det skulle
være GPL.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-09 14:23

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> [...]
> Forudsætningerne for en sådan på Windows og et Linux OS var nøjagtigt de
> samme. Den eneste hindring var hvis man insisterede på at det skulle

Nu blev drengen svjh altså frikendt i sagen. Han distribuerede jo ikke
materiale han ikke måtte, men gjorde det blot muligt for folk at spille
de ting, de selv havde købt, på deres egen Linux-maskine.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-03-09 15:15

Per Rønne wrote:

> Nu blev drengen svjh altså frikendt i sagen. Han distribuerede jo ikke
> materiale han ikke måtte, men gjorde det blot muligt for folk at spille
> de ting, de selv havde købt, på deres egen Linux-maskine.

Hvilket jeg overhoved ikke kommenterer.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 10-03-09 18:49

On Tue, 10 Mar 2009 11:02:07 +0100, Per Rønne wrote:

> at pressen naturligvis skal kunne opkræve
> betaling for sine ydelser for at kunne fortsætte, er en helt anden sag.

I gamle dage, mens det var typografer der trykte avisen, betalte køberen
for papiret (og kun det) resten blev betalt af annonceindtægter.

Nu bliver papiret fjernet, så hvorfor ikke gratis?

--
MVH
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-09 18:57

Bruno Christensen <news@lpdommer.dk> wrote:

> I gamle dage, mens det var typografer der trykte avisen, betalte køberen
> for papiret (og kun det) resten blev betalt af annonceindtægter.
>
> Nu bliver papiret fjernet, så hvorfor ikke gratis?

Fordi annonceindtægterne ikke kan betale for omkostningerne ved en
seriøs avis - derfor går så mange amerikanske aviser i disse tider
konkurs.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 11-03-09 08:13

> Fordi annonceindtægterne ikke kan betale for omkostningerne ved en
> seriøs avis -

Nævn lige EN seriøs avis?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-09 09:42

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> Nævn lige EN seriøs avis?

Weekendavisen. Berlingske Tidende. Jyllandsposten. Politiken. Kristeligt
Dagblad. Information.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 11-03-09 20:03

> Politiken.

LOL se det er god humor det der.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-09 22:32

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> LOL se det er god humor det der.

Ja, især når »morsomhederne« består i quotefucking.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : J. Nielsen

Dato : 09-03-09 18:35

On Mon, 9 Mar 2009 11:46:07 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

>Men på sigt skal vi nok regne med at vi får en billigere avis, der ikke
>skal bringes ud af et bud men som downloades til vort elektroniske
>avispapir ...

Jeg savner en ordentlig e-book læser. De hidtidige løsninger får ikke nogen
særlig flatterende kritik, så intil videre må det blive den bærbare...
--

-JN-

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-09 00:02

J. Nielsen <mp274808@paul.get2net.dk> wrote:

> Jeg savner en ordentlig e-book læser. De hidtidige løsninger får ikke nogen
> særlig flatterende kritik, så intil videre må det blive den bærbare...

Jeg tror at vi er enige; endnu er tiden ikke kommet til denne nye
teknologi.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk