Skolepligt vs. undervisningspligt
Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 16-04-09 18:45

Jeg er røget i en konflikt med min datters skole.

For 2 uger siden bad min kone og jeg vores datter fritaget for
undervisning i en time mellem kl 10 og kl 11.
Datterens lærer mente ikke at man "sådan bare kan tage barnet ud af
undervisning"!
(Det er kun sket denne ene gang i de 2 år datteren har gået på skolen)
Læreren begrundede sin modstand med at der i Danmark var "skolepligt"
og at det dermed var ulovligt.
Tilfældigt kunne jeg huske (fra min seminarietid) at vi ikke har
"skolepligt" men "undervisningspligt"
dette fortalte jeg læreren der blev mopset og ville have dette
konfirmeret "højere oppe".
Jeg stiller mig uforstående overfor at vi ikke må tage vores barn ud
af undervisningen i EEN TIME og
især når det sker så sjældent.
Vi gjorde det altså alligevel, men røg så i konflikt med læreren og
skolen.

Findes der noget lov/cirkulære der kan begrunde en sådan opførsel fra
lærerens side?

Mvh
Eyvind

Fra : Zeki

Dato : 17-04-09 06:44

<eyvind@eyvind.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg er røget i en konflikt med min datters skole.

Du behøver ikke frygte noget.

Dit barn har undervisningspligt og ikke skolepligt, og jeg er temmelig
forbavset hvis omstændighederne er præcist som du fortæller, for det lyder
ikke som en dansk folkeskole anno 2009, hvor børn jo får fri til alt muligt.

Det er meget muligt at læreren har misforstået noget, men at skolens ledelse
skulle være med på den har jeg virkelig svært ved at kunne forstå.

Citér følgende for dem:

"I Danmark er der ikke skolepligt, men undervisningspligt. Det følger af
grundlovens § 76: "Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til
fri undervisning i folkeskolen. Forældre eller værger, der selv sørger for,
at børnene får en undervisning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen, er ikke pligtige at lade børnene undervise i
folkeskolen."

http://www.uvm.dk/Uddannelse/Folkeskolen/Fag%20proever%20og%20evaluering/Skolestart.aspx

Du bør til gengæld være dybt bekymret for din datters skolegang ved at lade
hende gå i en skole med en så udvidet snævertsynethed og mangel på kendskab
til regler og love.

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 17-04-09 04:27

"Zeki" skrev:
> Du bør til gengæld være dybt bekymret for din datters skolegang ved at lade
> hende gå i en skole med en så udvidet snævertsynethed og mangel på kendskab
> til regler og love.

Jamen, det er jeg sandelig også!!!

Kan du ikke sende mig en mail, så vil jeg sende dig sagsforløbet samt
den
klageskrivelse som jeg er ved at brygge på.

>mitnavn< @ >mitnavn< .dk

Mvh eyvind

Fra : Zeki

Dato : 17-04-09 15:16

>Kan du ikke sende mig en mail, så vil jeg sende dig sagsforløbet samt
>den klageskrivelse som jeg er ved at brygge på.

Den tror jeg kunne være interessant at læse/følge med i, for andre i gruppen
også.
Kan du ikke bare lægge den ud i denne tråd (husk at fjerne
personoplysninger)?

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-09 17:52

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i meddelelsen

> [...]
> gruppen også.
> Kan du ikke bare lægge den ud i denne tråd (husk at fjerne

Lad mig supplere Eyvind med følgende:

Som Zeki allerede har påpeget, så er der ikke skolepligt i Danmark
(mere) , men undervisningspligt.
Det lyder derfor hysterisk den reaktion du har været ude for.
Desuden er det ikke den pågældende lærer der har det overordnede ansvar
for en sådan ting, men skoleledelsen. Kun skoleledelsen kan afgøre om
jeres krav er rimelige eller ej. Det virker i mine øjne o.k.

I øvrigt: undervisningspligten har at gøre med grundloven. Den regulerer
ikke forholdet mellem skole og hjem, men forholdet mellem stat og
borger. Det er under den lov, de øvrige regler bliver lavet. Staten kan
ikke nægte et barn undervisning, for det er en pligt at staten sørger
for at der kan ske en sådan undervisning.
Derimod er det ligeledes en pligt for borgeren at sørge for at barnet
får den nødvendige undervisning ved enten selv at undervise eller at
sikre at barnet får den nødvendige undervisning i en skole. Man må ikke
lægge hindringer i vejen derfor, hvilket fremgår af skoleloven.

Jeg forstår ikke hvorfor I ikke bare gik til ledelsen med jeres problem?

>Findes der noget lov/cirkulære der kan begrunde en sådan opførsel fra
>lærerens side?

Nej, det gør der ikke. Men når et barn faktisk ER indskrevet i en
skole, så har man som sagt pligt til at sørge for at man ikke lægger
hindringer i vejen for at barnet kan opfylde undervisningspligten.

Hvis man altså vil undervise hjemme eller på en anden skole, skal man så
formelt set udskrive barnet fra skolen og sætte det i en anden skole
eller erklære at man vil undervise barnet hjemme og så i øvrigt sikre
at undervisningen lever op til den undervisning der i almindelighed
varetages af folkeskolen.
Sådan er reglerne. sådan er skoleloven.

Hvad angår læreren, er der altså ikke noget at hænge sin hat på. Læreren
kan have et berettiget ønske om at barnet undervises så meget som
muligt, men ingen vil gø over at diverse sundhedspersoner indkalder
barnet til behandlinger eller undersøgelser i skoletiden, også selvom
det varer længere end en time.

Formelt set har I kun overtrådt skoleloven på det punkt hvor I
forhindrer barnet i at modtage den nødvendige undervisning, men for en
times skyld virker det på mig fuldkommen hysterisk, og som sagt: Det er
skolens leder der afgør alle forhold omkring barnet, ikke den enkelte
lærer.

PÅ vores skole kan en klasselærer give et barn fri op til tre dage.
Derefter er det skolens leder der afgør hvor længe man vil give barnet
fri. Husk på at pågældende er indskrevet i skolen og formelt set skal
udskrives igen hvis man ikke vil indordne sig under skolens regler.

Reelt set vil der ikke ske noget-som-helst ved at tage barnet ud af
skolen i en time - det er rent pjat og regelrytteri som hverken skolen
eller læreren vinder noget på. En fornuftig skoleleder vil sagtens kunne
indse at reaktionen er ude i hampen.

På den anden side så viser det som sagt også at læreren har draget
omsorg for at barnet får den nødvendige undervisning, men det kan
naturligvis ske mere smidigt end som så.

Så jo, du har ret: der er ikke skolepligt i Danmark, men alene
undervisningspligt - og hvis læreren hævder noget andet, så stik ham et
kopi af grundloven fx fra www.grundloven.dk

Held og lykke.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-04-09 10:43

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]
> skolen i en time - det er rent pjat og regelrytteri som hverken skolen
> eller læreren vinder noget på. En fornuftig skoleleder vil sagtens kunne

Helt enig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 17-04-09 15:36

[...]

SVAR:

Jeg nægter at tro det, altså ikke at du lyver, men der må nærmest ligge en
eller anden form for misforståelse bag eller en meget stivnakkede lærer. For
selvfølgelig kan man ikke bare sådan lige tage en elev ud hist og pist,
omvendt er det jo ikke noget der sker tit, og som Zeki siger, så er det
utroligt nogle gange hvad folk beder om fri til, fx en tur i Bilka. Jeg har
så den holdning at jeg vil heller have den rigtige besked end de skriver
"ondt i halsen" i kontaktbogen. For mig lyder det helt utroligt, det eneste
læreren vel får ud af det, er at du næste gang beholder barnet hjemme hele
dagen fordi man ikke gider en konflikt med læreren.

Lige et ønske dog, sørg for ikke at blande barnet ind i konflikten med
læreren, altså heller ikke tale negativt om skolen/læreren mens barnet er
der, det bringer barnet i en hæslig konflikt med sig selv og gør barnet
negativ på skolen/læreren og det fremmer ikke hendes læring.

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 17-04-09 13:25

On 17 Apr., 02:45, eyv...@eyvind.dk wrote:
> Jeg er røget i en konflikt med min datters skole.

Tak for jeres svar!
Jeg gik og spurgte mig selv - "si' mig er det mig der er tosset"
Men nu afbestiller jeg psykiateren!! )

Lidt mere info:
Den nøjagtige besked i kontaktbogen var;
>navn< bedes fritaget for undervisningen fra kl. 10 til 11.
>navn< skal hjælpe med at passe >navn<(17mdr) mens
jeg er til tandlægen.

Rigtigt, jeg skulle aldrig have skrevet en begrundelse.
Tandlæge besøget var absolut akut med dags varsel og enorme
smerter. Vi vurderede at det var 'overkill' at min kone skulle blive
hjemme og miste en dagsløn.
(Jeg er på halv familieorlov om hverdagen og arbejder i weekenden)
Skolen og tandlægekonsultationen er nabobygninger med mindre
end 50m imellem og ingen trafik og datteren blev instrueret om at
gå ind på konsultationen i tilfælde af barnet græd.
Læreren undlod at lade datteren gå på det skrevne tidspunkt.
Og jeg tror jeg var lidt knotten da jeg blev nødt til at hente
datteren
ved klassen.
Derefter ringede læreren til min kone og gjorde hende nervøs og
kontaktede sundhedsplejersken som støttede læreren.
Derefter ringede jeg til læreren og korreksede hende ang. loven, og
det var måske det, der fik hende til at gå til skolelederen.
Alle 3 (kvinder 30-40år) har givetvis siddet og fucket hinanden godt
og
grundigt op ang. denne "bedrevidende?" mand. Eller hvad ved jeg.
Ihvertfald bryggede de en "underretning" med en "bekymring" sammen
til kommunen, der så indkaldte os til forklaring.

OG SÅ gik jeg HELT op i det røde felt og ringede til kommunen og var
særdeles kort fra brystet, indtil jeg opdagede at den ansvarlige på
kommunen var på min side.
Derefter var tlf-samtalen yderst behagelig og hun forstod godt, hvis
jeg
klagede over skolen og hun ville ikke foretage sig yderligere.
Og hun forstod også at forældre/skole samarbejdet havde lidt et
alvorligt
knæk. Vores tillid er endog meget lille!
Så nu bliver det til en klage fra vores side over skolens HELT
groteske
behandling af sagen - ingen efterfølgende kontakt til os - og
urimelige
desavouering af os.

Mvh
Eyvind

Fra : Zeki

Dato : 17-04-09 20:56

On 17 Apr., 02:45, eyv...@eyvind.dk wrote:

>jeg skulle aldrig have skrevet en begrundelse.

Det er ellers kotume vil jeg mene at man begrunder hvorfor. Tror endda det
kan forlanges.

>Derefter ringede læreren til min kone og gjorde hende nervøs

Er du venlig at være mere konkret her. Hvordan gjorde han hende nervøs?

>Ihvertfald bryggede de en "underretning" med en "bekymring" sammen
til kommunen, der så indkaldte os til forklaring.

Der er et eller andet der ikke hænger sammen her.

Hvis tingene er så præcise og korrekte som du videregiver - og du ikke har
udeladt vigtige detaljer - så har du en meget stærk sag, der i sidste ende
kan ende med en alvorlig reprimande til skolelederen på din datters skole.

>Så nu bliver det til en klage fra vores side over skolens HELT
>groteske behandling af sagen - ingen efterfølgende kontakt til os - og
>urimelige desavouering af os.

Lad mig stille dig følgende spørgsmål:
- hvor mange elever - eller klasser - er der på skolen?
- hvordan vurderer du at skole/hjem samarbejdet generelt fungerer? Er der
f.eks ofte klager, indberetninger, krisemøder, osv? Med andre ord: Tror du
dette er et enkeltstående tilfælde?

Fra : Kim2000

Dato : 17-04-09 21:11

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks ofte klager, indberetninger, krisemøder, osv? Med andre ord: Tror du

Jeg vil give Zeki helt ret, som sagen her er beskrevet er den helt ude i
hampen, ja så langt ude i hampen at det virkelig er svært at tro en skole
reagerer sådan. Det er en dybt mærkværdig opførsel.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-09 22:13

> [...]
> der f.eks ofte klager, indberetninger, krisemøder, osv? Med andre ord:
> Tror du dette er et enkeltstående tilfælde?

Jeg kan tilføje: Gad vide om det er hele sandheden - at sagen er et
partsindlæg er forståeligt, men det virker helt som en overreaktion fra
skolens side.
Hvis man skal have sit eget barn til at passe ens andet barn ud fra
økonomiske hensyn, kan det se mærkværdigt ud, og det kan da godt være at
man som skole kan studse over tingene. Problemet er jo netop at man som
skole risikerer at stå i et meget dårligt lys hvis man ikke har "grebet
ind" noget før hvis man har mistanke -berettiget eller uberettiget - om
misrøgt. Det kunne fx være at skolen har oplevet det tidligere og
skønnet at forældrene ikke er i stand til at tage vare på de pågældende
børn siden man lader sit eget barn passe ens andet barn - en baby.
Der blev ikke forklaret hvad begrundelsen var. Nu hører vi pludselig at
det drejer sig om et tandlægebesøg, og vi ved heller ikke hvor gammel
skolebarnet er.

Vi kan sagtens gå ud ad tangenten og måske spekulere om der ikke ligger
andet bag. Kunne det tænkes at der har været andre situationer tidligere
hvor man så har ment at det "lugter" lidt?

Vi har det jo kun fra Eyvind selv.

Ved første øjekast virkede det som en overreaktion fra skolens side -
det er det jeg skriver indledningsvis, men når der nu kommer flere
oplysninger som ikke var tilgængelige før, så kan man få nogle sære
tanker om at der måske er mere end øjet ser. Det er sikkert helt
urimeligt, men som lærer har man jo set et og andet gennem tiden, også
ting der bliver fremstillet i aviserne set ud fra forældrenes synspunkt,
for lærerne har jeg altid tavshedspligt.

Så jeg siger ligesom dig, Zeki, at kun hvis der ikke er mere end det
fortalte, hvis der ikke er flere fortielser etc., så ser det unægtelig
mærkværdigt ud at man går så vidt som at indberette med en
bekymringserklæring for en times frihed.
Det virker som overreaktion i første omgang, men det kan også være en
naturlig reaktion på episoder der er sket henad vejen og som minder lidt
om den beskrevne.

Vi skal ikke lege hverken sagsbehandlere eller journalister -især når vi
ikke kender alle forhold og forbehold, så jeg tror at du, Zeki, vil give
mig ret i at vi kun kan udtale os om det foreliggende, nemlig at der
ikke er noget der hedder skolepligt, men undervisningspligt. Dog er det
sådan at hvis eleven er indskrevet i folkeskolen, så overdrager man
dermed samme ansvaret over for barnet når det er i skole, til skolen.

Og dermed risikerer man også at skolen holder et vågent øje med hvordan
det går med ens børn. Det er skolens pligt.

Jeg har aldrig hørt om at man skriver en bekymringsskrivelse på baggrund
af et fravær på 1 time. Det plejer at være sådan at hvis eleven har
været væk fra skolen i længere tid, og hermed mener jeg mere end en uge
til 14 dage, så skal man reagere som skole. Men en time? næppe!

Så jeg tror at vi kan være enige om at vores svar bygger på de
foreliggende oplysninger, hvorimod vi naturligvis ikke kan udtale os om
sagen som sådan med nogen særlig vægt, da vi i virkeligheden ikke ved
hvad der er foregået og foregår alene ud fra de foreliggende ensidige
oplysninger.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-04-09 22:51

[...]

Normal praksis hos os er, at det er forældrenes ansvar, når eleven
får fri, uanset, hvor lang tid, det drejer sig om.
Jeg plejer blot at kvittere.
1 time kan alle lærere give fri til, 1 dag kan klasselæreren give fri til,
frihed der ud over skal over kontoret til skolens ledelse - det plejer
heller aldrig at give problemer.

Der må have været noget forudgående -enten jer imellem, eller
hos den pågældende lærer, som er gået galt i byen.
Mvh.Bodil, lærer siden 1985.

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 17-04-09 16:22

On 17 Apr., 21:55, "Zeki"

> Er du venlig at være mere konkret her. Hvordan gjorde han hende nervøs?

Læreren - hun gjorde min kone nervøs ved at true med at tage sagen
"højere op"
Min kone er udlænding - har været i landet lige knap 2år - og meget
autoritetstro
desuden skræmt fra vid og sans af danske myndigheders trussel om
udvisning.
Jeg ved jo godt det ikke fungere sådan, men prøv at fortælle en
udlænding det;
der hører alle slags historier fra landsmænd.

> [...]
> kan ende med en alvorlig reprimande til skolelederen på din datters skole.

Jeg forstår godt jeres tvivl - Zeki, Kim2000 og AHW - og selvfølgeligt
er det et
partsindlæg, men jeg har absolut ingen ambition om at dække over
noget.
Og vil sikkert ende med at lave en internet artikkel/historie om
forløbet.
Jeg blev selv fuldstændig paf, og - som jeg skrev tidligere - tænkte;
" Er det
mig der er åndsvag her, eller hva' sker der?"
Indkaldelsen fra kommunen og tlf-snakken med den ansvarlige var igår,
og
jeg har gået lige siden og tænkt over hvad helvede har udløst dette.
Den ansvarlige lovede at sende en kopi af skolens skrivelse, som jeg

burde ha' fået idag, men måske imorgen.
Det er klart at den vil kaste lidt lys over skolens synspunkt/vinkel,
og jeg
vil selvfølgelig ikke færdiggøre min klage før jeg har set den.
Den ansvarlige på kommunen lød ærlig talt ikke som om hun kunne støtte
skolen.
Vi har ellers været utrolig glad for skolen og datteren er utrolig
glad for og
populær i sin klasse. Og hun elsker den pågældende lærer.

Skolen er stor - 3 sporet.
Og nej jeg har ikke hørt om nogen sager før.
Skolelederen anser jeg for meget umoden, men ellers umiddelbart
behagelig.
Sådan var også mit indtryk af klassens dansklærer. Hun har et utroligt
godt
tag på børnene og de elsker hende.

Men jeg vil ikke ha' at hun pisser på mig!!!!!!!!!
(Og slet ikke på min kone)

Mvh
Eyvind

Fra : Zeki

Dato : 18-04-09 00:35

<eyvind@eyvind.dk> skrev i en meddelelse
On 17 Apr., 21:55, "Zeki"

Lige lidt flere spørgsmål. Muligvis bakker jeg lidt, men jeg vil gerne have
flere detaljer.

>Læreren - hun gjorde min kone nervøs ved at true med at tage sagen "højere
>op"

En trussel forudsætter oftest "hvis du ikke... så gør jeg..." Måske har du
nævnt det tidligere, men hvad er det helt konkret læreren forlangte?

Og så synes jeg at det er ualmindelig dårlig stil og tegn på et elendigt
skole-hjem samarbejde når/hvis en lærer bruger "trusler" og ISÆR da hvis det
er over for én forælder som læreren udemærket ved ikke er så god til at
beherske sproget (og dermed forsvare sig verbalt).

I hvilken tone synes din kone at samtalen foregik? Stille og rolig?
Formandende? Fordømmende? Aggressivt? Belærende?

>Den ansvarlige på kommunen lød ærlig talt ikke som om hun kunne støtte
skolen.

Hvad får dig til at konkludere det?

Har den ansvarlige på kommunen (som har hvilken titel?) fået begge versioner
af historien?

>Vi har ellers været utrolig glad for skolen og datteren er utrolig
>glad for og populær i sin klasse. Og hun elsker den pågældende lærer.

Det gør det da bare endnu mere bizart synes jeg.

>Hun har et utroligt godt
>tag på børnene og de elsker hende.

Det er meget muligt. Men hun skal stadig respektere forældrene og gennem sin
erfaring og uddannelse være i stand til at kunne føre en fornuftig dialog i
et skole-hjem samarbejde.

Men det er meget naturligt som lærer at man ind imellem kan blive lidt
fordomsfuld over for visse forældre - lærere er også mennesker. Og når der
"altid er problemer med lille Thomas og han tit glemmer sine ting, så
skyldes det jo nok at forældrene...." osv. Du skulle bare høre hvad der
bliver sagt om visse forældre på vores teammøder. Men når vi har dem enten i
røret eller face-to-face, så er tonen altid professionel og respektabel over
for alle.

Jeg undrer mig derfor over om din datters lærer bevidst gjorde din kone
nervøs, eller om det var pga manglende kendskab til din kones baggrund at
hun udtalte sig som hun gjorde?

Du skriver at din datter er "populær" i sin klasse, men hvad synes lærerne
generelt om hende?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-04-09 08:44

> [...]

godt
tag på børnene og de elsker hende.

Men jeg vil ikke ha' at hun pisser på mig!!!!!!!!!

Umiddelbart tænker jeg: Se at få et møde i stand!
Det hjælper altid at mødes ansigt til ansigt.
Mvh.Bodil.

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 17-04-09 17:31

On 17 Apr., 23:50, "Bodil Grove Christensen"

> Der må have været noget forudgående -enten jer imellem, eller
> hos den pågældende lærer, som er gået galt i byen.
> Mvh.Bodil, lærer siden 1985.

Nej, Bodil, vi troede vi havde det bedste samarbejde med læreren,
og vi respekterede hende.
Det eneste jeg kan tænke på, er at hun i tlf den pågældende dag
pustede sig lidt op og snakkede om "ulovligt" og "skolepligt", hvor
jeg måske lidt vel alfaderligt korreksede hende, og belærte hende
om loven om undervisningspligt.
Det er måske ubehageligt at blive korrekset af en forælder, men
hva' fa'en skulle jeg gøre? Jeg var gal og vidste at jeg havde ret!
Måske det har pisset hende af, og nu ska' han få!!!!

Fandt på nettet:
«Det er karakteristisk for menneskenaturen å hate den mannen du har
gjort urett.»
(ISBN 82-00-12994-2, Universitetsforlaget § 6)

Mvh
Eyvind

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 17-04-09 18:24

On 18 Apr., 01:34, "Zeki"

> En trussel forudsætter oftest "hvis du ikke... så gør jeg..." Måske har du
> nævnt det tidligere, men hvad er det helt konkret læreren forlangte?

Noget i retning af; "I Danmark er det altså ulovligt at tage børn ud
fra
undervisningen og............. så må jeg snakke med lederen af skolen"

Det er det mest præcise jeg kan forstå udfra hvad min kone husker.

> [...]
>
> I hvilken tone synes din kone at samtalen foregik? Stille og rolig?
> Formandende? Fordømmende? Aggressivt? Belærende?

Jeg bedømmer - på 2. hånd - til; Formandende og Belærende.

> Hvad får dig til at konkludere det?

Jeg var meget tændt da samtalen begyndte, men hurtigt blev hun ved med
at
give mig ret og udtrykte også at hun synes skolen havde overreageret.
Og hun ikke behøvede mere forklaring fra vores side.

> Har den ansvarlige på kommunen (som har hvilken titel?) fået begge versioner
> af historien?

Rådgiver i Børne-Kulturforvaltning.
Ansvarlig for indberetninger

> Det gør det da bare endnu mere bizart synes jeg.

Tja...

> Det er meget muligt. Men hun skal stadig respektere forældrene og gennem sin
> erfaring og uddannelse være i stand til at kunne føre en fornuftig dialog i
> et skole-hjem samarbejde.

Mine ord!

> [...]
> røret eller face-to-face, så er tonen altid professionel og respektabel over

Vi tror at vores datter er lærerens øjesten!!!
Der har været situationer - tænker jeg nu - hvor læreren udtrykte
lige vel meget kærlighed til vores datter.

> Jeg undrer mig derfor over om din datters lærer bevidst gjorde din kone
> nervøs, eller om det var pga manglende kendskab til din kones baggrund at
> hun udtalte sig som hun gjorde?

Jeg opfattede det som MÅSKE et forsøg på at putte en kile imellem mig
og min kone. (Men det er spekulationer nu)

> Du skriver at din datter er "populær" i sin klasse, men hvad synes lærerne
> generelt om hende?

Det samme. Hun er en der tager alle med storm!!!

Mvh
Eyvind

Fra : Zeki

Dato : 18-04-09 11:00

<eyvind@eyvind.dk> skrev i en meddelelse
On 18 Apr., 01:34, "Zeki"

>Noget i retning af; "I Danmark er det altså ulovligt at tage børn ud
fra undervisningen"

Kan sgu godt forstå hvis fremmede eller nye danskere bliver snotforvirrede,
bekymrede eller nervøse når de støder på bedrevidende danskere som på en
arrogant facon henviser til ikke-eksisterende regler og love! Præcist som
hele cirkusset omkring de skandaler der var om Udlændingeservice
vildledning.

"Her i Danmark er det altså..."...synes jeg er en nedladen måde at henvende
sig på.

>Vi tror at vores datter er lærerens øjesten!!!
>Der har været situationer - tænker jeg nu - hvor læreren udtrykte
>lige vel meget kærlighed til vores datter.

Hvilke situationer er det?

Måske er hun så overbekymret/beskyttende/kærlig over for jeres datter, fordi
hun ikke har tillid til jer?

>Det samme. Hun er en der tager alle med storm!!!

Hun er én som "tager alle med storm", men som ikke kan få lov til at være
fraværende i en time uden der kommer en større sag ud af det?

Hvad siger de andre forældre? Din datter er vel næppe det eneste barn i
klassen som ind imellem har behov for at være fraværende. Vi må vel formode
at der gælder samme regler for alle, ikke?

Fra : Solitaire

Dato : 18-04-09 21:10

On 18/04/09 2:24, in article
"eyvind@eyvind.dk" <eyvind@eyvind.dk> wrote:

> [...]
> Der har været situationer - tænker jeg nu - hvor læreren udtrykte
> lige vel meget kærlighed til vores datter.

Måske ligger hunden begravet her: Læreren finder det måske så urimeligt at
din datter skal miste skoletid for at passe sin lillebror/søster, at hun
reagerer så stærkt på det...

Fra : Kim2000

Dato : 18-04-09 22:06

"Solitaire" <nejt@k.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> din datter skal miste skoletid for at passe sin lillebror/søster, at hun

Der er meget forskel på at sige til en forælder at man ikke synes det er i
orden, at tale lidt grimt om forælderen på lærerværelset (hvor alle jo har
tavshedspligt) og til ligefrem at skrive en indberetning. Det kan umuligt
være det eneste læreren er utilfreds med og det er åbenbart ikke
kommunikeret klart nok videre til forældrene.

Det bedste man kunne gøre er formentlig at få et møde med klasselæreren med
deltagelse af skolelederen, så man kan komme videre på en god måde.

Fra : Solitaire

Dato : 19-04-09 11:35

On 18/04/09 23:05, in article
49ea40ce$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Kim2000"
<kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
>
> Det bedste man kunne gøre er formentlig at få et møde med klasselæreren med
> deltagelse af skolelederen, så man kan komme videre på en god måde.

Jeg skriver ikke at jeg er enig med læreren, men foreslår at det er her
årsagen til lærerens opførsel skal findes.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-04-09 10:43

<eyvind@eyvind.dk> wrote:

> Tilfældigt kunne jeg huske (fra min seminarietid) at vi ikke har
> "skolepligt" men "undervisningspligt"

Ja, skolepligten blev i Danmark erstattet med undervisningspligt i 1814.
Før da var børnene skolepligtige 2 dage om ugen [oprindelig en dag om
ugen; om søndagen efter gudstjenesten], og endnu tidligere opmuntrede
staten til skolegang, så allerede i 1600-tallet var læseevnen blandt
almuen ganske udbredt.

Børnene lærte at læse, men ikke nødvendigvis at skrive, og så skulle de
naturligvis lære Luthers lille katekismus udenad.

Om få måneder kan Københavns ældste skole i øvrigt fejre sin 800-års
jubilæum. Metropolitanskolen får lige lov at fejre jubilæet inden skolen
bliver nedlagt. Den bliver lagt sammen med Østre Borgerdyd til Gefion.

Ja, undervisningsministeriet har tydeligt ingen historisk sans.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 18-04-09 05:47

On 17 Apr., 02:45, eyv...@eyvind.dk wrote:
> Jeg er røget i en konflikt med min datters skole.

Så kom brevet fra kommunen med en kopi af den indberetning
- om en bekymring - som dansklæreren havde skrevet.
Ifølge teksten har klasselærer og sundhedsplejeske delt
dansklærerens bekymring og skolens leder har også underskrevet
brevet. I mine øjne et lidt hjælpeløst brev.
Men dansklæreren er FULDSTÆNDIG enig med mig om
forløbet og det er det der er så bekymrende for hende.

ALTSÅ at jeg tog datteren ud af undervisningen i en halv time
og lod hende hjælpe mig med at passe lillesøsteren, mens jeg
var hos tandlægen.
Det er selvfølgelig kun sket den ene gang i de 2 år vi har været
tilknyttet skolen.

Sagen er fuldstændig grotesk, absurt, latterlig osv.
Men nu kunne jeg faktisk godt tænke mig at snakke med
nogle professionelle, findes der sådan nogle?
Krisecentre for forældre ramt af dansk øllebrødspædagogik? )
OvervågningsCenter for Forældres Rettigheder? )

Skulle man henvende sig til skolelærenes fagblad?

Eller?

Mvh
Eyvind

Fra : Per Rønne

Dato : 18-04-09 13:25

<eyvind@eyvind.dk> wrote:

> ALTSÅ at jeg tog datteren ud af undervisningen i en halv time
> og lod hende hjælpe mig med at passe lillesøsteren, mens jeg
> var hos tandlægen.

Jeg havde forståelsen af at det var datteren der skulle til tandlægen
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Solitaire

Dato : 18-04-09 21:13

On 18/04/09 14:24, in article 1iydgzm.qjpz9d1jt2zqzN%per@RQNNE.invalid, "Per
Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg havde forståelsen af at det var datteren der skulle til tandlægen

Så havde læreren nok ikke reageret på samme måde, spekulerer jeg...

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-09 08:33

Solitaire <nejt@k.dk> wrote:

> Så havde læreren nok ikke reageret på samme måde, spekulerer jeg...

Det er sikkert også derfor jeg fra starten syntes det var absurd.

Havde jeg et lille barn jeg var ene om, og skulle jeg til tandlæge,
havde jeg nok taget det med til tandlægen. Der var nok andre der kunne
se efter det mens jeg var inde og blive behandlet, i venteværelset.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Solitaire

Dato : 19-04-09 11:37

On 19/04/09 9:32, in article 1iyey8y.1i4pa04148b3swN%per@RQNNE.invalid, "Per
> [...]

> havde jeg nok taget det med til tandlægen. Der var nok andre der kunne
> se efter det mens jeg var inde og blive behandlet, i venteværelset.

Jeg ville heller aldrig have taget mit barn ud af skolen i en time for at
det kunne agere babysitter, men stadig er lærerens reaktion ude af
proportioner, hvis det ikke er sket før.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-04-09 00:14

> [...]

OvervågningsCenter for Forældres Rettigheder? )

Skulle man henvende sig til skolelærenes fagblad?

Du skal henvende dig på skoleforvaltningen og forklare din sag,
og bede dem om at gøre sagen færdig "oppefra". Den er klart
ude af proportioner.
Der er da vist nogle, som har eller burde have røde ører!
Mvh.Bodil.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-09 20:50

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:49ebb03e$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> OvervågningsCenter for Forældres Rettigheder? )
>
> Skulle man henvende sig til skolelærenes fagblad?

Kunne du tænke dig at offentliggøre brevet - med anonymisering af
navnene, naturligvis?

Fra : Eyvind

Dato : 20-04-09 23:37

"Arne H. Wilstrup"
> Kunne du tænke dig at offentliggøre brevet - med anonymisering af
> navnene, naturligvis?

Nej!
Og jeg tror heller ikke senere.
Hvis det her udvikler sig til at nogen får en endog MEGET
alvorlig reprimande, så synes jeg ikke at jeg vil bidrage
yderligerer.
Og hvis det skulle ende med et forlig, så er det jo heller
ikke smart at jeg tramper løs her.

MEN hvis der er nogen her i dette forum som mener at
have en proffessionel interesse i sagen, OG som gerne
- eftertænksom og ærligt - vil råde os i denne pisseirriterende
situation vi er havnet i, SÅ vil jeg gerne sende en anonymiseret
scanning privat. MEN det kræver en email, hvor eventuelt
interesserede lover ikke selv at offentliggøre noget.
Er det ikke nogenlunde fair!

Og jeg kan træffes på:
>mit navn<@>mit navn<.dk
På min hjemmeside kan man finde alle kontaktmåder.
www.eyvind.dk

Mvh
Eyvind

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-04-09 16:37

> [...]
> Er det ikke nogenlunde fair!
>
> Og jeg kan træffes på:
> På min hjemmeside kan man finde alle kontaktmåder.

Du skal simpelthen bede om en samtale med skolechefen
på forvaltningen, og udbede dig en forklaring!
Mvh.Bodil.

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-09 16:46

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:49ef399f$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Eyvind" <eyvind@eyvind.dk> skrev i en meddelelse

Naturligvis - det er helt forståeligt.

Jeg har tidligere gjort noget sådant og har naturligvis aldrig afsløret
noget som helst, men jeg mener ikke at jeg i denne sag er den rette til
at "råde". Og ja, jeg finder det fair at du undlader at skrive mere om
dette i detaljer.

Min indvending, som vel også er fair, er at når du skriver et sådant
indlæg som du gør, så bliver man så nødt til at have det in mente, at du
måske ikke fortæller hele sandheden, men kun den sandhed du vælger at vi
skal kende. Det bliver let en ensidig snak om forhold vi intet kender
til. Derfor må du altså lide den tort at få nogle svar som i værste fald
er ubrugelige fordi vi ikke kender tilstrækkeligt til sagen. Dermed ikke
være sagt at du lyver, men det kunne jo være at du fortav nogle
oplysninger, ikke sandt?

Nå, men jeg er sikker på at du er i gang med at få tingene løst, så må
vi jo se hvad der kommer ud af det.

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 19-04-09 01:47

(Per Rønne) wrote:

> Havde jeg et lille barn jeg var ene om, og skulle jeg til tandlæge,
> havde jeg nok taget det med til tandlægen. Der var nok andre der kunne
> se efter det mens jeg var inde og blive behandlet, i venteværelset.

Og du kan ikke forestille dig at det i denne særdeles akutte
situation
ikke var tilfældet???

Mvh
Eyvind

Fra : Kim2000

Dato : 19-04-09 08:59

(Per Rønne) wrote:

> [...]
> se efter det mens jeg var inde og blive behandlet, i venteværelset.

Og du kan ikke forestille dig at det i denne særdeles akutte

svar:

Jeg har, både som forælder og som lærer, svært ved at se noget forkert i at
storesøster passer på lillesøster mens man er til tandlæge, og at tage
barnet ud af skolen i 30-60 minutter mens det sker kan jeg slet ikke forstå
kan føre til et bekymringsbrev. I min tid som lærer har jeg skrevet eet,
hvis jeg skal bruge dette som ¨målestok, så har jeg skrevet 40 for lidt -
mindst.

Få et møde med klasselærer i stand, et møde hvor skolelederen også er, og så
fortæl læreren det som du har sagt her, husk også at nævne at du godt ved at
eleverne sætter pris på hende, men at du som forældre ..... osv osv. Det må
bero på at læreren har misforstået flere forhold i jeres familie eller at
pigen har givet udtryk for noget på skolen. I hvert fald skal det samtales
igennem for at dit barn vedbliver med at have en god undervisning (I bliver
negative på skolen og det kan pigen mærke og dermed forringes hendes forhold
til skolen).

Fra : Solitaire

Dato : 19-04-09 11:41

On 19/04/09 9:59, in article 49eada0b$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
> [...]

> negative på skolen og det kan pigen mærke og dermed forringes hendes forhold

Det ville jeg bestemt også gøre. Det er vigtigt du får talt det hele igennem
med skolen, da du ellers ingen tillid vil have til dem fremover og de
formentlig stadig vil se skævt til dig.
Rene linier eller ny skole, sådan ville jeg nok have det.
Jeg håber det vil gå godt fremover.

Fra : Solitaire

Dato : 19-04-09 11:39

On 19/04/09 9:47, in article
b2d24532-585c-46e6-89d3-ca93ba95e214@3g2000yqk.googlegroups.com,

> Og du kan ikke forestille dig at det i denne særdeles akutte
> [...]

Der var ingen klinikassistent ?
En anden gang kan du f.eks. ringe til et babysitterbureau, hvis ikke
klinikassistenten kan se efter den lille imens.

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 19-04-09 02:21

On 19 Apr., 09:59, "Kim2000"

> [...]
> hvis jeg skal bruge dette som ¨målestok, så har jeg skrevet 40 for lidt -

Tak, Kim2000
Fornuftige ord i en skør sag!

> [...]
> negative på skolen og det kan pigen mærke og dermed forringes hendes forhold

Desværre er skolens leder jo indvolveret ved at have
"blåstemlet" indberetningen, så jeg vil forlange
tilstedeværelse af proffessionelle folk - fra kommune
eller udefra!!!

Mvh
Eyvin

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 19-04-09 21:11

On 20 Apr., 01:14, "Bodil Grove Christensen"

> [...]
> ude af proportioner.
> Der er da vist nogle, som har eller burde have røde ører!

Tak, Bodil.
Ja, jeg vil henvende mig både til skoleforvaltningen og
den person der indkaldte os til møde om indberetningen.
Derudover vil jeg henvende mig til et kommunalbest.medl.
jeg har tillid til.

Mvh
Eyvind

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 22-04-09 09:54

On 22 Apr., 17:36, "Bodil Grove Christensen"

> Du skal simpelthen bede om en samtale med skolechefen
> på forvaltningen, og udbede dig en forklaring!
> Mvh.Bodil.- Skjul tekst i anførselstegn -

Det er gjort!
Idag fik øverste chef for skoleområdet min klage
3 A4 ark plus 3 bilag.
Alle 4 implicerede på skolen fik kopi af min klage!
Så nu venter jeg bare på kommunens udspil!

Mvh
Eyvind

Fra : Kim2000

Dato : 22-04-09 17:07

> [...]

3 A4 ark plus 3 bilag.
Alle 4 implicerede på skolen fik kopi af min klage!
Så nu venter jeg bare på kommunens udspil!

Min forventning til sagens gang er at man beder om et møde med dig,
skoleinspektør og klasselæreren uanset hvad man mener er op eller ned i
sagen. Det handler jo dybest set om at dit barn "forguder læreren" som du
skrev (derfor må læreren også holde af din pige eller ville pigen ikke gide
læreren) og derfor må alle parter have en klar interesse i at forældrene
fortsat har tillid til skolen.

Jeg vil meget gerne høre hvad der sker videre i sagen.

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 22-04-09 10:12

On 22 Apr., 17:46, "Arne H. Wilstrup"

> [...]
> måske ikke fortæller hele sandheden, men kun den sandhed du vælger at vi
> skal kende. Det bliver let en ensidig snak om forhold vi intet kender

Jeg har forsøgt at gøre klart, at der er IKKE uoverensstemmelser
mellem skolens version og min.
Det er faktisk skolens version jeg bruger til mine 5 klagepunkter.
1) Læreren kontaktede os ikke FØR hun tilbageholdte datteren mod vores
ønske!
2) Læreren reagere IKKE da jeg henter datteren og irettesætter
datteren for at glemme aftalen!!
3) Læreren fremturede EFTER jeg havde rettet hendes misforståelse om
"skolepligt"
4) Sundhedsplejesken bliver indblandet og støtter læreren
5) Skolelederen kontakter os ikke FØR hun "blåstempler" og sender
indberetningen.

Derudover fik du et tilbud AHW om at skrive til mig privat.
Ergo jeg kan ikke gøre mere!!

Mvh Eyvind

Fra : Kim2000

Dato : 22-04-09 18:49

> [...]

indberetningen.

Derudover fik du et tilbud AHW om at skrive til mig privat.

Og det som Arne siger på sin egen kiksede måde er det samme som vi andre.
Det hele lyder helt utroligt. Derfor er det også rigtigt af dig at gå videre
med det og ikke (som man måske ellers ville gøre) bare trække på skulderen.

Specielt synes jeg det er kollosalt svigt (af læreren overfor pigen) at hun
lader eleven få skældud på sine vegne.

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 22-04-09 23:15

On 22 Apr., 18:07, "Kim2000"

> Jeg vil meget gerne høre hvad der sker videre i sagen.

Chefen for skoleområdet ringede til mig (kl 21:30!!!) og
forklarede mig den videre procedure.
Skolen ville nu få 10dage til at give deres version og
derefter ville han bruge et par dage på at sammen-
stille de to versionen.
Derefter ville han henvende sig til mig igen.
Altså om ca. 14 dage
Så vil jeg nok oprette en ny tråd med et resume
af historien.
Tusind tak for den 'back-up' jeg har fået, den var
sgu' nødvendig for at jeg ikke skulle tro at det
var mig der var åndsvag!

Mvh
Eyvind

Fra : eyvind@eyvind.dk

Dato : 22-04-09 23:26

On 22 Apr., 19:48, "Kim2000"

> Og det som Arne siger på sin egen kiksede måde...............

Ja, det er hans velkendte problem!

> [...]
>
> Specielt synes jeg det er kollosalt svigt (af læreren overfor pigen) at hun

Jeg kan tillade NÆSTEN alt. At læreren har sin mening og
forkerte viden og anderledes pædagogik osv.

MEN jeg kan IKKE tillade at lærer, sundhedsplejerske og skoleleder
brændemærker mig på
(Jeg vil til evig tid stå registreret i kommunens arkiver!!!)

Mvh
Eyvind