Lærere til kamp mod multimedieskat
Fra : Zeki

Dato : 10-03-09 11:33

"Danske lærere mener, at multimedieskat vil ramme dem hårdt. Det er et
benspænd i forhold til den kæmpeindsats, den enkelte ansatte i skolen skal
præstere, lyder det i et åbent brev til ministeren. "

http://www.computerworld.dk/art/50592?page=1

Her har regeringen i årevis hylet op om et "fleksibelt arbejdsmarked" og
hvad gør de i stedet? Gør det til en frynsegode at arbejde hjemmefra som
skal beskattes såmænd!

Et klokkeklart selvmål af Skatteministeriet.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-03-09 18:07

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal beskattes såmænd!
>
> Et klokkeklart selvmål af Skatteministeriet.

Hvis vi skal beskattes af hjemme-PC, hvordan skal håndværkerne så beskattes,
når de bruger arbejdsgivernes værktøj til arbejde i hjemmet - måske endda
til
sort arbejde?

Mvh.Bodil.

Fra : Kim2000

Dato : 10-03-09 18:12

> [...]
> skal beskattes såmænd!
>
> Et klokkeklart selvmål af Skatteministeriet.

Så du havde altså ikke et fjernsyn før i tiden. Det er simpelthen en gang
piveri og ynk fra de ganske få masserøve der ikke gider betale licens. Det
er bare at betale ved kasse 1 og stoppe med klynkeriet.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-03-09 19:05

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> en gang piveri og ynk fra de ganske få masserøve der ikke gider
> betale licens. Det er bare at betale ved kasse 1 og stoppe med

Du vil altså betale for at gå på arbejde? Jamen, skal vi ikke også
beskatte de bøger du benytter til din forberedelse? Vi kan jo også
beskatte din cykel du benytter til arbejdet, og evt. bus-tog-kort,
for du er jo kun en nasserøv der ikke gider at betale licens.
Licens er jo ikke blot til TV, men også til alt andet du benytter:
cykler, skolebøger etc.

Fortsæt selv. Der må ikke være grænser for hvor maget skat vi skal
betale. Og brok dig ikke: du er jo bare en nasserøv hvis du gør
det.

Fra : Kim2000

Dato : 10-03-09 19:28

"Arne H. Wilstrup" <nixenbixen@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Fortsæt selv. Der må ikke være grænser for hvor maget skat vi skal betale.
> Og brok dig ikke: du er jo bare en nasserøv hvis du gør det.

Medielicensen er det samme som tv licens, nu dækker det samme beløb bare
over bredbånd og fjernsyn. Du skal ikke bilde mig ind at nogen som helst
lærere ikke ejer et fjernsyn i forvejen, derfor er det ren ynk, når man
stiller sig op og brokker sig.

Fra : Zeki

Dato : 11-03-09 05:18

> Så du havde altså ikke et fjernsyn før i tiden. Det er simpelthen en gang
> piveri og ynk fra de ganske få masserøve der ikke gider betale licens.

Jeg tror du forvekler medielicens og multimedieskat - to vidt forskellige
ting.

Medielicens skal alle borgere med mulighed for at se TV i hjemmet betale.

Den nye multimedieskat er en ekstra skat, som betyder at du skal betale skat
af 5000 kroner, hvis du f.eks tager den bærbare med hjem - dit
arbejdsredskab - som du har fået stillet til rådighed af dit arbejde.

Det betyder at du som lærer skal betale for at få lov til at svare på
kollegiale emails eller rette opgaver online hjemmefra. Det er naturligvis
uhørt og det forventes også at op mod 120.000 vil sige "nej tak" til at få
stillet en bærbar til rådighed.

Men disse lærere er altså "nasserøve" kan jeg forstå?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-09 09:14

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:

> Den nye multimedieskat er en ekstra skat, som betyder at du skal betale skat
> af 5000 kroner, hvis du f.eks tager den bærbare med hjem - dit
> arbejdsredskab - som du har fået stillet til rådighed af dit arbejde.

Der er i dag næppe mange der ikke i forvejen ejer en mobiltelefon eller
em datamat hjemme, eller som ikke har en internetforbindelse.

Og mon ikke de fleste har en der er noget bedre, end hvad skolen kan
stille til rådighed? Det er i hvert fald min erfaring, når jeg som lærer
har fået stillet en laptop til rådighed; den jeg i forvejen har haft er
meget, meget bedre.

I dag kører jeg med en MacBook med 2 GiB RAM, med en 2 GHz Intel Core
Duo processor og en 320 GB stor harddisk - kan uden problemer køre med
såvel Windows som MacOS X, såvel samtidig som ved DualBoot.

> [...]
> uhørt og det forventes også at op mod 120.000 vil sige "nej tak" til at få

Hvilket såmænd også er uhyre fornuftigt. Modtager man ikke tilbuddet om
lån, skal man heller ikke betale den ekstra skat.

Og den gamle laptop burde skolen vel bare kunne »afskrive«, så den ikke
længere findes i regnskabet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 11-03-09 12:15

> Hvilket såmænd også er uhyre fornuftigt.

Klart det er fornuftigt. Hvis man vel og mærke gerne vil tilbage til
industrisamfundets 8-16 arbejde.

Skatteministeriets signal er: Lad være med at arbejde hjemmefra - for det
vil koste dig ekstra.

Og det er STIK IMOD videnskabsminister Helge Sander og resten af regeringens
utallige opfordringer om at kunne arbejde på alle mulige tidspunkter af
døgnet, både hjemme og fysisk på arbejdspladsen.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-09 15:55

> [...]

> utallige opfordringer om at kunne arbejde på alle mulige tidspunkter af
> døgnet, både hjemme og fysisk på arbejdspladsen.

Det er da højst arbejde med datamater, mobiltelefoner og internetadgang,
betalt af arbejdsgiver, der i så fald skulle betales skat af.

Stort set alle har da egne datamater, egne mobiltelefoner [jeg holder
mig nu til en smartphone: en iPhone] og egen internetadgang.

Også lærere ...

Fra : Zeki

Dato : 11-03-09 18:06

> [...]
>
> Stort set alle har da egne datamater, egne mobiltelefoner [jeg holder
> mig nu til en smartphone: en iPhone] og egen internetadgang.

Samtlige lærere i kommuner som f.eks Odense og Egedal har fået en bærbar
stillet til rådighed, med skolens programmer og adgang til lokalintra.
Faktum er at mange af disse er glade for de PC'ere. Faktum er også at mange
af disse ser de bærbare som et nødvendigt arbejdsredskab. Men faktum er også
at rigtig mange af dem nu vil aflevere dem tilbage da de ikke vil beskattes.

Hvem tror du det går ud over når det nu bliver konkluderet at det MINDSKER
incitamentet til at bruge IT? Det strider jo stik imod regeringens store IT
satsning om mere udstyr, mere brug og mere IT pædagogik i skolerne.

Det næste bliver vel at man skal beskattes af det antal sider man giver
eleverne for i lektier! Eller bliver beskattet af de sider man printer ud
fra skolens computere.

Gad i øvrigt vide om man skal betale multimedieskat hvis man lader den
bærbare blive ude i bilen på parkeringspladsen.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-09 22:32

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:

> Samtlige lærere i kommuner som f.eks Odense og Egedal har fået en bærbar
> stillet til rådighed, med skolens programmer og adgang til lokalintra.

Når jeg har arbejdet som lærer har jeg haft mulighed for at låne en
sådan. I stedet har jeg fået installeret det nødvendige programmel på
min egen, og meget bedre, maskine.

Fra : Zeki

Dato : 12-03-09 07:30

> Når jeg har arbejdet som lærer har jeg haft mulighed for at låne en
> sådan. I stedet har jeg fået installeret det nødvendige programmel på
> min egen, og meget bedre, maskine.

Jamen, det var da godt for dig.

Faktum er stadig at multimedieskatten vil mindske incitamentet til at bruge
IT i skolerne. Det er ikke hvad regeringen ønsker, men det er hvad de får
som konsekvens af deres egen lovgivning.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-09 11:21

> [...]

> IT i skolerne. Det er ikke hvad regeringen ønsker, men det er hvad de får
> som konsekvens af deres egen lovgivning.

Og det jeg siger er i bund og grund at de fleste har bedre maskiner end
de ville kunne låne, og at de fleste under alle omstændigheder har
bredbånd derhjemme, og mindst en mobiltelefon.

Fra : Zeki

Dato : 12-03-09 14:16

> Og det jeg siger er i bund og grund at de fleste har bedre maskiner end
> de ville kunne låne,

De fleste? De fleste af hvem? Dem du kender?

Som IT ansvarlig på en folkeskole i en af landets rigeste kommuner ved jeg
at "de fleste" lærere og pædagoger her IKKE har "hurtigere maskiner"
derhjemme. Hvorfor skulle det være anderledes andre steder?

Mange kommuner skifter efterhånden PC'ere ud hver andet til tredie år. Tror
du udskiftningen generelt går så hurtigt derhjemme for helt almindelige
mennesker? Tror du f.eks at de helt nye bærbare som alle lærere i f.eks
Odense Kommune har fået stillet til rådighed ikke kan hamle op med "dem
derhjemme"?

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-09 14:35

> [...]

> mennesker? Tror du f.eks at de helt nye bærbare som alle lærere i f.eks
> Odense Kommune har fået stillet til rådighed ikke kan hamle op med "dem

For mig skal en moderne laptop være på mindst 2 GiB RAM, med mindst en 2
GHz Intel Core Duo og mindst en intern harddisk på 320 GB. Som min egen
MacBook.

Er det sådanne maskiner i får stillet til rådighed i Odense?

Fra : Zeki

Dato : 12-03-09 14:55

> [...]
> MacBook.
>
> Er det sådanne maskiner i får stillet til rådighed i Odense?

Jeg arbejder ikke i Odense, jeg er IT ansvarlig på en skole i Gentofte.

Her er standard Lenovo R61. Core2Duo med 2GB RAM. Et fremragende
arbejdsredskab. Nogle vil endda sige et nødvendigt arbejdsredskab. Lige
indtil loven om multimedieskat kom naturligvis. Så er det ikke længere så
"nødvendigt" at tjekke mails fra kolleger og forældre og sende dokumenter
online efter skoletid. Det må jo være konklusionen siden det jo kan
konkluderes at mange rundt omkring i kommunerne nu pludselig vil takke nej
til at få stillet en bærbar til rådighed som konsekvens af
multimedieskatten.

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 12:15

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Du er altså villig til selv at lægge materiel til?
Til gavn for arbejdsgiveren?
Du arbejder sikkert også ud over den tid du får hyre for?

Den slags findes der et ikke særligt flatterende ord for.
Skruebrækkeri...!!!

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-09 13:38

Egon Stich <ES.mail.dk> wrote:

> [...]
> Du arbejder sikkert også ud over den tid du får hyre for?
>
> Den slags findes der et ikke særligt flatterende ord for.

Som lærer er man vant til at forberede sig hjemme. Hvis man har en
maskine der er bedre end den man kan få stillet til rådighed, hvorfor så
ikke bruge den?

Bruger man i stedet skolens vil forberedelsen blot tage længere tid, og
man får altså ikke løn for faktisk forberedelsestid, men for hver
lektion med en fast forberedelsesfaktor (en lektion à 45 minutter
udløser traditionelt 120 minutters løn).

Et lærerjob er altså ikke et traditionelt industriarbejderjob.

Fra : Zeki

Dato : 13-03-09 16:32

> Som lærer er man vant til at forberede sig hjemme. Hvis man har en
> maskine der er bedre end den man kan få stillet til rådighed, hvorfor så
> ikke bruge den?

Nu er det meget få lærere der skal lave ressourcekrævende datalogilignende
arbejde på de bærbare.

Det ER altså begrænset hvor meget Office-pakken og Internet Explorer kræver.

Jeg forstår derfor ikke dit perspektiv på problemstillingen. En bærbar skal
nemlig ses som ethvert andet forberedelsesværktøj, matematikbogen f.eks.

På folkeskolen.dk og andre steder hvor den slags debatteres flittigt - f.eks
lærerværelserne - står folk på nakken af hinanden pt for enten at sige "nej
tak til en bærbar" eller "værsgo' I får den (snart) retur" af selvsamme
årsager: De vil ikke finde sig i at der lægges skat på forberedelsestiden.
Dvs forberedelse kommer for manges vedkommende i fremtiden til at bestå uden
en computer da folk jo naturligvis ikke vil betale 5000,- ekstra brutto om
året for at få lov til at passe deres arbejde.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-09 17:35

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:

> Nu er det meget få lærere der skal lave ressourcekrævende datalogilignende
> arbejde på de bærbare.

Ja, mest lærere på gymnasieskoler og på erhvervsgymnasierne.

> [...]
> en computer da folk jo naturligvis ikke vil betale 5000,- ekstra brutto om
> året for at få lov til at passe deres arbejde.

Jeg har da på et tidspunkt, i dette årti, solgt en gammel Macintosh LC
og HP LaserWriter C til en folkeskolelærer, der skulle bruge den til
forberedelse i sommerhuset ... intet »stillet til rådighed af kommunen«

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-09 11:51

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> lektion med en fast forberedelsesfaktor (en lektion à 45 minutter
> udløser traditionelt 120 minutters løn).

Hvor har du dog dette vås fra? Der er ikke i overensskomsten en sådan
aftale. Der var engang at man troede at det var tilfældet, men den
nuværende overenskomst giver 375 timer om året til al forberedelse, og
det uanset om man skal forberede sig i tre eller fem fag om ugen.

> Et lærerjob er altså ikke et traditionelt industriarbejderjob.

Det har dog samme årsnorm som et traditionelt industrijob om regnet til
timer.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-09 12:44

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]
> nuværende overenskomst giver 375 timer om året til al forberedelse, og
> det uanset om man skal forberede sig i tre eller fem fag om ugen.

Nu er der jo andre lærere end dem der er organiseret i Danmarks
Lærerforening. Selv er jeg eksempelvis organiseret i Gymnasieskolernes
Lærerforening.

> Det har dog samme årsnorm som et traditionelt industrijob om regnet til
> timer.

Ja, man lærere stempler da heldigvis hverken ind eller ud, og ordner
fortrinsvist forberedelsen hjemmefra.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-09 13:34

> [...]
> Lærerforening.

> Ja, man lærere stempler da heldigvis hverken ind eller ud, og ordner

Det ændrer ikke på timeantallet. Nogle gange bruger jeg fx få
timer -andre gange bruger jeg en hel del mere. Jeg har en årsnorm som
alle på arbejdsmarkedet (det regulerede) der har 37 timer ugentlig i
gennemsnit.
Jeg har ganske vist 41 timer i gennemsnit, men det udlignes af noget
længere ferie der modsvarer akkurat til det merarbejde jeg har på
ugebasis.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-09 15:50

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]

> Jeg har ganske vist 41 timer i gennemsnit, men det udlignes af noget
> længere ferie der modsvarer akkurat til det merarbejde jeg har på

Ja, men er vi uenige her?

Næppe.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-09 21:31

> Ja, men er vi uenige her?

Jeg taler om din påstand om at der er mere forberedelse til en lektion
på 45 minutter end der er i virkligheden. Du hævder 120 minutter til en
lektion. Det afviser jeg på det skarpeste, for det er ikke sandt.

Fra : Kim2000

Dato : 14-03-09 22:43

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
> [...]
> 45 minutter end der er i virkligheden. Du hævder 120 minutter til en
> lektion. Det afviser jeg på det skarpeste, for det er ikke sandt.

Nej det er det ikke. Man har 325 timer (i vores kommune) uanset timetallet
man underviser (det er dog på vej til at blive ændret).

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-09 06:16

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]
> på 45 minutter end der er i virkligheden. Du hævder 120 minutter til en
> lektion. Det afviser jeg på det skarpeste, for det er ikke sandt.

Vi taler vist om forskellige lærer-typer. Du tænker på folkeskolelærere,
jeg på gymnasielærere ...

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-09 10:56

> Som lærer er man vant til at forberede sig hjemme. Hvis man har en
> maskine der er bedre end den man kan få stillet til rådighed, hvorfor så
> ikke bruge den?

Ang. det første:
Dette får man jo, som bekendt, løn for.
Ang. det andet:
Ingen løn, alene udgift.
Absolut ikke befordrende for arbejdsgiverens lyst til at give ordentlige
arbejdsforhold.
Idet skruebeækkere jo udfører arbejdet gratis.
Ikke sandt?

> [...]
> lektion med en fast forberedelsesfaktor (en lektion à 45 minutter
> udløser traditionelt 120 minutters løn).

Hvilket, forberedelsesfaktoren, jo så er det samme som det arbejde, man bør
udfører.
Ikke sandt?
Et billigt æggeur fra Aldi kan hjælpe dig med at holde rede på tiden

> Et lærerjob er altså ikke et traditionelt industriarbejderjob.
> --

Hvilket jeg, som pensioneret overlærer, er ganske godt bekendt med.

Uanset hvad du måtte fremfører af "rimelige indsigelser" står tilbage:
Arbejder tilstrækkeligt mange gratis, medfører det ALTID forringelser af
arbejdsforhold.

Ikke sandt?

Egon

Fra : Frøken Jensen

Dato : 02-04-09 00:27

On 13/03/09 12:15, in article
49ba4e25$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Egon Stich" <ES.mail.dk>
wrote:

> [...]
> Du arbejder sikkert også ud over den tid du får hyre for?
>
> Den slags findes der et ikke særligt flatterende ord for.

Eller engageret lærer eller ligefrem ildsjæl...
Flere af den slags lærere, tak.

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-09 17:16

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i meddelelsen
> On 13/03/09 12:15, in article
> 49ba4e25$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Egon Stich"
> <ES.mail.dk>

> Eller engageret lærer eller ligefrem ildsjæl...
> Flere af den slags lærere, tak.

Lærere skal ikke udføre gratis arbejde! At være lærer er et lønarbejde,
og naturligvis skal vi betales for det samfundsnyttige arbejde vi
udfører. "Ildsjæle" får ikke brød i skabet ved "godgørenhed". Men jeg
forstår at du arbejder gratis?

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-09 06:28

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]

> og naturligvis skal vi betales for det samfundsnyttige arbejde vi
> udfører. "Ildsjæle" får ikke brød i skabet ved "godgørenhed". Men jeg

Men hvem gider bruge længere tid på forberedelse end nødvendigt, hvem
gider dagligt blive irriteret over dårligt materiel, blot for at undgå
at bruge sit eget materiel ?

Jeg har haft datamat i hjemmet i de sidste 25 år, og internetforbindelse
hjemmefra i de sidste 15, idag med den hurtigst opnåelige forbindelse
jeg kan få gennem ADSL: 10 Gbit/s ned, 1 Gbit/s op.

Min private laptop kan boote i alle operativsystemer som jeg kan have
brug for [MacOS X, Windows XP og Vista, Linux], og de maskiner jeg har
kunnet få stillet til rådighed har altid været dårligere. Derudover har
jeg altid gennem skolelicens kunnet installere det programmel jeg havde
eller har brug for på min egen maskine.

Egon Stichs standpunkt ville for mig svare til, at en lærer for 100 år
siden insisterede på at bruge skolens fjerpenne og blæk fremfor hans
egen blyantspencil ...

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-09 17:25

> [...]
>
> Egon Stichs standpunkt ville for mig svare til, at en lærer for 100 år
> siden insisterede på at bruge skolens fjerpenne og blæk fremfor hans

Al arbejdskamp koster - hvis man forlanger at lærerne skal forberede
sig, så må man naturligvis gøre det muligt for dem - enten ved at
oprette kontorer på skolen, eller også at sikre at man kan medbringe
tingenen hjemme.

Jeg har rådighed over flere maskiner, men jeg har nægtet at udføre noget
som helst arbejde i relation til disse, hvis jeg ikke fik det relevante
materiale til rådighed. Om det så er sket på skolen eller ved at bruge
dem hjemme er underordnet.
Men du mener tilsyneladende at det er ok at blive beskattet af sit
skrivebord, de bøger man har med hjemme til forberedelsen etc.? Det er
et principielt spørgsmål det her.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-09 09:37

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]
> Men du mener tilsyneladende at det er ok at blive beskattet af sit
> skrivebord, de bøger man har med hjemme til forberedelsen etc.? Det er

Jeg har altid fået udleveret det relevante materiale i form af software,
og har altid foretrukket at køre det på mit eget materiel frem for
skolernes sekundavarer.

Jeg mindes ikke at lærere har fået stillet et skrivebord til rådighed
hjemme, og bøgerne har der aldrig været tale om at beskatte. Det der er
sket er blot at det for rigtigt mange er blevet et rent frynsegode. Med
internet, datamat og mobiltelefon betalt af arbejdsgiver, hyppigt mod et
nedslag i lønnen.

Dermed er der tale om negativ forskelsbehandling i forhold til folk der
ikke kan få sådant stillet til rådighed, som studerende, ledige og
ansatte, som ikke kan få sådanne aftaler igennem.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 13:56

> [...]
>
> Jeg mindes ikke at lærere har fået stillet et skrivebord til rådighed
> hjemme, og bøgerne har der aldrig været tale om at beskatte.

Det er som jeg skrev noget principielt. Hvis du mener at
multimedieskatten er det rigtige, så åbner man en ladeport for
skattemuligheder, herunder beskatning af skriveborde, bøger m.v.

> [...]
> Med
> internet, datamat og mobiltelefon betalt af arbejdsgiver, hyppigt mod

Jeg vil aldrig gå ned i løn for at modtage en computer til mit
skolearbejde. Hvis det er kravet, skal jeg ingen have.

> [...]
> ikke kan få sådant stillet til rådighed, som studerende, ledige og
> ansatte, som ikke kan få sådanne aftaler igennem.

Der er også firmaer som IKKE betaler til at de ansatte kan få
særbehandling på et privathospital - det er sgu ikke noget argument for
at man så skal beskatte andre.

I "gamle dage" mente venstreorienterede studenter at det ville give
social slagside hvis man accepterede at de studerende kunne benytte sig
af "regnemaskiner" til deres eksaminer i stedet for at anvende
regnestok. Det var også et latterligt argument.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-09 14:16

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]

> multimedieskatten er det rigtige, så åbner man en ladeport for
> skattemuligheder, herunder beskatning af skriveborde, bøger m.v.

Når man gør det er det jo nok fordi det giver et provenu på 750
millioner kroner, som er brugt til at afskaffe mellemskatten.

Og i et eller andet omfang skal de snart forhenværende
mellemindkomstskatteydere nok falde sammen med dem der nu må betale skat
af arbejdgiverbetalt internet, mobiltelefon og datamat, brugt privat.

> Jeg vil aldrig gå ned i løn for at modtage en computer til mit
> skolearbejde. Hvis det er kravet, skal jeg ingen have.

Det ville jeg naturligvis heller ikke have gjort, alene fordi jeg har
haft datamat hjemme i vel 25 år, og fordi jeg har haft internet hjemme i
vel 15 år.

Ikke desto mindre er det hvad der er sket mange teder.

> Der er også firmaer som IKKE betaler til at de ansatte kan få
> særbehandling på et privathospital - det er sgu ikke noget argument for
> at man så skal beskatte andre.

Du er altså her tilhænger af eksisterende lovgivning, hvorefter en
arbejdsgiver kan betale sygeforsikring til ansatte, uden at den ansatte
skal betale skat af dette frynsegode?

Det havde jeg faktisk ikke forventet af dig.

Ja.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 15:51

> [...]
>
> Du er altså her tilhænger af eksisterende lovgivning, hvorefter en
> arbejdsgiver kan betale sygeforsikring til ansatte, uden at den

Hvor skriver jeg det? jeg laver en sammenligning - og det principielle
er naturligvis at man ikke skal betale penge for at gå på arbejdet. Det
er såre enkelt.

> Det havde jeg faktisk ikke forventet af dig.

Du læser ikke indenad.

> Ja.

Det er det samme som medieskatten: Den er urimelig fordi der ikke er
tale om et "frynsegode" som giver social slagside, men om et
arbejdsredskab som man naturligvis ikke bør betale for.
Det svarer akkurat til en arbejdsløs der fik at vide at han kunne møde
på arbejdet næste dag medbringende sin egen skovl for at udføre arbejdet
som jord- og betonarbejder. Helt urimeligt.

Fra : Zeki

Dato : 03-04-09 20:18

> Jeg har haft datamat i hjemmet i de sidste 25 år

En "datamat"? Findes der virkelig folk der stadig bruger det udtryk?

Underviser du så også i "EDB"?

Men nu handler denne debat jo egentlig ikke om DIG og dine "styresystemer",
men realiteterne og dagligdagen for den gennemsnitlige lærer, hvoraf mange
tror at Linux er en tøjfabrikant.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-09 09:37

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:

> En "datamat"? Findes der virkelig folk der stadig bruger det udtryk?

Ja.

> Underviser du så også i "EDB"?

Jeg skelner mellem edb og it. Som bekendt er it et bredere begreb end
edb; it bliver først til edb når information er blevet 'datafanget', og
altså blevet til data.

Vi kan således tale om sumeriske it-systemer, men ikke om sumeriske
edb-systemer.

> Men nu handler denne debat jo egentlig ikke om DIG og dine "styresystemer",
> men realiteterne og dagligdagen for den gennemsnitlige lærer, hvoraf mange
> tror at Linux er en tøjfabrikant.

Ja, jeg er jo cand.scient. i datalogi og engelsk, og når jeg underviser
er det mest på gymnasieniveau eller højere.

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 04-04-09 11:49

On 02/04/09 18:15, in article
49d4e4a9$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Arne H. Wilstrup" <ahw>
wrote:

> [...]
> og naturligvis skal vi betales for det samfundsnyttige arbejde vi
> udfører. "Ildsjæle" får ikke brød i skabet ved "godgørenhed". Men jeg

Jeg er selv lærer, og jeg får løn for, men det bekymrer mig ikke, at bruge
min egen pc til forberedelse, tværtimod er det meget nemmere og mere
bekvemt, for mig.
Jeg synes næppe man kan kaldes skruebrækker af den grund...
Jeg kan også finde på at læse højt i klassen af en af mine egne bøger!

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-09 12:36

Charlotte D.Jensen <cdj@kontor.dk> wrote:

> Jeg er selv lærer, og jeg får løn for, men det bekymrer mig ikke, at bruge
> min egen pc til forberedelse, tværtimod er det meget nemmere og mere
> bekvemt, for mig.

Jep!

> Jeg synes næppe man kan kaldes skruebrækker af den grund...
> Jeg kan også finde på at læse højt i klassen af en af mine egne bøger!

Jeg har som lærervikar på en folkeskole taget kopier til klassesæt af
mine egne bøger. To digte af Nordens eneste laurbærkronede digterkonge,
Adam Oehlenschläger, til de store klasser.

Helge og Roar.

Hakon Jarls Død.

Det viste sig at eleverne godt kunne lide stor digtekunst ... begge
digte fylder i øvrigt knap 10 sider hver.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 14:06

> [...]
> mine egne bøger. To digte af Nordens eneste laurbærkronede
> digterkonge,
> Adam Oehlenschläger, til de store klasser.

Dermed overtrådte du loven, Per -du er altså kriminel?

> Helge og Roar.
>
> Hakon Jarls Død.

Glasklare ulovligheder.

> Det viste sig at eleverne godt kunne lide stor digtekunst ... begge
> digte fylder i øvrigt knap 10 sider hver.

Men du overtrådte loven om copyright. Du stod faktisk til en klækkelig
bøde var det blevet opdaget. Hvad værre er, er det netop den slags der
gør at forlagene vælger ikke at udgive lærebøger af særlig værdi, fordi
man jo underminerer deres forretning og forfatternes indtægter ved at
man kopierer deres værker.

Men du er måske ligeglad med at en stjal din cykel -for det betyder jo
blot at du må tage de offentlige transportmidler, da din cykel jo
naturligvis må benyttes af alle og enhver?

Jeg tror at du får dig en slem overraskelse når det bliver kendt at Per
Erik Rønne accepterer cykeltyveri.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-09 14:16

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Dermed overtrådte du loven, Per -du er altså kriminel?

> Glasklare ulovligheder.

Fuldt ud lovligt.

Derudover er Oehlenschläger ikke alene død for mere end 70 år siden. De
udgivelser jeg har er købt antikvarisk, og er trykt i begyndelsen af
forrige århundrede. Alt er så gammelt at copyrighten er forældet.

> [...]
> gør at forlagene vælger ikke at udgive lærebøger af særlig værdi, fordi
> man jo underminerer deres forretning og forfatternes indtægter ved at

Man må skam godt kopiere til undervisningsbrug. Skolen betaler faktisk
en copydan-afgift for de kopier, der laves på dens kopimaskiner.

> [...]
> naturligvis må benyttes af alle og enhver?
>
> Jeg tror at du får dig en slem overraskelse når det bliver kendt at Per

Det ved du jo godt ikke kan sammenlignes. Og jeg formoder at også du
bruger fotokopier i forbindelse med undervisningen.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 15:47

> Fuldt ud lovligt.

Nej. Hvis du laver klassesæt af bøger der er udgivet gennem en ny person
der har overtaget copyrights, så kan du ikke gøre det. Fx må jeg ikke
kopiere min H.C. Andersen samling af historier og eventyr uden
tilladelse fra udgiveren, også selvom H.C. Andersen er død for mange år
siden.

> [...]
> udgivelser jeg har er købt antikvarisk, og er trykt i begyndelsen af
> forrige århundrede. Alt er så gammelt at copyrighten er forældet.

Det afhænger af om den så er forældet i lovens forstand. Fx er
copyrightsloven på 70 år noget man kan udvide med 25 år hvis der er en
anden der udgiver værket. Det vil sige at hvis du har et gammelt værk,
skal det være mere end 95 år gammelt før det kan lade sig gøre.

> Man må skam godt kopiere til undervisningsbrug. Skolen betaler faktisk
> en copydan-afgift for de kopier, der laves på dens kopimaskiner.

Der er begrænsninger for skolerne hvordan man må kopiere værker - man må
højst lave en vis procentdel til kopiering af et værk og altså ikke hele
klassesæt.

> Det ved du jo godt ikke kan sammenlignes. Og jeg formoder at også du
> bruger fotokopier i forbindelse med undervisningen.

Kun i det omfang det er lovligt. Jeg er meget lovlydig.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-09 15:57

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> Der er begrænsninger for skolerne hvordan man må kopiere værker - man må
> højst lave en vis procentdel til kopiering af et værk og altså ikke hele
> klassesæt.

Der er tale om to digte, fra to forskellige bøger. Selv hvis der havde
været tale om nyudgivne bøger og med helt nye digte havde det været
lovligt.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-09 09:39

> Der er tale om to digte, fra to forskellige bøger. Selv hvis der havde
> været tale om nyudgivne bøger og med helt nye digte havde det været
> lovligt.

Nej! Der må kun kopieres en vis procentdel af en bog (ca. 20 procent) og
der må ikke laves et klassesæt af den - heller ikke med kun 25 elever.

Fra : Kim2000

Dato : 05-04-09 10:12

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Nej! Der må kun kopieres en vis procentdel af en bog (ca. 20 procent) og
> der må ikke laves et klassesæt af den - heller ikke med kun 25 elever.

Det er virkelig også noget at hæfte sig ved, tror du virkelig at eet digt
fylder 20% af en bog?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-09 11:04

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> "Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse

> Det er virkelig også noget at hæfte sig ved, tror du virkelig at eet digt
> fylder 20% af en bog?

Ha!

Bindet med Helge og Roar, »Oehlenschläger: Poetiske Skrifter bd. V«,
Gads Forlag 1930, fylder 388 sider. Det indledende digt, »Frode paa
Vifils Øe«, fylder fire sider:

Frode paa Vifils Øe

Kong Frode staaer i Leiregaard,
Han gav sin Broder Ulivssaar,
Det var stor Ynk og Smerte:
Ung Halfdan ligger krum paa Skiold,
Med Staalet i sit Hierte.

Nu er jeg Drot i Danmarks Land!
Og den, som snart mig bringe kan
De unge Brodersønner,
Med Ringen af hin røden Guld,
Den Kæmpe jeg belønner.

Der søges Dag, der søges Nat,
I Mark, paa Sø, i Skov og Krat,
Man kan dem ikke finde.
De sidder i det Jordehuus,
I Mulden dybest inde.

Dankonning lader Bud udgaae,
Til Hexen hist, i Hyttens Vraa,
Som svagt for Stormen luner.
Hun grunder paa det hvide Sand,
Og skriver sine Runer:

Hvis Brodersønnerne skal døe,
Du søge maa paa Vifils Øe,
Med Flid og ufortrøden.
Han var Kong Halfdans gode Mand,
Han svor ham Tro i Døden.

Dankonning gaaer fra Leirelund,
Han seiler ud en Morgenstund
Fra Issefiordens Kyster.
Havfruen svømmer ved hans Skib,
Med sine hvide Bryster.

Den gamle Vifil staaer paa Toft,
Med breden Hat, i hviden Koft,
Med Haanden over Brynet;
Han bliver Kongesnekken vaer,
Og gyser over Synet.

Nu iler Pilte! som en Vind
I Busken ind, i Skoven ind.
Lad Jorden Eder dække!
Jeg skuer hist med spændte Seil
Den beegbestrøgne Snekke.

Den løber som en Drage styg,
Med høie Vinger paa sin Ryg,
Fra Siølunds dybe Fiorder.
Den tørster efter Kongeblod,
Den bringer Eders Morder.

Ung Helge river gram og vred
En smekker Green fra Pilen ned:
O kunde jeg ham standse!
O var jeg Mand, som jeg er Gut,
Og var min Kiæp en Landse!

Da gamle Vifil Bonde leer:
At Du est Halfdans Søn, jeg seer;
Du vilst ei længe blunde!
Snart voxer op den liden Ulv,
Med hvassen Tand i Munde.

I skal ei dennesinde døe!
Og naar jeg raaber Hop og Hø -
I kiende mine Hunde;
Saa iler til det Jordehuus!
I her forraades kunde.

Kong Frode stiger ud paa Strand;
Da lægger sig om Øens Rand
En kold og fugtig Taagc.
For blomstrende Skioldungeblod
De gode Alfer vaage.

De muntre Drenge lege hist
I Skoven med den Blomsterqvist;
De vil dem ikke skiule.
Mildt vifter Morgenluftens Pust
I deres Lokker gule.

Og hør Du Vifil Bonde nu!
Jeg mener Du est falsk i Hu,
At Piltene Du giemmer? -
Hei - raabte Vifil - Hop og Hø!
(Han hørte deres Stemmer!)

Da smutte begge Drenge bort,
Lig Skovens kongelige Hiort,
For Pilen, som vil døde. -
Der kommer vel engang den Tid,
At vi kan Faren møde!

Hvad raabte Du paa Hø og Hop?
Paa Steilen flætter jeg Din Krop!
Vilst Du dem Faren dæmpe? -
Da svarde Vifil diærvt og stolt;
Thi Vifil var en Kæmpe.

Herr Konning! Øen er ei stor;
Lad søge, hvis Du mig ei troer,
Bag Dysser, Træer og Stubbe.
Men hør dog nu et Alvorsord,
Af en bedaget Gubbe:

Din Broder lumskelig Du slog;
Men - hvis Du og hans Sønner vog?
Ved Odin i Valhalle,
Du mistede to Fiender smaae,
Og fikst til Fiender - Alle!

Kong Frode smiler stolt med Spot:
Din sølvgraae Tinding klæder godt,
Jeg vil Dig Livet skiænke.
Du veedst at Børn og gamle Folk
Kan sige hvad de tænke.

Og kan jeg sige, hvad jeg vil,
Vel Konning hør opmærksom til:
Jeg svær ved Halfdans Fane:
Her synger Dig din Svanesang
Den sølverhvide Svane!

De Sendebud for Kongen staae:
Vi monne rundt om Øen gaae,
Men fandt kun Ravn og Heire! -
Da steeg Kong Frode paa sit Skib
Og drog igien til Leire.

<http://www.adl.dk/adl_pub/pg/cv/AsciiPgVaerk2.xsql?nnoc=&p_udg_id=260&p
_vaerk_id=7048>

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 14:02

"Charlotte D.Jensen" <cdj@kontor.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg synes næppe man kan kaldes skruebrækker af den grund...
> Jeg kan også finde på at læse højt i klassen af en af mine egne bøger!

Det jeg spørger om er om du forstår det principielle i tingene, om du
mener at vi skal bygge en skole op på "ildsjæle" der gerne arbejder
gratis eller om vi skal have løn for det job vi udfører.

Hvis du læser op af dine egne bøger, så begår du faktisk en
lovovertrædelse, idet det fremgår af skoleloven at skolebestyrelsen skal
godkende alt undervisningsmateriale -o g det er ikke en gang for sjov.

Hvis du altså læser op af dine egne bøger, bryder du skoleloven.

Op til en overenskomstforhandling var der et fjols i Jylland -en lærer -
der mente at der ikke var nogen grund til at give lærerne særlig meget
forberedelsestid. Han underviste selv i kristendom og benyttede ikke
mere end 30 sekunder til at forberede sig til dagens lektie.
Morgenfascisten Jyllandspesten greb straks anledningen til at genere
lærerne og hetze mod deres forberedelsestid.
Du er rystende naiv hvis du tror at det blot drejer sig om din lille
private "Hassan". Det drejer sig om mere end det. Det drejer sig om hvor
vidt vi som lærere skal arbejde gratis eller i det hele taget have penge
med for at gå på arbejdet.
Med din holdning viser du at du er villig til at give køb på hvad som
helst, at du derved er rystende politisk naiv og hvad værre er, har
skruebrækkertendenser.
Må jeg gætte: Du er fra Jylland?

Fra : Kim2000

Dato : 05-04-09 10:20

> [...]
> Med din holdning viser du at du er villig til at give køb på hvad som
> helst, at du derved er rystende politisk naiv og hvad værre er, har

Jeg er sørme glad for der findes lærere som Charlotte som ikke hader sit job
så meget at man vil genere sig selv fremfor at give sine elever og sig selv
en god dag på arbejdet. Nogle timer bruger man 30 sekunders forberedelse på,
andre nærmere 4 timer. Og hvis man arbejder meget med værkstedsundervisning
er der ofte meget lidt forberedelse til den enkelte time, men der er et
storrt arbejde inden man når dertil at man kan holde den første time.

Jeg er glad for ikke alle lærere er timetællere, jeg arbejder pt. selv
sammen med en vikar der starter ethvert projekt med sætningen, "hvad får jeg
for det?", det er til at brække sig over. Naturligvis er der en eller anden
balancegang mellem at tælle timer og så være bundnaiv, min grænse går ved at
jeg tæller timer ved det _jeg_ ikke gider, fx de fleste møder og ikke tæller
timer ved fx hyttetur.

Det sker endda at jeg på vej ud af døren hjælper en elev med lektierne
selvom jeg har fri, ja sådan er det når man elsker sit job, måske kan du
huske det, selvom det lyder til det er længe siden. Hvad med at finde en
skole, hvor du kan genfinde glæden og hvor du rent faktisk glæder dig til at
komme på arbejde?

Fra : Zeki

Dato : 05-04-09 20:10

> Jeg er sørme glad for der findes lærere som Charlotte som ikke hader sit
> job så meget at man vil genere sig selv fremfor at give sine elever og sig
> selv en god dag på arbejdet.

Nu er verden heldigvis ikke så sort/hvid som du gerne vil fremstille den.

Man kan sagtens elske sit lærerjob og overholde arbejdstidsaftaler samtidig.

> [...]
> meget lidt forberedelse til den enkelte time, men der er et storrt arbejde
> inden man når dertil at man kan holde den første time.

Hvem er "man"? Du mener du kan tale på vegne af alle lærere?

> Jeg er glad for ikke alle lærere er timetællere, jeg arbejder pt. selv
> sammen med en vikar der starter ethvert projekt med sætningen, "hvad får
> jeg for det?", det er til at brække sig over.

Tjae... bruger jeg dine argumenter over for mit lærerkollgegie ved jeg at
der generelt vil være en holdning der siger "han er til at brække sig over."

Er der overhovedet noget incitament til at give lærere en bedre løn og bedre
arbejdsforhold, hvis man kan se at lærere alligevel gladeligt arbejder
gratis?

Jeg har set såkaldte "ildsjæle" brække nakken og gå ned med stress fordi de
var så forhippede på at "gøre en ekstra forskel" til stor ærgelse for deres
elever og elevernes forældre samt andre kolleger som alle ville synes det
var helt okay hvis vedkommende ikke arbejde gratis.

Jeg har set konflikter opstå fordi en lærer var sur over at et af hendes
teammedlemmer "kun" arbejdede 42 timer om ugen, når hun selv "arbejder over
70"

Jeg har set nye lærere komme ind som brølende ambitiøse løver med et
afsindigt engagement, for at se dem alle drosle ned og finde et normalt
leje - efter seks måneder, eller 1-2 år. Men disse har jo så bare "mistet
arbejdsglæden" siden de langsomt vælger ikke at arbejde 70 timer om ugen
længere, ikke sandt? Fordi de måske arbejder for at leve, i stedet for leve
for at arbejde, og er der i det hele taget noget i vejen med det?

Fra : Kim2000

Dato : 05-04-09 20:35

> [...]
> længere, ikke sandt? Fordi de måske arbejder for at leve, i stedet for
> leve for at arbejde, og er der i det hele taget noget i vejen med det?

Wow, og så skar du lige hele pointen væk for at kunne få lov til at være
fornærmet.

Hvem siger jeg arbejder 70 timer om ugen? Jeg arbejder det, som er
nødvendigt og det som jeg finder rimeligt. Fx fik jeg sidste år 25 timer for
at tage på en lejrtur, som det endte med ikke at blive til noget, herregud
sagde skolen, på samme måde som jeg heller ikke sidder og flueknebber om jeg
nu får præcis det antal timer der står på aktivitetsplanen.

Fra : Zeki

Dato : 06-04-09 05:23

> Wow, og så skar du lige hele pointen væk for at kunne få lov til at være
> fornærmet.
>
> Hvem siger jeg arbejder 70 timer om ugen?

Jeg forholder mig til dit "jeg er glad for at ikke alle lærere er
timetællere", som om at der er noget i vejen med én der er bevidst om
hvornår han/hun ift den ramme der er blevet udstukket, arbejder for
lidt/meget.

Jeg tror egentlig at de fleste lærere gerne vil være fleksible i forhold til
arbejdstimer og opgaver.

Men lad mig komme med et ret nyt eksempel fra min egen dagligdag på hvorfor
det er så svært og hvorfor lærerslaver kan være så meget til grin:

For et par uger siden måtte jeg melde afbud til et af skolens aftenmøder.
Jeg fik en mail fra vicelederen om at de tre timer vi som lærere fik for at
deltage i mødet skulle aftjenes på anden måde.

Ikke noget give-and-take her. Næh... nøjetregnethed ned til den enkelte
time.

Fair nok, sådan er systemet jo. Jeg fik hurtigt aftalt med ledelsen at de
tre timer skulle bruges på at hjælpe pedel... øhh den tekniske serviceleder,
med at sætte nogle skærme op.

En uge senere blev at af mine teammedlemmer syg. Dumt tidspunkt for der var
skole/hjem-samtaler samme dag 15-18. Samtaler som jeg ikke skulle være med
til fordi jeg ikke har fået timer til det.

Det afholder dog ikke skolens ledelse i at rette henvendelse til mig samme
dag, for at høre om jeg kan træde ind.

Og her er det så at du mener at jeg bare skal sige "ja tak, og jeg gør det
gerne gratis"`???

Hvis jeg gjorde det ville skoleledelsen for det første miste al respekt for
mig, for det andet få sig et gevaldigt grineflip bag min ryg.

Naturligvis fik jeg valget mellem tre overarbejdstimer eller at blive
fritaget for en anden opgave vurderet til at tage samme tid.

Men det gør mig så - i dine øjne - til én der ikke er så glad for sit
arbejde?

Fra : Kim2000

Dato : 06-04-09 06:00

> [...]
> fritaget for en anden opgave vurderet til at tage samme tid.
>
> Men det gør mig så - i dine øjne - til én der ikke er så glad for sit

Jeg mener det er komplet absurd ledelsesform, som bestemt gør at man bliver
timetæller. Det er en situation, der aldrig vil opstå på en lille skole som
min, fx fik ujeg sidste år 25 timer for en minilejrtur, da turen ikke blev
til noget, ja så var beskeden bare at det finder vi nok ud af. Din ledelse
er et klart eksempel på en ledelse der mistror sine medarbejdere, og den
slags dumme svin skal have råt for usødt, hver og en time skal tælles indtil
de kommer på bedre tanker (personligt gad jeg så ikke arbejde under sådanne
forhold).

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-09 07:57

> [...]

> dag, for at høre om jeg kan træde ind.
>
> Og her er det så at du mener at jeg bare skal sige "ja tak, og jeg gør det

Denne situation er en følge af djøficeringen af området. Naturligvis
skal du da have løn for det ekstra arbejde du udfører. Det manglede da
bare andet.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-09 09:34

> Denne situation er en følge af djøficeringen af området. Naturligvis
> skal du da have løn for det ekstra arbejde du udfører. Det manglede da
> bare andet.

Hvorfor mener du så ikke at man skal have de relevante
undervisningsmaterialer stillet til rådighed vederlagsfrit? Det er jo
ikke alle der har computere hjemme, vel?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-09 12:52

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvorfor mener du så ikke at man skal have de relevante
> undervisningsmaterialer stillet til rådighed vederlagsfrit? Det er jo
> ikke alle der har computere hjemme, vel?

Selv bistandsklienter har da vist i dag computere hjemme, hyppigt endda
med internetforbindelse. Computere er i dag noget der foræres væk af
mange, hvor alternativet er en udsmidning.

Den store undtagelse er naturligvis gruppen af senildemente, men min
gamle faster havde da computer i hjemmet med internetforbindelse, indtil
hun for et halvt år siden døde, 90 år gammel. Hun var 85 da hun fik den,
og hun /brugte/ den ...

Men naturligvis skal de lærere da have undervisningsmaterialer stillet
til rådighed vederlagsfrit. Men ligefrem skulle bruge mere tid på
forberedelsen, blot fordi der er indført en »frynseskat«, virker på mig
noget masochistisk.

Finder arbejdsgiveren det nødvendigt at folk har bestemt udstyr må han
så give en modsvarende lønforhøjelse, i forhold til den ekstra skat.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 09:05

> Selv bistandsklienter har da vist i dag computere hjemme, hyppigt
> endda
> med internetforbindelse. Computere er i dag noget der foræres væk af
> mange, hvor alternativet er en udsmidning.

Det er noget du tror, ikke noget du ved. Vi har mange forældre der ikke
har en computer hjemme og hvis de har det, så har de ikke adgang til
internettet.

Du kunne lige så godt argumentere for at vi skulle betale skat af de
bøger vi har hjemme, eftersom "enhver bistandsklient har da vist i dag
/bøger/ hjemme" (min markering).
Og det er muligt at computere foræres væk i dag, men det kommer ikke os
til gode. Desuden skal den kommende generation naturligvis ikke spises
af med brugt materiale - hvorfor skulle den dog det. Og forskellige
computere gør det også vanskeligt at vedligeholde for vores it-fætter,
der kun er på skolen en dag om ugen. Vi har over 200 - de fleste af dem
er næsten ens, hvilket gør ghostingproceduren nemmere. Det kan ikke nås
hvis computerne er forskellige, med forskellige programmer, forskellige
styresystemer, forskellig bestykning etc.

> [...]
> til rådighed vederlagsfrit. Men ligefrem skulle bruge mere tid på
> forberedelsen, blot fordi der er indført en »frynseskat«, virker på

Det er ikke fryns! En computer til skolen er et arbejdsredskab - akkurat
som bøger er det. Vi skal ifølge skoleloven anvende it i al
undervisning. Det må naturligvis indebære at vi også skal have stillet
materialerne til rådighed.

> Finder arbejdsgiveren det nødvendigt at folk har bestemt udstyr må han
> så give en modsvarende lønforhøjelse, i forhold til den ekstra skat.

Nej, for da vi fik computeren var der ikke tale om noget vi fik i eje,
men i lån, akkurat som bøgerne. Det er IKKE fryns, noget ekstra vi får
til eget brug. Jeg nægter simpelthen at betale for at jeg skal undervise
børn - uanset om jeg får lønforhøjelse til samme. Det har intet med
sagen at gøre. På den måde kunne man jo sagtens manipulere med tingene:
Hvis du har et job hvor du får din løn, kunne du i stedet få en
lønforhøjelse der skulle modsvare dit forbrug af papir, af kuglepenne,
af blyanter, af blækpatroner etc. Det er da en bagvendt måde at gøre det
på.

Eleverne må fx ikke selv betale for deres lejrskoler som følge af
grundlovens bestemmelser om at undervisningen skal være gratis. Vi kunne
lige så godt give bistandsklienter med børn endnu mere i
overførselsindkomster og så sige at de derfor selv skulle betale for
deres børns lejrskoler, men sådan kan man ikke gøre det.

Vi skal ikke individualisere lærernes arbejdsredskaber: idrætslæreren
skal nok ikke bruge computere, hjemkundskabs- eller sløjdlæreren ligeså,
så derfor ingen lønforhøjelse til dem, hvorimod dansklæreren nok skal
bruge en sådan ... fortsæt selv.

Og igen: At låne et arbejdsredskab har INTET med fryns at gøre.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-09 09:33

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> Og igen: At låne et arbejdsredskab har INTET med fryns at gøre.

Og nu må jeg altså stoppe for denne gang. Jeg skal være til påskefrokost
13:00, så nu hedder det bad, pænt tøj - og så transport.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-09 21:48

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i meddelelsen

> [...]
> 70 timer om ugen længere, ikke sandt? Fordi de måske arbejder for at
> leve, i stedet for leve for at arbejde, og er der i det hele taget

Det er netop disse ting Per og andre "ildsjæle" ikke fatter - for dem
handler det om at lærergerningen er et "kald", og et "kald" får man jo
ikke penge for, vel?

Det er som Kierkegaard der hånligt skrev om den teolog der - i stedet
for at søge Guds rige - søgte et embede. Denne teolog blev af
Kierkegaard hånet og hudflettet selvom det var almindelig kendt at
Kierkegaard blev understøttet hele sit liv af en særdeles velhavende
familie, så han ikke behøvede at "søge et embede".

H.C.Andersen forstod heller ikke altid "almuen" selvom han var rundet
deraf. Hans hånlige behandling af sin søster der måtte ernære sig ved
prostitution fordi hun ikke havde andre muligheder, er jo velkendt.

Næ, "ildsjæle" har det med at brænde ud - de forstår ikke at alt har en
pris og at det at beskæftige sig med lærergerningen IKKE kun bærer
lønnen i sig selv, men at der faktisk skal penge på bordet for at man
netop IKKE brænder ud.
Per Rønne vidste fx at han kunne gå tilbage til en stilling på HF eller
lignende og derfor ikke behøvede at kere sig om at skulle friste
tilværelsen som skolelærer resten af sit liv, så derfor kunne han
kortsigtet benytte sine egne materialer i undervisningen. Men jeg har da
også mødt fjolser som lærere indimellem der tænkte utrolig kortsigtet.
Det handler jo ikke om at man en enkelt gang eller to anvender en
medbragt bog til oplæsning eller lignende, men om det bliver en
undskyldning for en kommune at skære ned i pengene til
undervisningsmidler fordi den ved at lærerne nok klarer den alligevel
med egne fremstillinger af materialer og medbragte film og bøger.

"Ildsjæle" har det med at tænke utrolig kortsigtet - og det er ikke til
gavn for nogen, hverken ildjælene der bukker under med sygdom og stress
eller for skolerne der har sådanne personer. Jeg har såmænd oplevet en
lærer der for egne midler købte Søren og Mette til sine elever fordi hun
ikke kunne få lov til at købe dem på skolens regning og hun vile have
den serie som hun kendte. Dybt idiotisk.

Sålænge der findes fjolser der ikke fatter den langsigtede strategi i
skolen, men blot kompenserer for politikernes manglende forståelse for
at også undervisning koster penge, ved at de hele tiden anvender egen
fritid og egne midler til at arbejde gratis, så længe vil skolerne blive
udsultet. De gør måske et nyttigt stykke arbejde for at lære eleverne
noget andet end de støvede og forældede bøger skolerne har råd til at
anvende år efter år, eleverne scorer måske endda fint ved
PISA-undersøgelserne, men ingen takker dem for det, og når de så bliver
syge og nedbrudte, så belønner skolevæsenet dem ved en fyreseddel.

Jeg har personlig kendskab til kollegaer der har udført et godt stykke
arbejde for en skole, ydet en ekstra indsats fordi de syntes det var
synd for børnene at de ikke kunne få de samme muligheder som de rige
kommuners skoler, og til sidst er bukket under fordi de har leget "moder
jord" hele tiden, fordi de mente at børnene var hele deres liv,
hvorefter at de er blevet fyret på gråt papir fordi de havde "for mange
sygedage".

Jeg har selv været en sådan "ildsjæl" da jeg var yngre, men jeg holdt
hurtigt op med at være det, da jeg blev bevidst om hvad jeg var i færd
med. Det kan ikke betale sig - det koster blod, sved og tårer og ingen
takker en for det.

Nej, Per Rønne og andre der svæver over vandene og tror at det blot
drejer sig om at acceptere at bruge deres egne midler, deres egen fritid
til at lege "moder jord" for "børnenes skyld", I ser ikke hvad det
afstedkommer på sigt - og når en lærer herinde endda mener at det er
fint at medbringe egne materialer og glæde sig over at man har råd til
at købe egne computere mv. til hjemmet, så vil jeg vove at kalde
pågældende naiv.

Jeg har så mange computere i mit hjem at jeg ikke personligt vil komme
til at lide under at skulle aflevere en lånt maskine tilbage, men det er
fuldkommen meningsløst at det skal være nødvendigt når man efterlyser
bedre undervisning blandt andet med IT i fokus.

Det principielle i den sag forstås åbenlyst ikke af disse mennesker. De
forstår ikke at de bliver sparket i røven og vender sig om og siger:
"Gør det igen" - de tror at de gør nogen en tjeneste, men det er
kortsigtet, det er naivt og det er skruebrækkeri.

Vi skal naturligvis kræve en ordentlig løn for vort arbejde - og vi skal
ikke på nogen måde selv betale for at gå på arbejde.

I Finland, som vi gerne sammenligner os med når landet scorer højt i
PISA-undersøgelsen, får eleverne deres egne bøger af staten hvert eneste
år. Disse bøger bliver deres ejendom, og derfor passer de på dem.
Lærerne er også bedre uddannet - de har fx kun to fag de er specialister
i, og deres uddannelse er universitetsuddannelser, deres klasseværelser
er deres egne, hvor børnene kommer på besøg. Der er hjælpelærere næsten
til hver klasse og endda synes de finske børn ikke om at gå i skole i
modsætning til de danske børn.

Men hvis politikerne vil have bedre resultater i PISA-undersøgelserne,
må de naturligvis betale for det, og de fjolser der ikke fatter der, men
af egne midler betaler for materialerne, bliver tabere i det spil - men
desværre går det også ud over andre mere bevidste lærere.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-09 07:57

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> Det er netop disse ting Per og andre "ildsjæle" ikke fatter - for dem
> handler det om at lærergerningen er et "kald", og et "kald" får man jo
> ikke penge for, vel?

Jeg er på ingen måde en 'ildsjæl', og har da også i årevis været
tillidsrepræsentant i min fagforening.

> [...]
> Kierkegaard blev understøttet hele sit liv af en særdeles velhavende
> familie, så han ikke behøvede at "søge et embede".

Også Charles Darwin var af en så rig familie, at han kun havde stilling
en gang i sit liv: et ulønnet job på Beagle som biolog.

Han arbejdede ganske vist sidenhen som videnskabsmand, men for sig selv.
Alligevel kunne han holde et stort hus med tjenestefolk til sig selv og
sin store børneflok - og med ansat videnskabelig assistent.

> H.C.Andersen forstod heller ikke altid "almuen" selvom han var rundet
> deraf. Hans hånlige behandling af sin søster der måtte ernære sig ved
> prostitution fordi hun ikke havde andre muligheder, er jo velkendt.

Det er så så velkendt, at det er gået min næse forbi.

> [...]

> ikke kunne få lov til at købe dem på skolens regning og hun vile have
> den serie som hun kendte. Dybt idiotisk.

Fuldstændigt idiotisk, naturligvis.

> [...]
> fuldkommen meningsløst at det skal være nødvendigt når man efterlyser
> bedre undervisning blandt andet med IT i fokus.

Spørgsmålet er blot om man skal bruge længere tid på forberedelse ved at
nægte sig at bruge det materiel man har stående derhjemme, eller de
bøger man har stående på reolerne.

Og om man ikke vil gå psykisk ned af bare ærgrelse ved at opføre sig så
idiotisk.

Den anden side af sagen er naturligvis, at lærere overalt i systemet,
fra grundskole til universitet, ved næste overenskomst må sørge for at
få modregnet den nye skat med en modsvarende højere løn, uden at det går
ud over den lønfremgang, de i forvejen har haft udsigt til.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-09 09:33

> nægte sig at bruge det materiel man har stående derhjemme, eller de
> bøger man har stående på reolerne.
'
Man skal ikke bruge længere tid på at forberede sig. Man skal bruge den
afmålte tid til opgaven og så vælge kun at undervise i det man har haft
mulighed for at forberede sig til. Hvis ledelsen så brokker sig, så må
man sige at når man ikke får mere tid, så må den jo prioritere hvilke
opgaver er så skal varetages mere end andre opgaver.

> Og om man ikke vil gå psykisk ned af bare ærgrelse ved at opføre sig
> så
> idiotisk.

Man ærgerer sig kun hvis man pålægger sig flere opgaver end det er
muligt at opfylde i virkelighedens verden.
Jeg bliver ofte udsat for sure elever når de ikke får rettede opgaver
tilbage med det samme (fx dagen efter at de er blevet afleveret). Jeg
siger altid til dem, at jeg ikke har den fornødne tid når de daglige
opgaver også skal løses, så jeg venter til alle har afleveret før jeg
begynder at gå i gang med rettelserne, da jeg ikke vil have
ekstra-arbejde.
Nogle af dem er frække nok til at sige at jeg får "penge for det", men
det bliver altid mødt med et "netop, og derfor laver jeg heller ikke
mere arbejde end jeg får penge for." Det plejer at lukke munden på dem.

Jeg bliver af mange af mine elever anset for at være en hård og streng
lærer der kræver meget af dem, og når jeg bliver konfronteret med dette,
siger jeg: ja, det er op til mig at give jer hjemmeopgaver for. Det er
også op til mig at give jer karakterer. Laver man ikke sine
hjemmeopgaver tilfredsstillende, bliver man naturligvis ikke bedømt på
dette eksplicit, men jeg iagttager nøje hvem der ikke kan stoffet som
følge af deres manglende afleveringer. Hvis man kan stoffet, så er jeg
egentlig ligeglad med om man laver sine opgaver eller ej. Hjemmeopgaver
er ikke et mål, men et middel til at lære sig stoffet der kræves af
eleverne.
Og det er til syvende og sidst ikke mig der skal bedømmes ved det grønne
bord, men dem. Så det er altså helt op til dem at lære det nødvendige
stof, naturligvis under min kyndige vejledning.

Jeg er altid udsat for at nogle er utilfredse med deres karakterer - men
jeg siger altid at det er dem selv de skal være utilfredse med. Den der
får 4 vil hellere have 7 og den der får 10 vil hellere have 12 etc. Alle
brokker sig, men jeg siger også til dem at det er dem selv der har
ansvaret for deres egen læring.

I geografi var der en der brokkede sig over at han til den elektroniske
prøve kun fik 4. Jeg svarede at når andre af hans kammerater kunne opnå
både 7, 10 og 12, så måtte det være ham selv der var noget galt med.

"Jamen, jeg har aldrig lært noget om Zenit", indvendte han. "Jo, svarede
jeg - det fremgår faktisk af din geografibog i 7.klasse og jeg har hele
tiden sagt at bogen ikke er nok - du skal også søge viden andre steder,
fx på nettet eller i leksika" - "jamen, jeg kan jo ikke huske hvad jeg
lærte i 7.klasse", siger eleven så. "Muligvis", svarer jeg, "men hvis
problem er det? Du fik mulighed for i 7.klasse at tage notater, at
arbejde med opgaver etc. Og allerede dengang fik du at vide at du lærte
for livet og ikke kun for skolen. Havde du gjort som vi sagde til dig
dengang, havde du haft materialer du kunne slå op i og derved finde frem
til tingene. Så nu spørger jeg igen: "Hvem har ansvaret for det du
skulle lære?" - eleven svarede så:"Mig selv, men det er alligevel
snyd!".

Jeg anførte derpå at det faktum at hans kammerater dog kunne svare på
spørgsmålet medførte at de fik bedre karakterer end ham. Da jeg desuden
IKKE var involveret i sagen, eftersom det var den elektroniske prøve der
angav karakteren, så måtte jeg melde hus forbi. Han har ansvar for egen
læring. Han er blevet undervist i faget, han har haft mulighed for at
tage notater om det og lave opgaver i det. Hvis han ikke får mere end 4,
så er det altså hans egen skyld, ikke min - især set i lyset af det
faktum at andre af hans kammerater fik både 10 og 12.

Så enten måtte han erkende at det var hans niveau, at han ikke var
bedre, eller også måtte han arbejde mere til næste gang for at blive
vurderet bedre.

> [...]
> går
> ud over den lønfremgang, de i forvejen har haft udsigt til.'

Nej, det er bedre at skolerne sørger for at lærerne udstyres med det
relevante materiale til deres undervisning.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-09 12:52

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]

> man sige at når man ikke får mere tid, så må den jo prioritere hvilke
> opgaver er så skal varetages mere end andre opgaver.

Jeg nægter altså at skulle sidde med stopur foran mig, når jeg
forbereder mig hjemme, lige som jeg nægter at føre mit tidsforbrug ind i
et regneark eller lignende.

> Nej, det er bedre at skolerne sørger for at lærerne udstyres med det
> relevante materiale til deres undervisning.

Det er jo ikke det der er tale om her. Der er tale om fryns, der i visse
tilfælde ikke er fryns, skal beskattes - og om arbejdsgiveren ikke i de
tilfælde, hvor der ikke er tale om fryns, må øge lønnen tilsvarende.
Svarende til svjh 520 kroner brutto om måneden.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 08:54

> Jeg nægter altså at skulle sidde med stopur foran mig, når jeg
> forbereder mig hjemme, lige som jeg nægter at føre mit tidsforbrug ind
> et regneark eller lignende.

Det er så dit problem - at du vil arbejde gratis er din dumhed. Jeg vil
ikke gøre det, og derfor sørger jeg for at holde styr på mine tider -
ellers vil jeg blot blive udnyttet. Jeg har prøvet det, og heldigvis
havde jeg mine ting i orden, så det endte godt - for mig.

> [...]
> tilfælde, hvor der ikke er tale om fryns, må øge lønnen tilsvarende.
> Svarende til svjh 520 kroner brutto om måneden.

At låne en computer fra systemet til at kunne udføre sine arbejdsopgaver
er IKKE fryns. Det er heller ikke fryns at tage en bog med hjem til at
forberede sig på morgendagens opgaver i klasserne. Du har i det hele
taget en noget forskruet opfattelse af hvad der er fryns og hvad der er
et arbejdsredskab og dermed en nødvendighed.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-09 08:57

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]
> ellers vil jeg blot blive udnyttet. Jeg har prøvet det, og heldigvis
> havde jeg mine ting i orden, så det endte godt - for mig.

Det drejer sig om forberedelsestid, som i praksis naturligvis ikke er
fast til hver time ...

> At låne en computer fra systemet til at kunne udføre sine arbejdsopgaver
> er IKKE fryns. Det er heller ikke fryns at tage en bog med hjem til at
> forberede sig på morgendagens opgaver i klasserne

Jeg skelnede mellem fryns, og fryns, der alligevel ikke var fryns.

Er der reelt ikke tale om fryns kan arbejdsgiveren da bare give den
ansatte 520 kroner mere om måneden ... brutto. Så er ekstraskatten
betalt.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 14:52

> Det drejer sig om forberedelsestid, som i praksis naturligvis ikke er
> fast til hver time ...

Næ, men der er givet en årsnorm som jeg vil overholde - og det drejer
sig ikke om forberedelsestid, men om principper for hvordan vi skal
kunne forberede os hvis man vil skære vores værktøj til formålet væk.

> Jeg skelnede mellem fryns, og fryns, der alligevel ikke var fryns.

Fryns er fryns - arbejdsredskaber er ikke fryns.

> Er der reelt ikke tale om fryns kan arbejdsgiveren da bare give den
> ansatte 520 kroner mere om måneden ... brutto. Så er ekstraskatten
> betalt.

Det er præcis det arbejdsgiveren - læs: regeringen - ikke vil
gøre.Derfor siger vi naturligvis nej til at blive beskattet af vores
nødvendige redskaber. Skal vi betale for at gå på arbejde? No, Sir!

Hvis vi ikke kan forberede os, så bliver undervisningen derefter - og
det påvirker naturligvis PISA-resultaterne som regeringen er så glade
for. At den ikke kan indse dette, er naturlig, for den tænker ikke
langsigtet hvis den overhovedet tænker. Ingen journalister har indtil
dato vovet at stille regeringen de pinlige spørgsmål: Hvordan får man
mere arbejde ud af mindre? De vil naturligvis hævde at andre lande får
mindre end os, men det gør de kun hvis man accepterer andre modeller end
den danske, accepterer at børn kan smides ud af skolerne, accepterer at
handicappede børn stuves af vejen i særlige skoler og derfor ikke tæller
med i budgettet for de almindelige skoler, accepterer at psykisk syge
børn tilbringer deres skoleliv under bordene etc.

Hvis de vil fortsætte med den danske model, så må de indse at det
koster. Ellers får de ikke de ønskede resultater.

Fra : N/A

Dato : 06-04-09 10:36

Fra : Zeki

Dato : 06-04-09 10:36

> [...]
> tiden sagt at bogen ikke er nok - du skal også søge viden andre steder, fx

Du går vel ikke og fortæller dine elever at de kan "finde viden" på
internettet, vel?

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-09 10:56

> "Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
>
> Du går vel ikke og fortæller dine elever at de kan "finde viden" på
> internettet, vel?

Naturligvis gør jeg da det. Hvorfor skulle jeg ikke gøre det? Og
naturligvis kan de da finde kundskaber på nettet omkring emner:
leksikon.org, wikipedia, den store danske encyclopædi, emu (www.emu.dk)
etc.
Internettet er kommet for at blive - det gælder ikke om at være
puritaner her, men at lære eleverne hvordan nettet kan benyttes i
undervisningens tjeneste med de farer der er forbundet med det også. Det
gør blot at pædagogikken skal tilpasses til mediet og helst være foran
på mange områder.

Det lyder som om du ikke mener at det er en god idé? Den forklaring
kunne jeg godt tænke mig at høre.

Fra : Zeki

Dato : 06-04-09 12:03

> "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i meddelelsen

> Naturligvis gør jeg da det. Hvorfor skulle jeg ikke gøre det?

Fordi der er forskel på information og viden. Det er en vigtig sondring. Det
formoder jeg at du er enig i?

Lad mig citere dig:

"Kundskaber er noget, der med tiden kan blive til "viden" via
internalisering
i individet"

http://groups.google.dk/group/dk.undervisning.folkeskole/browse_thread/thread/5dbc46cb58254277/ca44ef936b72213b?hl=da&q=viden+information+group:dk.undervisning.folkeskole

Man kan med andre ord ikke "tanke viden" på internettet, men man kan sagtens
hente/finde et hav af informationer som - med dine ord - kan blive til viden
gennem "internalisering i individet" (kognitiv proces).

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 08:50

> [...]
> sagtens hente/finde et hav af informationer som - med dine ord - kan
> blive til viden gennem "internalisering i individet" (kognitiv

Det har du fuldkommen ret i. Det er klart at jeg faldt i den fælde at
tale hverdagsdansk her. Rent fagligt er der naturligvis kun tale om
kundskaber, om informationer. Så du har helt ret.

Men jeg læste i dit spørgsmål at det var forkert at benytte internettet.
Deraf misforståelsen.

Fra : Kim2000

Dato : 07-04-09 08:26

> Det er netop disse ting Per og andre "ildsjæle" ikke fatter - for dem
> handler det om at lærergerningen er et "kald", og et "kald" får man jo
> ikke penge for, vel?

Jeg har klippet en del væk, ikke fordi jeg ikke har læst det og da også et
stykke hen af vejen er enig med de opstillede citater. Det som jeg er at man
skal ramme en balance mellem at man gør sit arbejde på den måde man har lyst
og får den løn man nu engang får. Hvis jeg har LYST til at tage mine unger
på en teltovernatning og jeg ikke har timer til det, så skal jeg altså
spørge mig selv om det er noget jeg har LYST til. Faren er at man kommer til
at presse kollegaer til at være med til noget de ikke har lyst til.

Når jeg siger jeg har en timetællende kollega, så er det fx at vi havde en
lærervolleyball turnering efter skole i fredags, Jørgens første spørgsmål
var om han fik timer for det. Når der er en forældre der har brokket sig og
vi skal bruge 5 minutter af et frikvarter til at snakke om det, så noteres
det skam i lommebogen, en samtale på gangen med en forældre noteres i
lommebogen, ikke indholdet men derimod minutterne. Omvendt er det sådan at
den selvsamme person kan "glemme" aftenmøder, som vi får betaling for, men
som man ikke lige møder op til.

Der er for mig en balance mellem at man nyder sit job og laver det
nødvendige arbejde kontra at man sidder mavesur og notere hvert et sekund af
frygt for at lave for meget.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-09 07:27

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:

> Man kan sagtens elske sit lærerjob og overholde arbejdstidsaftaler samtidig.

Nu ligger forberedelsen jo på hjemmekontoret, og den er ikke lige stor
til alle timer. Hvor mange sidder egentlig med stopuret for ikke at
komme til at arbejde for meget?

Noget helt andet er selvfølgelig at lærerne ikke skal begynde på et
stort ulønnet arbejde med egenlig undervisningsdifferentiering, med
forskellige undervisningsmål for forskellige elever. Heller ikke selv om
Anders i 5. klasse i en dobbelttime løser alle matematikopgaver på 10
minutter, og glad og fro rækker hånden op for at få flere, mens Bent
knap og nap kan nå at færdiggøre alle opgaverne inden for de 90 minutter
.... en halv time efter at alle andre er blevet færdige.

Ja, det har jeg faktisk oplevet - navnene er naturligvis opdigtede. Det
rimelige havde naturligvis været om Anders' regnestykker var blevet
skiftet ud med bogstavregning, [som: (a + b)^2/(a^2 + b^2 +2ab) = ?] men
sikken ekstra forberedelse og sikken ekstra arbejde i timerne, det ville
kræve! Drengen går i øvrigt i dag i 3. gymnasieklasse.

Fra : Zeki

Dato : 06-04-09 07:56

> Nu ligger forberedelsen jo på hjemmekontoret, og den er ikke lige stor
> til alle timer. Hvor mange sidder egentlig med stopuret for ikke at
> komme til at arbejde for meget?

Ens forberedelsestid styrer man jo mere eller mindre selv. Hvis nogle vil
bruge mere end de 375 timer der gives om året på at forberede deres
undervisning er det helt deres egen sag.

Det er de definerede opgaver jeg hentyder til. F.eks "80 timer til at
afholde teammøder", "8 timer på udvalgsarbejde", "14 timer til
skole/hjemsamtaler", "12 timer til overnatningstur", osv osv.

Over for skoleledelsen, kan man f.eks argumentere for at de 80 timer til at
afholde teammøder på et skoleår ikke er nok. Man kan også bare arbejde
gratis og blive enige i teamet om at holde møder i ca 120 timer, for det er
hvad teamet føler der skal til for at løfte opgaven. Med andre ord 40 timer
som man som overenskomstansat lægger helt gratis på sin arbejdsplads.

Og næste skoleår er de 80 timer så skåret ned til 70, hvorefter teamet så
lægger 50 gratis timer. Hver! For lærere er jo "ildsjæle" som ved hvordan
man løfter en opgave, også selvom det betales af ens fritid, ikke sandt?
Bvadr!

En håndværker eller mekaniker som har givet kunden et prisoverslag der
hedder tre timers arbejde a 250 kroner, ender ikke med at stikke kunden en
regning på 750,- hvis han i virkeligheden skulle bruge fem timer, vel? Så
får kunden en regning på arbejdstid på 1250,-!

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-09 12:40

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:

> Ens forberedelsestid styrer man jo mere eller mindre selv. Hvis nogle vil
> bruge mere end de 375 timer der gives om året på at forberede deres
> undervisning er det helt deres egen sag.

Ja. Hvor mange gider egentlig holde tid på det - noget der i sig selv jo
blot ville forøge arbejdstiden ?

> Det er de definerede opgaver jeg hentyder til. F.eks "80 timer til at
> afholde teammøder", "8 timer på udvalgsarbejde", "14 timer til
> skole/hjemsamtaler", "12 timer til overnatningstur", osv osv.

Og her er vi skam da 100% enige.

> [...]
> regning på 750,- hvis han i virkeligheden skulle bruge fem timer, vel? Så
> får kunden en regning på arbejdstid på 1250,-!

Sådan har jeg nu ikke oplevet det ...

Fra : mr

Dato : 10-03-09 22:45

> [...]
> skal beskattes såmænd!
>
> Et klokkeklart selvmål af Skatteministeriet.

pjat! Tænk dig om. Alle har TV.

Det virkeligt skræmmende er følgende citat:

"Det kan i forvejen være svært at overtale lærerne til at anvende it," siger
Malte von Sehested, som er lærer og næstformand i Danmarks
IT-vejlederforening.

Er det virkeligt nødvendigt at overtale lærerne? År 2009!

Fra : Zeki

Dato : 11-03-09 05:12

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse

> pjat! Tænk dig om. Alle har TV.

TV?

Hvis du ikke magter at sætte dig ind i problemstillingen, så ville det måske
være bedre at du slet ikke ytrede dig.

Start evt med at klikke på linket.

Fra : Jensen

Dato : 12-03-09 15:46

On 10 Mar., 11:33, "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:
> [...]
> skal beskattes såmænd!
>
> Et klokkeklart selvmål af Skatteministeriet.

Hvis vi skal beskattes af vores pc, var det vel rimeligt at vi så fik
et fradrag for slid af eget skrivebord og strøm til den

Fra : Zeki

Dato : 13-03-09 16:23

"Jensen" <Jajen711@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 10 Mar., 11:33, "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:

>Hvis vi skal beskattes af vores pc, var det vel rimeligt at vi så fik
>et fradrag for slid af eget skrivebord og strøm til den

Du lader da naturligvis din bærbare op på skolen og glæder dig over den
gratis varme du får med en laptop på skødet, ikke sandt?

Fra : Frøken Jensen

Dato : 02-04-09 00:26

On 12/03/09 22:46, in article
70e8a41c-1ab7-48e0-87e9-154f39f1a39b@s20g2000yqh.googlegroups.com, "Jensen"
<Jajen711@gmail.com> wrote:

> Hvis vi skal beskattes af vores pc, var det vel rimeligt at vi så fik
> et fradrag for slid af eget skrivebord og strøm til den

Selvfølgelig!
Sådan et maghoni skrivebord er ikke helt billigt ;)

Fra : wehaveawiener@hotmai~

Dato : 13-03-09 15:31

On 13 Mar., 13:38, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]
> --
> Per Erik Rønnehttp://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Hvordan tænker du så at man skal håmdtere licensforhold?
Fordi man har en bedre maskine i privaten, er det ikke ensbetydende
med at man har de lovmæssige rettigheder til at have programmerne på
sin private maskine ;)

Hvormeget og hvor ofte stiller du dit personlige udstyr til rådighed
for din arbejdsplads?

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-09 06:06

<wehaveawiener@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Fordi man har en bedre maskine i privaten, er det ikke ensbetydende
> med at man har de lovmæssige rettigheder til at have programmerne på

Det har de skolelicenser, der har været i brug, nu tilladt.

> Hvormeget og hvor ofte stiller du dit personlige udstyr til rådighed
> for din arbejdsplads?

Dagligt. Men ikke til rådighed for eleverne.

Men skal jeg vise noget på en storskærm laver jeg det hjemmefra, på min
MacBook, og slutter den til projektor på skolen.